X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
X
יומן ראשי  /  מאמרים
המבוטח נענה לבקשת חברת הביטוח והלך לבדיקת פוליגרף, אולם ללא הסכמה לכך שתוצאות הבדיקה תכרענה את גורל תביעתו. האם רשאית חברת הביטוח להגיש את תוצאות הבדיקה לבית המשפט כחלק מראיות ההגנה? את התשובה נותנת השופטת מיכל ברק נבו, מבית משפט השלום בתל אביב
▪  ▪  ▪

פעמים רבות התרענו בפני ציבור קוראינו המבוטחים, לא להסכים בשום פנים ואופן לבדיקות פוליגרף. מדובר במכשיר בלתי אמין, אשר בינו לבין האמת אין ולא כלום.
בימי קדם עשו החוקרים שימוש בחרב מלובנת. ההנחה היתה, כי כאשר אדם משקר, לשונו מתייבשת מרוב חרדה. החוקרים היו מניחים חרב מלובנת על לשון הנחקר. אם החרב נדבקה ללשון, סימן שהנחקר משקר כי הוא בחרדה.
מכשיר הפוליגרף מהווה תחליף, לא בטוח מוצלח יותר, לחרב המלובנת. ממציאיו יצאו מנקודת הנחה, כי התגובות הפיזיולוגיות בגוף משתנות בעת אמירת שקר. אולם תקינות הבדיקה תלויה בכל כך הרבה גורמים, שגם בודקי הפוליגרף נאלצים להודות במרווח טעות של כחמישה עשר אחוז. יש כאלה המודים כי מרווח הטעות רב בהרבה. אם בודק הפוליגרף אינו מיומן, או שלחמו מרוח בחמאת חברת הביטוח, מרווח הטעות שואף ל- 100%.
גם בית המשפט העליון שלנו פסק, כי הפוליגרף טרם הוכר כאמצעי בטוח ואמין לגילוי האמת. על כן ממצאי הפוליגרף פסולים לשמש ראיה במשפט. אולם, קבעו שופטי העליון, אם בעלי הדין מתעקשים להגיע להסכם כי בדיקת פוליגרף תכריע את גורל המשפט, מי אנו שנעמוד בפניהם. בדיוק כשם שבעלי הדין רשאים להחליט כי הטלת מטבע תכריע את המחלוקת ביניהם.
כדי שבית המשפט יאכוף הסכם - מטופש, אם יורשה לנו לומר - שכזה, עליו להיערך בכתב וצריך שייקבע בו באופן ברור ומפורש, שהבדיקה תשמש ראיה בדיון המשפטי. כך קבע בית המשפט העליון.
חוקרי חברות הביטוח מנסים בכל דרך להשיג את הסכמת המבוטחים ללכת לבדיקת פוליגרף. רבים מהמבוטחים, דווקא אלה המשוכנעים בתום לבם, סבורים כי אכן מדובר במכונת אמת ומסכימים ללכת לבדיקה.
כך קרה במקרה של חברת קאראט ששניים מרכביה נגנבו.
חברת הביטוח כלל הציעה לאחד ממנהלי החברה ללכת לבדיקת פוליגרף. זה אמר בלבו, למה לא. הרי זו מכונת אמת ואני דובר אמת. הסכים ונפל.
כלל דחתה את תביעתה של קאראט ומשזו הוגשה לבית משפט השלום בתל אביב, מיהרה כלל להגיש בקשה לכלול את תוצאות בדיקת הפוליגרף כראיה במשפט.
כאן נקטה כלל בצעד נוסף. היא לא המתינה לכך שהשופטת מיכל ברק נבו, שדנה בבקשתה, תיתן אישור להגשת תוצאות הפוליגרף. כלל צירפה את התוצאות לבקשתה. הנה, אמרה כלל, אלה התוצאות שאני כלל, מבקשת ממך השופטת לאשר לי להגיש. גם אם לא תאשרי לי להגיש תוצאות אלה, את כבר יודעת מהן. מחוכם, האם לא כן?
התנהגותה של חברת כלל עוררה תרעומת אצל השופטת מיכל ברק נבו. "אני מוצאת לנכון להעיר, בפתח הדברים, כי צירוף תוצאות הפוליגרף לבקשה לצרף את התוצאות לחומר הראיות, אינה התנהגות ראויה בעיני. כלל יכלה להגיש בקשתה מבלי לפגום כהוא זה בתוקפה ובנימוקיה, מבלי לצרף את המסמך שבמחלוקת. לא היה בו כל צורך, לטעמי, כדי להכריע בבקשה זו, שהמחלוקת בה היא משפטית ועל העובדות שבבסיסה אין כל מחלוקת. דבר זה אומנם לא ישפיע בכל צורה שהיא על שיקול דעתי בסופו של יום, אך גם למען מראית העין - ראוי היה שכלל לא תנסה לצרף את המסמך בטרם קבלת רשות".
לגופו של עניין, קבעה השופטת, אין בסיס להגשת תוצאות הפוליגרף לבית המשפט.
השופטת הסתמכה על החלטת בית המשפט העליון לפיה נוכח מהותה של בדיקת הפוליגרף והספקות שהועלו לעניין מהימנותה, חל איסור על הגשתה לבית המשפט גם במשפטים אזרחיים, אלא אם קיימת לכך "הסכמה ממשית של הצדדים, הצריכה להתייחס הן לעריכת הבדיקה והן להגשת תוצאותיה".
במקרה זה, מוסיפה השופטת, "אין מחלוקת, שלא היתה "הסכמה ממשית של הצדדים" בהתייחס להגשת תוצאות הבדיקה, ואני קובעת, כי אין ללמוד על הסכמה כזו מכללה, מתוך הסכמת המנהל לגשת לבדיקה. מאחר שכך, אין לאפשר צירוף התוצאות".
השופטת הורתה למזכירות בית המשפט להוציא את תוצאות הבדיקה ואת תצהיר בודק הפוליגרף מהתיק, ולהחזירם לכלל והוסיפה "לאור דברי לעיל בנוגע להתנהגות כלל, שצירפה את תוצאות הבדיקה ללא קבלת רשות, ולאור דחיית הבקשה, אני מחייבת את כלל לשלם לקאראט את הוצאות הבקשה, בסך 3,000 ש"חבתוספת מע"מ כדין".

תאריך:  10/09/2006   |   עודכן:  10/09/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
התנהגות בלתי ראויה
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
חסכנות
משה, עורך-דין  |  10/09/06 22:24
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי פלד
המסקנה שלי, נושא מאגרי המידע הוא חומר נפץ חברתי שעלול להתפוצץ לנו בפרצוף מוקדם מכפי שאנו חושבים, לכאורה איש אינו מתייחס לחוקים הנוקשים כביכול על איסור שימוש במאגרי מידע, ככל שידוע לי (וישכילו אותי יודעי דבר) איש עדיין לא נענש ענישה קשה ומרתיעה בגלל שימוש לא חוקי במאגרי מידע
הרב אורי עמוס שרקי
דווקא הנפילה המוסרית הגדולה והכשלון הצבאי, הביאו להעלאתה של השאלה המוסרית על שדה הדיון הצבורי. מהו מוסר יהודי? האם יש לנו מסר עבור האנושות? השאלות האלו מתחילות להיות נידונות באופן צבורי, ולא עוד אלא שהן הופכות להיות חלק מן החקירה של המלחמה הזו
טל רבינוביץ'
הפכנו למפונקים במלחמה מפונקת מול "צְבא" החיזבאללה הקטן אשר לא ממש איים על קיומנו, ולא ממש יכול לנו, לא ממש החריב אצלנו, ונדמה לי שאפילו לא ממש איים לפלוש... ובכל זאת העורף שרוי "בטראומה", והעורף סובל מ"חרדה", העורף זקוק "לתרפיה" והעורף "בטיפול"
דודו אלהרר
טוב יעשו גם המשטרה וגם הפרקליטות אם יצניעו את הפרשייה הזאת לעת עתה, ויניחו לנשיא המכהן כיום לפרוש מן החיים הציבוריים בכבוד הראוי לַנשיא המכהן כיום
בן-דרור ימיני
במחוזות רבים, כולל במחוזותינו, ההבנה וההזדהות עם האיסלאם הקיצוני כבר מזמן עברו את שלב ה"סימפטיה". היום, רבים באקדמיה ובעיתונות, ובהם "הוגי דעות" ישראלים, עברו משלב ההזדהות עם ארגוני האיסלאם הקיצוניים לשלב הערצת הכוח, והם תורמים את קולם להסכמה - אם לא לדרישה - שישראל תשלם על ה"עוולות" של העולם החופשי נגד מדינות האיסלאם. פעם העריצו חוגים אלה את נאצר ואת סטלין. היום הם מעריצים את בן-לאדן ואת נסראללה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il