X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אסרף. הצעת דירוג מנותקת מהשטח
הרעיון המטורף של אמיר אסרף
ההיגיון שמנחה את ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במתן תמריצים לנהגים שיקבלו דירוג מהנוסעים מעיד על ניתוק מהשטח. מהלך שכזה יפגע בנהגים, יפגע בשירות ובבטיחות ומעל לכל יפגע בנוסעים

היוזמה של ראש הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, אמיר אסרף, לתת לנוסעים לדרג את נהגי התחבורה הציבורית [ראו משמאל], נראית יפה כלפי חוץ, אך היא אינה יותר מפעולה שיווקית. פעולה שמנסה לשפר את התדמית של התחבורה הציבורית על-חשבון פגיעה בנהגים ובשירות, תוך שהיא מכסה לכסות על חולאי הענף במקום לתת לו פתרונות של ממש.
נניח לכך שהישומון של משרד התחבורה, למרות הכסף הרב שהושקע בו, אינו פופולרי ואינו עונה לצורכי הנוסע כמו ישומונים אחרים בשוק. ישומונים אחרים נותנים שירות טוב בהרבה עם הרבה יותר אפשרויות ניווט, ויעיד מספר ההורדות הנמוך של היישומון של משרד התחבורה. הייתכן שבאמצעות ישומון מקרטע, הקיים אצל מיעוט של נוסעים, מבקש משרד התחבורה לקבוע את עתיד נהגי האוטובוסים?
אבל לא זה העיקר. נהג אוטובוס ציבורי בישראל מתמודד מול תנאים בלתי אפשריים. כולם לוחצים עליו - בני משפחתו, המפעיל, הסדרנים, חבריו לעבודה, משרד התחבורה, הבקרים, הפקחים, הרשות המקומית, המשטרה, הפקקים, משתמשי הדרך והנוסעים חסרי הסבלנות. רק בעלי עור של פיל מצליחים לשרוד בענף, ולכן המחסור הכל כך חריף של כ-3,500 נהגים.
על אלה שבכל זאת שורדים בענף, מבקשת הרשות להוסיף מכבש לחצים נוסף - לא אוביקטיבי בעליל - של דירוג נוסעים. נוסעים רבים מתקשים להפריד בין הנהג לחוויית הנסיעה. הם מאשימים את הנהג בכך שהאוטובוס מאחר בגלל פקקים, לוהט בגלל החום, צפוף בגלל משרד התחבורה, ואפילו בכך שהנהג באוטובוס שלפניו לא הגיע היום.
כל המוסיף - גורע
מחקרים שנערכו בקרב עובדים מגלים, כי מענק גבוה הניתן בתמורה לעבודה טובה יותר אינו משפר את העבודה, אלא דווקא פוגע בה. במקום להתרכז בנהיגת האוטובוס והסעתם בבטחה של הנוסעים אל היעד, יאמץ הנהג את מוחו בשאלה כיצד הוא נראה בעיני הנוסעים. כך למשל, במקום לפרוק את העצבים באופן טבעי ולגעור בנוסע שמשתולל, הוא יעדיף להבליג ולנצור את זעמו בבטן, מחשש לקבל ביקורת לא מחמיאה שתעמיד בסכנה את המענק. מוחו יתמקד כל החודש בשאלה האם יקבל את התגמול המיוחל, ופחות בנהיגה. זהו היסח דעת לכל דבר, שאינו נופל מיתר היסחי הדעת בדרך.
הנוסע סובייקטיבי
מה ההיגיון לתת לנוסע לדרג? הנוסע עולה בנקודת זמן מסוימת מאוד. הוא אינו מודע ליום הקשה שעבר על הנהג, שנאלץ לדלג על ארוחה, מתאפק לשירותים, נצלה בחום ומתחרפן מהרעש. הוא אינו מודע לכך ששתי דקות לפני שעלה חווה הנהג אלימות מילולית מצד נוסעת ושני נערים. רק נוסעים מלאכים החפים מכל פנייה, עיוורים לדת, לגזע ולמין הנהג, שרואים את התמונה הרחבה, יוכלו לדרג נהג באופן אוביקטיבי.
ומה יקרה אם אחרי כמה חודשים של מאמצים לקנות את לבם של נוסעיו, לא יצליח הנהג לשבות אותם בקסמיו, וייתקל בכתף קרה, או שכלל לא ייתקל בכתף - ככל שהוא מסיע קו שבו נוסעים מבוגרים רבים, שהטכנולוגיה ועולם היישומונים זר להם?
מילא, אם היה מציע ראש הרשות לתחבורה ציבורית לדרג את תנאי הנסיעה - יעילות מסלול הקו, הניקיון באוטובוס, רמת הצפיפות ושאר אמות המידה שאינן כוללות את הנהג, זה היה יכול להיות מעולה, לסייע ביד משרד התחבורה לשפר את שירות ואולי על הדרך לחסוך את העסקתן של חברות הבקרה החיצוניות, ובלבד שהמידע שהוא פרי עמלו של הציבור גם יהיה שקוף וגלוי לציבור.
מציאות או תוכנית מציאות?
הצעת דירוג נהגים כזו מנותקת מהשטח, ורואה בנהגי התחבורה הציבורית המתמודדים יום-יום ולילה-לילה עם המציאות הלא-פשוטה לא תמיד מנומסת כמו ניצבים בתוכנית ריאליטי, שצריך לדרג, והכל תוך התעלמות מהתנאים בהם הם אמורים לתפקד. היש לך חוסר אמון גדול מזה במשרתי ציבור אלה?!
ההון האנושי של הנהגים אינם הבעיה אלא הפתרון לבעיה. בלי לפתור קודם את הבעיות הבסיסיות של נהגים ובלי לתת להם תנאי עבודה מינימליים, היא ללא פחות מהזויה - ויכולה להגיע מאנשים שלא עושים שימוש יומיומי בתחבורה הציבורית.
בדרכה של "גט"
אם כבר ללכת בדרכה של "גט", מדוע לדרג רק נהגים ולא את הנוסעים, כפי שעושה "גט", שמאפשר ניפוי נוסעים בעייתיים? ואם בכל זאת מתעקשים במשרד התחבורה שהנוסעים ידרגו מישהו, למה שלא נתחיל מדירוג של התנהלות הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה?...
הבעייתיות בענף התחבורה הציבורית היא שההסכמים הקיבוציים שבו אינם מאפשרים תמריצים נקודתיים, וההתייחסות לנהג היא לפי הוותק. בכך טמונה הניגודיות המובנית שבין הגישה של אסרף לבין יחסי העבודה, שכולאים את הנהג במעין כלוב תעסוקתי. אמיר אסרף צריך להחליט אחת ולתמיד - האם אתה מאסדר - שקובע מדדי שירות, או שאתה גם מפעיל - שקובע איך לתפעל את הענף.
אמיר, שחרר.

תאריך:  27/06/2019   |   עודכן:  27/06/2019
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הרעיון המטורף של אמיר אסרף
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
רעיון אווילי
עודד הנודד  |  27/06/19 23:30
2
יש הרבה מה לשפר אצל נהגי
חסרי התחשבות  |  28/06/19 05:54
 
- עוד על חוסר התחשבות. נהגי
תוספת  |  28/06/19 16:40
3
נסיעה באוטובוס
דודג  |  28/06/19 08:04
4
דירוג עובדים
דרור 5  |  28/06/19 08:19
5
שמנת ובעטת
חםםם  |  28/06/19 09:48
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות תחבורה ציבורית
עידן יוסף
השר סמוטריץ' הסביר לנוסע בקו העמק מדוע הרכבת שלו לא הגיעה לתחנה וקיים דיון עם הרשות לתחבורה ציבורית תוך התחייבות שהרכבת תבחן את נוהלי מסירת המידע לציבור    חשף: מערכת אוטומטית תיידע נוסעים קבועים על שינויים
איתמר לוין, יצחק דנון
53 בעלי מניות ופנסיונרים מבקשים למנוע את הארכת כהונתו של הדירקטוריון הקיים    טוענים שהיו"ר שמואל רפאלי רוכש תמיכה באמצעות הבטחה לדיבידנד - בניגוד למצב החברה
איתמר לוין, יצחק דנון
אגד טוענת שיש לחשב את החזר הבלו המגיע לה על-פי ממוצע השימוש בסולר בכל האוטובוסים של כל קו; רשות המיסים עורכת את החישוב על-פי הצריכה של כל אוטובוס בפני עצמו
עידן יוסף
עקב פיתוח קטע המסילה באזור נתב"ג ושדרוגו תופסק בסוף-השבוע באמצע יולי תנועת הרכבות לנתב"ג וממנו, ולנוסעים יהיו שירות הסעיות
עידן יוסף
הזוכים יפעילו את קווי מוניות השירות בבת ים-חולון, ברמלה-לוד, בבאר שבע ובצפון הנגב והאשכול העירוני והאזורי בנתניה    עיכוב של שנה בהליכים למכרזים חדשים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il