X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אדם עלול לחשוב מה כבר ההבדל אם עושים זאת כתוצאה מחיוב התורה או אם עושים כתוצאה מחיוב השכל? העיקר התוצאה, לא? ממש לא, אומר לנו משה רבנו, כשעושים מכוח חיוב התורה שומרים על מחויבות לתורה בכל הרבדים של החיים
▪  ▪  ▪
מצוות שאדם דש בעקביו [צילום: פלאש 90]
הדרך לאבדון או אבדן דרך? (פנחס סה)
נסים ישעיהו
כרגע נראה שנאבקים על התחברות מחודשת למדינה וזו שגיאה גורלית * צריכים להיאבק על התחברות * על התחברות לתנ"ך ולחיים בארץ התנ"ך, על-פי הוראות התנ"ך * מה שאנחנו צריכים זה להתחבר אל התנ"ך ולהתנתק מן המדינה הכופרת בו * מהלך כזה יביא לבניין מחודש ולגאולה האמיתית והשלמה מיד ממש
לרשימה המלאה

לפני למעלה משש עשרה שנה (לפרשת פינחס סה) פירסמתי מאמר תחת הכותרת "אבדן דרך או הדרך לאבדון?" היה זה בקשר לעקירה המתוכננת של היהודים מגוש-קטיף. פתחתי בכך ש"הדרך לאבדון תחילתה באב"דן דרך; בסטיה, מכוונת או לא, מדרך המלך. כידוע, סטיה של מעלה אחת מן הכיוון הנכון, לפי אורך הזמן והדרך תסתכם בסטיה של קילומטרים רבים" ולקראת סיום קבעתי כי "(אנחנו) מסרבים להבין שתוכנית העקירה אינה מנותקת מהתנהלותה הכללית של המדינה שאותה אוהבים כל כך ועליה מנסים להגן בכל הכח. לא מבינים ובטח שלא מעכלים, שתוכנית זו היא שיאו הזמני של תהליך שסופו הוא ביטול רשמי של מדינת ישראל כמדינה יהודית. מסרבים להבין שלמרות מה שכתוב במגילת העצמאות, מדינת ישראל מעולם לא הייתה ולא התכוונה להיות מדינה יהודית." עד כאן ציטוט.
ללא מעט אנשים הגישה הזאת שלי נראתה הזויה באותם ימים והרושם הוא שגם כיום אנשים ממשיכים לחשוב במושגים של "צריך לתקן" את מה שכבר מזמן אינו ניתן לתיקון, את מה שצריך לפרק ולבנות מחדש על יסודות אחרים. פרשת השבוע פותחת בפסוק (דברים ז): [יב] וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה, וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם--וְשָׁמַר ה' אֱלֹקֶיךָ לְךָ, אֶת-הַבְּרִית וְאֶת-הַחֶסֶד, אֲשֶׁר נִשְׁבַּע, לַאֲבֹתֶיךָ. זה נשמע כמו סיבה ותוצאה, אז מדוע בחר משה רבנו במילה עֵקֶב ולא למשל "בגלל" כמו במקומות אחרים? אומר לנו רש"י שטמון פה מסר: אם המצות קלות שאדם דש בעקביו תשמעון. כלומר, דוקא הקפדה על מצוות קלות מושכת את הברכה מלמעלה.
ולכאורה זה הפוך לגמרי מהנטייה האנושית הטבעית, להקפיד יותר על מצוות שנתפסות אצלנו כחמורות ופחות על מצוות שנתפסות כקלות. וגם מי קובע וכיצד מחליטים מהי מצווה קלה ואיזו מצווה היא חמורה? התשובה רמוזה באותו פסוק: וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה, וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם... 'משפטים' אלה מצוות הגיוניות לגמרי, כאלה שהשכל האנושי מחייב. מכיוון שכך, אדם עלול לחשוב מה כבר ההבדל אם עושים זאת כתוצאה מחיוב התורה או אם עושים כתוצאה מחיוב השכל? העיקר התוצאה, לא? ממש לא, אומר לנו משה רבנו, כשעושים מכוח חיוב התורה שומרים על מחויבות לתורה בכל הרבדים של החיים.
לא ממשיכים, חוזרים
ואם עושים את אותם דברים בדיוק, אבל מפני חיוב השכל, זו תחילת ההתרחקות מהדבקות בקב"ה ר"ל. זהו העקב שעליו יש לשמור, אלו הן המצוות הקלות בעינינו. הן קלות כי לא צריך שמישהו יגיד לי מה לעשות, אני יודע לבד, השכל הרי מחייב זאת. והיכן מסתיימת ההתרחקות? היא מסתיימת רק כאשר מחליטים לשנות כיוון ולהקפיד על מצווה קלה כחמורה, היא מסתיימת כאשר מחליטים כי גם את העניינים המובנים בשכל, עושים כי כך הקב"ה ציווה בתורה ולא כי השכל שלי מחייב. ובאיזה שלב אנחנו עומדים כיום? כאמור, בהמשך הפרשה רומז לנו משה רבנו על חששות שונים כמו גם על השקפות שגויות שיקנו להן אחיזה אצלנו ומציע דרך להתגבר עליהם.
הנה דוגמה להשקפה שגויה שמנתקת מהקב"ה חלילה (פרק ח): [יב] פֶּן-תֹּאכַל, וְשָׂבָעְתָּ; וּבָתִּים טֹבִים תִּבְנֶה, וְיָשָׁבְתָּ. [יז] וְאָמַרְתָּ, בִּלְבָבֶךָ: כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי, עָשָׂה לִי אֶת-הַחַיִל הַזֶּה. בהשקפה הזאת טמונה סכנה ברורה ומיידית של התרחקות מהקב"ה, כי מכיוון ש-כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת-הַחַיִל הַזֶּה, הרי שכל הכבוד ליכולות שלי, ממילא אני לא זקוק לאיזה כוח חיצוני כביכול שיתן לי הוראות. והתוצאות עלולות להיות אסוניות כפי שהוא אומר בהמשך: [כ] כַּגּוֹיִם, אֲשֶׁר ה' מַאֲבִיד מִפְּנֵיכֶם--כֵּן, תֹּאבֵדוּן: עֵקֶב לֹא תִשְׁמְעוּן, בְּקוֹל ה' אֱלֹקֵיכֶם. הפתרון שהוא מציע: [יח] וְזָכַרְתָּ, אֶת-ה' אֱלֹקֶיךָ--כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ, לַעֲשׂוֹת חָיִל: לְמַעַן הָקִים אֶת-בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר-נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ, כַּיּוֹם הַזֶּה. ודיברנו כבר בשבוע שעבר על ההתבוננות היומיומית שמשה רבנו מציע לנו כדי להגביר את הדבקות בה'.
כאן הוא הולך צעד נוסף ומציע התבוננות שתמנע התרחקות מה'. כי החיים מורכבים ועם כל הכבוד להקפדה על התבוננות המביאה לדבקות בה', זה עלול להישאר ברבדים העליונים של הנפש, בענייני תורה ותפילה. ומה עם ענייני הפרנסה? והביטחון האישי והלאומי? הרי גם הם מושגחים בקפדנות על-ידי בורא עולם ומנהיגו, עד כמה אנחנו מודעים לכך? חייבים לטפח את המודעות המתאימה (פרק ז): [יז] כִּי תֹאמַר בִּלְבָבְךָ, רַבִּים הַגּוֹיִם הָאֵלֶּה מִמֶּנִּי; אֵיכָה אוּכַל, לְהוֹרִישָׁם. [יח] לֹא תִירָא, מֵהֶם: זָכֹר תִּזְכֹּר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה ה' אֱלֹקֶיךָ, לְפַרְעֹה, וּלְכָל-מִצְרָיִם. ומיד כאשר נשוב למודעות הזאת נגלה שנסתיימה הגלות ופרצה הגאולה.

תאריך:  30/07/2021   |   עודכן:  30/07/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
התורה אוסרת בפירוש לעשות שלום על בסיס שוויון בינינו ובין אומות העולם. וגם כשמדובר בשלום בין יהודים, אין הכוונה להעניק הכשר לכל "זרם חדש" ביהדות ר"ל. כפרטים, מי שהוא בן-ישראל ראוי לאהבו ולקרבו בכל דרך, אך כארגון, כ"זרם" חדשני, חובה להרחיק מכל וכל
יריב לוין, יעקב מרגי
אם חשבתם שהכנסת הזאת עובדת, זו טעות חמורה. בואו לא נשכח שהוועדות הוקמו בחטא, וליתר דיוק בחטאים רבים. הקואליציה מביאה למליאה הצעה להרכב ועדות, אנטי-דמוקרטית במהותה, ואומרת את הדבר הפשוט הבא: למה לי לעבוד קשה להשיג רוב, לשכנע, לקיים את הוויכוח? אשתמש ברוב של קול אחד. האם מישהו סבור שבמצב כזה האופוזיציה תשתף פעולה עם הקואליציה ותנהג בנימוס?
עו"ד עופר רשו
זדורוב אינו מסוכן לציבור ואינו יכול לשבש את משפטו החוזר    אחרי 15 שנות מעצר ומאסר, ולפני עוד הליכים משפטיים ממושכים, נכון מבחינה משפטית וזועק מבחינה מוסרית להעבירו למעצר בית מהודק
נסים ישעיהו
ברכת התורה נועדה לחבר את הלומד עם נותן התורה, אבל הם למדו את חכמת התורה בלי לחבר את התורה עם מי שנתן אותה. התוצאה היא לימוד טכני, חכמה ככל החכמות. וזה רמוז במילים אֲשֶׁר נָתַתִּי לִפְנֵיהֶם, נתתי להם כדי שיפנימו אבל הם העדיפו להסתפק בחיצוניות של הדברים, במעטפת
עו"ד צבי שוב, עו"ד יפעת בן-אריה שטיינברג
האם חלה תפנית בשאלת אומדן שווי השוק של מקרקעין לצורך היטל השבחה בפרויקט מחיר למשתכן? ועדת הערר צפון פסקה הפוך מוועדת הערר חיפה - ואין פסיקה מחייבת של בית המשפט העליון
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il