X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אבו מאזן חוזר ומבטיח שממשלת האחדות הלאומית בהנהגת החמאס תתמתן ותכיר בישראל - האם מדובר בתפנית אסטרטגית במדיניות החמאס או בהבטחות ללא כיסוי אשר נועדו להסיר את המצור המדיני והכלכלי מהרשות הפלשתינית?
▪  ▪  ▪
מפזר הבטחות ללא כיסוי

שאלה תמימה אחת, ששאלה השבוע עיתונאית את מזכירת המדינה האמריקנית, מבטאת יותר מכול את המציאות המדינית בסוגיה הפלשתינית. "מה נותן לך ביטחון ש(תנועת) החמאס, שמונה חודשים לאחר הבחירות, תמתן עצמה, אם לא עשתה זאת עד כה?".
מידת זהירות ראוי לאמץ גם בהתייחסות לאופטימיות הרבה שמפגין יו"ר הרשות הפלשתינית. אבו מאזן, בנאומו על במת האו"ם (22.9.06), שב והבטיח, כי ממשלת האחדות הלאומית הפלשתינית בהנהגת החמאס תתחייב למכתבי ההכרה ההדדית בין ישראל לאש"ף שהיו הבסיס להסכמי אוסלו, להחלטות האו"ם, ליוזמת השלום הערבית ולעיקרון יישוב הסכסוך בדרכי שלום.
האם מדובר בבשורה על תפנית אסטרטגית במדיניות החמאס לכיוון של הידברות, הכרה בישראל ונכונות לדו קיום בשלום עימה או בהבטחות ללא כיסוי של אבו מאזן שנועדו להסיר את המצור המדיני והכלכלי מהרשות הפלשתינית? בעניין זה נוקטים מנהיגי החמאס לשון ברורה המוכיחה פעם נוספת, שאבו מאזן אינו יכול לספק את הסחורה המדינית, לה מצפים ישראל והקהילה הבינלאומית. בניגוד להבטחותיו, חזרה והבהירה תנועת החמאס, כי לא תכיר לעולם בזכות קיומה של מדינת ישראל ולא תשתתף בממשלה פלשתינית שתעשה כן. לכל היותר, הבהיר יועצו של ראש הממשלה הפלשתיני, תוכל החמאס להסכים להפסקת אש לתקופה של עשר שנים ("הודנה"), דהיינו - פסק זמן לשם שיפור ההיערכות לקראת המערכה הצבאית הבאה לשחרור פלשתין.
האסטרטגיה של החמאס שונה ממה שמנסה אבו מאזן לייחס לה. לקחי המהלך ההיסטורי בשנים האחרונות אינם מהווים גורם שיניע את החמאס לערוך חשבון נפש בנוגע למדיניותה. מנקודת מבטה, דווקא דרך המאבק היא זו אשר הביאה את ההישגים הגדולים ביותר של החמאס בשנים האחרונות, ששיאם בניצחון הסוחף בבחירות לפרלמנט. לא השאיפה לרווחה כלכלית של הציבור, כפי שטוענת מזכירת המדינה רייס, תהיה הגורם המכריע במערכת השיקולים הפלשתינית, אלא היכולת להמשיך את המאבק ולספק את הסחורה שמרביתו המכריעה של העם הפלשתיני מייחל להשיג והיא, שחרור בכוח (אינתיזאע) של חבלי ארץ נוספים מידי ישראל ומימוש החלום הפלשתיני לשיבת הפליטים.
כוחה של החמאס נובע מהתמורות שחלו בחברה הפלשתינית, ובעיקר מתהליך האיסלאמיזציה שהיא עוברת בעשור האחרון. החברה הפלשתינית שונה מזו שהייתה מוכנה ב- 1993 להיכנס למו"מ מדיני כדי לבנות, לראשונה בתולדות הסכסוך, ישות פלשתינית עצמאית בחלק מאדמת פלשתין. משהוכרעה בעיקרה שאלת גבולות המדינה הפלשתינית העתידית עם קבלת תוכנית ההתכנסות, חוזר וממוקד השיח הפלשתיני על היעד הבא במערכה עם ישראל בסוגיות הליבה של הסכסוך, ירושלים והפליטים, אשר בעניינן אין בנמצא גורמים פוליטיים, ובוודאי לא בקרב החמאס, אשר יהיו מוכנים להפגין מידה של גמישות.
מנהיגי החמאס סבורים, כי הדבקות בעמדות היסוד לצד גיוס ההמונים לימינה של הממשלה, יאלצו בסופו של דבר את הקהילה הבינלאומית ללכת כברת דרך לקראת הפלשתינים, מבלי שהתנועה תידרש לשלם מחיר מדיני שאין היא יכולה לשאת. מסיבה זו יכולה תנועת החמאס לחוש מעודדת מהחלטת הקוורטט השבוע, שתלתה תקוות בממשלת האחדות הפלשתינית, קראה לישראל לשחרר את סכומי הכסף שמגיעים לרשות מהמיסים והודיעה על הארכת הסיוע הכספי לרשות הפלשתינית לתקופה של שלושה חודשים נוספים. בראייתה, "העמידה האיתנה" (סומוד) משתלמת בסופו של דבר.

המאמר התפרסם בבלוג הפורום האסטרטגי של המרכז הירושלמי (www.jcpa.org.il)
תאריך:  22/09/2006   |   עודכן:  22/09/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
נאומו של אבנרי בכנס חלוקת האותות של אומ"ץ [20.09.06]
ניר יהב
אל מול האסון הכלכלי ברשות הפלשתינית, אזרחי ישראל אמורים לחוש הזדהות: בשתי החברות - הישראלית והפלשתינית - קיימים עוני, פערים כלכליים, אבטלה והלנת שכר קשה, ועל שתי החברות לשתף פעולה במאבקם    הקמת ממשלת אחדות פלשתינית ותשלום המסים והתקציבים לרשות הן אינטרס ישראלי
יואב יצחק
אולמרט. הוא ולא אחר. הטעם העיקרי: העובדה שהצליח להיבחר לראש ממשלת ישראל, ולהחזיק עד כה בתפקיד זה - על-אף מעלליו, כשליו וכזביו
ד"ר ברוך גונן
כשנוסעים לחו"ל עם ילדים חשוב להתכונן למחלות של ילדים ולתקלות אחרות, כי כשהן מתרחשות כשאנו בחו"ל זה יותר קשה ומטריד
רן ברץ
רק בישראל מתייחסים לדרישת ההתפטרות המופנית כלפי השלישייה רה"מ, שר הביטחון והרמטכ"ל כאל משהו חריג. בעולם המערבי מקובל שבשעת חירום מי שנכשל צריך ללכת, ומי שאיבד את אמון מערכות השלטון - מתפטר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il