X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
הביטוי "מוּם בו" או "בּוֹ מוּם" חוזר ונשנה בפרשת "אמור" מספר צורם של פעמים, כאשר הכתוב עוד מפרט שורה של נכויות גופניות, הפוסלות את האדם להתקרב למקום הקדוש . מקוממת הפסילה ומקוממת הפרשנות לפסילה
▪  ▪  ▪
הכנסת ה-21 [צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90]

הכנסת ה-21 ערכה את ישיבתה הראשונה, ואנחנו מצפים לכינון ממשלה חדשה בישראל. אני רוצה לאחל לממשלה החדשה, שהמצפן החברתי של פרשת השבוע "וֶאֱמוֹר" ינחה אותה בדיוניה וביישום החלטותיה.
מצער, שדווקא פרשה המובילה אותנו לפסגות מוסריות ולעולם נעלה של ערכים חברתיים, אותה פרשה גם חובקת בחובה שלל פסוקים, שקשה למקמם בסולם הערכים המוסרי, עליו חייבת להיות מושתתת כל חברה.
מחד הפרשה מפגישה אותנו עם ביטויי מחויבות לפתיחות סוציאלית ולצדק חברתי. עולה תביעה תקיפה להשתית בחברה שלנו דפוסים חברתיים של ערבות הדדית שמחממת את הלב. מאידך-גיסא כואב לפגוש בצד חוקים של צדק ושוויון חוקים, שקשה לי להסבירם.
באותה הפרשה בה עומדת תביעה תקיפה ובלתי מתפשרת של קבלת מחויבות של החברה כלפי העני והגר החיים בתוכה (ויקרא כ"ג 22) עולה תביעה פוגענית לפסילת כוהן מתפקידו בקודש, אם נמצא בו מום גופני כמו שבר יד או שבר רגל (שם כ"א 15-23).
כואבת פסילה גורפת של בעל מום גופני מלשהות במקום הקדוש, מקום שעבורו הוא משכן לחוויה דתית בעלת משמעות רבה. אודה, שקשה לי לגשר בין שני הקטבים. קוטב אחד בפרשה מעלה אותי לעבר פסגות מוסריות ערכיות - "וּבְקָצְרְכֶם אֶת קְצִיר אַרְצְכֶם לֹא תְּכַלֶּה פְּאת שַׁדְךָ בְּקָצְרְךָ, וְלֶקֶט קְצִירְךָ לֹא תְּלַקֵּט - לָעָנִי וְלַגֵּר תַּעֲזוֹב אוֹתָם".
הקוטב השני מפגיש אותנו עם אמירה מקוממת. רבים מאיתנו נפגשים עם אנשים לא מעטים, שהטבע התאכזר כלפיהם. הם באו לאוויר העולם עם מום גופני אבל עם עוצמות מוסריות נעלות. הם לא בחרו בנכות. הנכות בחרה בהם. לכן מוטל עלינו כקולקטיב אנושי לסעוד אותם, והסעד הוא לא תמיד צריך להיות כלכלי, אלא מתן כבוד.
קשה לי לקבל פסילה גורפת של פרשת "אמור" האוסרת מתן רשות כניסה לנכה אל המקום הקדוש. וגם חל עליו איסור חמור לשרת בקדושה בבית המקדש או לבוא אליו: "כָּל אִישׁ אֲשֶׁר בּוֹ מוּם, אִישׁ עִוֵּר אוֹ פִּסֵּחַ... אוֹ אִישׂ אֲשֶׁר יֵשׁ בּוֹ שֶׁבֶר רֶגֶל אוֹ שֶׁבֶר יַד, אוֹ גִּבֵּן אוֹ דַּק... לֹא יָבוֹא אֶל הַמִּזְבֵּחַ לֹא יִגַּשׁ, כִּי מוּם בּוֹ, וְלֹא יְחַלֵּל אֶת מִקְדָּשִׁי...". (ויקרא כ"א, 18-22)
לא מובן מדוע אדם שמום דבק בגופו מחלל את המקדש. אדם לא בחר להיוולד פִּסֵּחַ או גִּבֵּן, הוא לא בחר שיהיה בו שֶׁבֶר יָד או שֶׁבֶר רֶגֶל, מדוע נוסף על מכה גופנית שהוא נאלץ להתמודד יום-יום מטילים עליו חותם של מחלל את הקודש עקב הפגיעה הגופנית.
קשה לקבל פרשנות המצדיקה את האיסור, כמו פרשנותו של אברבנאל הטוען, שאסור להפקיד את עבודת המקדש בידיו של מי שעלול לגרום לזלזול של הציבור בעבודה זו עקב מראהו, ובעקיפין לזילות במעמדו של הקדוש ברוך הוא.
הדרת בעלי מום גופני מהזכות לכהן בקודש מעוררת תהיות ושאלות. לא ניתן להישאר אדיש לנוכח העוול שעושה הפרשה עם בעל מום. לא זאת בלבד שאדם עם מום גופני בא לאוויר העולם עם מנות גדושות של סבל לנוכח הקשיים, שעליו להתמודד איתם במישוריות הקיומית, אנו מדירים אותו גם אם הוא חובק בחובו מטענים אינטלקטואליים ומוסריים, שיכולים לזכותו בתפקיד של מורה הלכה במקום הקדוש.
המבחן לתפקיד אסור שיהיה אם המועמד גִּבֵּן או תַּבְלוּל הופיע בעינו ואולי יש לו שֶׁבֶר ברגלו או בידו. המבחן חייב להיות תחום במישור המוסרי והערכי.
הביטוי "מוּם בו" או "בּוֹ מוּם" חוזר ונשנה בפרשת "אמור" מספר צורם של פעמים, כאשר הכתוב עוד מפרט שורה של נכויות גופניות, הפוסלות את האדם להתקרב למקום הקדוש . מקוממת הפסילה ומקוממת הפרשנות לפסילה.
כשאני כותב שורות אלו אני רואה לנגד עיני את חבר הכנסת אילן גל און משרת בקדושה של רשות מחוקקת. אני מאחל לנו שנתברך ב-120 אילן גל און במערכת הקדושה של בית המחוקקים שלנו או בבית המקדש כשיקום.

תאריך:  11/05/2019   |   עודכן:  11/05/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 כבוד האדם וחירותו
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
פרשת "אֱמוֹר" בסימן פתיחת הכנסת ה-21
תגובות  [ 14 ] מוצגות  [ 14 ]  כתוב תגובה 
1
מצר על עמדתו של אברבנאל
איצי.  |  11/05/19 16:02
2
נתניהו מדבר עם החמאס
ויאמר נתניהו  |  11/05/19 16:26
3
ויאמר יאיר נתניהו
איצי   |  11/05/19 16:45
4
בדיוק כמו אנשי החמאס
ויאמר יאיר.  |  11/05/19 18:02
5
הבעיה עם
מגיב ותיק  |  11/05/19 22:10
 
- העתק של החמאס בעברית
נערה.  |  12/05/19 06:01
 
- הסטריה לאומנית
אהוד נ.  |  12/05/19 13:36
 
- בערה...
מגיב ותיק  |  12/05/19 20:26
 
- אוהב את גסות הרוח של מגיב ותיק
הילד מבלפור  |  13/05/19 09:36
 
- שטוף את הפה המזוהם שלך, מגיב ו
מגיב ותיק התרחצת?  |  14/05/19 15:44
6
נתניהו בעל ברית של החמאס.
נעמי צ.  |  12/05/19 11:44
7
אפשר להבין את הפרשה
יהואש רז.  |  14/05/19 11:28
8
איתן כתוב על ספרות ולא על פולי ל"ת
רותי מחלוף  |  14/05/19 16:23
 
- לרותי מחלוף
ידידיה  |  15/05/19 10:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
את חרפת שועפט, את חרפת העיר ירושלים ששועפט בתוכה, זעק מתוך מאמרים רבים מעל דפי עיתון הארץ, מי שהיה בעבר שר החוץ ושר הביטחון בישראל, פרופ' מישה ארנס, שהלך מאתנו לפני מספר חודשים בגיל 93
רבקה שפק ליסק
ההגירה המוסלמית לארץ נבעה מאפשרויות התעסוקה שנוצרו ע"י התנועה הציונית, ארגונים נוצריים וממשלת המנדט שעלו על אלה שבארצותיהם. ההגירה הבלתי חוקית הערבית/מוסלמית התאפשרה משום שחיל הספר הירדני שפיטרל לאורך הגבולות קיבל הוראה מגבוה להתעלם מההגירה הערבית הבלתי חוקית מלבנון, סוריה ועבר הירדן. גם הגבול עם מצרים היה פרוץ לחלוטין
נסים ישעיהו
כאשר יתקיים חידון כזה בכל בית ספר, כולל כמובן פרסי עידוד לכל משתתף ומשתתפת כך שכולם, לא רק אלה שנולדו עם אהבה לתנ"ך ירצו להשתתף, סביר להניח שבתוך זמן קצר נראה את השינוי באיכות החינוך והמחונכים
יורם דורי
חלפו להם 46 שנים מאז שנשארת בחולות סיני. 46 שנים, אני התבגרתי ואתה נשארת ילד, ילד בן 23
גרשון הכהן
חברה אזרחית הנדרשת לשאת בנטל מאבק אין סופי, זקוקה לסיפור מאחד ולמשמעות נשגבת לקיומה יחד. זו כמובן חובתה העליונה של ההנהגה, אבל גם חובתו של כל אדם יחיד, בתרומתו למצרף המצטבר לסיפור לאומי כולל
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il