X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
"מתחם יסקי", שיכוני רכבת אין-סופיים עדיין עומדים בלי רצון רב, מחכים להיהרס, מצפים לסיום חייהם. הדיירים סובלים ואיפה ראש העיר, מהנדס העיר, משרד השיכון ו"עמידר"?
▪  ▪  ▪



את "מתחם יסקי" שבקרית-גת קשה לא לזהות. כששאלתי איך מגיעים לשם, ענו לי "תראה בניינים נופלים". את הטורים, את השיכונים העלובים הללו, את הנפחים שלא נראים כבניינים הראויים למגורים, קשה שלא לראות, הם שונים מאוד מכל דבר אחר. את הדחיסה האנושית הזאת קשה לתאר, אולי גם היה קשה לתכנן. "אתה מצלם את הבניינים הכי יפים בקריית גת", אמרה לי בציניות מרירה וכואבת אישה מבוגרת שעברה לידי בעת שצילמתי את המבנים שנראים כמו מבני תעשיה רקובים מהמאה הקודמת, מבנים שנראים כמו בתי חרושת מהתקופה של רוסיה הסובייטית.
"מתחם יסקי", מרחב מרכזי שתוכנן על-ידי חתן פרס ישראל, האדריכל אברהם יסקי, ובו מספר מבני רכבת קרים המיועדים כביכול למגורים נאותים. אלו מבנים חזרתיים, משוכפלים, חסרי כל דמיון, יש כאן תכנון שמניח כי לכל הדיירים שחיים בפרויקט זה, לכולם, יש DNA דומה, משפחה דומה, רקע דומה, תחביבים דומים או שאיפות אישיות דומות.
אלו שיכוני רכבת אין-סופיים שעדיין עומדים בלי רצון רב, מחכים להיהרס, מצפים לסיום חייהם. יש שחושבים שצריך לפוצץ אותם! יש אחרים מחכים לקאסמים משופרים שיגיעו לשם וימחקו את הבושה. אולי צריך לחפש יזם שיקח את זה על עצמו ויפתח את המקום, שלא ימתין לרשויות. התמונות בכתבה ממש מחמיאות ל"רכבות" חסרות החיים הנמצאות במרכז העיר קריית גת. המבנים לא מתיחסים לכבישים שמסביב או לכיכר, הם עומדים כאילו היו קארוונים שהובאו על-ידי מנוף והונחו זה ליד זה ללא סיבה רצינית. אין כאן חשיבה רצינית שתחליט איזו חזית תפנה לכביש ואיזה צד יפנה פנימה, לשטח עם צמחיה, למה שאמור היה להיות שטח ירוק בין המבנים.
הטורים הללו נבנו בתחילת שנות השישים. לרכבות הללו מראה מוזר, מצד אחד החזית עטופה, כמעט חנוקה, על-ידי פלטות של מתכת תעשייתית חלודה. מצד שני, חלונות קטנים וסביבם מעט דקורציה מודבקת ברישול אופייני. אין כאן חזית מזמינה, למעשה קשה לדעת היכן הכניסה הראשית והכניסות המשניות. זה נראה אולי כמו "בתים" לתרנגולות, ציפורים או ליונים, סליחה, גם לחיות מגיע משהו טוב יותר. יש כאן הרבה גרמי מדרגות ואין זהות כלשהי לדייר, הכול נראה זהה, מתועש, מונוטוני, ללא אנושיות מינימלית. הבטון החשוף ביחד עם המתכת החלודה לא יכולים לספק אפילו מעט מהחום האנושי שאדם זקוק לו. גרמי מדרגות הבטון נתמכים על-ידי קורות עץ, דירות ריקות נאטמו בבלוקי בטון, צינורות רקובים יורדים מכל תקרה. יונים מצאו מקום לעצמם והפרשותיהם בכל חלון פתוח או פח חלוד מקופל.
המתחם הזה "ביקר" כבר ב"כנסת ישראל", היה גם בטלוויזיה, בתוכנית "עובדה", איפה הוא לא היה?! ראש העיר, מהנדס העיר, משרד השיכון ו"עמידר" מתכננים משהו, אולי. אבל הזמן עובר והקשישים ששם עדיין חיים בחיים שאינם חיים. הם מחכים לפינוי המיוחל, למעבר למקום אנושי יותר, בטוח יותר. הם רוצים לעבור למקום מזמין יותר. הם מחכים למקום שיש לו זהות חיובית, מקום עם אופי, מקום שהם יהיו גאים לחיות בו. אחד הקשישים שהיה שם נפנף אלי בידו ואמר לי שלום, כאילו מצפה שאני הציל אותו מהאנייה הטובעת. אירוני שטורי המבנים הללו נקראים גם "אוניות יסקי" או "בתי האונייה" הטובעים.

אדריכל, יליד תל אביב, למד אדריכלות ותכנון ערים בניו-יורק. בעל תואר ראשון באדריכלות מ-Pratt Institute ותואר שני בתכנון ערים מ-CUNY. כותב בירחונים מקצועיים, בעיתונות ובאינטרנט.
תאריך:  14/09/2006   |   עודכן:  17/09/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
מתחם יסקי בקריית גת
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
דור של אדריכלים שרק בנה שיכון זול
יעל אדריכלית  |  17/09/06 12:53
2
מה עדיף ? קראוונים ?
אלדד הגיתי  |  3/10/06 17:14
3
כמה אירוני שיסקי היום אדריכל בניני יוקרה בלבד
אבגדשדגכשדגכ  |  18/11/06 17:13
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד יוסי דר
לחבר הכנסת משה שרוני מרשימת הגימלאים יצאו, כך מספרים, מוניטין של אחד מחברי הכנסת הצבעוניים בפרלמנט שלנו, אך הריאיון איתו מלמד כי הצבע השולט הוא שחור
אהרן ברק
"גם לחימה יש לנהל על-פי כללי המשפט", אומר הנשיא אהרן ברק, בדברים שנשא עם פרישתו מכס השיפוט    "כשאני יושב לדין אני גם עומד לדין"
דורית ביניש
בדחילו ורחימו, מקבלת אני על עצמי היום הזה את תפקיד נשיאת בית המשפט העליון. לא רגש של שמחה מלווה אותי לתפקיד, אלא רגש של דאגה מפני כובד האחריות. אהרן, לא ניחנתי בכישרונותיך ובכישוריך, אך אין בקרבנו היום עוד אהרן ברק
תמר דרסלר
לא די שהתרופה היקרה לה הם נזקקים אינה כלולה בסל התרופות והם משלמים עבורה - הם נאלצים לשלם גם את המע"מ למדינה. האם אין חייהם של אלפי חולים סיבה מספקת לתקן את פקודת המע"מ, האם באמת חייבים החולים למות מביורוקרטיה?
עו"ד פנחס (פיני) פישלר
נדמה כי נבצרותו הזמנית של הנשיא קצב מלמלא תפקידו בהשבעת השופטת דורית ביניש לתפקיד נשיא בית המשפט, אינה אלא נבצרות פיקטיבית, עורמתית ומניפולטיבית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il