X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
הציווי הראשון שקיבל, לך לך, הפך לדרך חיים עבורו, לעולם לא להביט לאחור, לא לבקש את הנוחות שבחזרה לשגרה אלא להתמיד בחתירה קדימה. ואת זה אנחנו אמורים ללמוד מאבינו הראשון, לא להתגעגע לאתמול שלפני הקורונה ולפני הממשלה שהשתלטה עלינו, אלא לחתור קדימה
▪  ▪  ▪
גוסטב דורה [ציור: גוסטב דורה]

המשנה באבות פרק ה' אומרת: עֲשָׂרָה נִסְיוֹנוֹת נִתְנַסָּה אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם, וְעָמַד בְּכֻלָּם; לְהוֹדִיעַ כַּמָּה חִבָּתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם. הניסיון הראשון שעליו התורה מספרת כתוב בפסוק הראשון בפרשת השבוע שלנו (בראשית יב): [א] וַיֹּאמֶר ה' אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ. לא מספרים לנו מה היה הרקע ובמה כרוכה ההגירה הפתאומית הזאת, אבל לאברם זה לא משנה, קיבל הוראה והוא מבצע: [ד] וַיֵּלֶךְ אַבְרָם, כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו ה', וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ, לוֹט; וְאַבְרָם, בֶּן-חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה, בְּצֵאתוֹ, מֵחָרָן. [ה] וַיִּקַּח אַבְרָם אֶת-שָׂרַי אִשְׁתּוֹ וְאֶת-לוֹט בֶּן-אָחִיו, וְאֶת-כָּל-רְכוּשָׁם אֲשֶׁר רָכָשׁוּ, וְאֶת-הַנֶּפֶשׁ, אֲשֶׁר-עָשׂוּ בְחָרָן; וַיֵּצְאוּ, לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן, וַיָּבֹאוּ, אַרְצָה כְּנָעַן.
כאן שוב מתגלה אליו ה' ואומר לו כי זו הארץ שהבטיח לו: [ז] וַיֵּרָא ה', אֶל-אַבְרָם, וַיֹּאמֶר, לְזַרְעֲךָ אֶתֵּן אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת; וַיִּבֶן שָׁם מִזְבֵּחַ, לַה' הַנִּרְאֶה אֵלָיו. הניסיון השני מופיע זמן קצר אחר כך, לא כתוב כמה קצר אבל נראה שזה ממש סמוך להגעתו לארץ כנען ועוד בטרם הספיק להתבסס בה: [י] וַיְהִי רָעָב, בָּאָרֶץ; וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם, כִּי-כָבֵד הָרָעָב בָּאָרֶץ. אין ברירה, חייבים ללכת למקום שיש בו אוכל, אבל האם בכך נגמרו הצרות? לא דווקא, תוך כדי הניסיון השני נוחת זה השלישי: [יא] וַיְהִי, כַּאֲשֶׁר הִקְרִיב לָבוֹא מִצְרָיְמָה; וַיֹּאמֶר, אֶל-שָׂרַי אִשְׁתּוֹ, הִנֵּה-נָא יָדַעְתִּי, כִּי אִשָּׁה יְפַת-מַרְאֶה אָתְּ. [יב] וְהָיָה, כִּי-יִרְאוּ אֹתָךְ הַמִּצְרִים, וְאָמְרוּ, אִשְׁתּוֹ זֹאת; וְהָרְגוּ אֹתִי, וְאֹתָךְ יְחַיּוּ. ברח מהרעב ולכאורה נכנס לסכנת חיים מיידית.
אמנם חששו מפני יחסם של המצרים ליופיה של שרה התממש: [טו] וַיִּרְאוּ אֹתָהּ שָׂרֵי פַרְעֹה, וַיְהַלְלוּ אֹתָהּ אֶל-פַּרְעֹה; וַתֻּקַּח הָאִשָּׁה, בֵּית פַּרְעֹה. אברם במצב פגיע מאוד, ממש אין אונים. אבל בשלב הזה ה' מתערב: [יז] וַיְנַגַּע ה' אֶת-פַּרְעֹה נְגָעִים גְּדֹלִים, וְאֶת-בֵּיתוֹ, עַל-דְּבַר שָׂרַי, אֵשֶׁת אַבְרָם. המצרים משחררים את שרה, מעניקים להם מתנות ושולחים אותם לדרכם. מסוכן מדי למצרים להשאיר אותם במצרים. הוא שב לארץ כנען והנה פורצת מלחמה בין שכניו, אנשי סדום ועמורה, ובין ארבעה מלכים שבאו מהצפון וכבשו אותם. הצפוניים לקחו בשבי את כל מי שיכלו לקחת כולל את לוט האחיין של אברם עם כל הרכוש שלו ושל סדום ועמורה. אברם מרגיש אחראי לגורלו של אחיינו ומגיב מיידית.
ומהי ההגדרה של ניסיון?
[יד] וַיִּשְׁמַע אַבְרָם, כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו; וַיָּרֶק אֶת-חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ, שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת, וַיִּרְדֹּף, עַד-דָּן. [טו] וַיֵּחָלֵק עֲלֵיהֶם לַיְלָה הוּא וַעֲבָדָיו, וַיַּכֵּם; וַיִּרְדְּפֵם, עַד-חוֹבָה, אֲשֶׁר מִשְּׂמֹאל, לְדַמָּשֶׂק. [טז] וַיָּשֶׁב, אֵת כָּל-הָרְכֻשׁ; וְגַם אֶת-לוֹט אָחִיו וּרְכֻשׁוֹ הֵשִׁיב, וְגַם אֶת-הַנָּשִׁים וְאֶת-הָעָם. זה כבר הניסיון הרביעי שעליו מספרת התורה. אגב, המספר 'עשרה נסיונות' האמור במשנה מקובל על כולם, אבל בזיהוי הנסיונות יש הבדלים בין הפרשנים. אנחנו מתייחסים כאן לפירוט הנסיונות של הרמב"ם בפירושו למשנה. הוא מונה רק את אלה שהתורה שבכתב מספרת עליהם ולא את אלה שעברו בתורה שבע"פ. כאמור, מלחמת המלכים נחשבת לניסיון הרביעי שבו עמד אברהם ויש עוד שישה נסיונות בהמשך.
לא נוכל פה להתייחס לכולם, אולי בהמשך, אבל המכנה המשותף לכל הנסיונות הוא שווה וגם התגובה של אברהם אינה משתנה מניסיון אחד למשנהו. אולי אם נזהה את המכנה המשותף לנסיונות השונים נצליח להבין מה נחשב לניסיון. ואותו דבר לגבי עמידה בניסיון, אם נזהה את המכנה המשותף בתגובתיו של אברהם לנסיונות השונים, נוכל לדעת מה נחשב עמידה בניסיון. המכנה המשותף לנסיונות השונים הוא שהם אירועים החורגים מן הציפיות ולא לטובה. אדרבה, לפעמים נראה שהם בניגוד להבטחה מפורשת שקיבל מהקב"ה. שהרי הוא אמר לו: לֶךְ-לְךָ ובאותו מעמד גם הבטיח: [ב] וְאֶעֶשְׂךָ, לְגוֹי גָּדוֹל, וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ; וֶהְיֵה, בְּרָכָה. [ג] וַאֲבָרְכָה, מְבָרְכֶיךָ, וּמְקַלֶּלְךָ, אָאֹר; וְנִבְרְכוּ בְךָ, כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה.
בינתיים לכאורה הכל הולך הפוך אצל אברם, הוא ממלא את ההוראה מיד, בלי שאלות ובלי עיכובים, ומאותו רגע הכל משתבש; רעב, הגירה למצרים, לקיחת שרה ועכשיו מלחמה שנכפתה עליו. הרי עם פרוץ הרעב היינו מצפים שיחזור לחרן, שם גשום יותר ואין רעב, אבל הוא עושה בדיוק ההפך, ממשיך קדימה, לא מביט לאחור. כך הוא מגיב בכל הנסיונות, הציווי הראשון שקיבל, לֶךְ-לְךָ, הפך לדרך חיים עבורו, לעולם לא להביט לאחור, לא לבקש את הנוחות שבחזרה לשגרה אלא להתמיד בחתירה קדימה. ואת זה אנחנו אמורים ללמוד מאבינו הראשון, לא להתגעגע לאתמול שלפני הקורונה ולפני הממשלה שהשתלטה עלינו, אלא לחתור קדימה, לבקש מהקב"ה שיגאל אותנו, כי לזה הוא מצפה מאיתנו, שנבקש. הוא הרי רוצה מאוד לגאול אותנו, אנחנו אלה שמעכבים את הגאולה בדמיונות שווא על חזרה לאתמול. נבקש מהקב"ה את המחר ונקבל מיד.

תאריך:  15/10/2021   |   עודכן:  15/10/2021
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מה פירוש לעמוד בניסיון
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
יָדַע שׁוֹר קֹנֵהוּ וַחֲמוֹר..
הניה  |  16/08/23 12:11
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד גלעד ברון, עו"ד גרצן חייבטוב
יש לזכור שאחזקת כספים בחו"ל היא חוקית, כל עוד הבעלים עומדים בחובות הדיווח    גם מי שלא דיווח ושילם את המס עד כה, יכול בדרך כלל להגיע להסדר עם רשות המיסים
נסים ישעיהו
לזכותו חשוב לציין שנח גם לא ניסה למצוא חן בעיני הסובבים שהלכו בדרך שונה משלו. ניסיון כזה, יש להניח, היה גורם להתקרבות שלו אליהם ולא להפך, כי הבסיס שלו לא היה יציב מספיק. בניגוד לאברהם אבינו שאליו אנחנו מתוודעים בסוף הפרשה, שמתוך המאמץ המתמיד שלו להעמיק את הקשר עם הבורא יתברך, טרח כל ימיו להפיץ את האמונה בא-ל היחיד תוך שהוא מקרב את האנשים אליו ואל דרכו ולא להפך חלילה
עו"ד צבי שוב, עו"ד ליבי קופאיגרוצקי
הדרך המועדפת על המחוקק לפירוק שיתוף במקרקעין היא מכירה פומבית, אך יש מקרים בהם הליך זה יוביל לקיפוחו של אחד הבעלים הנוכחיים או יאפשר סחטנות מצד בעלי חלק קטן בהם    ניתן לתקן את החוק באופן שיפחית סכנות אלו
נסים ישעיהו
יכול להיות שילמדו תורה כעניין שכלי גרידא ובמקום חיים ואור ישיגו את ההפך ר"ל. רק לימוד תורה מתוך מודעות שזהו דבר ה', וקיום מצוות התורה כי זה רצונו של ה' - יזכה את האדם בהתחדשות אמיתית
יואב יצחק
קבוצת שפיר הנדסה שועטת מעלה מעלה, בהצלחה מרובה    עוד חברה ועוד עסקה ואט-אט היא הופכת לגורם החזק ביותר בשוק התשתיות והנדל"ן    החברה הוכרזה כחברה ריכוזית; השאלה האם מגבלה זו מספיקה כדי למנוע מצידה סיכול תחרות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il