X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
לזכותו חשוב לציין שנח גם לא ניסה למצוא חן בעיני הסובבים שהלכו בדרך שונה משלו. ניסיון כזה, יש להניח, היה גורם להתקרבות שלו אליהם ולא להפך, כי הבסיס שלו לא היה יציב מספיק. בניגוד לאברהם אבינו שאליו אנחנו מתוודעים בסוף הפרשה, שמתוך המאמץ המתמיד שלו להעמיק את הקשר עם הבורא יתברך, טרח כל ימיו להפיץ את האמונה בא-ל היחיד תוך שהוא מקרב את האנשים אליו ואל דרכו ולא להפך חלילה
▪  ▪  ▪
[צילום: דייויד וון בלוהן/AP]

פרשת בראשית מסתיימת בפסוק קצר (בראשית ו): [ח] וְנֹחַ, מָצָא חֵן בְּעֵינֵי ה'. אחר כך מתחילה פרשת נח ובה מסופר כי הוא היה אִישׁ צַדִּיק, תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו, והוא מחזיק בצדקתו בתקופה המאופיינת בהשחתה כללית [יא] וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ, לִפְנֵי הָאֱלֹקִים; וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ, חָמָס. ה' מודיע לנח כי בתגובה להשחתה המוסרית-חברתית, הוא מתכוון להשחית פיזית את כל היקום. לנח הוא מורה לבנות תיבה לפי מפרט מדויק שהוא מכתיב לו, והיא תהווה מקלט מפני מי המבול, עבורו ועבור בני משפחתו ועבור נציגים מכל בעלי החיים: [כ] מֵהָעוֹף לְמִינֵהוּ, וּמִן-הַבְּהֵמָה לְמִינָהּ, מִכֹּל רֶמֶשׂ הָאֲדָמָה, לְמִינֵהוּ--שְׁנַיִם מִכֹּל יָבֹאוּ אֵלֶיךָ, לְהַחֲיוֹת. לקח לו מאה שנה לבנות את התיבה אבל המשימה הושלמה והכל מוכן.
הגיע זמן הביצוע: (פרק ז) [א] וַיֹּאמֶר ה' לְנֹחַ, בֹּא-אַתָּה וְכָל-בֵּיתְךָ אֶל-הַתֵּבָה: כִּי-אֹתְךָ רָאִיתִי צַדִּיק לְפָנַי, בַּדּוֹר הַזֶּה. והוא מזכיר לו להכניס אל התיבה נציגים מכל בעלי החיים, זוג אחד מכל מין, ומהבהמה הטהורה שבעה זוגות מכל מין. נח ממלא בדייקנות את כל ההוראות: [ה] וַיַּעַשׂ, נֹחַ, כְּכֹל אֲשֶׁר-צִוָּהוּ, ה'. בעלי החיים מגיעים אליו והוא ממקם אותם בתאים שהכין מראש. והוא עצמו? הוא ממתין. נח אומנם צדיק, אבל כזה הוא, לא שהוא מנסה למצוא חן. זו תוצאה טבעית של צדקותו. יש לו גם חולשות אנושיות והתורה מתייחסת אליהן בטבעיות. המבול מתחיל אבל נח לא ממהר להכנס לתיבה, הוא משתהה עד שאין ברירה: [ז] וַיָּבֹא נֹחַ, וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ וּנְשֵׁי-בָנָיו אִתּוֹ--אֶל-הַתֵּבָה: מִפְּנֵי, מֵי הַמַּבּוּל.
התוספת מִפְּנֵי מֵי הַמַּבּוּל לכאורה מיותרת, אבל היא מלמדת משהו. (רש"י): אף נח מקטני אמנה היה, מאמין ואינו מאמין שיבא המבול, ולא נכנס לתיבה עד שדחקוהו המים. הוא מאמין כי זה מה שה' אמר אבל לא מאמין שהסדר העולמי יתהפך פתאום. עד שדחקוהו המים, רק אז הבין שזה רציני ונכנס. ואולי אפשר לומר שאותה תופעה חוזרת על עצמה כעבור שנה, אחרי שהמבול נגמר ואפשר כבר לצאת מהתיבה. גם בשלב הזה ה' מורה לו (פרק ח): [טז] צֵא, מִן-הַתֵּבָה--אַתָּה, וְאִשְׁתְּךָ וּבָנֶיךָ וּנְשֵׁי-בָנֶיךָ אִתָּךְ. הניסוח הזה אומר שכאן התיר להם את הזוגיות שנאסרה בימי המבול. נח יוצא אבל החששות שלו מתבטאים בדרך בה מילא את ההוראה: [יח] וַיֵּצֵא-נֹחַ; וּבָנָיו וְאִשְׁתּוֹ וּנְשֵׁי-בָנָיו, אִתּוֹ. הקפיד על הפרדה מגדרית.
אולי כי קשה להאמין
אמרנו שנח היה צדיק מטבעו, לכן הוא לא נסחף בהשחתה הכללית ובכך הוא מָצָא חֵן בְּעֵינֵי ה'. זה לא שניסה בכוונה למצוא חן. אם כן, מה הניע אותו? בכל זאת, להישאר צדיק בסביבה של רשעים זה לגמרי לא פשוט, מהיכן הוא שאב כוחות להישאר בצדקותו? התורה אומרת שהיה צַדִּיק בְּדֹרֹתָיו, גם ה' אמר לו: אֹתְךָ רָאִיתִי צַדִּיק לְפָנַי, בַּדּוֹר הַזֶּה. ומה בהשוואה לדורות אחרים? על כך יש תשובות שונות בחז"ל. לא נוכל להביא אותן כאן מקוצר המצע, אבל אם נתמצת יוצא שהתורה מספרת לנו דברים גם כדי שנדע מה לא לעשות. נח הצליח לבודד את עצמו מרעשי הרקע של ההשחתה הסביבתית וכך שמר על צדקותו, אבל הוא לא התאמץ להתגבר על נטיותיו הטבעיות.
כשחושבים על העתיד, הנטייה הטבעית מפתה לחשוב שאפשר להסתמך על ניסיון העבר. לכן נח מתקשה להאמין שפתאום הכל ישתנה והעולם יחרב. וגם אחרי המבול הוא מתקשה להאמין שאפשר ולכן צריכים לבנות הכל מחדש. הוא מקיים את מצוות ה' כלשונן, אבל מצידו הוא לא יוזם שום מהלך של העמקה באמונה, של התקרבות נוספת לבורא עולם ומנהיגו. אולי אפילו להפך, הוא מעמיק בהתבודדותו גם ביחס לקשר עם ה', לא רק ביחס לסובבים שעליהם כלל לא ניסה להשפיע שישפרו את הנהגתם, שיצמצמו את השחיתות למשל. לכן הוא נופל בהזדמנות הראשונה שנקרית לו אחרי המבול (פרק ט): [כ] וַיָּחֶל נֹחַ, אִישׁ הָאֲדָמָה; וַיִּטַּע, כָּרֶם. [כא] וַיֵּשְׁתְּ מִן-הַיַּיִן, וַיִּשְׁכָּר...
לזכותו חשוב לציין שנח גם לא ניסה למצוא חן בעיני הסובבים שהלכו בדרך שונה משלו. ניסיון כזה, יש להניח, היה גורם להתקרבות שלו אליהם ולא להפך, כי הבסיס שלו לא היה יציב מספיק. בניגוד לאברהם אבינו שאליו אנחנו מתוודעים בסוף הפרשה, שמתוך המאמץ המתמיד שלו להעמיק את הקשר עם הבורא יתברך, הוא טרח כל ימיו להפיץ את האמונה בא-ל היחיד תוך שהוא מקרב את האנשים אליו ואל דרכו ולא להפך חלילה. אברהם אבינו מכונה ראש המאמינים והוא זה שהוריש לנו את האמונה העמוקה באפשרות שיתחולל שינוי פתאומי מן הקצה אל הקצה, מה שנח התקשה להאמין. מאברהם עלינו ללמוד שגם היום, השינוי יכול להתחולל בכל רגע, והוא אכן יתחולל בלי ספק, וה' יוציא אותנו מעומק הגלות אל הגאולה האמיתית והשלמה כפי שהבטיח על-ידי נביאיו, גם בהפטרת השבוע.

תאריך:  08/10/2021   |   עודכן:  08/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
רוצים למצוא חן
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
"הֵילֵל בֶּן שָׁחַר"
הניה  |  17/08/23 20:17
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד צבי שוב, עו"ד ליבי קופאיגרוצקי
הדרך המועדפת על המחוקק לפירוק שיתוף במקרקעין היא מכירה פומבית, אך יש מקרים בהם הליך זה יוביל לקיפוחו של אחד הבעלים הנוכחיים או יאפשר סחטנות מצד בעלי חלק קטן בהם    ניתן לתקן את החוק באופן שיפחית סכנות אלו
נסים ישעיהו
יכול להיות שילמדו תורה כעניין שכלי גרידא ובמקום חיים ואור ישיגו את ההפך ר"ל. רק לימוד תורה מתוך מודעות שזהו דבר ה', וקיום מצוות התורה כי זה רצונו של ה' - יזכה את האדם בהתחדשות אמיתית
יואב יצחק
קבוצת שפיר הנדסה שועטת מעלה מעלה, בהצלחה מרובה    עוד חברה ועוד עסקה ואט-אט היא הופכת לגורם החזק ביותר בשוק התשתיות והנדל"ן    החברה הוכרזה כחברה ריכוזית; השאלה האם מגבלה זו מספיקה כדי למנוע מצידה סיכול תחרות
יואב יצחק
ד"ר שרון אלרעי פרייס היא המותקפת התורנית    בעיקר בגלל אופיה: היא עצמאית ודעתנית, ומקפידה לומר את דעתה, כולל על כשלון מדיניות הממשלה בטיפולה במגיפת הקורונה    העובדות הפשוטות הן: ממשלת בנט-לפיד קיבלה מקודמתה מדינה עם תחלואה נמוכה ביותר; והנה עתה, בגלל מדיניות שגויה של הממשלה, אנו נמצאים עם תמותה של 20 חולים ביום
נסים ישעיהו
בתורה כתוב בפירוש שהתרכזות בחומר תוך התעלמות מהרוח סופה חורבן. אבל גם מי שעדיין אינם מקבלים את התורה כאמת מוחלטת, די להם להתבונן בתהליכים שעוברת המדינה בחודשים האחרונים, וליתר דיוק בשנים האחרונות, ולנסות להסביר מה קורה כאן
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il