X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בשולי הכותרות: הרוצחים המעורערים - היכן הרשויות הנוגעות בדבר? די לרתיעה מבעלי מוגבלויות ולקינוח שתי שקל
▪  ▪  ▪
כבוד לעברית [צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90]

היכן הרשויות?
שוב רֶצח, והפעם של אישה קשישה בחולון, בידי רוצח מעורער בנפשו, שהיה מוּכר לרשויות בריאות הנפש. כפי שפורסם, השכנים שפחדו ממנו התריעו שהאיש מסוכן, וּבכל זאת המשטרה והרשויות הנוגעות בדבר התעלמו.
היכן היו הפסיכיאטרים שטיפלו בו? מדוע לא זיהו את מסוּכנוּתו ולא אישפזו אותו, ובכך היו מונעים את רצח הקשישה? מדוע לא למדו למרבה הצער מהניסיון הֶעגום של חולי נפש מסוכנים, שהתהלכו חופשיים ורצחו בסופו של דבר את בני משפחותיהם או אנשים בסביבתם? מה עוד צריך לקרות כדי שהנורה האדומה תהבהב בַּחֲדַר הטיפולים?
לתשומת לב שר הבריאוּת.
די לרתיעה
אין ספק שבעשור האחרון המגמה של משרד הבריאות היא שילוב החריגים בקהילה, במקום אישפוזם במוסדות פסיכיאטריים בעבר. זאת בצד הטמעת השוויון וקבלת האחר במוסדות החינוך, במתנ"סים ובתיאטרון. ואכן שלל מופעים של בעלי מוגבליות מוצגים בשנים האחרונות לציבור הרחב (רְאיתם את להקת שלווה באירוויזיון?) ורבים מהם נקלטים בעבודה בבתי קפה, בסיעוד ועוד.
אולם למרות כל זאת מדהים הדבר שגם במילניום השני קיימת עדיין רתיעה מאנשים חריגים, המתגלים כאמוּר כיצירתיים וכאנשים תורמים בקהילה, כמו גם הסתייגות ממגורים בשכנותם, וגרוע מכך אפילו יֶשְׁנָה התנכלות חסרת בושה להם. היכן החמלה? והאם לאותם שכנים יש תעודת ביטוח שלהם זה לא יקרה - לידת בן אוטיסט או מוגבל במשפחה?
שתי שקל?
דומה שגם אם אתם פמיניסטים מוצהרים של הלשון, החובבים לשון נקבה, נוסח מרב מיכאלי, יש קווים אדומים שלא תוכלו לעבור.
לאחרונה מסתמנת מגמה לשונית בלתי נורמטיבית להתיר את הצורה 'שתי שקל' הנפוצה בלשון השוק. האקדמיה ללשון העברית, טוענים חסידי המגמה, כבר יצרה תקדים לשינוי מסורת דקדוקית, כאשר התירה לומר 'תהיו' ו'יהיו' בלשון זכר גם לנקבות.
אולם עם כל הכבוד לשינוי זה, דומני שהוא נעוץ כבר בלשון חכמינו ולכן ניתן היה להכשירו. לעומת זאת, שימוש בלשון נקבה במספרים לעצמים זכריים (דוגמת שתי שקל במקום שני שקלים) הוא שגיאת יסוד, המהווה זלזול בשפה העברית. כידוע, שורשי לשוננו נעוצים במקורותינו - בלשון המקראית והמשנאית, ובכך ייחודה ויופייה. סירוס יסודות הדקדוק הוא פגיעה במהותה.
נכון שדורנו, דור האינסטנט, מבקש להינתק מן המקורות וליצור שפה ישראלית חדשה קלה ונטולת כללים. אולם יש לי הפתעה בשבילם. שימוש בעברית תקנית זו גזירה שהציבור יכול לעמוד בה. יש להחדיר את יסודות השפה כבר מגיל הגן, באופן שייטמעו בצעירים ובלב הציבור. גם על מורים ושדרנים להקפיד על עברית נכונה, כדי לשמש מודל לתלמידים ולמאזינים. דומני שאליעזר בן יהודה, מחייה השפה, מתהפך בקברו לנוכח המגמה המסתמנת. אז תנו כבוד לעברית!

תאריך:  22/05/2019   |   עודכן:  22/05/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איתן קלינסקי
לפני למעלה מארבע שנים ועד מפעילי עגורן הצריח פנה למשרד העבודה והזהיר מההשלכות של היעדר תקנות והיעדר הכשרות מקצועיות בנושאי פירוק, התקנה והפעלה של מנופים    מסתבר, שמשרד העבודה לא התייחס במשך ארבע שנים לזעקת חברי ועד המנופאים, ואף לא זכה לתשובת המשרד
אפרים הלפרין
הרצון של בן אדם לבקש חסינות, איננו קשורה בהכרח לעילות החסינות שבחוק    קודם כל עליו להחליט אם הוא רוצה חסינות ומדוע, ורק לאחר מכן עליו לבדוק אם הוא עומד בקריטריונים או לא
אפרים הלפרין
ימי פסח חלפו, בפסח אסור החמץ בישראל לזכר אבותינו שיצאו ממצרים, ואשר מהחיפזון, אכלו את פת לחמם אשר טרם הספיקה להחמיץ    חומר ההחמצה עתיק היומין הוא השאור, אשר די בגרגר אחד ממנו על-מנת להחמיץ עיסה שלמה
יעקב עמר
"ניצחנו! העם בישראל אמר את דברו! תודה לאלפי הפעילים ולמעל מיליון מצביעים, בבחירות האלה יש מנצח ברור ומפסיד ברור    ביבי הבטיח 40 מנדטים והפסיד בגדול    הנשיא רואה את התמונה צריך להטיל את הרכבת הממשלה על המנצח! אין אפשרות אחרת"!
עו"ד ראובן דינור
אליה וקוץ בה - מרחב החניה הסמוך לחוף עצום וכמעט אין סופי, לא מוסדר, חולי, והבלגן חוגג ובגדול
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il