X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השקעת המשאבים במצוד אחר המפגע הבודד מבוססת על פילוח פסיכולוגי, חברתי ואידיאולוגי שרקחו פרופילאים מטעם הרשויות הפדרליות
▪  ▪  ▪
מאמצים רבים [צילום: איתמר לוין]

כריסטופר הסון, קצין משמר החופים בדרגת סגן וטרוריסט ניאו-נאצי, מואשם כי תכנן להוציא לפועל מתקפת טרור בהיקף יוצא דופן כנגד אזרחים אמריקניים, סנטורים דמוקרטיים ואנשי תקשורת. לפי כתב האישום שהוגש נגדו, צבר הסון ארסנל נשק אשר כלל 15 כלי-ירייה, ביניהם מספר נשקי צלפים ורובי סער, אשר נועדו לשמש אותו בביצוע מתקפת טרור בהיקף חסר תקדים.
חקירה סמויה משולבת של ה-FBI וגוף הביקורת הפנימי של משמר החופים בעניינו של הסון העלתה כי נהג לבלות במשך שעות בחיפוש מידע ברשת על טרוריסטים ניאו-נאצים כגון אנדריאס בהרניג ברייוויק וטרוריסטים נוספים בעלי זיקה לאידיאולוגיית "עליונות הלבנים".
עבור הרשויות הפדרליות, אשר משקיעות מאמצים רבים בניסיונות לשרטט קווים לדמותו של המפגע הבודד, הסון הוא אניגמה. למעשה, הוא אינו תואם את הפרופיל הקלאסי של המפגע הבודד משום בחינה. האוריינטציה המיליטנטית שלו וחיבתו למטווחים, כמו גם היותו שרירן מקועקע עוטה מעיל עור שחור ובעל אופנוע כבד, אינם מהווים חריגה מהנוף בארה"ב.
במעקב אחרי המפגע הפוטנציאלי הבא, מבצעות הרשויות הפדרליות ניטור של אינדיבידואלים מבודדים חברתית, בלתי מסתגלים, בעלי פרופיל נפשי רעוע ותפיסת עולם המבוססת על רומנטיציזם מעוות. המפגע הבודד מבקש, בדרך כלל, לשנות באמצעים אלימים את הערכים החברתיים אשר הובילו לדחיקתו לשולי החברה, ופעולותיו מונעות מתסכול, כעס ורצון לנקמה כלפי אותה חברה הנתפסת בעיניו כדקדנטית ומזויפת.
עדויות של אנשים אשר נהגו להיפגש עם הסון על בסיס קבוע במסגרת עבודתו או חיי השגרה שלו, טוענים כי לא היה כל סימן מקדים לכוונתו לבצע פיגוע טרור, וכי הידיעה על מעצרו היכתה אותם בהפתעה מוחלטת.
פרופיל קלאסי
יש לזכור כי הסון עבר את מבדקי הקצונה של משמר החופים, הוכשר כלוחם חי"ר במשמר הלאומי של וירג'יניה, ושירת בעברו כמכונאי מטוסים במארינס. על-מנת לאייש כל אחד מתפקידיו אלו סביר להניח כי הסון נדרש היה לעבור בהצלחה מבדקי משכל ואישיות קפדניים, הבוחנים את התאמת המועמד לתפקידים ביטחוניים רגישים.
בעוד הגיל הממוצע של המפגע הבודד הטיפוסי נע בן עשרים לשלושים וחמש, הרי שהסון בן ה-49 אינו עונה לפרופיל הקלאסי של טרוריסט גם מבחינת גילו.
הסון הוא איש משפחה למופת, נשוי ואב לילדים ונעדר עבר פלילי או הסתבכויות עם החוק. שכנים אשר גרו בסמוך לבית החוף שהיה בבעלותו העידו כי מדובר באדם נקי, מסודר ונעים הליכות, בעל מוסר עבודה גבוה. בניגוד לסטריאוטיפ המאפיין את הניאו-נאצי האגרסיבי והקולני, הפורש את משנתו הקיצונית לכל דכפין, הסון נמנע מלדבר על פוליטיקה.
שגרת חייו של הסון הסתירה היטב את העובדה שהיה מכור למשככי כאבים, אותם צרך בקביעות במשך שנים יחד עם הורמוני גדילה. הוא שגה בפנטזיות רצח על חיסול אוכלוסיית העולם באמצעות מתקפה כימית-ביולוגית. במחשבו נמצאו שמות של מחוקקים ואנשי תקשורת אותם כינה "בוגדים", ואשר בחייהם תכנן להתנקש על-מנת לסלול את הדרך להקמת "מולדת על טהרת הגזע הלבן". המניפסט הניאו-נאצי שכתב רוצח ההמונים הנורווגי, אנדריאס בהרינג ברייוויק, זכה בעיניו של הסון למעמד של כתב מקודש.
השקעת המשאבים במצוד אחר המפגע הבודד מבוססת על פילוח פסיכולוגי, חברתי ואידיאולוגי שרקחו פרופילאים מטעם הרשויות הפדרליות. אך מאמציהן של הרשויות נתקלים שוב באתגר קשה לפיצוח, בדמות אינדיבידואלים, אשר עברו רדיקליזציה עצמית ברשת. בשל ההתמקדות הכמעט-בלעדית של רשויות החוק בארה"ב במפגעים בעלי אוריינטציה ג'יהאדיסטית, ייתכן כי הפעם ה-FBI היה קרוב מדי להירצחו של הסנטור הדמוקרטי הראשון מפגיעת כדור צלפים.

תאריך:  11/03/2019   |   עודכן:  12/03/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ארי בוסל
העולם החדש מסוכן לנו מאין כמוהו    לכן אסור לזלזל בעומאר, היא חסינה מכל התקפה    היא אומרת ככל שעולה על רוחה, דברים שהיא מאמינה בהם    כל עלילות הדם עתיקות הימים על היהודים נכונות, שרירות וקיימות
יצחק מאיר
מסורת אונקלוס רואה את האומה כאומה שמשכנה סופג את אור העולם כולו מכל חוץ, ומקדש אותו בפנים
עו"ד עופר רשו
חוק הספאם אומנם אינו חל על מסרים פוליטיים, אך דומה שהפצצת הבוחר במסרים היא עבירה פלילית של הטרדה במתקן בזק
יוני בן-מנחם
ארגון חמאס פירק מנשקו את ארגון "אלצאברין" הפרו-אירני אך שחרר ממעצר את מנהיגו השאם סאלם. גורמים בחמאס אומרים כי הנהגת חמאס נענתה לבקשה מצרית-קטרית וכי המהלך לא יפגע ביחסיה עם אירן
אורנה רב-הון
שיר שהוא נבואה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il