החזרה ההדרגתית לשגרה של המשק ופתיחתם המחודשת של עסקים, מחליפים את הקושי של העדר מכירה תקופה ארוכה למדי, במכירה בתנאים חדשים. התחרות על כל לקוח היא כפולה ומכופלת מצד אחד, אך הלקוח לא ממהר לפתוח את הארנק מצד שני.
ובכל זאת, לא מדובר במשבר הראשון שידע המשק, ודווקא לאחר נפילה ישנה עלייה משמעותית ברכישות. עסקים שישכילו לחדד את כישורי המכירה שלהם, לא רק שיצליחו לשרוד- הם גם יצליחו למכור והרבה.
בכל מקום תראו טיפים ועצות כיצד למכור והרבה ללקוחות בכלל, וביום שאחרי המשבר בפרט. רוב השיטות דומות ודרכי המכירה לא באמת משתנות או ישתנו בהמשך. החוכמה היא לא ללמוד שיטה חדשה או להתביית על דרך אחת, אלא לחדד את כישורי המכירה הקיימים - ובכך למכור יותר.
השלב הראשון לפני שאתם בכלל מתחילים למכור מחדש, הוא להחליט מהי שיטת המכירה הכי רלוונטית לעסק שלכם, למצב הקיים וללקוחות הקיימים והפוטנציאליים שלכם. לאחר שבחרתם איפה ואיך אתם מתכננים למכור בזמן הקרוב-בשיחה טלפונית, מכירה אישית, מדיה חברתית או מכירה אונליין - עבדו על כישורי המכירה שלכם, וכך הם יתאמו לכל שיטת מכירה וכל דרך בה תחליטו למכור. יש שלוש יכולות מכירה שכדאי לחדד דווקא עכשיו.
הובלת הלקוח. הלקוח לא תמיד יודע מה הוא רוצה. להפך: לרוב אין לו באמת מושג מה הוא רוצה ומה הוא צריך ומה ההבדל בין שניהם. בודדים הלקוחות שיגיעו עם נתונים מדויקים של הפריט המדויק שהם רוצים וירכשו אותו ללא תהליך מכירה מהצד של העסק.
הלקוח לאחר משבר הקורונה עוד יותר מבולבל ועוד יותר לא סגור על עצמו. יש לא מעט דברים שהוא צריך, יש הרבה יותר דברים שהוא רוצה - אבל הוא גם לא ממהר לרכוש. פה נכנסת לעבודה היכולת להוביל את הלקוח למכירה באמצעות שאלות.
אחד משלבי המכירה המוכרים ביותר הוא הובלת הלקוח- והיום יותר מתמיד. סביר להניח שתיתקלו בלא מעט לקוחות שרוצים רק לראות או רק לבדוק, סוג של שטיפת עיניים לאחר הסגר הארוך. התפקיד שלכם בתור המוכרים הוא לשאול כמה שיותר שאלות בשביל להוביל אותם לנקודה הסופית, ההבנה המדויקת מה הם באמת מחפשים - ולגרום להם לרכוש אותו.
זה יכול להתחיל בשיחה ידידותית על המצב, החלפת חוויות על הסגר, ומשם להוביל אותו לסיבה שהגיע אליכם: אולי נהרס לו דבר מה בסגר? אולי בשהייה הארוכה בבית הוא הבין איזה פריט חסר לו? ככל שתשאלו יותר שאלות מכוונות, כך תוכלו להתקדם בשיחה ולהבין מה הצורך של הלקוח, ולהביא אותו לנקודה בה הוא עומד מול הפריט שהוא צריך ורוצה, וגם מוכן לשלם עליו.
שימו לב שאתם לא שואלים שאלות ללא הפסקה או שאלות לא קשורות שלא מובילות בסופו של דבר למכירה. תנו ללקוח להשיב על השאלות במלואן ושימו לב לפרטים שהוא מוסר. כך תוכלו לדייק את התשובות לקראת בחירת הפריט המתאים וסגירת המכירה.
הנעה לפעולה. אין בעל עסק שזה לא קרה לו: שיחת המכירה הולכת מעולה, הלקוח מעוניין, עומד מול הפריט והכל נראה סגור - אבל הוא מתחרט ולא מבצע את הרכישה. יש לא מעט סיבות לאי ביצוע רכישה בסופו של תהליך. המשבר הנוכחי הביא איתו מצב שרוב האנשים לא מכירים: אי-ודאות כלכלית המובילה לרכישה מושכלת ומיעוט קניות.
עם זאת, יש לזכור שאנשים עדיין רוכשים, אז כדאי שתגרמו לכך שזה יהיה אצלכם. זה ממש לא אומר למכור להם בכוח ולשכנע אותם שהם חייבים לרכוש עכשיו משהו שהם לא בדיוק צריכים. אבל זה בהחלט אומר להניע אותם לפעולה, שמה שהם צריכים עומד מולם וכל מה שהם צריכים זה לשלם.
פה נכנסת לתמונה היכולת להניע את הלקוח לפעולה: לגרום לו לצאת מהעסק שלכם לאחר ששילם ורכש את הפריט. הדרך הנכונה והטובה ביותר לעשות זאת היא להזכיר לו למה הגיע אליכם מלכתחילה, לגעת בנקודה שגרמה לו לבוא ולהתעניין במוצר ולהדגיש בפניו כמה חייו ישתנו ולטובה לאחר ירכוש בהקדם את המוצר.
המלצה נוספת היא כמובן לתת הנחות מיוחדות לתקופה הזו, לחלק לתשלומים, לבוא לקראת הלקוח בתוספות, תנאי הובלה וכל דבר נוסף אשר יכול לשכנע את הלקוח, שאם יבצע את הרכישה עכשיו ולא בעוד כמה ימים או שבועות או אצל מישהו אחר - רק ירוויח.
פולו אפ ללקוחות. השלב הזה, שהוא אחד החשובים ביותר בכל תהליך מכירה, מגדיל משמעותית את הסיכויים למכור, ועדיין הרבה בעלי עסקים לא מבצעים אותו. סבירות גדולה שהיו לקוחות שהתחילו תהליך רכישה רגע לפני שהתחיל הסגר ונסגרו העסקים, ולא סיימו אותו. זה בדיוק הזמן ליצור איתם קשר, להזכיר להם שהיו באמצע תהליך, להציע להם הנחה ושירות מהיר יותר - בכדי להגדיל את הסיכויים שיסיימו את התהליך ולא ילכו לחפש מבצעים אצל עסק מתחרה. זה גם הזמן לחזור לכל הלקוחות שהתעניינו בתקופה האחרונה - לפני הסגר ובזמן הסגר -ולבדוק איפה עם עומדים, להציע להם להגיע לעסק ולסיים את הרכישה, או לבצע את העסקה אונליין.
באופן קבוע חשוב לבצע פולו אפ על לקוחות מדי זמן מה. אצל לקוחות יש לבדוק אם הם מרוצים ואם הם צריכים אולי מוצר נוסף ולעדכן במוצרים חדשים ומבצעים קיימים. אצל לקוחות פוטנציאליים - לבדוק אם הם מעוניינים לסיים את תהליך הרכישה; ואם רכשו אצל מתחרה - להבין מדוע בכדי להשתפר.
התקופה האחרונה אומנם טרפה מעט את הקלפים ושינתה את כללי המשחק, אך מי שישכיל לדייק את עצמו ואת כישורי המכירה שלו, יוכל להצליח ובגדול גם ביום שאחרי וגם במשבר הבא, אם חלילה יגיע.