X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
אני חש מחויבות לנסות לדבר אל לבה של החברה בימים אלו לא לאמץ את הדרך שעלולה רק להקיז את דמה במאבקים על קדושת אבנים. אני מסתייג מאלו שקדושת האבנים היא תמצית ההוויה שלהם, ואני מעדיף את אלו הפונים אל קדושת הערכים החברתיים
▪  ▪  ▪
[צילום: לע"מ]

מפרשת "ויקהל" אני מאמץ את קידוש הערכים ולא קידוש אבנים. זו פרשה המזמנת לי להציב גישה אחרת. גישה של יהדות שאינה רואה את גולת הכותרת בקדושת האבן אלא ביהדות המקדשת חיים וערכים.
בפרשת השבוע יש מקום נכבד לציווי של קדושת ערך חברתי: "וַיַּקְהֵל מֹשֶׁה אֶת כָּל עֲדַת בְּנֵי יִשְׁרָאֵל וַיֹּאמֶר לָהֶם הַדְּבָרִים אֲשֶׁר צִוָּה ה' לַעֲשׁוֹת אוֹתָם: שֵׁשֶת יָמִים תַּעֲשֶׁה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קוֹדֶשׁ, שַׁבָּת שַׁבָּתוֹן לַה'...לֹא תְּבַעֲרוּ אֵשׁ בְּכָל מוֹשְׁבוֹתֵיכֶם...". (שמות ל"ה 1-3)
לפנינו פרשה, שחשוב ליישם את רוחה, בין אם אתה שומר את כל המצוות כהלכתן, ובין אם מדובר באדם השומר בדרכו. העובדה שבכל שבת מתקהלים כל בני התא המשפחתי, מסבים לשולחן וחווים חוויות משפחתיות והשיח הרוחני הערכי הוא אחד מהמנות המוגשות לשולחן, יש כאן ביטוי צנוע וענו למיצוי המשמעות של הקהל, גם אם אחד מבניה מממש את המנוחה לגוף ולנפש במהלך השבת, כשהוא נתון לקריאת ספר טוב או האזנה למוזיקה אהובה עליו, או בשיחה עם בני משפחה אחרים, וזאת ביום מיוחד, כשכל הזמן נתון בידיו.
רבים לא יסתפקו בהקהל המשפחתי, וימצאו לנכון לממש הקהל בתפילה בציבור בבתי הכנסת. "צַדִּיק בֶּאֱמוּנָתו יִחְיֶה" (חבקוק ב, 4), ואני הייתי מוסיף - "איש באמונתו יחיה". יש מי שימצה את ההקהל במישוריות המשפחתית, ויש מי שיראה כיום את גולת הכותרת של הקהל בתפילה בציבור ובלימוד בין כתלי בית המקדש הקטן של עם ישראל - בית הכנסת.
פרשת השבוע מדגישה את מצוות שמירת השבת. האיסור הבולט בפסוק 3 - "לֹא תְּבַעֲרוּ אֵשׁ". אני מאמץ את הגישה, שביום זה בתא המשפחתי, בתא החברתי וגם בתא הלאומי לא נבעיר, לא נצית אש של מחלוקות וריב, אלא נשקיע כוחות נפש לחתירה לחיבור ולמשותף בין כל באי התא. ואם ניתן לעלות שלב מעלה, בניסיון לא להצית אש של איבה ומחלוקת במישור החברתי והלאומי.
מי שהעלה ערב הבחירות לכנסת הקודמת תשדיר בחירות, בו מוצג פועל נמל כאיש חמאס זו הצתת אש. אני מאחל לעצמנו בשבת "ויקהל", שתשדירים כאלו לא יפקדו אותנו המערכת הבחירות בה אנו מצויים.
כששר בישראל אומר, שהאופוזיציה תוקעת סכין בגפו של ראש הממשלה, זו הצתת אש, גם אם אתן לו נקודות זכות, ואייחס לו רק תקיעת סכין מטאפורית.
הפרשה מדגישה את הציווי של שמירת השבת עם הקביעה "וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קָדוֹשׁ". (שמות ל"ה 2). ראוי לשים לב שהקדושה ניתנת לזמן ולא למקום. כבר בספר בראשית בפעם הראשונה שמופיע המילה קדוש, היא מצטרפת לזמן ולא למקום, וזה כאשר אלוהים בתום מלאכת בריאת העולם מברך את היום השביעי לבריאה, וכלשון הכתוב "וַיְּקַדֵּש אוֹתוֹ". (בראשית ב' 3). קדושת העם אינה באבן אינה במקדש, אינה במקום. הקדושה היא בזמן !!! לקדש בכל עת ובכל זמן את הערך הסוציאלי החברתי של יום מנוחה לאדם עובד.
"בְּכָל מָקוֹם אֲשֶׁר תַּזְכִּיר אֶת שְׁמִי - אָבוֹא אֵלֶיךָ וּבֵרָכְתִיךָ" (שמות כ' 24), אינני חייב להיצמד לאבן מסוימת ולקדשה, עלי להיצמד לדרך חיים הומאנית אנושית, המתחייבת מהמארג החברתי של התורה ובכל מקום שאתן ביטוי למערכת הערכים ההומנית אזכה לברכה.
אני חש מחויבות לנסות לדבר אל לבה של החברה בימים אלו לא לאמץ את הדרך שעלולה רק להקיז את דמה במאבקים על קדושת אבנים. אני חש מחויבות לדבר אל החברה, שתפנה את כל מרצה למאבקים על דמותה הערכית. אני מסתייג מאלו שקדושת האבנים היא תמצית ההוויה שלהם, ואני מעדיף את אלו הפונים אל קדושת הערכים החברתיים.
בשמות כ"ה 8 כאשר נתבע עם ישראל להקים את המשכן, מקדים משה ומזכיר את קדושת הזמן, מזכיר את החובה הסוציאלית לשבות ביום השביעי - "יִהְיֶה לָכֶם קוֹדֶש" . יהיה מי שיתרגם את קדושת השבת לתחושת הקרבה שלו לאלוהים ביום הזה, ועל כך יבורך . יהיה מי שיתרגם את הקדושה הזו למחויבות בכל עת להיאבק על דמותה החברתית של החברה, במאבק לקיומה של חברה, שאדניה הם צדק סוציאלי. וכבר אמרו לפני "צַדִּיק בֶּאֱמוּנָתוֹ יִחְיֶה" - איש באמונתו יחיה.

תאריך:  02/03/2019   |   עודכן:  02/03/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת "ויקהל" - לקדש ערכים ולא אבנים
תגובות  [ 12 ] מוצגות  [ 12 ]  כתוב תגובה 
1
הקשקוש הקבוע של איתן
מגיב ותיק  |  2/03/19 12:08
 
- הקשקשנות מצדיעה למגיב הוותיק
איצי  |  2/03/19 13:21
2
תקיעת סכין בגבו ולא בגפו
איתן, יש לך שגיאה  |  2/03/19 14:02
3
להתקהל עם החמאס
אורי פ  |  2/03/19 16:50
 
- להתקהל עם כל ברואי בצלם
תגובה למגיב  |  3/03/19 13:26
4
לקבלת מתנות במאות אלפי שקלים
להקהיל בני ישראל  |  3/03/19 13:53
5
ממתין לתגובת מגיב ותיק הרציני
אורן נחזן הרציני  |  3/03/19 14:07
6
להקהיל את החברה הישראלית
לעבר השלום  |  3/03/19 16:01
7
להקהיל אחוות עמים
פרשת ויקהל  |  3/03/19 18:02
8
וערבים מסרבים להיות אויבים
להקהיל יהודים  |  3/03/19 18:07
9
"הנה עופלה לא ישרה נפשו בו
פלא יועץ  |  4/03/19 15:15
 
- מה עניין שמיטה להר סיני ל"ת
לפלא הלא יועץ  |  4/03/19 20:20
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אברהם פכטר
נאומי כחול לבן - מלאי קלישאות, סיסמאות יפות לעין ולאוזן, אך רחוקות מהמציאות והיכולת ליישמן. פרשנים ופוליטיקאים מתוסכלים - טוענים שאת נתניהו מעניינים רק הקולות לשלטון ואילו הם נלחמים על ארץ ישראל - אבסורד במיטבו. ומעניין דיומא
צילה הרשקו
הפגנות ה"אפודים הצהובים" מציבות אתגר קשה ומורכב לממשל ולמדינה הצרפתיים בשל עוצמת הכעס והתסכול הציבורי שהן חושפות; היקפן הכלל-מדינתי; תקופת הזמן הארוכה שהן נמשכות; ובעיקר בשל מעשי האלימות הנרחבים המתבצעים במהלכן, ובכללם אלימות אנטישמית קשה. התעצמות ההפגנות, למרות צעדי הפיוס הכלכליים של הנשיא מקרון ודיוניו הפומביים עם מגזרים נרחבים בציבור, מעוררת חשש לאנרכיה העלולה לגלוש למלחמת אזרחים
נסים ישעיהו
אני לא מאשים אותם בשקר מכוון, הם פשוט משקרים לעצמם כל הזמן עד שהשקר נתפס אצלם כאמת. תופעה אנושית טבעית לגמרי כידוע, והיא מתעצמת בפוליטיקה
גיא חזן
קנית אג"ח כמוה לתת הלוואה    נתתי הלוואה – אני רוצה ריבית    כמה ריבית? זה נתון למשא-ומתן    פרט לריבית אני גם רוצה את כספי בחזרה – אם בתשלומים ואם בפעימה אחת בתקופה ידועה וברורה
אורי שרגיל
האם אתם מתחילים להבין היכן מתחברת האנטישמיות הכנסייתית והמסורתית של אלפי שנות מאבק אל מפעל ההגירה ההומאני, שרבים מיזמיו בעולם החופשי הם יהודים מהסוג שמבקש להביא רק ברכה על העולם
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il