X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בינתיים למרבה הצער אנחנו עוד לא שם, בינתיים רווחת אצלנו ההשקפה שאנחנו בעלי הבית ומכאן גם כל המחלוקות אצלנו זו פשוט פלגנות מובנית, כי אם אנחנו בעלי הבית אז כל אחד רוצה להיות המוביל ואין לדבר סוף
▪  ▪  ▪
[צילום: אדל חנה/AP]

פרשת השבוע פותחת בפסוק (דברים יא): [כו] רְאֵה, אָנֹכִי נֹתֵן לִפְנֵיכֶם--הַיּוֹם: בְּרָכָה, וּקְלָלָה. פשוט שכל אחד מאיתנו מקבל פה את הזכות וגם את החובה לבחור בבחירה חופשית בין ברכה לקללה. יש מישהו שיבחר בהיפך הברכה? לא סביר, אבל עלולים להתבלבל ולטעות בין זו לזו. איך זה ייתכן? המדרש (תנחומא) מביא לזה משל: לזקן שהיה יושב על הדרך והיו לפניו שתי דרכים אחת תחלתה קוצים וסופה מישור ואחת תחלתה מישור וסופה קוצים והיה יושב בראש שתיהן ומזהיר העוברים ואומר להם אע"פ שאתם רואים תחלתה של זו קוצים לכו בה שסופה מישור וכל מי שהיה חכם שומע לו והיה מהלך בה ומתיגע קמעא הלך בשלום ובא בשלום אבל אותן שלא היו שומעין לו היו הולכים ונכשלין.
אותו זקן היושב על פרשת דרכים במשל, הוא משה רבנו והוא שמנחה אותנו לבחור בדרך שלפחות בתחילתה עלולה להיות קשה לנו: [כז] אֶת-הַבְּרָכָה--אֲשֶׁר תִּשְׁמְעוּ, אֶל-מִצְו‍ֹת ה' אֱלֹקֵיכֶם, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם, הַיּוֹם. לפעמים זה מכביד לשמוע אל מצוות ה', הדרך מלאה קוצים וקשה ללכת בה, אבל הדרך לזכות בברכה היא לעשות מה שצריך גם אם ממש קשה ולא בא לי, כי הדרך הזאת מובילה לברכה, הבטחה של משה רבנו. ויש גם אפשרות אחרת, לבחור בדרך שכרגע נראית לי נוחה, שהרי הרבה יותר נוח להיות חופשי, לעשות מה ש-לי נראה נכון, אלא שהתוצאה תהיה היפך הברכה. גם זו הבטחה (אזהרה) של משה רבנו: [כח] וְהַקְּלָלָה, אִם-לֹא תִשְׁמְעוּ אֶל-מִצְו‍ֹת ה' אֱלֹקֵיכֶם...
וכדי לא להשאיר את הדברים מופשטים, תלויים באוויר ומזמינים פרשנות אישית לגבי מה חשוב לשמור ומה פחות, מכאן ואילך פורש בפנינו משה רבנו מפת דרכים מפורטת, כללי התנהגות שיזכו אותנו בברכה, לצד אזהרות מפני היסחפות אל עבר התנהגויות שיובילו לקללה ח"ו (פרק יב): [א] אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת, בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר נָתַן ה' אֱלֹקֵי אֲבֹתֶיךָ לְךָ לְרִשְׁתָּהּ: כָּל-הַיָּמִים--אֲשֶׁר-אַתֶּם חַיִּים, עַל-הָאֲדָמָה. הרבה פרטים יש במפה הזאת וכמובן שלא נוכל לפרטם, אבל דומני שהמכנה המשותף לכל הפרטים, הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים שפורש בפנינו משה רבנו הוא לצאת מהאני; לזכור שבעל הבית האמיתי הוא הבורא יתברך ולהכפיף עצמי אליו, ולהתחבר אל האנחנו, להשקיע בעזרה ליהודי שני.
לכל אחד יש אחריות על הכלל
ושני המרכיבים של היציאה מהאני כלולים כבר בפסוק שציטטנו. המעבר בין הפניה לרבים, 'תִּשְׁמְרוּן לַעֲשׂוֹת' ובין הפניה ליחיד, 'לְךָ לְרִשְׁתָּהּ' כולל סיום הפסוק, כָּל-הַיָּמִים--אֲשֶׁר-אַתֶּם חַיִּים, עַל-הָאֲדָמָה, מדגיש את העובדה שבעם ישראל אין הפרדה בין הפרט לכלל. כי כל פרט הוא חלק מן הכלל ויש לו אחריות כוללת ובאותה מידה לכלל יש אחריות על הפרט. והכל חוסה תחת המודעות שאנחנו יושבים בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר נָתַן ה' אֱלֹקֵי אֲבֹתֶיךָ לְךָ לְרִשְׁתָּהּ. כי מתוך הרגל ושיגרת החיים בארץ אנחנו עלולים להתבלבל ולחשוב שהנוכחות שלנו פה היא עובדה בהווה ואינה קשורה למה שהיה פעם, ברית אבות וכדומה. תפיסה כזאת של המציאות עלולה להוביל להידרדרות מוסרית המסוכנת לעצם הקיום ר"ל.
ואת התפיסה הנכונה שמציע לנו משה רבנו יש לתחזק תדיר ודווקא בשמחה. ואיך זוכים לשמחה? על-ידי שיתוף הזולת בברכה שהעניק לנו ה' אלוקינו. הנה שתי דוגמאות (פרק יב): [יב] וּשְׂמַחְתֶּם, לִפְנֵי ה' אֱלֹקֵיכֶם--אַתֶּם וּבְנֵיכֶם וּבְנֹתֵיכֶם, וְעַבְדֵיכֶם וְאַמְהֹתֵיכֶם; וְהַלֵּוִי אֲשֶׁר בְּשַׁעֲרֵיכֶם, כִּי אֵין לוֹ חֵלֶק וְנַחֲלָה אִתְּכֶם. (פרק טז): [יא] וְשָׂמַחְתָּ לִפְנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ, אַתָּה וּבִנְךָ וּבִתֶּךָ וְעַבְדְּךָ וַאֲמָתֶךָ, וְהַלֵּוִי אֲשֶׁר בִּשְׁעָרֶיךָ, וְהַגֵּר וְהַיָּתוֹם וְהָאַלְמָנָה אֲשֶׁר בְּקִרְבֶּךָ--בַּמָּקוֹם, אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹקֶיךָ, לְשַׁכֵּן שְׁמוֹ, שָׁם. ושני המרכיבים האלה הכרחיים לקיומה של שמחה אמיתית, גם הנתינה לזולת וגם לִפְנֵי ה' אֱלֹקֶיךָ. יוצא שרק מי שמשתף את הזולת בברכה (מתוך מודעות שזה מה) שהקב"ה העניק לו, זוכה לשמחה אמיתית.
הפרשה הקודמת פתחה בשמיעה, וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן והפרשה שלנו פותחת בראיה. זה עניין של תהליך, קודם שומעים שהקב"ה בעל הבית, מתבוננים בזה היטב (שמיעה במשמעות של הבנה וקבלה) עד שמפנימים ואז גם רואים שהוא אכן בעל הבית. בינתיים למרבה הצער אנחנו עוד לא שם. בינתיים רווחת אצלנו ההשקפה שאנחנו בעלי הבית ומכאן גם כל המחלוקות אצלנו. זו פשוט פלגנות מובנית, כי אם אנחנו בעלי הבית אז כל אחד רוצה להיות המוביל ואין לדבר סוף. כשנבין ונקבל שבעל הבית הוא הקב"ה, או אז כל אחד יבין שהוא רק שליח לעשות את הטוב והישר בעיני ה', שהוא בעל הבית היחיד, ויעשה כל שביכולתו למלא את שליחותו על הצד הטוב ביותר.

תאריך:  14/08/2020   |   עודכן:  14/08/2020
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
של מי הארץ הזאת?
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
דבר אמת!
רוני ש.  |  19/08/20 10:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד גדעון רובין
פסק דין של בית הדין לעבודה בנצרת מפנה את תשומת הלב לחוק קצרצר וחדש, המעביר לבית הדין את הסמכות להשעות עובדים בחברות ממשלתיות    מדובר בהתערבות חריגה ופגומה בעקרון היסוד של יחסי העבודה: הסדרתם בידי המעסיקים והעובדים
נסים ישעיהו
התשובה טמונה באותו קיבעון חשיבתי שבבסיסו עומדת ההנחה שהכל טוב ומה שקרה זו רק תקלה, שהאחראים לתקלה יתקנו את דרכם וישובו לפעול לטובת מדינת ישראל. הם הרי ציונים, לא? אז זהו שגם אם כן זה לא מבטיח כלום
איילת פישביין
כיון שהמקורות מהם שואבת בר לב את המידע הם סרטונים המשודרים בפייסבוק לאו-דווקא כאלה שהיא עצמה צילמה, לא כל כך ברור מה המרכיב העיתונאי הייחודי שלשמו צריך לתרום לה, הרי גם בלעדיה יהיו שידורים חופשים מההפגנות    השלב הבא במיצובה העצמי כעיתונאית ההפגנות הוא הקמפיין שנערך בשמה לקבלת תעודת עיתונאי מלשכת העיתונות הממשלתית.
עו"ד צבי שוב, עו"ד אילת חותה
אכיפה נגד עבריינות בנייה - האם קיימים קווים מנחים לפעולות מוסדות התכנון? הרהורים על ההבדל שבין הפעולות מול חנות איקאה באשתאול לבין החנויות התקועות בתחנה המרכזית החדשה בתל אביב
עו"ד עופר רשו
מספר כתבי האישום עולה למרות הליך ההסדר המותנה, בו יש כשלים מובנים משמעותיים. מוטב לחזור לסגירת תיקים בשל העדר עניין לציבור
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il