X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
מערבון, בא מהמילה "מערב", ומילים כמו "ללכת מערבה" הן מילות מפתח בלקסיקון האמריקני המערבון הוא חלק מהבניית ההיסטוריה של ארצות הברית
▪  ▪  ▪
חואקין פיניקס (משמאל) וג'ון סי. ריילי [צילום: Chris Pizzello/Invision/AP]
ג'ק ג'ילנהול, "האחים סיסטרס" [צילום: Chris Pizzello/Invision/AP]

"מערבון שישלח אתכם הביתה עם חיוך", אומרת כותרת הביקורת של ישי קיצ'לס בישראל היום (10.12.2018). והוא מוסיף: "האחים סיסטרז" הוא מערבון מסוג שלא ראיתם, מלא בהומור וברגישות, וכולל משחק יוצא מן הכלל של חואקין פיניקס ושל ג'ון סי ריילי". טעות חמורה. השחקנים מצוינים, כך גם הצילום והמוזיקה. אך הצופים באולם יצאו מהסרט המומים, מדוכאים וממורמרים על ההטעיה. חשבו שבאו למערבון בכיף, אך צפו בסצנות ברוטליות ומדממות.
צריך להבין מה מסמל "המערבון"
הבמאי הצרפתי ז'אק אודיאר מנסה לראשונה את כוחו בסרט דובר אנגלית עם שחקנים הוליוודיים מהשורה הראשונה: חואקין פניקס, ג'ון סי ריילי, ג'ק ג'ילנהול. מוסיף המבקר קיצ'לס ואומר: "למרות שהמערבון הוא ז'אנר לעוס וטחון שכמעט בלתי אפשרי לחדש בו...". וזאת הטעות שלו: "המערבון" הוא אבן יסוד וחוויה מכוננת בתרבות האמריקנית. צריך להבין מה מסמל "המערבון". לז'אנר זה יש כללים וכבר אמר הבמאי קלינט איסטווד לגבי המערבון האלמותי שביים "הבלתי נסלח" (1992) "אני רוצה ליצור בתוך הסייגים המגבילים של הז'אנר. זה אתגר". במאים רבים אימצו את הז'אנר הזה, שלא נס לחו, במטרה לחדש בו ולהצהיר על כוונותיהם.
מערבון, בא מהמילה "מערב", ומילים כמו "ללכת מערבה" הן מילות מפתח בלקסיקון האמריקני. המערבון הוא חלק מהבניית ההיסטוריה של ארצות הברית.
המתיישבים החדשים שנדדו ממזרח ארה"ב מערבה, לעבר קליפורניה, עברו תלאות ותחלואים, ובכך ההיסטוריה שלנו, בישראל, די דומה. אלא שהזמן הוא 1850 והדרך שם, בארה"ב, ארוכה יותר וחוצה ערבות, מדבריות, הרים ושלגים. הקאובוי, הרוכב האגדי, הבודד, הוא דמות בעלת הילה של כבוד ומיסתורין. הוא עצמאי, אינו זקוק לאחרים, אך הם זקוקים לו, להוביל את המתיישבים, או את העדרים. הוא לוחם צדק, עוזר לנדכאים, נלחם באינדיאנים (זו סוגיה אחרת שיש לדון בה בנפרד). אך מנגד יש גם האנטיתזה שלו: רוצחים, שכירי חרב, גנבים, נוכלים.
סטיות מהז'אנר
לכן, כל פירצה וסטייה מהסאגה הזו התקבלה תחילה בדחיה, בשאט נפש. אולם זו השיטה של במאים נערצים להחדיר את נקודת המבט שלהם, לעיתים קרובות הביקורת שלהם, כלפי החברה האמריקנית. לא עוד מרחבים ירוקים שטופי שמש, אלא מזג אוויר קודר, גשום, אפור, וחלק מהדמויות הדומיננטיות, כמו השריף עצמו, הן שליליות. כך ב"בלתי נסלח" של איסטווד, או "הקלפן והיצאנית" של רוברט אלטמן. בריאן דה פלמה אפילו קורא לדמויותיו בשם הסרט "חבורת הפראים".
חלק מהמערבונים, וגם הסרט הנוכחי, האחים סיסטרס, עוסק גם בבהלה לזהב, חלק מההיסטוריה של ארה"ב. התמונה רחוקה מלהיות אידיליה, רבים נותרו ללא כסף, ללא עתיד, עם תחרות תמידית, אלימות, שכרות, הימורים, משחקי מזל, נוכלות, רמאות, רצח. גם צ'רלי צ'פלין עסק בכך בסרטו "הבהלה לזהב" (1925).
יש לציין גם את המערבונים של הבמאים הלא אמריקנים כמו, סרגיו ליאונה, האיטלקי. אלה כונו בבוז "מערבוני ספגטי" אך טרילוגיית "האיש ללא שם" ובראשם "הטוב, הרע והמכוער" (1965) בכיכובם של קלינט איסטווד, לי ואן קליף, אלי ואלך ואחרים כבשו את המערב וכבר עשו היסטוריה. הם נכנסו לקלסיקה של הז'אנר ומהווים מסמך תיעודי של התקופה . כבר בסרטים אלה הגיבור יכול למכור את חברו "עבור חופן דולרים" (שם הסרט) והדגש הוא על אופי הגיבורים והיחסים ביניהם.
"האחים סיסטרס" מוסיף נדבך לסאגת התמונה העגומה של עולם המערבון האלים, הקודר, ואכן הגיבור אומר "איזה עולם מבהיל". הסרט, בעקבות הספר, מנסה להציע עולם אוטופי טוב יותר, אך משאלה זו מתנפצת לגמרי מול המציאות הרצחנית. האח המבוגר שואף לחזור ולבנות בית חם. השני, שמכיר רק הרג ואלימות, מצטרף אליו בסוף, לאחר שורת אסונות. השניים עשו מסע נפשי ארוך. אכן, חתיכת דרך.

תאריך:  12/12/2018   |   עודכן:  17/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ישראל היום
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי ליפמן
הידיעות על עליה בביטויי האנטישמיות באירופה, לא לוו מעולם בדיון מעמיק על מהותו של התהליך    גם לא ניתנו תשובות על השאלה האם ועד כמה הוא מסוכן לקיומה של ישראל
יוני בן-מנחם
ההערכות בישראל ובלבנון הן כי לא צפויה מלחמה בעקבות מבצע מגן צפוני אך המצב נפיץ ויש לו פוטנציאל הסלמה. ישראל יוצאת למאבק מדיני נגד ארגון חיזבאללה אך הדרג המדיני חייב למקד את המאבק בממשלת לבנון שהיא הנושאת באחריות ולהבהיר לה כי לבנון תיהרס אם לא תרסן את חיזבאללה
נצ"מ (גימ') יגאל ארבל
למרבה הציניות והניצול מחפיר של מעמדם המוחלש של השוטרים מחוסרי הייצוג, גמלאי המשטרה הופקרו
יוסף קנדלקר
בעוד שהמשפחות של ההרוגים מקבלות בשורה אחת מרה שאיתה הם צריכים להתמודד כל החיים, המשפחות של הפצועים מקבלות בשורה אחת מרה אבל שהיא ארוכה מאוד    מדי יום מידי שעה    ההתמודדות רק התחילה    אם זה שיקום ואם זה נכות, אם זה בית שכל הנטל הכלכלי שלו נופל על כתפיים צרות מאוד, ואם זה העובדה שכל המעגל המשפחתי משתנה
סמדר וינברג
במצב שנוצר בקיבוצים בהם חיה קהילה לא הומוגנית היה מצופה שהרשות האזורית תפעל לאיחוד המעמדות בקהילות הקיבוצים ותימנע מהפרד ומשול. מה שלא תמיד קורה, ובאופן נחרץ קורה בדיוק להפך במועצה האזורית הגליל העליון. זו נהנית כלכלית מן המאבקים ופועלת באמצעות אגודות ועמותות שכביכול רק זוכות לתקצוב על-פי צו התמיכות, כדי להסדיר מערך ג'ובים מתחת לרדאר, ולפנק את בני המעמדות העליונים על חשבון המיסים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il