X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
ארבעה חודשים לאחר שהובס הליכוד בבחירות נראה כי בכיריו מפנימים את מצבם החדש ח"כ סילבן שלום, סגן ראש הממשלה ושר החוץ לשעבר, מתרגל לתפקידו כחבר כנסת באופוזיציה בין הגשת הצעות חוק ומסע הסברה באירופה נפגש לריאיון מקיף על המצב המדיני ביטחוני בישראל
▪  ▪  ▪
ח"כ שלום. מאמין בהסברה

ח"כ סילבן שלום (ליכוד), סגן ראש הממשלה ושר החוץ לשעבר, היה פעיל במלחמה האחרונה שנגמרה אך לפני מספר שעות, בעיקר בתחום ההסברה. לאחר שחזר משהיית עבודה בלונדון, מצא את הזמן להתראיין ל- Nfc ולדבר על המצב המדיני-ביטחוני, ההתייחסות הראויה לעולם הערבי, ואיך אפשר בלי האירנים. רק על דבר אחד לא הסכים ח"כ שלום לדבר בתקופה שכזו וכמובן מדובר בפוליטיקה, לא בתוך הליכוד ולא במישור הארצי.
"אני חושב שיש פער עצום בין התפיסה שלנו את המלחמה הזו לבין הדרך בה העולם רואה אותה. כבר ביום השלישי ללחימה, בזמן ישיבת ועדת חוץ וביטחון אמרתי לשר הביטחון, שהעולם רואה את הדברים בצורה אחרת לכן אנחנו פועלים על זמן שאול מבחינת תמיכת העולם".
ח"כ שלום מסביר שחטיפת שני חיילים והריגת השמונה היתה "סוף העולם מבחינתנו וטוב שכך. בשבילם זה כלום. כל יום נהרגים מאה בעירק, שבוע קודם לכן נהרגו 150 בפיגוע טרור בהודו. יש הבדל עצום בראייה שלהם את החיילים לבין הראייה שלנו. בעולם שנהרגים חיילים, זה טבעי. שפוגעים באזרחים זה נחשב קטסטרופה. אצלנו, לפעמים יותר קשה לקבל חיילים הרוגים מאשר אזרחים הרוגים. לכן יש עניין של פער עצום בין הראייה הבסיסית ולכן גם התגובה נתפסת אחרת", הוא אומר.

אנחנו לא יכולים להיות יותר צדיקים מהאפיפיור

הרבה לפני שהתחילה המלחמה הנוכחית, ישראל ידעה, ככל הנראה, על פעילות החיזבאללה על הגדר וצפונה משם, בתוך לבנון. לשאלה מדוע לא נעשה דבר, משיב ח"כ שלום, כי "יכול להיות שנעשו טעויות. אבל צריך להבין, גם סוריה ומצרים מתחמשות, וזה לא שישראל תוקפת. אבל, אם עכשיו נלך להפסקת אש קצרת זמן וכוחו של החיזבאללה יישמר, יתחזק הנרטיב שרק דרך כוח הזרוע אפשר לנצח את ישראל".
מצד שני, ח"כ שלום אינו חושב שצריך לפתוח חזיתות נוספות כרגע. "בתחילת הלחימה חשבתי שצריך לתקוף גם את סוריה כדי לתת להם סימן אזהרה. היום ההעדפה היא לא לפתוח חזית שלישית ואני לא חולק על כך. אירן זה לא על האג'נדה ואני לא חושב שצריך לתקוף אותם. אבל, עצם העובדה שיורים כל יום 150-200 טילים, יש לחשוב איך עוצרים את זה. מדובר בטילים קצרי טווח. רוב המאגר של הטילים האלה נמצאים בדרום לבנון עד הליטני או קצת מעבר. יש להם טילים ארוכי טווח ומשגרים, אך מדברים בכמות יותר קטנה שברובה גם פגענו".
"אבל, גם עכשיו אני לא חושב שצריך להילחם בעיקר מהקרקע. יש להפעיל את חה"א למרות שלפעמים אנשים חפים מפשע נפגעים. אנחנו הצבא הכי מוסרי בעולם אבל הם עושים שימוש בחיי אדם כמגן אנושי. למשל, הם לא נותנים לנוצרים לצאת מהכפרים שלהם כדי להשתמש בהם כמגן חי. עם כל הכבוד אנחנו לא יכולים להיות יותר צדיקים מהאפיפיור".

הויכוח הקשה עם שירותי הביטחון

"העולם הבין במשך השנים שהבעיות הן לא רק שלנו בלבד", טוען ח"כ שלום. "אז אחרי מה שקרה בניו-יורק, לונדון ומדריד, לא צריך להסביר להם". הוא טוען כי אותו הדין חל גם לגבי אירן משום ששנים חשבו בעולם שאירן זו בעיה של ישראל בלבד. שלום מספר, כי היה ויכוח קשה בין שירותי הביטחון של ישראל לבינו בסוגיית הסברת האיום האירני.
"אני חשבתי שצריכים להציג את הבעיה האירנית ציבור בעולם ואנשי שירותי הביטחון אמרו לי שישראל לא צריכה לעמוד בחזית ההסברה בנושא. אבל, כשאני בכל מקום אמרתי שהבעיה האירנית היא גם בעיה שלכם משום שהאירנים מפתחים טילים היכולים להגיע ללונדון, פריז, ברלין ורומא, החל לחץ על הפוליטיקאים". לטענתו, אחת התוצאות של מערכת ההסברה הייתה העברת התיק האירני למועצת הביטחון ולהחלטה שהתקבלה לפני שבוע שאירן חייבת להפסיק את העשרת האורניום עד 31 באוגוסט.
צריך לנקוט בפעולה הסברתית דומה גם בקשר לחיזבאללה. "הם נלחמים נגד הערכים המשותפים שלנו כדמוקרטיה, חופש, זכויות אדם ועוד. החיזבאללה מאוד פוחדים שהמדינות הערביות האחרות יאמצו את הערכים האלה, דבר שיחליש אותם. הם רוצים לערער את המשטרים החילוניים ולהנהיג שם משטרים דתיים. לאירן יש את החלום של האימפריה הפרסית הקדומה על-ידי זה שכל העולם המוסלמי יהיה דתי והם ישלטו בנפט וכך ישלטו בעולם".
לכן, אומר ח"כ שלום, צריך להשקיע במתונים שבעולם הערבי. "היום המאבק הוא מי ישלוט בעולם הערבי, האם יהיה זה הנרטיב של הקיצונים או של המתונים". כאן גם נכנסת המלחמה הנוכחית של ישראל בלבנון. לטענתו, "אם ניכנע היום, מי שינצח זה הקיצוניים. החיזבאללה וקיצוני הג'יהאד טוענים כי "רק בכוח הזרוע ניתן להביס את ישראל. אם לא נסיים את העבודה עכשיו, נחזק את הג'יהאד, והסורים, שיראו כי טוב, עלולים לפעול באותה דרך כדי לקבל את רמת הגולן".
לדבריו, "יש הרבה ישראלים שמדברים עם מנהיגים ערבים מגובה של מאה אלף רגל. גם מבחינת התוכן וגם מבחינת ההתייחסות". הוא מספר כי בשנים שהיה שר החוץ ישראל פיתחה קשרים עם העולם הערבי, המוסלמי. "ראינו מדיניות שונה לחלוטין כלפי ישראל. למשל, הייתי במרוקו לפני ההינתקות, בזמן האינתיפאדה ופגשתי את הנשיא מובארק לפגישה הראשונה אחרי שנתיים של נתק מישראל לפני ההכרזה על ההינתקות".

מה היה קורה אם הסורים היו עכשיו בלבנון?

"שנה לפני החלטת 1559", הוא מספר, "החלטתי לצאת במבצע מדיני להוצאת הכוחות הסורים מדרום לבנון. זה לא אומר שאני הוצאתי אותם אבל העליתי את הנושא על סדר היום העולמי". משם, הדרך להחלטה 1559 הייתה קצרה, על אף שלא היתה קשורה כל כך לישראל.
"הסורים עשו צעד אחד יותר מדי ותיקנו את החוקה הלבנונית שאפשרה ללחוד, הנשיא המכהן היום כהונה שלישית, להמשיך ולשלוט. נשיא צרפת שיראק שהיה חבר טוב של חרירי, רצה את חרירי כנשיא לבנון. באותו רגע חברה צרפת לארה"ב ופעלו עד שמועצת הביטחון קיבלה את החלטה 1559, שלא רק מוציאה את הכוחות הסורים מלבנון אלא מעלה את הדרישה לפרק את החיזבאללה מנשקו".
בימים אלה עדיין נשמרים הפוליטיקאים מלבקר את הממשלה. למרות זאת, אומר ח"כ שלום כי אכן נעשו טעויות. לדידו, "הטעות היא שלא עשינו פעולה צבאית יותר החלטית ושלא דחינו על הסף את אותה הצעת החלטה. לבוא ולהגיד על הצעת החלטה שהיא בעלת הישגים לישראל, מיד כאשר ההחלטה מתקבלת, זו חובבנות. כאשר מנהלים משא-ומתן, גם אם אתה מרוצה, יש להראות שאתה לא מרוצה כדי שיבואו לקראתך יותר. גם כך, לפי דעתי, אותה הצעת החלטה היתה בעייתית מאוד משום שהיא מוציאה מכל תוכן את החלטה 1559 שהושגה בעמל רב".
כאמור, היו התנגדויות לפעילות של ח"כ שלום להוצאת סוריה מלבנון אך כעת הוא שואל - "מה היה קורה אם הם היו שם עכשיו? היינו צריכים להילחם גם מול הצבא הסורי. אנחנו היום מבינים שאין אפשרות לפרק פירוק מלא של החיזבאללה. יוניפי"ל יקבל כוח מוגבר במקום כוח בין לאומי שדיברו עליו, אותו יוניפי"ל שסייע לחטיפת השלושה לפני חמש שנים, שלא מנע את העברות הנשק, חוות שבעא פתאום נכנסות לעניין למרות שלפי החלטת מועצת הביטחון 425, קופי ענאן הכריז שישראל מילאה את כל הדרישות".

תאריך:  14/08/2006   |   עודכן:  15/08/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
טעינו בטיפול בחיזבאללה
תגובות  [ 11 ] מוצגות  [ 11 ]  כתוב תגובה 
1
סילבן ושרון הרסו את ביטחון ישראל ל"ת
מאירק'ה  |  15/08/06 02:44
2
לסילבן אחריות קשה להינתקות, ולכן
משה כ"ץ  |  15/08/06 02:49
3
this country need a military hunta ל"ת
j.b  |  15/08/06 06:02
4
tzahal musari?!
j.b  |  15/08/06 06:05
5
want it or not surya is next
j.b  |  15/08/06 06:07
6
סילבן תמך בהינתקות ובכך אחראי למחדל ל"ת
יוסי ל.  |  15/08/06 06:45
7
סילבן שלןם
סילבנה  |  15/08/06 07:05
 
- טפול בחיבאללה
אברשה  |  15/08/06 09:19
8
שלום היה שרחוץ אין לו פתחון פה כיום
דאראטה מהמרכז  |  15/08/06 11:18
9
סטיב ידידי
בנג'י נתניהו  |  15/08/06 14:10
10
סילבן ז'דה
סילבנה  |  16/08/06 13:02
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אהוד אולמרט
הודעת ראש הממשלה, אהוד אולמרט, על המלחמה בצפון - כנסת    ‏14 אוגוסט 2006
אלכס לוין
ביטוח לאומי יש בחשבונותיו השמנים ממש בימים אלו תשעים מיליארד שקלים. כן אני חוזר וכותב זאת שנית, תשעים מיליארד שקלים. לשם מה נאגרו כספים אדירים אלו בחשבונות הביטוח הלאומי אם לא למצבים כאלו של מתן סעד בשעת מצוקה לאזרחים נזקקים
יובל קנון
גינונים טקסיים, לא רק שאינם מועילים, לעיתים הם אף עלולים להזיק, מאחר שהם נתפסים כהתרפסות והבעה של רצון עז לסגור עסקה, עובדה המעמידה את איש השיווק או המכירות בעמדת נחיתות במשא-ומתן
אילן יוגב
האם לא הגיעה העת לכך שהדלפה תהיה מבחינת הס מלהזכיר ושהעונש עליה יהיה כל כך מרתיע, הן למדליף והן לכתב שפרסמה, עד כדי כך שהנזק שיגרם לו יגבר על ההישג של המדליף מבחינת יחסיו עם העיתונות או שאיפותיו הקרייריסטיות?
אפרים אסכולאי
בהינתן נחרצותה של אירן להשיג יכולת גרעינית צבאית, נראה כי קרב רגע האמת, לא רק עבור אירן אלא גם עבור מועצת הביטחון. אם לא תשית מועבי"ט עונשים כבדים על אירן, תשתמש זו בכל הזמן שיעמוד לרשותה על-מנת להשלים את בניית מפעל העשרת האורניום
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il