X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רגע לפני שצובעים את המדינה בירוק חגיגי, צר לי לקלקל את השמחה כמי שמלווה רשויות הן לקראת המכרז והן לאחר הזכייה בו, כמו גם במהלך ביצוע פרויקטים להתייעלות אנרגטית, ניכר שמשרדי הממשלה עושים כמעט הכל כדי שהמענקים הצבועים לא יגיעו ליעדם
▪  ▪  ▪
ורדית ניב, מנכ"לית Boost Forward [צילום: נופר הורוביץ]

יש לא מעט קובעי מדיניות בישראל שאוהבים לגלגל על השפתיים את הביטוי "התייעלות אנרגטית", ובצדק. כל מדינה מתקדמת, שמבינה את צרכי השעה, תשמח לקדם מיזם שתכליתו ניהול איכותי של האנרגיה וצריכת החשמל המתבזבזת לרוב במפעלים ובמקומות עבודה תעשייתיים. אבל לפעמים נדמה כי האנרגיה האמתית מתבזבזת בדרך למימוש המענקים שהוקצו לקידום מיזמים מעין אלה.
לאחרונה התבשרנו כי בשעה טובה "מסלול הסיוע לפרויקטים המקדמים התייעלות אנרגטית והפחתת פליטות גזי חממה" יוצא לדרך בפעם השלישית, וזאת בשיתוף פעולה של משרדי הכלכלה, האנרגיה, הגנה"ס והאוצר. במסגרת התוכנית הכוללת, מוקצים מאות מיליוני שקלים נוספים למתן מענקים ליזמים, תעשיינים ורשויות מקומיות, שיבחרו לייעל את צריכת האנרגיה ולהפחית פליטות גזי חממה. סכומים אלה עתידים להביא למינוף השקעות בסך מוערך של כ-1.6 מיליארד שקלים. המסלול נשען על יעד לאומי שקבעה הממשלה לצמצום צריכת החשמל בשיעור של לפחות 17% עד שנת 2030.
רגע לפני שצובעים את המדינה בירוק חגיגי, צר לי לקלקל את השמחה. כמי שמלווה רשויות הן לקראת המכרז והן לאחר הזכייה בו, כמו גם במהלך ביצוע פרויקטים להתייעלות אנרגטית, ניכר שמשרדי הממשלה עושים כמעט הכל כדי שהמענקים הצבועים לא יגיעו ליעדם. כדי לקבל את המענק עוברת הרשות או מי מטעמה ויה דולורוזה: במהלך הגשת הבקשה למענק עליה להצהיר באיזה מתווה של מענק היא בוחרת - מימון עצמי או אסקו (הרשות משלמת את עלות הפרויקט ליזם/ספק העבודה מתוך החיסכון הכספי לאחר ביצוע הפרויקט). מודל זה בנוי על-פי הוראת הרגולטור.
המענק המאושר משולם בשתי מנות. 65% לאחר השלמת הפרויקט, הפעלתו, בדיקתו על-ידי גורם מקצועי מוסמך מטעם הממשלה ותשלום עבור הקמת הפרויקט ליזם/ספק העבודה. יתרת 35% מסך המענק המאושר, משולמת לאחר שנה וכתנאי לעמידה ביעדי החיסכון שהוגדרו לפרויקט. כאמור, תנאי לקבלת המענק הוא כי על הרשות להוכיח תשלום ליזם/ספק העבודה. הבעיה היא שהמדינה לא מכירה בחשבוניות מס וגם לא באישור הסדר תשלומים כדוגמת הוראת קבע אלא רק בהוכחת תשלום באמצעות קבלות לצד אישור בנק על מעבר הכסף מחשבונה של הרשות ליזם/ספק העבודה.
כך קורה, למשל, שאם רשות מסוימת זכתה במענק של מיליון שקלים להחלפת גופי תאורת הרחוב לתאורת לד חסכונית ויעילה, החזר ההשקעה בפרויקט והתשלום ליזם האסקו יימשך כ-8 שנים שהם 96 חודשים (!). כעת, על-מנת לקבל את 65% הראשונים מכספי המענק על הרשות לדווח במשך כל אחד מ-96 החודשים במערכת המקוונת של משרד הכלכלה על העברת התשלומים, כאשר כל דיווח מצריך ביקור פיזי באתר הפרויקט ואישור של בודק מקצועי בכדי לקבל מדי חודש מענק יחסי של 6,771 שקל. תוסיפו לכך שנת בדיקות ואימות חיסכון בסוף התהליך כדי לממש את 35% הנותרים מהמענק ותגלו שהגעתם ל-9 שנות דיווח חודש בחודשו!
פתרון פשוט
כחברה המייעצת, מובילה ומלווה רשויות בקידום תהליכי התייעלות אנרגטית בתחומן, אושר לבקשות מענקים שהגשנו, סך מיצרפי של למעלה מ-22,000,000 שקל המהווים כ-15% מסך המענקים הכולל שאושרו עד כה להפחתת פליטות וחדשנות טכנולוגית בשני המקצים הראשונים. אנו מנהלים מכרזים חדשים להפחתת פליטות בהיקף של למעלה מ-100,000,000 שקל, חלקם הגדול במתווה מימון אסקו. לא מדובר בבעיה פרטנית של רשות מקומית ספציפית אלא כזו המשותפת לרשויות מקומיות רבות.
המשמעות היא כי במתווה הנוכחי רשויות מקומיות לא יכולות לבצע פרויקט בגלל אתגרים תזרימיים (ולכן ממילא ביקשו לבצע פרויקטים במתווה אסקו) ורשויות שכבר ביצעו לא מצליחות לממש המענק המאושר! ישנן רשויות שוויתרו על המענק בשל כך ו'ומסתכנות' במימוש חלף הערבות בגין אי-ביצוע עליו חתמו כחלק מהליך הזכיה במענק! אבסורד כבר אמרנו?
הפתרון הוא פשוט. כדי לאפשר ביצוע פרויקטי התייעלות אנרגטית בהיקף רחב ולהגיע ליעדי החיסכון בצריכה שהציבה הממשלה, על קובעי המדיניות לשנות את ההליך הביורוקרטי כך שיקל על הרשויות ליהנות מהמענק עם השלמת הפרויקט, ולא רק בתום התשלום שלהן עליו ליזם/ספק העבודה. כדי לפקח שהכסף תואם למטרתו, יגיע בודק מקצועי בתום שלב הביצוע לאשר שהוא עומד בסטנדרטים לפיהם ניתן המענק, ולאחר מכן תיבדק הוכחת הסדר תשלומים עם הספק שאליהם יצורפו תצהיר רו"ח מטעם הרשות לתקפות הסדר התשלומים. כאן ישולמו 65% מהמענק. לאחר שנת הפעלה, ניטור ואימות חיסכון, תעביר המדינה את יתרת 35% מהמענק. אם המדינה חוששת שהרשות לא תעמוד ביעד החיסכון או בהתחייבויות הכספיות ליזם/ספק העבודה, הרי שתמיד תוכל לממש את חלף הערבות על סך 5% מגובה המענק המאושר עליו חותמת הרשות כתנאי לאישור המענק וביצוע הפרויקט.
זו ההצעה שהעברנו ואנו מקדמים באופן אינטנסיבי בחודשים האחרונים אל מול משרדי הכלכלה, האנרגיה, האוצר והחשב הכללי. אנו רואים בכך חובה ואחריות כיועצים מקצועיים לא רק לסייע לרשויות לזכות במענק אלא גם לעשות כל שנדרש בכדי שיבוצע פרויקט התייעלות אנרגטית מוצלח, שישיג את כלל יעדיו ובהם חיסכון כלכלי ותפעולי ויאפשר לרשויות מימוש המענק לרווחת התושבים.

הכותבת היא מנכ"לית בוסט פורוורד, המתמחה בניהול ובהובלת אסטרטגיות סביבתיות, הכוללות ביצוע והקמה של תהליכים ומערכות החותרות לחיסכון בעלויות ובצריכת אנרגיה ברשויות מקומיות, חברות, מפעלים וארגונים.
תאריך:  26/02/2019   |   עודכן:  27/02/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שמישהו ידליק כאן את האור
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
שרלטנים !
מגיב ותיק  |  28/02/19 21:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מנחם רהט
מערכת הבחירות, שמתחילה בעצם רק עם השלמת חלוקת אותיות היחודיות לכל אחת מהמפלגות המשתתפות במערכה, עוסקת עדיין בפכים הקטנים ובורחת מן השאלה האמיתית – 'עסקת המאה', שהיא האפוקליפסה של המזרח התיכון
איתן קליסנקי
אני מבקש להודות לרב בני לאו על דבריו, שיש להילחם "שתורת כהנא לא תיכנס לכנסת, כי היא תורת גזע כמו חוקי נירנברג"
נסים ישעיהו
הבחירה בנו לא אומרת שאנחנו טובים מאחרים שלא נבחרו, היא כן אומרת שאנחנו מחויבים יותר מאחרים    זו הסיבה שקיבלנו שש מאות ושלוש עשרה מצוות בעוד אחרים קיבלו שבע וזה מספיק להם
אורי שרגיל
מי שתולה את עצמו בעץ הכיבוש – אל יתפלא עם רגליו עדין מפרפרות באוויר
ראובן לייב
חיזוי עתידות מבוסס על מקריות בלבד, ולא שום דבר מעבר לזה    יש לזכור שאסטרולוגיה, בהבדל מאסטרונומיה, איננה מדע, אלא בסך-הכל מבוססת על אמונה טפלה ומתיימרת לחזות את העתיד לפי מיקומם של גרמי השמיים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il