X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זה לא סוד שבכל מערכת בחירות יש מצביעים מתלבטים כדי להבטיח שהקול לא ילך לאיבוד צריך להצביע למפלגה שמזדהים עם הדרך שלה, ולא למפלגות אחרות שבסופו של דבר לא ישפרו את חיי האזרח
▪  ▪  ▪
בחירות גושיות [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]

לפי שרת המשפטים איילת שקד אפשר לוותר מראש על הבחירות שייערכו ביום שלישי הקרוב, מאחר שהם הוכרעו לטובת בנימין נתניהו, זאת מאחר שגוש הימין הוא יציב וגדול יותר מגוש השמאל.
כנראה שגם רוב המפלגות (להוציא מספר מפלגות קטנות כמו "זהות", "ישר", "איחוד מפלגות הימין", שמנסות להבליט את עצמן ללא הרף) מסכימות עם אמירה זאת כי חוץ מלנגח זו את זו הן לא מציגות לבוחר הישראלי אלטרנטיבה ראויה.
המצביעים המתלבטים
זה לא סוד שבכל מערכת בחירות יש מצביעים מתלבטים (אני ביניהם), בדרך-כלל בין מפלגה גדולה למפלגה בינונית-קטנה הנמצאות לרוב באותו גוש.
כאשר הבחירות הן גושיות (כלומר, יש מפלגה דומיננטית מימין, ויש מפלגה דומיננטית משמאל), ההתלבטות הזו היא כמעט ולא רלוונטית היות ששתי המפלגות הגדולות שואפות "לשתות" את קולות המפלגות האחרות שבגוש.
במצב כזה נוטים רוב המצביעים להעדיף הצבעה טקטית ולא אסטרטגית, מאחר שהם מניחים שהקרב הוא בין ראשי המפלגות הגדולות. מדובר בטעות יסודית שיש לה שלוש סיבות:
1. בחירות הן כלי שבאמצעותו יכול האזרח הפשוט לבחור את נציגיו. לכן, ההנחה הרווחת היא שברגע שאתה בוחר מפלגה אשר מייצגת פחות או יותר את הדעות שלך, כך הכנסת אמורה לייצג את האזרח יותר טוב.
נכון שזה לא תמיד עובד, ויש תהפוכות לכאן ולכאן, אך היה רצוי שהמפלגות הגדולות ישאפו שהמפלגות הקטנות יהיו חזקות גם-כן.
2. כמו שמחפש עבודה לא יודע מה קורה עם קורות החיים שלו אחרי שהוא שולח אותן, גם המצביע הפוטנציאלי לא יודע לאן ילך הקול שלו אחרי שהוא שם את המעטפה בקלפי. כך שיכול להיות שאם לא תצביע ל"מרצ" מצד אחד, ול"ישראל ביתנו" מצד שני הן עלולות שלא לעבור את אחוז החסימה.
3. ההנחה המובלעת היא שראש המפלגה הגדולה יורה לחברי מפלגתו להיטיב עם האזרח. לרוב מה שקורה זה שדווקא המפלגה הקטנה היא זו שנאמנה לציבור בוחריה, ואילו המפלגה הגדולה שוכחת מהר מאוד את מה שהבטיחה.
המצביעים הפוטנציאלים מניחים שהמפלגות הקטנות הן אלו שילחצו על המפלגה הגדולה כפי שעשו מפלגות "כולנו" בנושאים החברתיים ובהגנה על בית--המשפט העליון, ומפלגת "הבית היהודי" שלחצו לבנות בהתנחלויות.
מסקנה סופית
נשאלת השאלה איך אני יכול לוודא שהקול שלי לא ילך לאיבוד? גם כאן ההנחה היא שצריך להצביע לאחת משתי המפלגות הגדולות, אך לפעמים צריך לקחת סיכון ולהצביע למפלגה שמזדהים עם מצעה (במידה ויש לה כזה), כך ברוב המקרים ניתן להבטיח שהקול לא ילך לאיבוד.

המחבר הנו בלוגר ומתלבט נצחי.
תאריך:  08/04/2019   |   עודכן:  08/04/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (א)
יוסף אליעז
אני יודע למי לא אצביע    חלילה למדינה שכחלון יהא שוב שר אוצר    בושה לדת שהפכה בש"ס קרדום לחפור בו בור לכולנו    לביבי אין בושה ליטול כספים מהמדינה ומחברים תוך התבכיינות בלתי נגמרת
עידן יוסף
גנץ בכינוס בחירות בת"א: "לא ניתן לנתניהו להיות המפלגה הגדולה ביותר, אנחנו נהיה המפלגה הגדולה ביותר"    "ירדנו 90 סנטימטר מהניצחון"
עידן יוסף
יו"ר ש"ס במסר מאיים: מי שמצביע ליכוד פוגע קשות בש"ס ובמרן"    "נתניהו התחיל מסע שלו בציבור שלנו שאוהב מאוד את התנועה, אבל רוצה גם את ראש הממשלה"
עידן יוסף
הטלפון הנייד של השר לשעבר סער נפרץ לפני הבחירות המקדימות לליכוד    סער גילה על הפריצה לטלפון הנייד שלו לפני כחודשיים, כשהיה אדם פרטי - מספר ימים לפני ההתמודדות למפלגה
איתמר לוין
שקד נענתה לבקשת הלשכה - המונה כוח אלקטורלי משמעותי של 70,000 חברים - ודחתה לחודש פברואר את כניסתן לתוקף של תקנות סדר הדין האזרחי החדשות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il