X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
על אף כשרונותיו יוצאי הדופן של הנשיא ברק בתחום המשפטי, איש לא הסמיך אותו ואת בית המשפט שבראשותו הוא עומד, ליטול חלק ב"גיבוש הזהות הלאומית" ואיש לא מינה אותו למלא את מקומם של תיאודור הרצל או של דוד בן-גוריון
▪  ▪  ▪

לקראת פרישתו של הנשיא ברק, צפות ועולות עובדות המלמדות על עומק המשבר שבו שרויה מערכת המשפט. כך למשל, בסקר שערך ידיעות אחרונות, במסגרת כתבה על הפרישה הקרבה ובאה, התברר כי לרוב הציבור (52%) אמון נמוך בבימ"ש העליון, ואילו רק ל- 27% מהציבור אמון מלא בו (!!!).
נתונים מדאיגים אלו מהווים סיכום עגום לתקופת 11 שנות כהונתו של השופט ברק כנשיא, שנים שבהן התדרדר אמון הציבור בבימ"ש באופן שלא היה כדוגמתו, מאחוזי הערכה של כ- 80% עד למספר המזעזע של 27% בלבד. נתונים אלה ממחישים גם את דרך החתחתים שבה הלך ביהמ"ש בתקופת כהונתו של הנשיא ברק, בניסיון חסר שחר למלא תפקיד של שחקן פוליטי במשרה מלאה בשליחותה של שכבת המיעוט המבוסס, המשכיל והליברלי בחברה הישראלית.
בתקופה זו נטל על עצמו ביהמ"ש משימה פוליטית מובהקת - לקבוע את "דמות המדינה וערכיה" באמצעות אקטיביזם שיפוטי קיצוני, ו"מהפכה חוקתית" שלא היתה, ללא סמכות, ותוך יצירת משבר עמוק בביהמ"ש ובחברה הישראלית כולה.
את השקפת עולמו הרדיקאלית הביע הנשיא ברק, על-פי אותו מאמר, בשיחה עם מקורביו: "אנו מגבשים את הזהות הלאומית שלנו בתקופה הזו, וחשוב לחזק את השורשים הדמוקרטיים, ולא לדלל אותם... אנו זקוקים להגנה של העליון ולשם כך הוא חייב להיות בית משפט חזק".
עוד טרם כיהן במדינת ישראל נשיא של בימ"ש עליון שסבר כי תפקידו של ביהמ"ש הינו להשתתף ב"גיבוש הזהות הלאומית" של תושבי המדינה. דומה כי מדובר ביומרה מופרזת, יהירה וחסרת אחריות, המנותקת לחלוטין מרצונו האמיתי של העם.
על אף כשרונותיו יוצאי הדופן של הנשיא ברק בתחום המשפטי, איש לא הסמיך אותו, ואת בית המשפט שבראשותו הוא עומד, ליטול חלק ב"גיבוש הזהות הלאומית" ואיש לא מינה אותו למלא את מקומם של תיאודור הרצל או של דוד בן-גוריון. גם קודמיו בתפקיד לא העלו על דעתם נסיקה לגבהים שכאלו והליכה בדרך לא דרך שתוצאותיה שוד ושבר.
ביהמ"ש בחברה דמוקרטית משוסעת ומרובת פנים כמו החברה הישראלית איננו יכול להוביל שינויים חברתיים ופוליטיים ואין זה גם תפקידו כלל. אין גם תקדים בעולם ליומרה מסוג זה הגם שהחוג החברתי מתוכו נבחרים מרבית שופטי העליון, הציבור הנאור, הליברלי והמשכיל, הינו מיעוט בקרב הציבור בישראל. מיעוט חשוב ובעל משקל אך עדיין מיעוט.
הלך רוח קנאי, שלא לומר משיחי זה, כפי שבא לידי ביטוי בדבריו הרדיקליים של הנשיא ברק, מעורר הרהורים נוגים באשר לגורל שפקד, משום מה, במרוצת השנים, מתנגדים אמיתיים או מדומים להלך מחשבתו. מתגנב החשש שמא עמד הלך רוח זה ביסוד התיקים חסרי השחר שגורמים מסוימים דאגו לתפור לפרופ' נאמן שסולק ממשרד המשפטים, לראש לשכת עוה"ד דרור חטר ישי, שסולק מהוועדה למינוי שופטים ולאחר מכן מראשות לשכת עורכי הדין, בגין שלושה כתבי אישום מפוברקים (לא פחות!), לראובן ריבלין שסוכל מינויו לשר המשפטים באופן נפשע במיוחד ואחרים.
מוטב כי הנשיאה המיועדת לבית משפט העליון, כבוד השופטת דורית ביניש, תעיין היטב בנתונים שנתפרסמו ותוליך את ביהמ"ש במסלול שונה לחלוטין, שיחלץ אותו מבועת "הציבור הנאור" ושיחזיר אותו לתקופה שבה שימש ביהמ"ש העליון, בראש ובראשונה, בימ"ש כמקובל בכל מקום אחר בעולם ללא להט משיחי מיותר.

הכותב הינו חבר הועד המרכזי של לשכת עורכי הדין.
תאריך:  13/09/2006   |   עודכן:  13/09/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
קנאות משיחית
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 8 ]  כתוב תגובה 
1
אני בטוח שעו"ד יראון פסטינגר מכיר
ע. סובול  |  13/09/06 15:38
2
לנוחות הקוראים
ע. סובול  |  13/09/06 15:42
3
Absolutely correct
citizen  |  13/09/06 19:35
4
מסכימים בעובדות - חולקים במסקנות
אפרי הלפרין  |  13/09/06 21:35
 
- מה בדיוק "לא שנוי במחלוקת"
עורית בוגר  |  13/09/06 23:00
5
אני מסכים עם עו"ד המלומד פסטינגר
בריאן  |  14/09/06 00:00
6
כל מערכת השלטון בארץ רקובה
מזרחן  |  14/09/06 06:59
 
- יחי הריקבון ! על זה אנחנו מתקיימות
רימה ותולעה  |  14/09/06 09:45
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי דר
האנגלים חוקקו חוק המבטל את כלל הברזל האוניברסלי, המוכר כדוקטרינת "הסיכון הכפול", הקובע שאדם לא יובא לדין פלילי פעמיים בשל אותה עבירה
דניאל (דני) כהן
את מקומן של "האליטות המשרתות", שאפיינו את שנותיה הראשונות של המדינה, תפסו "האליטות המנצלות", המשולות לאותו העגלון המקצץ פעם אחר פעם במזונו של סוסו הכנוע הממשיך לשאת בנטל הגדל של העבודה ומושך את העגלה, עד שלבסוף הסוס שובק חיים
אריק באך
ההחלטה לפתוח במלחמה רבתי ולהגדיר את חיל האויר כמי שיעמוד בראשה התקבלה בתוך "ישיבה" (שלא לומר קפריזה) של חצי שעה. אבל ההחלטה להקים ועדת חקירה ולהציב את וינוגרד שיעמוד בראשה ארכה חודש ימים ועדיין שום דבר איננו סופי! מדוע לשמור על דם האזרחים לא חשוב לפחות באותה המידה כמו ההגנה ההירואית על כיסאות הפוליטיקאים?
דודו אלהרר
במבט-על, אין אפשרות ואין כל סיכוי לכמה מיליונים של יהודים שיוכלו להתקיים לאורך זמן במרחב הזה מול 1.2 מיליארד מוסלמים עוינים. מספרם של המוסלמים אינו מאיים אך עוינותם היא המסוכנת
אלעזר לוין
מסמך מגלה: עיסקה חייבת לעבור לפחות 7 אישורים של גופים ממשלתיים ופרטיים ∙ מה הפלא שליזמים נמאסה הביורוקרטיה, והם בונים וקונים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il