X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חז"ל מוצאים בתורה רמז לכך שרוב העם סירב לצאת ממצרים ונשאר שם בכך הם כמו אומרים לנו שקיבעון פרעוני אינו נחלתו הבלעדית של פרעה או של מצרים, גם אנחנו עלולים ללקות בכך ואפילו לא נבחין שבזה לקינו להפך, בטוחים שזו החרות האמיתית
▪  ▪  ▪
[צילום: AP]

למה מצפה מאיתנו התורה כשהיא מספרת לנו בכזאת אריכות על העקשנות של פרעה ומתארת את מכות מצרים שבאו כתוצאה ממנה? מילא שהיא מצווה אותנו (שמות יג, ג): ...זָכוֹר אֶת-הַיּוֹם הַזֶּה אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִמִּצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים... הבאנו לא פעם את ההסבר שזו הוראה עבורנו לחתור קדימה בהתמדה, לא להתקבע בתוך (מְצָרים) מסגרת תפיסתית או התנהגותית, לא לומר 'ככה זה ואין מה לעשות'. הרי את התורה לא מעניין לספר לנו על אירועים היסטוריים, 'תורה' זה מלשון 'הוראה', איזו הוראה אנחנו אמורים ללמוד מהסיפורים על מכות מצרים? וקוראים עליהם לא רק בפרשות השבוע שזה אחת בשנה, חוזרים על כל הפרטים בכל שנה בחג הפסח ודוקא בשלב הכי חגיגי, בליל הסדר. אז מה הרעיון?
אנחנו ממשיכים מסורת של אלפי שנים בה יהודים קוראים את פרשת השבוע ובדרך כלל גם מתמצאים בתוכן של הפרשה הנקראת באותה שבת. הסכנה הכי גדולה שאורבת לנו בהקשר הזה היא המחשבה שכל עוד אין שם מצוות, כל עוד מדובר בסיפורים - גם אם בתורה הקדושה, הרי אלו סיפורים בלבד, לא משהו שנוגע למציאות של היום. והרי גם כשמדובר במצוות שבפרשת השבוע צריכים ללמוד ביסודיות תורה שבעל פה, ראשונים ואחרונים כדי להבין ולדעת את ההלכה הכתובה בפרשת השבוע. לפיכך קוראים בתורה בשבת כדי לקיים את מצוות הקריאה ולא טורחים מספיק להתבונן בניסיון למצוא הוראות מעשיות בפרשה. אבל יש בפרשה הוראות לחיים שהן מעבר להלכה הברורה.
וכך גם בפרשת השבוע שלנו כמובן; יש בה כמה וכמה מצוות ידועות ומוכרות כמו קרבן פסח, תפילין, פדיון בן בכור ועוד, אבל בהקשר שלנו המצווה הכי נוגעת היא דוקא מצוות קידוש החודש, המצווה הראשונה בתורה שנאמרה לעם ישראל כעם (פרק יב): [ב] הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם, רֹאשׁ חֳדָשִׁים: רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם, לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה. המצווה הזאת באה מיד לאחר שנתקבלה ההודעה על המכה האחרונה, מכת בכורות. משה כבר די מתוסכל מהמאבק הארוך והמתיש מול פרעה, הוא כבר הודיע לו על המכה האחרונה שתבוא ואז הוא מקבל מסר (פרק ח): [ט] וַיֹּאמֶר ה' אֶל-מֹשֶׁה, לֹא-יִשְׁמַע אֲלֵיכֶם פַּרְעֹה... גם ההודעה על המכה העשירית לא תשכנע אותו להתגמש. ומיד אחר כך מצוות קידוש החודש.
להתחדש, לא להתקבע
הסמיכות הזאת מלמדת על ניגוד ברור ומכוון בין הקיבעון התפיסתי של פרעה ובין המצווה הראשונה שקיבלנו כעם, מצווה שתוכנה הפנימי הוא התחדשות מתמדת. כי קיבעון תפיסתי אינו נחלתו הבלעדית של פרעה, הוא יכול להתנחל בכל עת אצל כל אחד ואחת מאיתנו. הרי גם בין בני ישראל במצרים היו מי שחשבו שאין מה לעשות, שהשיעבוד ימשך לנצח. היו אפילו כאלה שלא רצו לצאת, פחדו מהחרות. אימצו לגמרי את השקפת העולם הפרעונית, השקפה האומרת שאין מה לעשות, אין דרך לפעול שינוי במציאות. וגם אם יש דרך, מי אומר שהשינוי יהיה לטובה? לכן העדיפו להישאר במצב הקיים, המוכר. אבל הקב"ה ברא את האדם והשליטו על העולם כדי שיעשה, יחולל שינויים.
וזה נאמר בפירוש בסיום פרשת הבריאה (בראשית ב, ג): ...אֲשֶׁר-בָּרָא אֱלֹקִים לַעֲשׂוֹת. ואכן נעשו ונעשים הרבה מאוד שינויים מאז, בעיקר בדורות האחרונים ועוד יותר בשנים האחרונות, אבל אנחנו נוטים להתייחס לשינויים טכניים ואפילו להתפעל מהם, בעוד השינוי הנדרש הוא שינוי אישיותי, ושינוי כזה מתחיל בשינוי תפיסתי. בני ישראל היו משועבדים במצרים הרבה שנים ובאופן טבעי השתרשה בהם אישיות עבדותית. לא עלה בדעתם שאפשר להיות בן-חורין ובטח לא חשבו שצריך לשאוף לכך. לכל היותר ביקשו הקלות בשיעבוד וזה נאמר בפירוש בתורה, אבל הקב"ה רצה שישתחררו מהאישיות העבדותית ולכך נועדו מכות מצרים, שבני ישראל יראו והמודעות שלהם תשתנה: וִידַעְתֶּם, כִּי-אֲנִי ה'.
גם לפרעה נאמר מה התכלית של המכות: לְמַעַן תֵּדַע, כִּי-אֵין כַּה' אֱלֹקֵינוּ. כלומר, הוא היה אמור להסיק מהמכות את אותה מסקנה ולשחרר את בני ישראל. אבל הוא התעקש והתמיד בכך עד הסוף המר, מכת בכורות שממנה כבר לא נרפאה מצרים. ולא רק הוא נותר מקובע בהתנגדות לשינוי, לרעיון החרות, גם בבני ישראל היו לא מעטים שהתנגדו לכך נחרצות. חז"ל אפילו מוצאים בתורה רמז לכך שרוב העם סירב לצאת ממצרים ונשאר שם. בכך הם כמו אומרים לנו שקיבעון פרעוני אינו נחלתו הבלעדית של פרעה או של מצרים, גם אנחנו עלולים ללקות בכך ואפילו לא נבחין שבזה לקינו. להפך, בטוחים שזו החרות האמיתית. לכן המצווה הראשונה שנצטווינו כעם היא להתחדש, לא להתקבע.

תאריך:  11/01/2019   |   עודכן:  11/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רועי אורן
מה כבר לא נאמר על המשבר במערכת הבריאות: חסרות מיטות, חולים מאושפזים במסדרון, והמצב הכי גרוע הוא שקיים מחסור ברופאים מכל המינים והסוגים    הנתונים מראים שבמדינת ישראל עובדים בממוצע כ-27,000 רופאים
מנחם רהט
רשימת הימין החדש משלימה משבצת ריקה במפה הפוליטית, המיועדת למצביעים חילונים שהם ימין אמיתי, אך לעולם לא יצביעו לרשימה דתית שרבנים אפוטרופסיה
איתן קלינסקי
מצער אותי, שהסטודנטית והקצינה הדס לסרי החליטה אחרי כארבע שנים בשנת 2019 לתת יד לפעולה שקרית ולעלילה של תנועת "אם תרצו" נגד מרצה, הנתונה בימים אלו למסע איומים והכפשות
יהודה קונפורטס
דבריו של ראש השב"כ על כך שמדינה זרה צפויה להתערב במערכת הבחירות בארץ העלו שוב על סדר היום את הסוגיה, שנדונה בכנסת כבר לפני שנה וחצי    כמה תובנות מעניינות מהדיון ההוא
עו"ד עודד פלוס
העולם המערבי עובר בעשורים האחרונים שינוי בעל משמעות לא פשוטה, בכל הקשור לעולם המשפחה    זוגות ממירים את מיסוד החיים המשותפים בתחליפים לא יציבים    גיל הנישואים עולה    הילודה יורדת והכל ברמה שמעמידה בסכנה את יציבותן של לא מעט מדינות מערביות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il