היהדות והרפואה הסינית דומות אחת לשנייה בצורה מפתיעה. שתי תורות עתיקות אלה מצביעות על-כך שכל שעלינו לעשות הוא לחיות על-פי אמות המידה שלהן, כדי לקיים אורך חיים בריא ומוסרי.
למרות הזמן הרב שעבר מאז נכתבו שתי התורות הללו, לא נס ליחן והן מפתיעות ביכולתן לגשר על הפער מול הקידמה. בכתבה זאת נצא למסע מרתק אל המשותף בין היהדות, הדת העתיקה בתבל, לבין הרפואה הסינית העממית, אשר קרמה עור וגידים באותה התקופה.
סיפור הבריאה, לדוגמא, כפי שהוא מתואר בספר בראשית, מתואר בצורה מפתיעה בפרוטרוט בכל ציור סיני קלאסי. הציור לא מעביר את הפרשה לפי סדר הימים המתואר במעשה בראשית היהודי, אך הוא מסכם את אותם מעשים. בהמשך הפרשה בספר בראשית, מתואר כיצד אלוהים ברא את האדם ולאחר מכן ברא את חוה מצלעו. מכאן, שבכל גבר יש גרעין נקבי שיכול ליצור נקבה ולאישה יש גרעין זכרי בזכותו היא יכולה ליצור חיים. גם הרפואה הסינית מתייחסת לנשי ולגברי ומאמינה שבכל אדם יש את היין והיאנג - האנרגיה הנקבית והזכרית.
דוגמא נוספת קשורה לאורחות החיים. הדינים הקשורים לאוכל ביהדות מדברים על-כך שעלינו לאכול שלוש ארוחות ביום ושקודם לארוחת הבוקר עלינו להטיל שתן ולהפריש צואה.
גם הרפואה הסינית רואה כך את תחילת היום. ביהדות נאמר שמיד אחרי תפילת שחרית יש לשתות יין או אלכוהול ובכך לחמם את הקיבה. רק לאחר-מכן מותר לאכול את ארוחת הבוקר. הסינים הרחיבו מעט בנושא זה. הם מדגישים את הצורך לאכול ארוחת בוקר חמימה, כדי לא לקרר את הקיבה והטחול. הרמב"ם אמר: "אכול בבוקר כמלך, בצהריים כבן מלך ובערב אכול כאביון". הרפואה הסינית דוגלת אף היא בעיקרון תזונתי זה.
קיים קשר בין היהדות לרפואה הסינית גם בכל הנוגע לחיי האישות. ביהדות מוכר הפתגם שמי שמרבה ביחסי מין, עיניו כהות, שיער ראשו אובד ושיניו נושרות. בו בזמן כל מערכות הגוף נחלשות. לפי הגישה הסינית, ריבוי יחסי מין מחליש את הכליות, שיער הראש נושר וכך גם השיניים. גם הזנת המוח נפגמת ועמה יכולת החשיבה והזיכרון.
היהדות מתייחסת לא פעם לנושא הפעילות הגופנית: "אהוב את המלאכה", מצוות עלייה לרגל לירושלים ברגל, "לך אל הנמלה עצל, ראה דרכיה וחכם" ועוד. כך מאמינה גם הרפואה הסינית, המאמינה שפעילות גופנית נדרשת לתפקוד תקין של כל איברי הגוף ושל אנרגית החיים, המכונה צ'י.
היהדות מצווה על הגבר להניח תפילין. במהלך הנחת התפילין אנו לוחצים על שתי נקודות חשובות בראש, החשובות מאוד לתפקוד המוח. הקשר האחורי של התפילין פועל גם הוא על המוח בנקודה שנחשבת על-פי התורה הסינית לחלק המוח האחראי לעולם הרוח ולקשר אל האל, החלק שאחראי על הנפש האתרית. קשירת התפילין על היד, פועלת בנקודות שעל-פי הרפואה הסינית קשורות להרגעת הנפש. בנוסף, אנחנו מגרים את זרימת הצ'י ביד ותורמים לזרימת האנרגיה בגוף.
את התפילין מניחים על יד שמאל, למעט איתרי יד ימינם. היהדות מסבירה שהוא יותר קרוב ללב. צד שמאל לפי הגישה הסינית קשור לנפש וכן לאנרגיה הגברית. ביהדות מפרשים שצד ימין הוא הטוב וצד שמאל הוא הרע. יתכן שבהנחת התפילין עלינו לשפר את צד הרע שבנו.
האמונה היא בסיס היהדות והטאו היא בסיס הרפואה הסינית המסורתית. כמי שחי בשני העולמות ומקיים את שניהם כמיטב יכולתי, אני יכול לומר ששתי התורות הללו משלימות זו את זו ויחד תורמות ללחיים טובים, מאושרים ומספקים ובעיקר, לחיים בריאים.