X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אל מול האסון הכלכלי ברשות הפלשתינית, אזרחי ישראל אמורים לחוש הזדהות: בשתי החברות - הישראלית והפלשתינית - קיימים עוני, פערים כלכליים, אבטלה והלנת שכר קשה, ועל שתי החברות לשתף פעולה במאבקם הקמת ממשלת אחדות פלשתינית ותשלום המסים והתקציבים לרשות הן אינטרס ישראלי
▪  ▪  ▪

הרשות הפלשתינית בצרות. עשרות אלפי עובדי ציבור פלשתינים מוחים מזה מספר שבועות בדרישה לקבל את משכורותיהם. רוב הציבור הישראלי אינו בקיא בחיי היומיום של האזרחים הפלשתינים. רוב הציבור הישראלי מכיר את אזרחי הרשות רק דרך מושגים וביטויים מסוימים: הישראלים מכירים את המחבלים, את החמושים, את המתפרעים, את מפרי הסדר, את המסתננים, את השוהים הבלתי חוקיים, את החשודים, את המחוסלים, את המסוכלים ואת המבוקשים.
אחוז האבטלה ברשות הפלשתינית עומד על 65 אחוז. זה נתון מדהים ובלתי נתפס, לכל הדעות. זו כמות אדירה של פלשתינים שאינם עובדים, יושבים בעל כורחם בבית וחיים בעוני משווע. לא מדובר באזרחים שלא עבדו לפני כן או שאינם רוצים ללכת לעבוד. מדובר באזרחים שמקום עבודתם אינו קיים יותר, מסיבות של התמוטטות כלכלית למשל, או שאינם יכולים להגיע למקום עבודתם בגלל כתרים, סגרים ומחסומים.
מאז הקמתה של ממשלת החמאס, לאחר ניצחונה של התנועה בבחירות ברשות הפלשתינית, מצבה של הרשות הידרדר לשפל חסר תקדים. הפסקת הזרמת כספי הסיוע והמסים - מצד ישראל, ארה"ב, אירופה והאו"ם - פגעה אנושות בכלכלה הפלשתינית. התקציבים שהפסיקו להגיע, יחד עם הסגר הכלכלי והצבאי שהטילה ישראל על הרשות, יצרו מצב בלתי אנושי עבור האזרח הפלשתיני הפשוט. עובדי הציבור הפלשתינים שלא קיבלו משכורת חודשים רבים, מתקוממים כעת נגד ממשלת החמאס. עשרות אלפי העובדים, אשר אינם מביאים פרנסה לבני ביתם, יצאו לרחובות במחאה אדירה נגד התנועה שלה הם נתנו את קולם בבחירות - החמאס.
אזרחי ישראל, אם בכלל הם מודעים למצב הכלכלי הקשה ברשות הפלשתינית, אמורים לחוש הזדהות. האבטלה בישראל גבוהה - ברשות גבוהה פי כמה, בישראל מתווספים עוד ועוד אזרחים למעגל העוני - ברשות המספר גבוה פי כמה, בישראל מוחים עובדי ציבור, כדוגמת עובדי הרשויות המקומיות, על אי תשלום משכורותיהם - ברשות גם כן.
לפני מספר שבועות נזדמן לי לשוחח עם פרופ' צבי בנטואיץ מעמותת "רופאים לזכויות אדם". בנטואיץ ומספר רופאים ישראלים נוספים ביקרו בעזה. בשיחתנו חשתי את ההלם והזעזוע שאחזו בו לאחר ששב משם. הסבל ברחובות, האנשים החולים העומדים שעות במחסומים והרופאים הזועקים לעזרה. בנטואיץ, אשר ביקר בעבר במספר מדינות לא מפותחות, באפריקה למשל, סיפר לי על אנשים שנפצעים במהלך קרב עם כוחות צה"ל וממתינים שעות לאמבולנס. עוד סיפר לי על הכאב של האזרחים, על רצונם בשלום ועל מיאוסם הכבד מהמצב.
ממשלת אחדות פלשתינית - אינטרס ישראלי
ממשלת החמאס, בראשות איסמעיל הנייה, הבינה כי אם לא תשתף פעולה עם תנועת הפתח, סופה יהיה קרוב. אי אפשר לשלוט על שלושה וחצי מיליון אזרחים כאשר שני שלישים מהאוכלוסיה הבוגרת אינם עובדים. אי אפשר להנהיג מדינה או ישות כאשר מדינות העולם מחרימות אותה ומפסיקות להזרים מענקים כספיים. בלי קשר אם נכון או לא נכון להפסיק להזרים לאזרחי הרשות סיוע כספי, הרי שמדובר באסון כלכלי והומניטארי. גם במקרה זה לא מדובר בהסתכלות מנקודת שיפוט פוליטית, אלא מנקודת מבט ערכית גרידא. כמות כזו של עניים, אבטלה ומקרי סעד מעידים על כלכלה באסון. גם האיחוד האירופי הבין זאת, גם האו"ם. ייתכן שארה"ב וישראל גם מבינות זאת אך אינן מצהירות על כך.
דווקא ההזדהות של אזרחי ישראל, קל וחומר של מנהיגיה, עשוי להעיד על גדלות נפש . שתי השכנות חוות - ברמות שונות כמובן - עוני, פערים כלכליים, אבטלה והלנת שכר קשה. המאבק הוא חברתי-כלכלי ואם שתי החברות - הישראלית והפלשתינית - ישתפו פעולה, הומאבק יכול לקבל תנופה. זהו זעם של אזרח קטן שרק רוצה לחיות בשלום ואינו רוצה לראות מראות של עוני, חיטוט בפחים, תת תזונה, מוות ואבטלה. האזרח הישראלי רוצה לקבל את משכורתו המגיעה לו כדין, וכך גם האזרח הפלשתיני. המובטל הישראלי רוצה עבודה, וכך גם הפלשתיני.
אינטרס משותף של החברות - הישראלית והפלשתינית - הוא הקמת ממשלת אחדות לאומית. החזרת אישי פתח מתונים לעמדות שלטון בכירות ברשות עשויה רק להועיל ליחסים בין ישראל לשכנתה. תשלום כספי המסים והתקציבים לרשות הפלשתינית היא אינטרס ישראלי גם כן: הפגיעה כיום היא אינה בבכירי הממשל ובבעלי ההון הפלשתינים, אלא באדם הפשוט ברחוב - בילד, בזקנה, במובטל. התנעתה של הכלכלה הפלשתינית עשויה להתניע קדימה את היחסים בין ישראל לפלשתינים ולהפחית את החיכוך ואת הזעם ההדדיים. רשות פלשתינית יציבה, ולא מפוררת וחלשה, היא אינטרס ישראלי. המשך המצב כפי שהוא היום יביא אסון - הן על הרשות והן על ישראל.

תאריך:  22/09/2006   |   עודכן:  23/09/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כן לממשלת אחדות פלשתינית
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 6 ]  כתוב תגובה 
1
מר יהב הנכבד
עידוש  |  22/09/06 15:47
2
פועלי כל הארצות התאחדו
אלטע סמאטע  |  22/09/06 15:57
3
גישה חובבנית לבעיות מורכבות
בועז מושקוביץ  |  22/09/06 18:55
4
ניר יהב-
זכית !  |  22/09/06 23:29
5
"ערביסט"
עיוור של מציאות  |  23/09/06 12:28
6
מר בועז צודק!!!
יהב תתעורר  |  23/09/06 12:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב יצחק
אולמרט. הוא ולא אחר. הטעם העיקרי: העובדה שהצליח להיבחר לראש ממשלת ישראל, ולהחזיק עד כה בתפקיד זה - על-אף מעלליו, כשליו וכזביו
ד"ר ברוך גונן
כשנוסעים לחו"ל עם ילדים חשוב להתכונן למחלות של ילדים ולתקלות אחרות, כי כשהן מתרחשות כשאנו בחו"ל זה יותר קשה ומטריד
רן ברץ
רק בישראל מתייחסים לדרישת ההתפטרות המופנית כלפי השלישייה רה"מ, שר הביטחון והרמטכ"ל כאל משהו חריג. בעולם המערבי מקובל שבשעת חירום מי שנכשל צריך ללכת, ומי שאיבד את אמון מערכות השלטון - מתפטר
חני לוז
גבי גזית מעניק במה נעימה למי שדעתו כדעתם, ופוגע במרואיינים מעברו השני של המתרס. יש לו סגנון משתלח, גס ובוטה, שמקומו אינו ברשות שידור ציבורית
אברהם שרון
סלחו לי כשהייתי גס ומחוספס במקום שבו הייתי אמור להיות עדין וחלק. סלחו לי ש "לא השכמתי עם שחר לגן לעובדו בזיעת אפי", כי עשיתי דברים אחרים, קטנים ופשוטים יותר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il