X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לאחר שמונה שנים לשירותי לצד ראש הממשלה שמיר ובמלאת 28 שנה לשיגור הטיל העירקי הראשון על ישראל, במלחמת המפרץ, אני קורא ולומד דברים חדשים על המלחמה ההיא, שלא ידעתים בזמן אמת
▪  ▪  ▪
"שתו מים" [צילום: נתן אלפרט/לע"מ]

גם כאשר אתה עובד בצמוד למנהיג כמו ראש-ממשלה, מסתבר לך ברבות השנים כי לא הכל ידעת, שהרי לא לכל דיון, לא לכל פעולה והחלטה היית שותף, גם לא שותף פאסיבי. הדברים אמורים לגבי כל נושא משרה בכירה במערכת השלטון ולגבי כל אירוע גדול שהתרחש בעבר.
לאחר שמונה שנים לשירותי לצד ראש הממשלה שמיר ובמלאת 28 שנה לשיגור הטיל העירקי הראשון על ישראל, במלחמת המפרץ, אני קורא ולומד דברים חדשים על המלחמה ההיא, שלא ידעתים בזמן אמת.
חוויתי אותה משתי זוויות - האחת, כמנהל לשכת ראש הממשלה, והשנייה כתושב רמת-גן. כמה מטילי הסקאד נפלו ברמת-גן, הסמוכה למטכ"ל ולמשרד הביטחון, שאליו כוונו חלק גדול מהסקאדים. הטילים שפגעו בכמה בתים, בין השאר ברח' אבא הלל (ולא גרמו לאבדות בנפש), הטילו אימה אבל לפחות זירזו את התמ"א של אותו זמן. תוך שנה-שנתיים מתום המלחמה הוקמו תחתם מגדלים נאים. המנורה שצנחה מההדף בסלון ביתי הורמה אחר כבוד בחזרה אל התקרה, והחלון שנהדף פנימה - אני יכול לבשר - מתפקד מאז כרגיל.
מהלשכה שבה נפלו ההכרעות הגורליות, ראיתי ראש ממשלה איתן, מתפקד בקור-רוח אל מול האיום המוחשי, היומיומי, ראשו עובד בקדחתנות, אינו משדר לחץ לסביבתו כי אם תחושה של העניינים בשליטה. כל שעמד לנגד עיניו זה רק טובתם של המדינה ואזרחיה, בכל רגע נתון.
רגע גורלי
ככל שנוקף הזמן מאז אותם ימי עלטה, צפירות, "שתו מים", מסכות, מתבהרת יותר ויותר צדקת תיפקודו של הנושא באחריות, הבודד בצמרת. האיש הקשוח הזה, ה"קילר" מימיו בלח"י וב"מוסד", לא נכנע לרגש, ברגע הגורלי לא קיבל את דעת בכירי מערכת הביטחון, ומנע השתתפות צבאית ישראלית במלחמה שמנהלת המעצמה הגדולה.
רבות דובר והובהר על הסיבות לכך: לחץ אמריקני, המחיר בחיי אדם (טייסים), חשש להסתבכות עם ירדן והאפשרות שהמערכה הערבית נגדנו תורחב. אבל הלחץ היה דו-סיטרי. היה זה ראש הממשלה שלחץ על הנשיא בוש (האב) לשים קץ מיידי לתוקפנות העירקית, שאם לא כן, יורה על פעולה צה"לית.
הפרשן הצבאי אלכס פישמן חשף בסוף השבוע עוד פרטים מאותם ימים גורליים ובעיקר את העובדה, ש"לצה"ל לא הייתה שום תפיסת הפעלה או תוכנית מבצעית מול תרחיש של ירי טילים לעבר ישראל ממערב עירק". עד כדי כך - שכאשר כבר הייתה המיתקפה בעיצומה, טבעו במטכ"ל את המושג "להכניס רגל בדלת". כלומר, מוכרחים לעשות משהו, תקיפה סמלית, כדי לנסות להרתיע את האויב.
את זה - או ה"פארסה" כביטויו של פישמן - ראש הממשלה שמיר מנע. במבט לאחור ברור, כי לא רק שההרתעה הישראלית לא נפגעה, היא התחזקה. ישראל פועלת, ובעוצמה רבה, כאשר יש בכך צורך אמיתי. אויבינו יודעים זאת היטב.
סדר יום "נחמד"
בידוע הוא שאין דומה מצב אחד בזמן אחד, למצבים אחרים בזמנים אחרים. כיום שום איום אינו נשקף עוד מעירק. יש האומרים אפילו, שמתחת לפני השטח נרקמים יחסים עלומים בינה לבין ישראל, בחסות ארה"ב. כיום האיום הרקטי המיידי נשקף לנו מטווחים קרובים יותר, מטילים ומרקטות משוכללים יותר. את טעמם אנחנו חשים מפעם לפעם מרצועת עזה. אלה טילים אירניים המסופקים לחמאס כמו גם לחיזבאללה בלבנון, והם גם מוצבים על אדמת סוריה.
ב-1991 אויימנו ממזרח, כיום אנו מאוימים בעיקר מחזית הצפון הסמוכה, כפי שפירסם בשבוע שעבר המכון למחקרי ביטחון לאומי. הציבור לא נתן די את דעתו לדוח איומים זה, שהרי כולנו שקועים בענייני בחירות ופריימריז, מין ושופטים. סדר-יום "נחמד" זה לבטח ישתנה ברגע שטיל ראשון ישוגר לעבר הגליל.
תמונת המערכה שעברנו בשלום לפני 28 שנה לנוכח קבלת ההחלטה האמיצה והנכונה דאז, לא תחזור על עצמה אם וכאשר נותקף מצפון. הבלגה של שמיר בזמנו אינה בהכרח דגם לתגובה העתידית של ראש הממשלה. לאור הנתונים מעוררי הדאגה שנחשפים עכשיו, ישראל מאותתת כי בכוונתה להגיב על מתקפת טילים עליה, אם תתרחש.
בינתיים, פעולות חיל-האוויר במרחב דמשק נגד מאגרי תחמושת אירניים נועדו להרתיע את האויב ולמנוע התדרדרות למלחמה כוללת. ראש הממשלה שמיר לא היה מונע אותן.

המאמר פורסם לראשונה במעריב, 21.1.19, אך נכתב לפני תקיפות ישראל ליד דמשק שהיו בין ראשו לשני.
תאריך:  22/01/2019   |   עודכן:  22/01/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההרתעה ב-1991 והיום
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
למרות שלא הייתי קרוב
ארי כספי  |  22/01/19 15:22
2
שמיר, רוה"מ הטוב ביותר מאז ב"ג
יהודי מפוכח  |  26/01/19 00:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רפי לאופרט
מינוי רמטכ"ל לצה"ל חייב להיות מושתת על רגליים מוצקות. לאחר שניתן המינוי, את ביטולו יש להשתית על רגליים מוצקות כדבעי, דבר שלא התקיים לטעמי במקרהו של גלנט
ארי בוסל
ימין ושמאל, כולנו עם אחד    כשמישהו יוצא לתקוף אותנו, כשאנו מרגישים את הסכנה האורבת וכשאנו מבינים מה כוונתו האמיתית של האויב, כל התוויות נעלמות, מתנדפות כלא היו, ואין בנמצא עם טוב יותר, דואג יותר, מוכן להקריב יותר מאשר עם ישראל
בתיה אייבל
במהלך השנים, הפערים החברתיים והכלכליים שנוצרו כתוצאה מהדיור הציבורי הפכו להיות גדולים יותר
יוני בן-מנחם
חיל-האוויר הישראלי תקף מטרות של כוח "קודס" האירני בסוריה במטרה להרתיע את אירן וסוריה משיגור טילים לעבר ישראל. אירן וסוריה מנסות ליצור "משוואת הרתעה" חדשה כדי למנוע את הפעילות הישראלית למניעת ההתבססות הצבאית האירנית בסוריה
יובל לובנשטיין
הסוד הגלוי ברשת טיב טעם יצא החוצה    האם מישהו סגר בהזדמנות הזאת חשבון עם המנכ"ל שהיה נשוי לבתו של בעל השליטה, האם היה לכאורה אקט של נקמה, כאשר יושב הראש משמש לכאורה כעושה דברו של בעל השליטה?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il