X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ניכר, שכיום במשרד החינוך הולכת ופוחתת הפתיחות לקבל סערת נפש של משורר שדומע ומסיק מסקנה כואבת על אובדן הדרך של אלוהים ואם חס וחלילה ימריאו התלמידים לפסגות היופי והערצתו בעקבות השיר "לנוכח פסל אפולו", היה מי שדאג שהשיר הזה ייגנז
▪  ▪  ▪
חיים נחמן ביאליק

לנושא תוכנית הלימודים בספרות עברית ובשאלות איתן נדרשים תלמידים להתמודד בבחינות הבגרות בספרות עברית התודעתי תוך סיוע בהתנדבות לתלמידים בבית הספר התיכון הסמוך לביתי. מדובר בסיוע לתלמידים, שעברית להם אינה שפת אם, אבל הם כבר אינם זכאים להקלה הניתנת לעולים חדשים.
מעיון במספר רב של שאלוני בחינות בגרות התוודעתי להיעלמותם של שירים, שלמדנו בהיותנו תלמידים בבית ספר תיכון. ניכר, שאנחנו חיים היום בצל מגמה המבקשת לנכס ערכי יהדות "פטריוטית", יהדות שאינה שואלת, יהדות שאין בה תהיות או שאלות נוקבות.
לא מצאתי שיר של א.צ. גרינברג שלמדתי בבית ספר שנמנה לרשת של זרם העובדים. נעלם כלא היה שיר שנכתב בעקבות הפרעות ביהודי פולין בימי מלחמת העולם הראשונה. משורר מיוסר השואל מתוך כאב "הַיֵּשׁ אֱלוֹהִים" ואף תוהה וזועק זעקה כואבת, האם "שֶׁטּוֹב הוּא מִטִּיטוּס" ומתוך תהייה נוספת ומתייסרת פוסק ברעד "אִם יֶשְׁנוֹ - הוּא בַּכְיָן, הוּא פַּחְדָּן".
ניכרים פצעי א.צ. גרינברג שידו רעדה עת חצב בסערת נפש בשיר "קפיצת הדרך" את המלים, המציגות אלוהים שאינו טוב מהפורעים. אלוהים המוצג כבכיין וכפחדן "וְיָרַד גַּם הוּא לְהִשְׁתַּכֵּר כְּגוֹי".
הרג וטבח
כבר אין מקום לשירה התובעת מהתלמיד להתמודד עם כאב של משורר בשיעור קומתו של א.צ. גרינברג, אין לו מקום כיום בתוכנית של שירה מגויסת, שמא הרהורי תהייה, התלבטויות ושאלות נוקבות יקבלו ביטוי בשיח ובשיג בשיעורי ספרות. שמא יעלו הרהורי כפירה.
יש מי שפחד מהרהורי כפירה הנמצאים אצל שאול טשרנחובסקי בשירו "הרוגי טירמוניא" לנוכח מראות זוועה של הרג וטבח, שביצעו אוקראינים ביהודי אוקראינה. לשיר הזה כבר לא נמצא מקום בין כתלי בית הספר העברי. היה ונעלם.
אין מקום לביטוי הכואב המעלה על הדף את המלים: "אֵין אֱלֹהִים, כִּי אֵינֶנּוּ - אָכֵן! אֵין אְלֹהִים, גַּם עִבְרִי גַּם נוֹצְרִי"!, אין מקום לשאלה הצועקת - "הֲמֵאֱלֹהִים יִבָּצֵר מֵעֲנוֹת"? לא היה מי שיעז להדביק תוויות של משורר שמקומו מחוץ למחנה עקב הרהורי כפירה הקובע "אִם אֵל בָּאָרֶץ" הרי הוא "וּכְלוּם לֹא רָאָה אֶת הָעַוְלָה, הַזָּדוֹן הַגָּדוֹל הַנַּעֲשֶׁה פֹּה בִּשְׁמוֹ וְלִשְׁמוֹ?...." אך במשרד החינוך יד נעלמה אמרה לשיר הזה OUTֱֱ!!!
התרבות העברית ידעה לקבל הרהורים נוגים העולים מאובדן דרך ותחושת התרוקנות השמים מאלוהים הניכרים בשירת המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק, כפי שבאו בשיר "על השחיטה" לנוכח המפגש המזוויע עם מראות העיר קישינב בשנת 1903 אחרי הפוגרום ביהודי העיר - "שָׁמַיִם, בַּקְּשׁוּ רַחֲמִים עָלַי! אִם יֵשׁ בָּכֶם אֵל וְלָאֵל בָּכֶם נָתִיב - וַאֲנִי לֹא מְצָאָתִיו". הרהורים נוגים המסתיימים בקביעה נחרצת וכואבת של המשורר - "לִבִּי מֵת וְאֵין עוֹד תְּפִלָּה בִּשְׁפָתַי".
מסורב מוות
כואב, קשה לקבל שתלמיד המסיים כתה י"ב בבית ספר תיכון בישראל לא נפגש עם השירים "על השחיטה" ו"בעיר ההריגה" של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק.
ניכר, שכיום במשרד החינוך הולכת ופוחתת הפתיחות לקבל סערת נפש של משורר שדומע ומסיק מסקנה כואבת על אובדן הדרך של אלוהים. ואם חס וחלילה ימריאו התלמידים לפסגות היופי והערצתו בעקבות השיר "לנוכח פסל אפולו", היה מי שדאג שהשיר הזה ייגנז.
בצד הביקורת אני מציין בסיפוק, שלא פגעו בספר "הר אדוני בנאפולי" של הסופר ארי דה לוקה, ספר בחירה, שאחד מגיבוריו רֶפנילו הסנדלר, שמתקן את הנעליים של דלפוני שכונת עוני בנאפולי ללא תשלום. סנדלר ש"למד את המקצוע מן התלמוד", סנדלר קדוש הנעזר בסנדלר מהחלום הנקרא רבי יוחנן הסנדלר, סנדלר חולה "מסורב מוות" ניצול אושוויץ, המתריס כלפי שמים בשאלותיו הנוקבות.
הבאתי לדוגמה מספר מועט של שירים, שאני מצר על היעלמותם מתוכנית הלימודים בספרות עברית. מי שידו במעל ההעלמות, הוא עשה שרות רע לשירה העברית וללימודי הספרות העברית.

תאריך:  16/12/2018   |   עודכן:  16/12/2018
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 חיים נחמן / Haim Nahman
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צנזורה בתוכנית הלימודים בספרות עברית
תגובות  [ 19 ] מוצגות  [ 19 ]  כתוב תגובה 
1
חייל בצבא הפלשתיני מתלונן
ב .ל  |  16/12/18 15:10
 
- לתלמיד הנאמן ב.ל
גבלס מודה  |  16/12/18 16:13
 
- למען האויב הוא מזייף מקורות!
גדעון ארליך  |  18/12/18 18:06
 
- ומה עם:שתי גדות לירדן,זו שלנו
תמר רוזובסקי  |  18/12/18 20:03
2
איפה חירבת חזעה? ל"ת
איפה ס.יזהר  |  16/12/18 16:23
3
רצוי לבדוק את העובדות לפני
ה.א  |  16/12/18 16:38
 
- הבהרה
איתן קלינסקי  |  18/12/18 16:06
 
- תודה על ההבהרה
ה.א  |  18/12/18 17:32
 
- הצנזורה הולכת ומחמירה
ר.ר.ר...  |  18/12/18 18:18
4
הוא נעלם מלימודי הספרות העברית ל"ת
איפה אחדהעם  |  16/12/18 16:47
5
כל כך בוער לך?
עמוס שנער  |  16/12/18 16:49
6
לא רק לימודי הספרות חולים
ר.ר.ר  |  16/12/18 17:39
7
גם קלינסקי מצנזר
עמוס שנער  |  16/12/18 19:34
 
- מה עניין שמיטה להר סיני
מה עניין  |  18/12/18 18:28
 
- שוב מחפפים בשמאל? שוב?
ה.א  |  18/12/18 19:51
 
- למגיב ה.א פתרונים
ידידיה.  |  20/12/18 10:47
 
- ידידיה, מה הביא אותך לדון
ה.א  |  20/12/18 17:07
8
שירה גדולה נעלמה
וחבל על כך  |  17/12/18 13:03
9
גם ס.יזהר מצונזר
נעמי.  |  21/12/18 09:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר גלבוע
לא פלא שאדרי הבין היטב את המסר שנשלח אליו מכל אלה שקידמו אותו במהלך שירותו במשטרה: "המשך בדרכך זו, המשך לנהוג בחוסר יושר ותוך פגיעה בטוהר המידות, כי זה לא יפריע לקידומך. אולי אפילו זה יסייע לקידום". וכך, ממש בסיום הקריירה ה"מפוארת" שלו, הוא המשיך בדרכו זו, והסתיר מידע חיוני, לפיו הוא התייעץ עם בודקת הפוליגרף לפני הבדיקה, אליה נשלח על-ידי הוועדה למינוי בכירים
ארי בוסל
האדם נראה כמו כל אדם אחר, וככל שעברו השנים והעשורים, והנאצים הזדקנו, קשה לקשר בין האדם שנראה כמו סבא טוב לבין אותם סיפורים נוראים    כולנו נבראנו בצלם האלוהים, וכולנו, כלפי חוץ, נראים טובים ודי דומים
יצחק מאיר
יש מיתה בעולם    הנותן חיים לכל חי קצב לכל חי קצבה    מי שיודע - מתיירא    מי שבוחר להכחיש - הוזה    מי שמתיירא יודע לומר "בְּטֶרֶם אָמוּת"
יורם אטינגר
ללא שום קשר לעניין הפלשתיני, ככל שהמזרח התיכון יותר גועש, אלים, נטול-סובלנות, בלתי צפוי ובלתי יציב במישור הבין-ערבי; וככל שמאכלת האייתולות מתקרבת לצוואר השליטים הערביים ברחבי המזרח התיכון; כן מתהדקים קשריהם הביטחוניים והכלכליים עם ישראל, הנתפסת כ"סוכן ביטוח חיים" היעיל באזור
עו"ד דניאל פרידנברג, עו"ד אוהד הופמן
החוק מונע מצב בו רוצח או מי שמנסה לרצוח אינו יכול לרשת את קורבנו. עם זאת, קיימים מצבים מורכבים יותר, בהם יכולה צוואה מסודרת לסייע במניעת עוול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il