X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
[צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
בין שופרות לתיבות תהודה
את דברי הנביא עמוס ביחס לשופר משליכים המפרשים על הנביאים שנהגו לקרוא את העם, ובעיקר את המנהיגים, לסדר, לדרוש מהם להשתפר. לעומתם היו "נביאים" שלאמיתו של דבר שימשו כ'תיבות תהודה' עבור השלטון, שהכריזו 'הכל טוב' ואין צורך בשיפורים. אדרבה, הם טענו, יש לחזק ולהעמיק את הכיוון שבו הולכים כעת

מצוות היום בראש השנה היא 'לשמוע קול שופר' ועל כן, עוד בימים שבהם יהודים חיו בפיזור גדול וכדי להתפלל בציבור נאלצו ללכת למקום ריכוז של יהודים, נפסקה הלכה שאם עומדות בפניו שתי אפשרויות, הראשונה ללכת למקום שבו יש חזן טוב אבל אין מי שיתקע בשופר והשנייה ללכת למקום שאולי יש מי שיתקע בשופר, ילך למקום שבו אולי ישמע שופר. זה חשוב יותר מתפילה בציבור. מה המיוחד בשופר שככה הוא חשוב בראש השנה ובכלל? הפעם הראשונה שמוזכר שופר בתורה היא במעמד הר סיני (שמות יט): [טז] וַיְהִי בַיּוֹם הַשְּׁלִישִׁי בִּהְיֹת הַבֹּקֶר, וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים וְעָנָן כָּבֵד עַל-הָהָר, וְקֹל שֹׁפָר, חָזָק מְאֹד; וַיֶּחֱרַד כָּל-הָעָם, אֲשֶׁר בַּמַּחֲנֶה. קול השופר מעורר חרדה.
וזהו ששואל הנביא עמוס (פרק ג): (ו) אִם יִתָּקַע שׁוֹפָר בְּעִיר וְעָם לֹא יֶחֱרָדוּ... כי זה טבעו של קול השופר, לעורר חרדה. החרדה הזאת היא לא רק סוג של פחד אלא התעוררות לבחינה מחודשת של הרגלים ומוסכמות חברתיות. או כמו שכותב הרמב"ם בהלכות תשובה (פרק ג): אע"פ שתקיעת שופר בראש השנה גזירת הכתוב רמז יש בו כלומר עורו ישנים משנתכם ונרדמים הקיצו מתרדמתכם וחפשו במעשיכם וחזרו בתשובה וזכרו בוראכם; (והישנים הם) אלו השוכחים את האמת בהבלי הזמן ושוגים כל שנתם בהבל וריק אשר לא יועיל ולא יציל; הביטו לנפשותיכם והטיבו דרכיכם ומעלליכם ויעזוב כל אחד מכם דרכו הרעה ומחשבתו אשר לא טובה. אז זהו עניינו של השופר, לעורר את השומעים לבחון את הרגליהם ולשפר מה שצריך.
את דברי הנביא עמוס ביחס לשופר משליכים המפרשים על הנביאים (כמוהו עצמו) שנהגו לקרוא את העם, ובעיקר את המנהיגים, לסדר, לדרוש מהם להשתפר. לעומתם היו "נביאים" שלאמיתו של דבר שימשו כ'תיבות תהודה' עבור השלטון, שהכריזו 'הכל טוב' ואין צורך בשיפורים. אדרבה, הם טענו, יש לחזק ולהעמיק את הכיוון שבו הולכים כעת. והמעניין הוא שדוקא נביאי האמת אכלו מרורים מידי תיבות התהודה וסייעניהם, כידוע ממה שירמיהו הנביא מספר על קורותיו וגם הנביא עמוס זכה להתנכלות מצד תיבת תהודה שלטונית (כמסופר בפרק ז של ספרו). ואם מישהו מוצא כאן רמזים למתחולל אצלנו בשנים האחרונות (וגם לפני כן) הוא מן הסתם לא טועה.
קריאה להשתפר
פרשת השבוע שקוראים תמיד בשבת שלפני ראש השנה היא פרשת נצבים (דברים כט): [ט] אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם, לִפְנֵי ה' אֱלֹקֵיכֶם: רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם, זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם, כֹּל, אִישׁ יִשְׂרָאֵל. [י] טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם--וְגֵרְךָ, אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ: מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ, עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ. ומטרת ההתייצבות היא חידוש הברית: [יא] לְעָבְרְךָ, בִּבְרִית ה' אֱלֹקֶיךָ--וּבְאָלָתוֹ: אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ, כֹּרֵת עִמְּךָ הַיּוֹם. בכל מקום שכתוב הַיּוֹם הכוונה ליום הזה ממש, לא רק היום שבו נאמרו הדברים. אלא מכיוון שקצת כבד עלינו חידוש הברית בכל יום, נתנו לנו את ראש השנה כיום שתכליתו היא חידוש הברית, שנקבל עלינו מחדש את עול מלכותו יתברך. ולמה מחייבת אותנו הברית הזאת? רק לדבקות בה' יתברך ובתורתו.
אמרנו 'רק לדבקות', האמנם זה פשוט כל כך? לא באמת. כי במציאות החיים שלנו יש המון קטעים ניטרלים כביכול, קטעים שבהם אנחנו לא עוסקים במצוות אבל גם לא עושים עבירות חלילה. אלא שהתבוננות בסדר היום שלנו תבהיר שאין באמת קטעים ניטרלים, אין רגע שבו הקב"ה לא איתנו וממילא גם לא צריך להיות רגע שבו אנחנו לא איתו. הנה למשל, ברכות השחר שבהן אנחנו מברכים "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם..." על הדברים הכי בסיסיים בחיינו, על זה שהתעוררנו משינה, על זה שמתלבשים ואפילו על זה שנועלים נעליים (שכן ביום כיפור שבו לא נועלים נעלי עור לא מברכים "שעשה לי כל צרכי"). מכאן שכל פעולה או מחדל שלנו נוגעים לקשר שלנו עם ה'.
וזה מה שאומר לנו משה רבנו לקראת ראש השנה, שעלינו להתבונן במציאות הזאת ולהפנים באמת את עומק הקשר שבינינו ובין ה' אלוקינו. לחיות את המציאות שאין רגע שבו אנחנו חופשיים מהקשר הזה ולשמוח בעובדה שאין רגע שבו ה' נפרד מאיתנו חלילה. ובסך-הכל זה די פשוט, הוא אומר בהמשך (פרק ל): [יד] כִּי-קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר, מְאֹד: בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ, לַעֲשֹׂתוֹ. ולכאורה, האמנם זה כל כך פשוט? כן, משיב בעל התניא, לעשות את הדבר הנכון במודעות הנכונה, מודעות של חיבור מיידי לקב"ה, את זה יכול כל אחד. ואם נעשה את זה התוצאה תהיה שנעמיק עוד ועוד בקשר שלנו עם הקב"ה. ההתבוננות הזאת מהווה הכנה לראש השנה שבו מצוות היום היא לשמוע קול שופר הקורא לנו "שפרו מעשיכם".

תאריך:  03/09/2021   |   עודכן:  03/09/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איציק וולף, איתמר לוין
אם היום הראשון של העדויות בוועדת נאור מרמז משהו על ההמשך, הרי ששתי שאלות מרכזיות צפויות לעמוד על סדר היום    האחת - בסיסית ונוקבת: האם מישהו ידע כמה אנשים יכולים להיכנס במטר רבוע אחד במתחם מירון    השנייה - רוחבית ומשמעותית: האם הדרג המדיני התערב משיקולים פוליטיים בשיקול דעתה המבצעי של המשטרה    סיכום יום העדויות הראשון בוועדת נאור
נסים ישעיהו
אתה בהתעלות, הבית הפנימי שלך חדש וזה מצב סכנה, צריך לבנות מעקה שימנע נפילה. והמעקה הוא קריאה עצמית לסדר, לא להתלהב מהמדרגה החדשה, מהבית החדש שזכיתי לבנות, אלא לחתור קדימה בלי הפסקה
נסים ישעיהו
האמת הגלויה היא שבמקביל לתהליכי החורבן המואצים שאנחנו חווים בארץ אשר נתן לנו ה' אלוקינו, במקביל להכלת הרוע - מה שכמובן מעצים אותו יותר ויותר ומאיץ את תהליכי החורבן ר"ל - אנחנו רואים בעיניים תהליכי חורבן מהירים ויסודיים הרבה יותר אצל אויבינו
יוקי לביא
ענק הקומיקאים הישראלים מתארח זו הפעם הראשונה ביידישפיל, וכמה מפתיע שקורות חייו נשמעים מצחיק גם בשפה הזו
עו"ד עופר רשו
דוח מבקר המדינה מגלה את הידוע לכל: ישראל איננה שולטת בנגב    אחרי חוק דרומי שהגביר את הזכות להגנה עצמית, מציע עמיחי שיקלי עוד חוק פופוליסטי שירחיב את האפשרות להשתמש בנשק - אבל הפתרון האמיתי הוא שהמשטרה תמלא את תפקידה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il