X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
העדה האתיופית היא בשר מבשרה של החברה הישראלית די להנצחת האפליה קחו כמודל להצלחה את המקצוענים בקהילה וּצאו לדרך
▪  ▪  ▪
מקהלה מכוערת [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

רבנים, ח"כים, שופטים, אל"ם בצה"ל, פרח טייס, רופא בכיר ב'שערי צדק', שלושה שופטים ושיאן רץ מרתון אחד - מה המשותף לרשימה חלקית זו? אם עוד לא ניחשתם - כולם בני העדה האתיופית, שלא נתנו לצבע העור לבלבל אותם, וּבנחישות, עקביות וּמתוך דבקוּת במטרה טיפסו לעמדות מפתח במדינה ועשו היסטוריה.
למרות גילויי הגזענות המכוערים נגד העדה, שעלו לא אחת לכותרות העיתונות הכתובה והאלקטרונית, והדימוי המקופח של בני העדה, וּכנגד כל הסטיגמות המעליבות והפוגעניות שדבקו בעדה היהודית, שבדרך-לא-דרך קשה וארוכה עשתה עלייה לארצנו והיא בשר מבשרה של החברה הישראלית - כמו הצפרדע החירשת המיתולוגית בסיפור העממי, יוצאי אתיופיה האמיצים הללו אטמו אוזניים כנגד כל רעשי הרקע והצלילים הצורמים על העדה, שהדהדו באוויר, סללו את הדרך אל המיינסטרים של מוקדי הכלכלה והחברה במחוזותינו, שבסופה כבשו את הפיסגה והתברגו בצמרת.
אולם דומה שמעֵבר להישגיוּת וּלמעמד כלכלי וחברתי גבוה, שכבשו בני העדה, אי-אפשר להתעלם משינוי חברתי ותרבותי שחל בעדה, שהמינויים הנזכרים מצביעים עליהם. כך, למשל, לאחרונה מוּנה שופט ממוצא אתיופי בבית משפט השלום בתל אביב. הקהילה האתיופית בהחלט יכולה לסמן 'וי'. שמתם לב, במעוז הבורגני השיינקאי והאלטיסטי הלבן של העיר ללא הפסקה, בעלת התדמית הגזענית, יש שופט אתיופי!
אם לא די בכך, בחברה הפטריארכלית האתיופית המסורתית, שֶׁבָּה דמות הגבר היא הדומיננטית, נשברה תקרת הזכוכית בישראל - שתי נשים(!) שופטות, לעומת גבר אחד, בתפקיד. הנשים, ה'תופסות פיקוּד' הן ביתְרון. האם זו סנונית המבשרת את האביב הנשי בקהילה? ימים יגידו. יש לקוות שֶׁכן.
אז נכון שיש גילויי גזענות צורמים נגד הקהילה. אבל הגיעה השעה לומר את האמת: באופן לא מוּדע גם בני העדה נוטלים חלק במקהלה מכוערת זו ותורמים לה. באורח פרדוכסלי הם משרתים אווירה עכורה זו, המשרתת אותם היטב, ונושאים אותה ברמה כדגל. אחרת, בתיאטרון האבסורד של המדינה, איך הם ינציחו את תחושת האפליה הנצחית, והרגשת הקיפוח, המעלה אותם על המפה, דוחפת אותם לקידמת הבמה בהפגנות תוקפניות וּבמפגני כוח מול הממסד ורשויות החוק, וּמעניקה להם יחסי ציבור חינם אין כסף בצד שלל הטבות סוציאליות?
וּבשורה לקהילה: אחרי רבנים, ח"כים שופטים ודוקטורים אתיופים, כמו אלוף משנה בצה"ל, מדליה לרץ מרתון מנצח ועוד - גם אתם יכולים! קחו כמודל להצלחה את אלה שזינקו לפיסגה, חידלו להנציח את האפליה והיפרדו מדימוי 'המקופח הנצחי' והגזעני שהדבקתם לעצמכם, וּצאו לדרך. כלל ידוע הוא בפסיכולוגיה המודרנית, שהדימוי שלנו בעיני החברה, נקבע על-פי הדימוי שלנו בעיני עצמנו. או אז יקרה ה'נס' המיוחל. לאט אבל בטוח, ככל שתכבשו עמדות מרכזיות בחברה, באקדמיה וּבצבא, תייצבו את מעמדכם הקהילתי הנורמטיבי, שיוציא את הרוח ממפרשי הגזענות, ויותיר אותה אחר כבוד מאחוריכם וּמאחורי החברה הישראלית. וּבא לציון גואל.ושלים.

תאריך:  03/01/2019   |   עודכן:  03/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 ציפי לידר / Tzipi Lider
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד עופר רשו
חוק הפללת צרכני הזנות אינו מידתי, עמום מבחינה חוקית, חודר בצורה מיותרת לחיי הפרט - ובעיקר: לא יסייע לנשים המוחלשות והמנוצלות באמת
מנחם רהט
שר החוץ בנימין נתניהו מפריך את נבואת הצונאמי של אהוד ברק, ורותם את מדינות דרום אמריקה לעגלה המדינית של ישראל    ככה נראה שר חוץ מוצלח
יוני בן-מנחם
ההערכות בהנהגות הרש"פ וחמאס הן כי שנת 2019 עומדת להיות שנה קשה יותר עבור הפלשתינים בשטחים. לא צפויה פריצת דרך מדינית, המשבר בין פתח לחמאס יחריף,הטרור בשטחי הגדה ימשך וייתכן כי בקיץ יפרוץ עימות צבאי בגבול רצועת עזה
יאיר דקל
"עד היום אני אוכל את עצמי מרגשי אשמה: או שבעטתי חזק מדי והכל באשמתי או שלא בעטתי מספיק חזק וגם הכל באשמתי"
אלי אלון
למרגלות תל שימרון, גבעה נישאה מעל לעמק יזרעאל, שוכן בית הקברות ההיסטורי של מושב נהלל, משקיף צופה על נהלל ומרחבי העמק    זהו סיפורו של המקום וכמה מהקבורים בו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il