במשך עשרות שנים ידע כל עורך דין לגירושין וכל מתגרש מתחיל כי לגבר כדאי ללכת לבית הדין הרבני ואילו לאישה כדאי ללכת לבית המשפט לענייני משפחה. הסיבות לכך היו שונות. סכומי המזונות הנמוכים, התפיסה הפטריארכאלית שתאמה את רצונות האבות לפני עשורים היוו סיבות עיקריות לכך.
עם השנים, התפיסה שלגבר עדיף ללכת לבית הדין הרבני התמסמסה והפכה לתלוית מצב. למשל, במקרים שבהם לאחד הצדדים יש נכס מלפני הנישואין מוטב לו ללכת לרבני כדי לשמור על הרכוש.
כחלק מתנועת המטוטלת - אנו מתקרבים כיום לקצה השני של המטוטלת - העדפה מובהקת של בתי הדין רבניים את האישה בכמעט כל היבט אפשרי.
הדוגמאות המובהקות לכך נמצאות בזירות מרכזיות של עולם דיני המשפחה - גירושין, כתובה, מזונות ילדים, מזונות בן זוג ומשמורת ילדים. כיום, בכל אחת מהזירות הללו, בדרך כלל, ידה של האישה על העליונה לאור תפיסת חלק מבתי הדין הרבניים כי מוטב להם מבחינה תדמיתית להיות לטובת הנשים.
הזירה החמה ביותר כיום היא זירת מזונות הילדים. מזה עשרות שנים שהיה ברור לכל אם שמוטב לה ללכת לבית המשפט למשפחה שפסקו מזונות ביד רחבה יותר מאשר בתי הדין הרבניים לאור פרשנות נוקשה ביותר של הדין העברי.
ואולם, לאחרונה הלכת בע"מ 919/15 שהישוותה את חובת המזונות של ההורים גרמה לתפנית מרכזית בעניין. כיום, ההלכה החדשה לא חלה על כל בתי הדין הרבניים ויש כאלו שמתחשבים בה ויש כאלו שלא. דבר זה גורם לכך שהאפליה המגדרית במזונות הילדים ממשיכה לחול בבתי הדין הרבניים. דבר זה מעודד נשים רבות לפנות לבתי הדין הרבניים בעניין מזונות ילדים.
דבר זה גורר מלחמת סמכויות חדשות בין בתי הדין הרבניים לבין בתי המשפט לענייני משפחה בעניין מזונות ילדים.
סוגיה נוספת שקורית היא התנגדותו הבולטת של בתי הדין הרבניים (לרבות, בית הדין הרבני הגדול) בעניין משמורת משותפת ושוויון במזונות ילדים. כך, למשל, במקרה אחד פסק בית הדין כי על האב לוותר על רצונו למשמורת משותפת ועל לינת הילדים אצלו - כדי שלילדים יהיה מרווח יותר אצל האם.
אף במקרים של משמורת ילדים גרידא גישת בתי הדין שונה. לאחרונה, פסק בית הדין הרבני בתל אביב משמורת אם גם בנימוק כי "טובת הילדים קודמת לכל 'אידואלוגיה חדשה' של הורות משותפת" - דבר זה נוגד משמעותית את המגמה הרווחת בעולם המקצועי ובבתי המשפט לענייני משפחה לקדם משמורת משותפת כחלק מטובת הילד.
זירה נוספת ופחות מדוברת היא זירת מזונות האישה. במדינת ישראל מזונות אישה נקבעים לפי הדין האישי. כיום, בשל ההתקרבות בשוויון התעסוקתי בין המגדרים, הנטייה המובהקת של בתי המשפט לענייני משפחה היא לפסוק מזונות בהתייחס למצב המשפחתי ששרר לפני הגירושין. כך שנכון להיום יש מקרים בודדים שבהם נפסקו מזונות בן זוג לגבר. מנגד, גישת בתי הדין הרבניים היא לפסוק מזונות אישה רק לאישה ובדרך כלל ברוחב יד.