X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הסודות מאחורי המדפים

המזרון - המצאה של העת האחרונה

ישנם מספר סוגי מזרונים ונדמה שעד כניסת איקאה לשוק הישראלי, יצרו יצרני ויבואני המזרונים המקומיים למזרן הילה של מוצר יקר ויוקרתי וללא כל הצדקה
▪  ▪  ▪
מזרן. האדם לא מרבה להעריכו בשגרה [צילום: פלאש 90]

לא משנה איך תגידו מזרן או מזרון, אין ספק שזה פריט שימושי אם לא השימושי ביותר לאדם, אשר משתמש בו במשך כ-30% מהזמן לאורך כל ימי חייו.
נדמה שלא נמצא פריט אשר השימוש בו הוא בעוצמה כזו ואפילו המכורים למכשיר הסלולרי הנייד, לאורך זמן לא יוכלו לשבור את השיא שלו. מנגד, נדמה שהאדם לא מרבה להעריכו בשגרה ורואה בו כמובן מאליו ומתחיל להתייחס אליו רק בעת מכאוב או אי-נוחות.
ישנם מספר סוגי מזרונים ונדמה שעד כניסת איקאה לשוק הישראלי, יצרו יצרני ויבואני המזרונים המקומיים למזרן הילה של מוצר יקר ויוקרתי וללא כל הצדקה. איקאה פיתחה מוצר מעולה אשר ניתן לגלגול ולאחסון ושינוע בצורה נוחה ובמחיר השווה לכל נפש ומומלץ לכל המעוניין לבחון אותו בטרם יחליטו לקבל החלטה (לרוב שגויה) אחרת.
1. נמצאו עדויות לקיומו של מזרון גם לפני עשרות אלפי שנה (ויקיפדיה). מזרון עלים, בן 77,000 שנה, התגלה בדרום אפריקה, כמה קילומטרים מהאוקיאנוס ההודי. דיווח בכתב העת "Science", לין וודלי ועמיתיו, אומרים שהמזרן באורך שלושה מטרים וחצי, מה שהם מכנים מצעים, מורכב משכבות דחוסות, בעובי של פחות משני סנטימטרים, וכנראה שימש הן שינה והן משטח עבודה. המזרן הגיע גם עם הדברה מובנית: בנוסף לעשבים, הוא עשוי מגבעולים ועלים של סוג של עץ דפנה הידוע בשם Cryptocarya woodii, עלים ארומטיים אלה מכילים חומרי הדברה אשר הורגים יתושים.
2. מזרן ממולא הוא שם כללי למזרנים העשויים מעטפת בד וממולאים במילוי רך כלשהו, שלא נמנו מעלה. מזרנים ממולאים היו מהמזרנים המוקדמים ביותר בהיסטוריה, והמילוי השתנה בהתאם לתרבות, הגידולים המקומיים, האקלים ועוד. מילויים נפוצים היו קש, אצות, כותנה, צמר, פוך אווזים, קליפות כוסמת וקטניות, חציר ואף מים. מרבית המילויים רגישים ללחות ונוטים לספוח את נוזלי הגוף המופרשים במהלך השינה, ולפיכך מפתחים זיהומים ומושכים חרקים שונים. מזרנים ממולאים פחות נפוצים החל מאמצע המאה ה-20 במדינות המתועשות, אך גם כיום ניתן למצוא אותם במדינות העולם השלישי הודות לזמינותם ולמחירם הנמוך.
3. המצרים הקדמונים הקימו מבני מזרון מאולתרים מענפי דקל.
4. קיימות עדויות למזרוני מים מעורות של עיזים בפרס, לפני כ-3,600 שנה. מיטות המים היו נפוצות ביותר בארצות הברית בשנות ה-70 של המאה הקודמת, שם היוו כ-20% מכלל מכירות המזרונים.
5. ברומא השתמשו בצמר, בקנים ובקש בתוך מעטפת של בד.
6. על רבי עקיבא למשל, מסופר שישן על מחצלת קש. שנים רבות לא היו קיימים מזרנים והשינה הייתה קשה, היא הייתה אפילו מעייפת. מחוסר הנוחות היו קמים הישנים כמה פעמים בלילה ומתהפכים מצד לצד עד שהיו מצפים לאור הבוקר, רק לסיים עם הסיוט הלא נוח הזה.
7. תקופת הרנסנס האירופי סימנה מהפכה בייצור המזרן. מזרנים הפכו רכים ונוחים יותר עם השימוש של בדים ארוגים המכונים brocades. עד המאה ה-17 נהגו להשתמש במילוי מזרן מקש ונוצות ו-shucks קליפות/תרמילים של אפונה. המזרן הראשון המיוצר בחברה המודרנית התגשם בתקופה זו והוא היה מורכב מבדים ממולאים קש ועץ רך וחומרים עשירים סיבים כגון סיבי קוקוס, כותנה, צמר, ואפילו סוס. אלה היו בתחילה זמינים רק בבתי העשירים.
8. מיטות הקפיצים החלו להיות מיוצרות באירופה לפני כ-250 שנה ומאז הן שוכללו, למזרונים של ימינו. קיימים מספר סוגים של קפיצים המשמשים למזרני קפיצים:
  • קפיצי בונל (Bonnell): קפיצים בצורת שעון חול, בו המרכז בעל רדיוס קטן יותר מהקצוות. הסוג הוותיק והזול ביותר, שמשמש במזרנים מאז המאה ה-19. כיווץ של אחד מהקפיצים ייצור כיווץ חלקי של הקפיצים הסובבים אותו.
  • קפיצי מרשל (Marshall): קפיצים מבודדים, העטופים כל אחד בשרוול בד. לרוב הקפיצים עשויים פלדה מוקשחת בחום. הקפיצים נארזים בלחץ, כך שהמזרן מגיע לרוב בתמיכה קשה. כיווץ של אחד מהקפיצים לא ישפיע על הקפיצים הסובבים אותו.
  • קפיצים מוטים (Offset Coils): קפיצים המונחים בצורה לא אנכית במזרן, על-מנת ליצור תמיכה נוקשה יותר בנקודות מסוימות במזרן ורכה יותר באזורים אחרים, כדי לתמוך באדם השוכב.
  • קפיצי מירה (Mira) או קפיצים רציפים: קפיצים ארוכים במיוחד המונחים בתצורה גלית (הקפיץ אנכי או מוטה, אך קשור ישירות לקפיץ הבא אחריו), לרוב לאורך המזרן. כיווץ של אחד מהקפיצים יכווץ את הקפיצים משני צדיו בלבד (המחוברים אליו) אך לא ישפיע על שאר הקפיצים הסמוכים. (ויקיפדיה)
שינה נעימה וחלומות פז...

תאריך:  24/02/2019   |   עודכן:  24/02/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המזרון - המצאה של העת האחרונה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
מעניין. ל"ת
תודה  |  26/02/19 17:31
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
מי שרצח תינוק יהודי ביישוב יהודי ביצע מעשה מתועב, מי שרצח תינוק ערבי בכפר פלשתיני ביצע מעשה מתועב    ההבדל הוא בכך, שמי ששמח והביע תמיכה גלויה ברצח התינוק הפלשתיני הוא עלול להיות נציג לגיטימי בכנסת ישראל בחסותו של ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו
יוני בן-מנחם
הפלשתינים השתלטו בכוח על מתחם שער הרחמים בהר-הבית תוך פגיעה בריבונות הישראלית והפרת הסטטוס-קוו במקום. את המהלך הובילה מועצת הווקף האיסלאמי החדשה שפועלת להפוך להנהגה החדשה של תושבי מזרח ירושלים בגיבוי מלך ירדן ויו"ר הרש"פ
יואב יצחק
פרקליט המדינה פעל תוך ניגודי עניינים אסורים ונמנע מלפסול עצמו מלדון ומלהכריע בארבעה תיקים לפחות: תיק יוחנן דנינו, תיק אפי נוה, תיק הילה גרסטל ותיק ארנון מוזס    בימים אלה מתנהלת בדיקה נפיצה מצד השופט (בדימ') דוד רוזן בגין מעשיו של ניצן בתיק דנינו    למרות זאת, ניצן מזהם את ההליכים בתיקי נתניהו, בעצם זאת שהוא יושב ועוסק בדיונים הנוגעים לחשד נגד נתניהו לפיו פעל תוך ניגוד עניינים ביחסיו עם ארנון מילצ'ן, ארנון מוזס ושאול אלוביץ'
מרדכי ליפמן
"לזכותה" של קוטלר, אמירה קשה כבר לפני עשור: ב-12.6.09, משווה המגישה חסרת הרסן את חיילי צה"ל, שלא נותנים למסתננים ממצרים, להיכנס לארץ, לחיילים שווייצריים ששיתפו פעולה עם הנאצים, לא פחות
אפרים הלפרין
היועץ המשפטי לממשלה חוזר ואומר שבתיקי נתניהו ידברו רק הראיות, ונראה לי שראוי שהיועץ המשפטי ישנן היטב את הכלל המרכזי המנחה את התביעה הכללית בהחלטה על העמדה לדין: סיכוי סביר להרשעה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il