בשנים האחרונות לומדים תלמידי ישראל אנגלית ומתמטיקה בהקבצות המורכבות מרמת התלמידים המשתייכים לאותה קבוצה. זה לא סוד שסוגיית חלוקת התלמידים לקבוצות לימוד נמצאת במחלוקת כבר הרבה שנים זאת בשל העובדה, שאנשי חינוך טוענים כי ברגע שמחלקים ילד בצורה שרירותית להקבצה זו או אחרת, למעשה חורצים את דינו בכך שלא נותנים לו ביטחון שהוא יוכל ללמוד ברמה גבוהה.
כדי לתת לכל תלמיד בישראל ללומד מתמטיקה מנקודת מבט שוויונית, החליט משרד החינוך להשיק תוכנית חדשה בשנת הלימודים הקרובה, לפיה לא יהיה ניתן לפתוח קבוצות לימוד בבתי-ספר יסודיים, ואילו בחטיבות הביניים יהיו מחויבים מוסדות החינוך לפתוח קבוצות כאשר השאיפה היא שהרבה תלמידים ילמדו בהקבצה א'.
מטרת התוכנית ניתן לראות כי מטרת התוכנית היא להגדיל באופן משמעותי את מספר התלמידים הנבחנים בבחינת הבגרות במתמטיקה ברמה של 5-4 יחידות לימוד. זאת על-ידי חיזוק הגישה הפונקציונליסטית לפיה כל בני-האדם נולדו שווים וצריכים ללמוד מתמטיקה מנקודת-מבט שוויונית.
ההסבר לגבי התוכנית מפקחי מקצוע המתמטיקה מנמקים את הצורך בקיומה של תוכנית זו בכך, שבבית-הספר היסודי לא צריך לחלק את התלמידים לקבוצות לימוד, אלא לאפשר לתלמידים המתקשים בהבנת החומר לצמצם את הפערים בינם לבין התלמידים המצטיינים, כדי שהם יוכלו להשתלב בעתיד בקבוצות לימוד בחטיבת הביניים ובבית-הספר התיכון.
בנוסף, טוענים המפקחים, שמבחני המיון שעוברים התלמידים עם כניסתם לחטיבת הביניים הם מפלים ולא הוגנים, היות שיש תלמידים שבאים מרקע שונה (ולכן נוצרת אפליה בקרב התלמידים).
חשוב לציין בהקשר זה כי אנשי משרד החינוך התבססו על מחקר שערכה הרשות הארצית למדידה והערכה לפיו קיים קשר בין הצלחת תלמידים הלומדים בהקבצה א' לבין מספר התלמידים הניגשים לרמת 5-4 יחידות בגרות במתמטיקה.
החלק השלישי של התוכנית כאשר יגיע התלמיד לכיתה ט' הוא אמור בשלב הראשון לחזור על החומר שנלמד בשתי הכיתות הקודמות (קרי: ז' וח'), כך שברגע שבשלב השני הוא ילמד את החומר של בית-הספר התיכון יווצר מעין רצף לוגי שיקשור את הנושאים שהוא למד בחטיבת הביניים.
הבעיות הקיימות בעת מימוש התוכנית מדובר ברעיון יפה של משרד החינוך שרוצה לחזק את לימודי המתמטיקה, אך התוכנית המוצעת היא בעייתית מאוד מכמה סיבות:
1. נכון לעכשיו, לא ברור מהם הקריטריונים לכך שיותר תלמידים ילמדו בהקבצה א', היות שבכיתה סטנדרטית לא כל התלמידים הם באותה רמת לימוד.
2. לא ברור איך ניתן לצמצם את הפערים בין התלמידים "החזקים", לתלמידים "החלשים", זאת מבלי לפגוע בהתקדמותם של התלמידים "החזקים".
3. כדי לבצע תוכנית זו צריך להכשיר הרבה מאוד מורים למתמטיקה, וכידוע לכם קיים מחסור בתחום זה, כך שלא ברור איך הוא ייפתר בחצי-השנה הקרובה.
הפתרון לבעיות כדי שתוכנית חשובה זו תקרום עור וגידים, צריך לערוך "תוכנית ניסוי" במשך חצי שנה או יותר כדי לנסות לתקן את מה שטעון שיפור, ולא למהר להשיק תוכנית חשובה כבר בעוד מספר חודשים.