X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
גורלה של מדינה איננו נקבע אך ורק על-ידי בית המחוקקים, או הממשלה המקבלת את אמון נציגי הציבור לגורל אין קדנציות. הוא לא נמדד על-פי חתכים של שנות שלטון ימין או שמאל, שמרני או ליברלי, לאומני או ליברטני או פרוגרסיבי או פונדמנטליסטי
▪  ▪  ▪
הרוח המניעה אדם [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

קשה לדרוש קשב לדברים שאני מבקש לומר אחרי מסע בחירות שהשתלט מעצם טיבעו על כל כוח הקשב של הציבור. אפילו מנקים מן הרעש מחריש הדעת והלב את המהלומות היצריות בהם הולמות סיעות מתמודדות אלה באלה, נותרת העובדה החותכת כי יש ממד גורלי בהאצלת השלטון על נבחרים שיזכו באמון הבוחר. סדר היום המדיני, הביטחוני, הכלכלי, החברתי בכלל, תלוי תלות גדולה עד למאוד במי ממונה לקבוע אותו, על מי במאצילים עליו אחריות לשאול את השאלות המדינה הגדולות שמדינה צריכה לשאול ועל המענה שהוא צריך להן על-פי סולם עדיפויות ששלביו נבנים מכוח אמונותיו או השקפת עולמו, או נטיות ליבו או מחויבויותיו לאלה בציבור הרואים בו את נציגיו. אחרי בחירות, יש רואים בזוכים במלוכה את מגשימי מאווייהם וחוגגים עם ניצחונם חגיגות של עתיד אליו הם חותרים, את מלאכי גורלם. ויש המתכנסים לתוך עלבון ההפסד כאילו תמו מעתה כל חלומותיהם ונשברו על סעיפי צוקים של מציאות המבטיחה אך גורל מר ועתיד קודר ומקדיר, קדרות גורלית אף היא.
לאלה גם אלה, אני מבקש לומר, בלי אשלייה שיש בהם היום את כוח הקשב לשמוע דברים שאני אומר, כי גורלה של מדינה איננו נקבע אך ורק על-ידי בית המחוקקים, או הממשלה המקבלת את אמון נציגי הציבור. לגורל אין קדנציות. הוא לא נמדד על-פי חתכים של שנות שלטון ימין או שמאל, שמרני או ליברלי, לאומני או ליברטני או פרוגרסיבי או פונדמנטליסטי. יש למדינה נשימה ארוכה. לבד מפוליטיקה יש בה פעילות אינטנסיבית בתרבות, במחקר, במדע, בהתמודדות על הגדרת האורות והצללים במערכות ערכיות, יש בה משא-ומתן מתמיד בין מוסדות השלטון לבין היצירה האינדיבידואלית כפי שזו מעצבת את עולמו של הכלל. החלוקה הפוליטית אינה חזון הכל, אם כי מעצם היותה כוחנית בהגדרה, היא כופה עלמה כפייה השוקלת עד למאוד על האזרח, אבל כל אזרח ממריא לפי שיעור כוח כנפיו שלו גם מעלה משדה הגרביטציה של השלטון, ונושק ברוחות המביאות באורח מתמיד לשינויים המביאים היסטוריונים להגדיר את העבר על-פי הרוח ששלטה על תקופה ועיצבה אותה יותר מאשר על שליטים שהיו ועלו וירדו ולא היו אלא גם הם יצור כפיו של הרוח המניעה אדם, המניעה מדינה, המניעה עם.
צריך לומר את הדברים האלה במדינה בת שבעים שנה, ששרדה, אם מותר לומר זאת בלי להתכוון אלא למטפורה, שלטון בעל גונים שונים קוטבית, ואף על-פי שדימתה לחשוב שבחירות שבחרה, כבר עשרים ואחת פעמים היו גורליות, כל אחת גורל טוטלי בשעתו, לא עצרה לטוב ולמוטב להפיק מתוכה כוחות מעצבים לא פחות אם לא יותר מאשר הכוחות הפוליטיים שהכשירו החלטות פוליטית או מדיניות או כלכליות ברצף ימי קיומה. מי שזכה באמון הציבור אינו צריך לשכוח כי גם גורלו נתון בידי הציבור, ועליותיו היום יכולות להיחשב כצניחה מר, ומי שכשל בקבלת אמון הציבור אל לא לשקוע בדרגות שונות של ייאוש כי אחר הכל, אפשר כי אל אשר צנח מוטל סולם ממנו עולים מעלה מעלה.
חברה דמוקרטית בנויה על תשתיות רבות, הפוליטית נחשבת ליצוקה ביותר, אבל היא גם הסדוקה ביותר וכל המביט גם אחור גם קדימה רואה כי אומה מתעצבת מנביאיה שקולם הולך ונשמע דרך הדורות רב יתר מאשר על-ידי מלכיה, הרשומים בספרי דברי הימים.
אין בזה שום צל של אמירה כי הכרעה בבחירות היא עמידה בצומת בעל חשיבות קיומית רבת משקל, כי יש ובצומת נופלות הכרעות היכולות להיות דרמטיות בחייה של מדינה או של אומה. בחירות הן דבר רציני עד למאוד. אבל אם יש בנו גם קשב לשמוע את הד צעדיה של ההיסטוריה המתרגשת על עם, צריכים לשמוע את הקולות שעוות נעלי הבית, לא רק קול מגפי הכוח השלטוני, גם את את הקולות של השיר, של טעמי הנקרא, של מיתרי הניגון, של מפסלת האמנים בשיש, של המדפיס בבית הדפוס, של המקלדת, של מתג האור הנדלק בחצות על שולחנן של חוקרים וסופרים.

תאריך:  11/04/2019   |   עודכן:  11/04/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות בחירות 2019 (א)
עמוס גלבוע
ניצחון אדיר מעשי לנתניהו, ניצחון מוראלי לגנץ    אני, מפא"יניק בן מפא"יניק, אחד מ"הבאבונים" שהצביע לליכוד
חיים שטנגר
אם רוצה נתניהו להתעלל, התעללות של ממש, בשניים אלה - בהנחה שמפלגת 'הימין החדש', תעבור את אחוז החסימה - הרי יודיע הוא להם שהם זכאים, לשר אחד בלבד, יניח להם להתקוטט זה עם זו וזו עם זה, מי יהיה השר שיכהן בממשלתו, מטעם מפלגת 'הימין החדש' וסוף דבר, ימנה את המיועד או המיועדת לתפקיד, לתפקיד שר או שרה, בלי תיק או לתפקיד שולי
רותי איזיקוביץ
דברים אלה נכתבים אחרי ההכרעה בבחירות, כלומר לא כדי להשפיע − בהנחה שממילא אין לי כל השפעה, לא במאמר ולא בקלפי − אלא כדי להעיר, תרתי משמע, וכדי להאיר את העתיד על-פי ההווה
מירב ארד
לעת עתה מסתמן כי מפלגת הימין החדש תישאר מחוץ לכנסת    ועדת הבחירות: "תהליכי הבדיקה והבקרה נמשכים"    סמוטריץ': "ריח רע של ניסיון להעלים מנדטים של הימין"
איציק וולף
יו"ר כחול לבן, בני גנץ, ושלושת בכירי המפלגה הנוספים ערכו מסיבת עיתונאים ובה הודו לראשונה בהפסד בבחירות לכנסת ה-21    "בהינתן מצב הגושים, זו המציאות"    גנץ הצהיר שבכוונתו לשרת את אזרחי ישראל בעשור הקרוב - גם אם זה יהיה מספסלי האופוזיציה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il