X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
פרשת וארא

מות תמות

למרבה הכאב, העם נתון בעבדות פיזית וגם בעבדות רוחנית, שביטויה אי-האימון בעצמו ובאפשרות, שניתן לשנות את מצבו ולהיחלץ מחיי העבדות הקשים בארץ מצרים.
▪  ▪  ▪
פרעה משלח את בני ישראל [צילום: ציורו של גוסטב דורה]

פרשת "וארא" מפגישה אותנו עם מציאות קשה של מנהיג מול עמו "וַיְדַבֵּר מֹשֶׁה כֵּן אֶל בְּנֵי יִשְׁרָאֵל", והתוצאה בהמשך היא כואבת: "וְלֹא שָׁמְעוּ אֶל מֹשֶׁה". והכתוב אף מסביר מדוע חוסר הקשב של העם לדברים היוצאים מלב מנהיגו, שבא לחלצם מעבדות מצרים לחיי חופש ודרור - "ְולֹא שָׁמְעוּ מִקֹצֶר רוּחַ וּמֵעֲבוֹדָה קָשָׁה (שמות, ו' 9).
גם שבדבריו ישנה בשורה שהגאולה תהיה בּ"ִזְרוַֹֹע נְטוּיָה וּמִשְׁפָּטִים גְּדוֹלִים" והבטחה ש"הָאָרֶץ נָתַתִּי אוֹתָה לָכֶם מוֹרָשָׁה" וזאת הבטחה אלוקית, התגובה היא "וְלֹא שָׁמְעוּ" ומהסיבות שצוינו לעיל - "מִקֹּצֶר רוּחַ" ו"מֵעֲבוֹדָה קָשָׁה".
חיי היום יום הקשים אוטמים ציבור של עבדים, הכורעים תחת נטל מלחמת הקיום היומיומית לפתוח את הלבבות לבשורות הגדולות - "וגָּאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹע נְטוּיָה וּמִשְׁפָּטִים גְּדוֹלִים", ואינם מאמינים לאפשרות שיוציאם "מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרַיִם" (שם 5-6). למרבה הכאב, העם נתון בעבדות פיזית וגם בעבדות רוחנית, שביטויה אי-האימון בעצמו ובאפשרות, שניתן לשנות את מצבו ולהיחלץ מחיי העבדות הקשים בארץ מצרים.
מדרש רבא לספר שמות עוד מוסיף את הראייה הכואבת, שהעם הממאן לשמוע ולקבל את בשורת משה "לא מוכן לוותר על עבודת האלילים, אלילי העם המשעבד, ולקבל על עצמו את האמונה ב-ה'".
הכשרת לבבות
אין ספק שהעדר כוח נפשי להפנים וללכת בעקבות בשורת הגאולה של משה נובעת גם מהטרדות של חיי היום יום. את מנוחת העם מטריד המעמד המשפיל של עבדות מצרים. למעשה המדרש מבהיר לנו, שהמשימה הקשה יותר היא לא בחילוץ עם ישראל מהשעבוד הפיזי, אלא השעבוד הרוחני ממנו יותר קשה להיחלץ. וחשוב לציין, שמהלכים פוליטיים גדולים מחייבים קודם כל הכשרת לבבות ואמונה גדולה טרם ביצוע המפנה הפוליטי הגורלי.
גם משה המנהיג חש עצמו ערל שפתיים, הוא נקלע לרגעים של קטנות אמונה, שהכתה בו שגרת מציאות קשה שחווה במצרים ובנדודיו במדבר, כמי שנאלץ לנוס מפני אימת השררה. משה עצמו נקלע למצבים קשים של חוסר אמונה באפשרות שניתן לשנות את המצב.
פרשת השבוע שלנו מבליטה שבסופו של דבר משה נחלץ ממשבר "עָרֵל הַשְׁפָתַיִים" ופילס דרך אל העם, והעם פילס דרך אליו. השינויים שחלו אצל משה כמנהיג ושינויים שחלו בעם הנתון ביגון השעבוד חייבו תהליכים של הכשרת לבבות. רק לאחר שעבר את נפתולי נתיבי הכשרת הלבבות פולסה מסילת המעשה המדיני הגדול של יציאת עם מעבדות מעשית ורוחנית לחיי עצמאות לאומית בארצו.
מן הראוי שנשים לב לעובדה שמתוך עשר המכות שהוכו המצרים שבע מכות קיבלו תיאור בפרשת השבוע בפרשה. הפטרת השבוע ביחזקאל כ"ח-כ"ט דנה במכות שהתרחשו בשלהי הבית הלאומי הראשון וביציאת העם לגלות בבל.
מות תמות
בשלהי הבית הלאומי הראשון למצריים היה תפקיד חשוב בהערכות הפוליטית במרחב והיא שחקה תפקיד חשוב ביותר בסופה של ממלכת יהודה ב-586 לפני הספירה. יהודה - כמדינה ואסלית של בבל, לה העלתה מס עבדות - עמדה בפני קריאות של שרים ומפקדי צבא להמר על האופציה המצרית כמי שתיתן גב לממלכת יהודה במרד נגד בבל.
המלך יהויכין דגל באופציה המצרית כמי שתסייע לו במרד נגד בבל. יהויכין מצא עצמו כבר אחרי שלושה חודשי מלכות יוצא לגלות בבל ואתו הכהונה הדתית "החרש והמסגר" 11 שנים לפני חורבן הבית. האופציה המצרית הוכחה כקנה רצוץ. יחזקאל נותר בין הבודדים שהצביע על מצרים "כמשענת קנה לבית ישראל ...ובהישענם עליך תשבר" (יחזקאל כ"ט 6-7). על בן דורו שיצא חוצץ נגד המהלכים המדיניים נאמר "מוֹת תָּמוּת". זו הייתה אמירה בוטה ומתלהמת של המון עם מוסת על-ידי חוגי המלוכה והכהונה הגבוהה.
אני נמנע מלהיכנס לדיון שמעלה יחזקאל בהפטרת השבוע "איפה היה אלוהים" בכל המהלך שהסתיים בטבח של עם ושאריתו שיצאה לגלות בבל. אני מבקש להתמקד באומץ הלב של אנשי הרוח יחזקאל וירמיהו - לא לגרור את עם ישראל למלחמות תוך השענות על אופציות מדיניות כוזבות.

תאריך:  07/01/2019   |   עודכן:  07/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מות תמות
תגובות  [ 9 ] מוצגות  [ 9 ]  כתוב תגובה 
1
איזה קשקוש
מגיב ותיק  |  7/01/19 08:55
2
הכשרת הלבבות וכובד הלב
ה.א  |  7/01/19 09:46
3
איתן, תתכונן למתקפה לאומנית
י.  |  7/01/19 09:53
4
טןב ערל שפתיים מערל לב
עדיף ערל שפתיים  |  7/01/19 10:06
 
- דוגמה להזניית המציאות
מגיב ותיק  |  7/01/19 17:07
5
דרוש מנהיג בדמותו של משה
ידידיה  |  7/01/19 10:13
6
כאשר מכחיש שואה מעריץ שלך
ב .ל  |  7/01/19 10:19
7
הפטרת השבוע
הפטרת השבוע  |  7/01/19 14:26
8
להכשיר את הלבבות
הכשרת לבבות  |  7/01/19 15:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רון בריימן
ניתוח מגמות ההצבעה ונתוני הבוחרים במחנה שמימין לליכוד מראה על יתרון להליכה בשני ראשים: ראש דתי אחד, וראש אחר המיועד בעיקר לאנשי ימין שאינם חובשים כיפה    מאמר זה פורסם ערב בחירות 2009 ותוכנו נכון גם ערב בחירות 2019
הרב אליהו קאופמן
בקדנציה הקרובה יתמלא הפרלמנט הישראלי בעשרות ח"כים שאינם אלא תולדה של מפלגות היחיד הרבות - שמושגי הדמוקרטיה והפרויאליזם האינטלקטואלי הפכו אצלם לבדיחה ותו לא
יאיר נתיב
פירוק הבית היהודי פותח חלון הזדמנויות לאיחוד מפלגות הימין שמניפות את דגלם לארץ ישראל השלמה    המהלך עשוי להגדיל את הכוח הפוליטי של המחנה הימין בכנסת הבאה    יש מספיק מנהיגים ראויים שנאמנים לדרכה של הציונות הדתית והמחנה הלאומי
עו"ד אברהם פכטר
חגיגות הסקרים בתקשורת החלו והן מפרנסות את משרדי היח"צ, הסוקרים, האסטרטגים, לאורך כל השנה    ברור שרוב הפרשנויות הן הערכות בלבד והניחוש שלהם טוב כמו של כל אזרח מבין    הדיבורים על איחוד גושים - עורבא פרח, כי לא נראה לי שראשי המפלגות כמו גנץ, לפיד, גבאי, ישימו את האגו בצד
שמואל פישר
בגליל ובנגב בונים הערבים כרצונם ישובים וכפרים המשתרעים מאופק אל אופק ואין פוצה פה ומצפצף, והם גוזלים בהתמדה את אדמות המדינה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il