X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
קציר חיטים בשדה ליד מודיעין [צילום: יוסי זליגר/פלאש 90]
בתנועה מתמדת
ההתחדשות הראשונה היא מהשעורים שהם מאכל בהמה וההתחדשות השנייה היא מהחטים שהם מאכל אדם. בעבודה שלנו זה אומר שההתחדשות הראשונה עניינה הוא היציאה הפיזית ממצרים וההתחדשות השנייה עניינה הוא קבלת התורה בשמחה ובפנימיות

הגענו לשבוע החמישי בספירת העומר שהיום החמישי בו הוא ל"ג בעומר, יומו של ר' שמעון בר יוחאי. מנהגי אבלות שונים נוהגים בימי הספירה אבל לפי כל המנהגים, לכבוד ר' שמעון מושעים מנהגי האבלות ביום ל"ג בעומר. מנהגי האבלות הם לזכר אלפי תלמידיו של ר' עקיבא שמתו כולם בתקופה זו. התלמידים האלה היו מפוזרים בכל הארץ ושימשו מורי דרך להמון העם. מותם הותיר שממה רוחנית, "והיה העולם שמם" בלשון הגמרא (יבמות סב/ב). ר' עקיבא התחיל הכל מחדש וחמשת תלמידיו במחזור השני הניחו את היסודות לכל תחומי התורה שבע"פ. אחד המיוחדים שבהם הוא ר' שמעון שיום ההילולא שלו הוא ל"ג בעומר, והוא הניח את היסוד ללימוד פנימיות התורה.
לכאורה, זה סיפור יפה למי שמתעניין אבל מה זה נוגע לנו? גם קרוב לאלפיים שנה אחרי אנחנו אמורים לזכור ועד כדי לנהוג מנהגי אבלות? ובכן נזכיר שהמצווה המיוחדת לתקופה זו היא 'ספירת העומר', מנהגי האבלות מלווים את ימי הספירה אבל אינם עיקר. אדרבה, העיקר הוא לספור את הימים ואת השבועות כמו שכתוב בפרשת השבוע 'אמור' (ויקרא כג): [טו] וּסְפַרְתֶּם לָכֶם, מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת, מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם, אֶת-עֹמֶר הַתְּנוּפָה: שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת, תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה. [טז] עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת, תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם; וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה, לַה'. סופרים ממחרת חג יציאת מצרים עד יום לפני קבלת התורה בשבועות. בהתחלה סופרים את הימים מנקודת המוצא, מהשחרור, אבל בהדרגה מתייחסים יותר אל היעד.
ואיך זה משתלב עם הסיפור על תלמידי ר' עקיבא ועם דמותו של ר' עקיבא עצמו? עניינה של ספירת העומר הוא התחדשות; ביום הראשון לספירה מקריבים את הקציר הראשון של השעורים, סופרים ארבעים ותשעה יום ומקריבים מִנְחָה חֲדָשָׁה מהקציר הראשון של החטים. מתחילים בהתחדשות ומסיימים בהתחדשות. אלא שההתחדשות הראשונה היא מהשעורים שהם מאכל בהמה וההתחדשות השנייה היא מהחטים שהם מאכל אדם. בעבודה שלנו זה אומר שההתחדשות הראשונה עניינה הוא היציאה הפיזית ממצרים וההתחדשות השנייה עניינה הוא קבלת התורה בשמחה ובפנימיות. ספירת העומר שלנו מעבירה אותנו את התהליך הזה בכל שנה מחדש ומהווה נתינת כוח להמשך תנועה כל השנה.
להתחדש בלי גבול
על ר' עקיבא מספרת הגמרא (מכות כד/ב): רבן גמליאל ורבי אלעזר בן עזריה ורבי יהושע ורבי עקיבא היו עולין לירושלים. כיון שהגיעו להר הצופים קרעו בגדיהם; כיון שהגיעו להר-הבית, ראו שועל שיצא מבית קדשי הקדשים, התחילו הן בוכין ור"ע מצחק. אמרו לו מפני מה אתה מצחק? אמר להם מפני מה אתם בוכים? אמרו לו מקום שכתוב בו "והזר הקרב יומת" ועכשיו "שועלים הלכו בו" ולא נבכה? אמר להן לכך אני מצחק, דכתיב "ואעידה לי עדים נאמנים את אוריה הכהן ואת זכריה בן יברכיהו" וכי מה ענין אוריה אצל זכריה? (הרי) אוריה במקדש ראשון וזכריה במקדש שני; אלא תלה הכתוב נבואתו של זכריה בנבואתו של אוריה; באוריה כתיב "לכן בגללכם ציון שדה תחרש [וגו']" בזכריה כתיב "עוד ישבו זקנים וזקנות ברחובות ירושלם".
והוא מסביר את פשר הצחוק שלו: עד שלא נתקיימה נבואתו של אוריה הייתי מתיירא שלא תתקיים נבואתו של זכריה, עכשיו שנתקיימה נבואתו של אוריה, בידוע שנבואתו של זכריה מתקיימת. לפני הסיפור הזה יש עוד סיפורים שבהם אותם חכמים בוכים ור' עקיבא צוחק. המשותף לכולם הוא ההסתכלות של ר' עקיבא אל המציאות שמעבר למציאות הגלויה. המציאות הגלויה די מדכאה וכך לכאורה היא משפיעה על אותם חכמים, בכי שמבטא חוסר אונים. ר' עקיבא דווקא צוחק. הוא רואה את אותה מציאות קשה אבל ממנה עצמה הוא מסיק מסקנות הפוכות; אין טעם ואין תועלת בדמעות, להפך, צריכים לפעול, להתרכז בחתירה אל היעד הנכסף. שהרי את היעד הציב לנו הבורא יתברך וגם הבטיח שנגיע אליו.
וכמובן, כך הוא נהג גם בחייו הפרטיים. אחרי שמתו תלמידיו הרבים "מפני שלא נהגו כבוד זה בזה" הוא התחיל מחדש כנ"ל והפעם זה הצליח, חמשת תלמידיו האחרונים כבר נהגו כבוד זה בזה וגם לימדו תורה לרבים והניחו את היסודות לתורה שבע"פ כפי שאנחנו מכירים אותה היום. הם גם למדו ממנו שמוכרחים להתחדש כל הזמן, שרק כך מתקדמים באמת. גם למדו שזלזול בזולת נובע מהבהמיות שבאדם והתרופה לכך היא הגברת הרוחניות. ועדיין, התלמיד המיוחד שלו היה רשב"י שהנחיל לנו את ספר הזוהר ובו היסודות של לימוד פנימיות התורה, שבלימוד זה דווקא, יותר מאשר בחלקים האחרים של התורה, ניתן להתחדש עד בלי גבול.

תאריך:  29/04/2021   |   עודכן:  29/04/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
פרופ' דורון מנשה
השופטת נגה שמואלי-מאייר מציעה רפורמה מקיפה ומוצדקת בהרשעת נאשמים על בסיס ראיית זיהוי בלבד
נסים ישעיהו
התזכורת הזאת, שחוזרת עשרות פעמים בשתי פרשות אלו, נועדה להטמיע בנו את ההכרה שהיחס שאנחנו מעניקים לזולתנו נוגע לא רק ליחסים שבין אותו זולת ובינינו, אלא גם ליחסים שבינינו ובין הקב"ה
יואב יצחק
חלק ניכר מהפוליטיקאים לא מקבלים למעשה את הכרעת הבוחר    הם מרגישים מחויבים לשנוא ולפעול נגד הקמת ממשלה בראשות נתניהו, למרות שנתניהו זכה זו הפעם הרביעית תוך שנתיים במנדט מטעם הרוב הציוני בכנסת    גדעון סער יצטרך לבחור: הצטרפות לקואליציה בראשות נתניהו, או התפטרות מהכנסת
איציק וולף
קראת סיום יום הזיכרון והכניסה אל ליל יום העצמאות, בשעה שהיא אחת משעות החסד היפות ביותר של לוח השנה הישראלי, אנחנו קובעים שוב ושוב את האמונה שלפיה נס לא יקרה לנו אם לא נחצוב בסלע עד דם    שכל ההצלחות של המדינה - בביטחון, בכלכלה, במדע ובתחומים רבים נוספים - למרות הקשיים הרבים, הן חזרה על נס קריעת הים שהחל בצעד אנושי בחירי אחד לתוך המים
עידן יוסף
כשהוא מעמיד פני מיוסר שולח ראובן ריבלין בדואר שליחים את כתב הסמכות לנתניהו, ומחרים את תמונת ראשי המפלגות המסורתית בכנסת. נשיא הוא שם נרדף לטקס, וכשריבלין מועל בתפקידו ולא מסוגל לקבל את דין הבוחר עליו לפנות את מקומו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il