X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
ביום ו' שמעתי בערוץ 12 בטלוויזיה (שידורי קשת) על יישום "מצפן בחירות" באתר מאקו, ובעקבות כך פניתי אל יו"ר ועדת הבחירות המרכזית.
▪  ▪  ▪

על מה הבחירות האלה? האם על מיסים, או על שטחים? או שמא על שחיתות או בריאות? ובכן לענייננו לא חשוב על מה נסובות הבחירות, מה שחשוב הוא שהמדובר הפעם בבחירות בין גושים. גוש אחד בהובלת גנץ וגוש אחר בהובלת נתניהו, ומטרת נתניהו לקבל לפחות 61 מנדטים מהתומכים המסורתיים בגוש שלו, ואילו מטרתו של גנץ שנתניהו לא יקבל את התמיכה הזו, ואז או שתישבר חומת התמיכה בנתניהו, או שגנץ יקבל תמיכה של המפלגות הערביות על-מנת להציע ממשלה לעם ישראל.
הבחירות האלה הן על הקשקש של אחוז החסימה
ומה אם כך המוקד האלקטורלי? המוקד הוא אותו אחוז חסימה, אשר ליברמן ולפיד נלחמו עבורו. כעת הוא משחק מאוד מאוד לטובת לפיד, ועלול לחסל את מפלגת ליברמן, עלול לחסל את מפלגת כחלון, עלול לחסל את מפלגת ש"ס (ואולי גם אחרות) ועלול להטות את הכף המאד גבולית כיום מנתניהו לגנץ.
בשורה התחתונה, תוצאות הבחירות האלה תיקבענה על חודו של קול או על חודם של שני קולות אשר יעבירו או לא יעבירו מפלגות כמו גשר, ישראל ביתנו, כולנו, מרץ, זהות, ש"ס, רע"מ את אחוז החסימה.
קשקשים עפים ברוח
במצב כזה החשיפה לסיכונים הנובעים מרעשים פרזיטיים ויראליים היא סכנה מאוד מאוד ממשית. ויראליות חזותית ניתן לקבל היום משידורי הטלוויזיה (מאות אלפים צופים ייחודיים במקביל בשעות השיא), וויראליות אינטראקטיבית ניתן לקבל באינטרנט, על אחת כמה וכמה ניתן ליצור סיכונים ויראליים באמצעות שילוב של טלוויזיה ואינטרנט.
מצפן בחירות
בהקשרים האלה אני בוחן יישום אינטרנטי של MAKO) .MAKO הוא מותג האינטרנט של שידורי קשת), הנקרא "מצפן בחירות", אשר נחשפתי אליו לראשונה במערכת בחירות זו משידורי קשת בטלוויזיה בערבו של יום שישי.
בדומה ליישום בחירות בשם "למי להצביע" שהופעל על-ידי MAKO, שידורי קשת, בבחירות לכנסת ה-20 ובבחירות לכנסת ה 19, מתבקשים המשתמשים לענות על מספר שאלות במספר נושאים, ולאחר מכן המשתמשים מתבקשים לדרג את הנושאים לפי סדר חשיבות, ואז מדרג היישום את מנהיגי שלושת המפלגות שעל-פי היישום ראויים להצבעתם של המשתמשים.
פעילות בחירות על-ידי שידורי קשת?
האם היישום הזה ישפיע על הבוחר? ודאי שישפיע (ראו בקישור עבודת מחקר מדעית המציגה את ההשפעה שהיא הרבה מעבר לכמויות הקולות שיכריעו את הבחירות האלה). ואם הוא ישפיע, אז ודאי שמדובר פעילות בחירות המחייבת לכאורה את שידורי קשת להירשם כגוף הפעיל בבחירות.
האם הפעילות הזו היא בעד איזה מועמד או נגדו? זאת לא ניתן לדעת, לא ידוע לי על כל חוק או תקן של תשתית מקצועית בה חייבים לעמוד גופים המפרסמים כזה יישום, לא ידוע לי על כל בקרה ממלכתית מראש שנעשתה לאלגוריתמים אשר עליהם היישום מתבסס, הגם שלא נשאלות על-ידי היישום - שאלות בנוגע לניסיון המדיני / ביטחוני / כלכלי / חברתי של המועמדים השונים, כמו גם על היבטי השחיתות המדוברים כיום. כך שלדעתי היישום מתעלם מפקטורים מרכזיים המשפיעים על הבוחר, ובכך הוא מקשה עלי מאוד להאמין בו ככלי אמין של "מצפן בחירות".
יתרה מכך, קידומו של כזה יישום בטלוויזיה, ודאי אסור לטעמי כי מגבלת הפרסום של בחירות בטלוויזיה שרירה וקיימת, והיא מותרת אך ורק למפלגות, ואך ורק בחלונות המיועדים לכך. אין ביישום הזה כל היבט חדשותי כך שכללי ה"דומיננטיות" לא חלים עליו, ולכן הוא אסור לטעמי בתכלית האיסור לקדומו בטלוויזיה.
בחינת היבטי סייבר-חקירת מולר כסף קטן
כפי שכבר אמרנו לעיל, על-פי המחקר המצורף, הרי שהשפעת כזה יישום, בייחוד אם קידומו בטלוויזיה הופך אותו לוויראלי (מה שכבר קרה בבחירות לכנסת ה-19) עלולה להיות מעבר לכמות הקולות המשפיעים על הפקטור המרכזי בבחירות הנוכחיות, היינו אחוז החסימה.
כלומר ההשפעה הפוטנציאלית של היישום הזה רבה יותר מחוגי הבית, מסרטוני היוטיוב, מליכוד טי.וי ומאחמד טיבי גם יחד. מדובר בוואחד יישום, עם פוטנציאל השפעה סמוי מן העין, המופעל על-ידי גוף פרטי מוביל בתקשורת הישראלית, ואשר לו, כמו לגופי תקשורת אחרים יש אינטרסים עמוקים גם בשלטון ומי יושב בשלטון. תמיד קיימת גם אפשרות שגורמים עוינים, בין אם ישראלים ובין אם זרים, ישתלטו על הכלי הזה או על דומיו ויטו את תוצאותיו על-פי האינטרסים שלהם סמוך לבחירות. ואם זה יקרה אחרי שהוא קודם בטלוויזיה, הפך ויראלי ומיליונים של צופים נחשפו אליו וחלקם אף הושפע ממנו, אוי לנו ואבוי לנו, מולר וחקירתו יהיו כסף קטן לעומת מה שילך כאן.

מחקר - השפעת מצפן בחירות
תאריך:  14/03/2019   |   עודכן:  14/03/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (א)
עידן יוסף
אומר כי צריך להוציא מהשיח את ביטול הרבנות, ולתקן אותה מבפנים    תוקף את פייגלין: "הרבנות היא הביטוי הממלכתי ליהדותה של המדינה, בדיוק כמו הצבא, המשטרה ומערכת מיסוי"
מירב ארד
תוקף: "אם לאנשי החמאס הייתה זכות בחירה, הם היו מצביעים בשביל גנץ"    קדם לכן גנץ קרא לפטר את בנט מפקידו כשר החינוך
עומר מואב
אולי בעתיד תקום מפלגה שאינה פונדמנטליסטית דתית ולאומנית שבאמת תוכל לקבל קולות רבים ולפעול בכיוון הנכון
עידן יוסף
במפגש סגור שערך עם בכירי הליכוד, התייחס ראש הממשלה לחיבור עם עוצמה יהודית שעורר סערה: "עשינו את זה כדי להבטיח שנשאר נתח מספיק גדול", הסביר    בהמשך הודה כי עדיין לא החליט איך לנהוג עם מפלגות הימין שנמצאות ליד אחוז החסימה
איציק וולף
יו"ר מפלגת ש"ס, שר הפנים אריה דרעי, קורא ליו"ר מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, לערוך עמו עימות פומבי. מזמין את יאיר לפיד לעימות בכל מקום ועם איזה מנחה שלפיד ירצה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il