X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אתה בהתעלות, הבית הפנימי שלך חדש וזה מצב סכנה, צריך לבנות מעקה שימנע נפילה. והמעקה הוא קריאה עצמית לסדר, לא להתלהב מהמדרגה החדשה, מהבית החדש שזכיתי לבנות, אלא לחתור קדימה בלי הפסקה
▪  ▪  ▪
משה רבנו במלחמת עמלק. מנורת הכנסת

פרשת השבוע פותחת בפסוק (דברים כא): [י] כִּי-תֵצֵא לַמִּלְחָמָה, עַל-אֹיְבֶיךָ; וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹקֶיךָ, בְּיָדֶךָ--וְשָׁבִיתָ שִׁבְיוֹ. גם בפרשה הקודמת דובר על מלחמה ובאותן מלים (פרק כ): [א] כִּי-תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל-אֹיְבֶךָ... אלא שההמשך שם מפרט את דיני המלחמה, כיצד יוצאים למלחמה, מי יוצא להלחם ומי נשאר מאחור, מה הם כללי ההתנהגות במחנה צבאי, כיצד מתייחסים לאויב מנוצח וכו' וכו'. לעומת זאת בפרשתנו התורה מציבה בפנינו דילמות אישיות שעלולות להתעורר באזורי הלחימה ובכלל, כיצד להתמודד ואיך לפתור אותן. מכאן למדו חכמינו שבפרשת השבוע מדריכה אותנו התורה כיצד להתמודד (להלחם) עם נטיות טבעיות שליליות ולנצח. ואמנם הפרשה מלאה מצבים של התמודדות כזאת.
הנה כמה דוגמאות: כיצד נוהגים בבן 'סורר ומורה'? וגם, התורה מחייבת אותי להחזיר אבדה שמצאתי, אבל אם לא בא לי להתעסק עם זה, האם אני רשאי להתעלם ממנה? לא לקחת לעצמי חלילה, רק להשאיר אותה במקום שהיא נמצאת? ואם ראיתי מישהו עם רכב תקוע בצד הדרך עם נקר או תקלה אחרת, אני רשאי להעמיד פנים שלא ראיתי כי לא בא לי להתלכלך עכשיו? והאם מותר לנסות להחליף מיגדר, שאיש יתחפש לאישה או להפך? והאם מותר לי לדרוש מיהודי ריבית על הלוואה שאתן לו? ואיך להתייחס למישהו שחייב לי כסף ואין לו לשלם, האם מותר לי להכנס אליו הביתה ולקחת משכון? ואם בשלב איסוף התבואה שכחתי בשדה איזו ערמה קטנה, מותר לי לקחתה או שעלי להפקירה?
בכל אלה ובדילמות אחרות שלא הצגנו כאן התורה דורשת מאיתנו להתמודד עם הנטייה הטבעית ולנצח. וזהו עניין המלחמה בפרשה, מלחמה, או ליתר דיוק מלחמות, שיהודי אמור לנהל מול נטיותיו הטבעיות ולנצח, לפעול הפוך מהנטייה הטבעית. כי רוב ככל הנטיות הטבעיות מקורן באגואיזם האנושי וכניעה לנטיות אלו פירושה בהכרח התרחקות מהבורא יתברך. והרי זו המלחמה האמיתית של יהודי לאורך כל חייו בעולם הזה, לשמור על הקשר עם הקב"ה ולהעמיק אותו עוד ועוד. מכאן מובן מדוע קבעו לנו חכמינו לקרוא פרשה זו תמיד בחודש אלול, זו הרי העבודה של חודש זה, ראשי תיבות של הפסוק א'ני ל'דודי ו'דודי ל'י. להתמסר לגמרי לדוד העליון, הקב"ה.
להתעלם מהפרעות ולחתור קדימה
וסיום הפרשה מהווה חותם ברור והדרכה חיונית כיצד לנהל את המלחמה (פרק כה): [יז] זָכוֹר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. מדובר באירוע היסטורי שהוא גם מכונן מבחינה רוחנית; כשהיינו בשיא ההתלהבות מהקשר שהתגלה בינינו ובין הקב"ה, שהוציא אותנו ממצרים בנסים גלויים, מופיע פתאום עמלק ותוקף. בלי שום התגרות מצידנו ובלי שום סיבה ידועה. וכך מאז ולתמיד, בכל פעם שיהודי מרוצה מאוד (גם אם בצדק גמור) עליו לזכור שעמלק עלול לתקוף פתאום. והוא מתוחכם העמלק הזה: [יח] אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ, וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל-הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ--וְאַתָּה, עָיֵף וְיָגֵעַ; וְלֹא יָרֵא, אֱלֹקִים. הוא מקרר את ההתלהבות שלך בטענה אולי כל זה לא אמיתי, אולי הכל היה במקרה?
וברגע שהספקות מתחילים לנקר בלב אי-אפשר לדעת היכן זה יסתיים. הדרך הכי פחות טובה להתמודדות עם הספקות שמטיל עמלק היא להתווכח איתו. הדרך הנכונה היא להתעלם ממנו ולהמשיך בדרכנו: [יט] וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹקֶיךָ לְךָ מִכָּל-אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב, בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה'-אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ--תִּמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם; לֹא, תִּשְׁכָּח. כי כאמור, הוא נוהג לתקוף דווקא בעת שמרגישים ביטחון ואפילו התעלות מסוימת. התעלות כזאת יכולה להיות תוצאה מדמיון שווא של התקרבות לה', ויכולה להיות אמיתית, תוצאה של עבודה יסודית במאמץ להתקרב לה'. באפשרות הראשונה הסכנה ברורה אבל גם באפשרות השנייה, חוויה של התעלות היא מסוכנת כי ממנה אפשר ליפול חלילה.
וגם על זה מזהירה התורה בפרשת השבוע (פרק כב): [ח] כִּי תִבְנֶה בַּיִת חָדָשׁ, וְעָשִׂיתָ מַעֲקֶה לְגַגֶּךָ; וְלֹא-תָשִׂים דָּמִים בְּבֵיתֶךָ, כִּי-יִפֹּל הַנֹּפֵל מִמֶּנּוּ. אתה בהתעלות, הבית הפנימי שלך חדש וזה מצב סכנה, צריך לבנות מעקה שימנע נפילה. והמעקה הוא קריאה עצמית לסדר, לא להתלהב מהמדרגה החדשה, מהבית החדש שזכיתי לבנות, אלא לחתור קדימה בלי הפסקה. כמעט סיימנו בלי להגיד מילה על המציאות שבה אנו חיים. כי התחושה היא שהכל כבר נאמר ואין מה לחדש. עובדה היא שאנחנו מתנהלים בדיוק הפוך מהוראות התורה בכלל ומפרשת השבוע בפרט. אינני יודע מה הן תוכניותיו של בורא עולם, אבל על פניו נראה שכל שנותר לנו הוא לבקש ממנו שיגאל אותנו בחסד חינם וברחמים. ומהר.

תאריך:  20/08/2021   |   עודכן:  20/08/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מלחמה שבינתיים אין לה סוף
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
חזק חזק חזק וברוך ל"ת
לוגאן  |  20/08/21 09:18
2
זה לא אנחנו שמתנהלים הפוך
חשדנית  |  21/08/21 23:22
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נסים ישעיהו
האמת הגלויה היא שבמקביל לתהליכי החורבן המואצים שאנחנו חווים בארץ אשר נתן לנו ה' אלוקינו, במקביל להכלת הרוע - מה שכמובן מעצים אותו יותר ויותר ומאיץ את תהליכי החורבן ר"ל - אנחנו רואים בעיניים תהליכי חורבן מהירים ויסודיים הרבה יותר אצל אויבינו
יוקי לביא
ענק הקומיקאים הישראלים מתארח זו הפעם הראשונה ביידישפיל, וכמה מפתיע שקורות חייו נשמעים מצחיק גם בשפה הזו
עו"ד עופר רשו
דוח מבקר המדינה מגלה את הידוע לכל: ישראל איננה שולטת בנגב    אחרי חוק דרומי שהגביר את הזכות להגנה עצמית, מציע עמיחי שיקלי עוד חוק פופוליסטי שירחיב את האפשרות להשתמש בנשק - אבל הפתרון האמיתי הוא שהמשטרה תמלא את תפקידה
נסים ישעיהו
במישור הפרטי כל אחד ואחת יכולים ואפילו חייבים להתחיל לחשוב לבד, להחליט בעצמם מה טוב ומה לא בהתאם להוראות בפרשת השבוע ולהתעלם לגמרי ממה שאומרים בכלי התקשורת השונים. הם אומרים לנו מה לחשוב אבל בזיהוי המציאות אינם אומרים אמת, אומרים על הרע - טוב הוא
עו"ד צבי שוב, עו"ד אמיר דרמר
מדובר באחד המודלים הנפוצים לעסקות מקרקעין, לו יש יתרונות וחסרונות מבחינת בעלי הקרקע, סיכונים ייחודיים שיש להביא בחשבון והיבטי מיסוי המשפיעים רבות על כדאיותו
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il