X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רוב בעלי התפקידים המופקדים על מערכות גדולות וקטנות יעדיפו בעת מבחן, כאשר המערכת שלהם לדעת רבים לא תפקדה בצורה מהותית, להשתמש בשורה של נימוקים שתכליתם להסביר למה הם צריכים להישאר בתפקידם
▪  ▪  ▪

יוסי שריד כתב באחד מאתרי האינטרנט כי איש השנה שלו הוא אל"מ רון ארז, מפקד בסיס חיל האוויר שלנוכח חגיגת המשגלים שאירעה בתחומי בסיסו בין נערה קטינה, בתו של אחד מהנגדים בבסיס, וקבוצה גדולה של חיילים נגדים וקצינים, החליט ביוזמתו לקחת אחריות להתפטר מתפקידו ואח"כ לעזוב גם את צה"ל.
אל"מ רון ארז לא יכול להיות איש השנה. משום שהוא יוצא דופן. מעטים ינהגו כמוהו. איש שנה, אמור לייצג קבוצה מובחרת של אנשים שמעריכים בצורה אובייקטיבית, ככל הניתן, את אי ההצלחה של המערכת עליה הופקדו, ואם רמת הכישלון היא מהותית ועקרונית, הם לוקחים אחריות, ויוזמים עזיבה של התפקיד שהוטל עליהם מסיבה זו בלבד.
להערכתי, מספר האנשים שינהג כפי אל"מ רון ארז הוא מצומצם. אתקן ואומר שמספרם זעיר, אולי פרומיל ואולי גם פחות. בעולם שלנו, לומדים ומדקלמים ערכים, ואולם הביצוע של ערכים אלה בעת מבחן מזערי. שואף לאפס.
רוב בעלי התפקידים המופקדים על מערכות גדולות וקטנות יעדיפו בעת מבחן, כאשר המערכת שלהם לדעת רבים לא תפקדה בצורה מהותית, להשתמש בשורה של נימוקים שתכליתם להסביר למה הם צריכים להישאר בתפקידם:
הנימוק הראשון - "זה לא אני זה הם". הביצועים הלא מספקים של המערכת נובעים ממי שהיה בתפקידו לפני. בתמצית: בעל התפקיד קיבל לרשותו מערכת פגומה ומכאן התוצאה. בעל התפקיד איננו מסביר מדוע הוא לא בדק את רמת התפקוד של המערכת עליה הופקד לפני שהחליט להפעילה.
הנימוק השני - "לא אמרו לי". הכפופים לי לא דיווחו על הליקוי ברכיבי המערכת. בתמצית: אני מחליט החלטות מסגל הפיקוד או ההנהלה שלצידי. אם לא אומרים לי על בעיות ברמה מהותית, אינני יודע עליהן. הנימוק אינו מסביר מדוע המפקד או המנהל לא מעבה את מקורות המידע שלו על-ידי קבלת חוות דעת מרמת השטח בכל נושא שהוא מזהה כקריטי. פשוט כדי לאמת דברים שדיווחו לו.
הנימוק השלישי - "אינכם רואים את התמונה המלאה". כל ההחלטות שקיבלתי היו סבירות וגם בדיעבד לא הייתי משנה אותן. ישנם נתונים שאינכם יודעים עליהם ולכן האמירה שהיה ליקוי במערכת - לא נכונה. אתם מתבססים על חלקי מידע.
מיניתי צוות/ועדה לבדיקת הנושא וכל קלקול שימצא יתוקן. הנימוק איננו מסביר מדוע קלקולים דומים שאותרו בעבר או קלקולים שאותרו במהלך התהליך, שלעיתים מתמשך שבועות וגם חודשים, לא טופלו בזמן סביר או בזמן אמת, בהתאמה.
הנימוק הרביעי - "אני אחראי. אל תפגעו באחרים. רק אני אחראי". כך אומר הנושא באחריות אך איננו מתרגם את הצהרתו למעשים. להיפך, כיוון שהוא אחראי, הוא יתקן את כל הקלקולים. ובפיו עוד אמרי שפר: אין נוטשים ספינה טובעת ואשר לביקורות המושמעות עוד תקופה קצרה יתברר לרבים שהתמונה פחות גרועה מכפי שהיא נראית כיום. אני מאזין לרחשי העם: הפגנות, ביקורות, סקרים. אבל, הסקר הקובע הוא של יום הבחירות: נובמבר 2010.
לסיכום, לא משתלם לקחת אחריות בישראל וליזום התפטרות או עזיבה מסיבה זו בלבד. אל נא תטעו, ישנם המתפטרים מתפקידם אולם הנימוק שלהם הפומבי שונה לגמרי: הם מתפטרים כיוון שיש להם תחושה שאין גיבוי. שהם מועמדים לשמש כתרנגול כפרות (ללא הצדקה כמובן, לדעתם), ומשום שנראה להם שלא יקבלו תפקיד גבוה יותר או מקביל במערכת אותה הם עוזבים. כמו למשל, האלוף אודי אדם.
רוב בעלי התפקידים בצבא, בממשלה, במינהל הציבורי לא עוזבים מסיבה של לקיחת אחריות כי העולם לאחר העזיבה יהיה קר יותר והסיכוי לקבל משרה הולמת, יהיה נמוך ביותר. עדיף להיאחז בקרנות המזבח, לקוות שלא ידיחו אותך, לשכור שירותים של עורכי דין שיאריכו את תקופת הבדיקה והפקת הלקחים למקסימום האפשרי. והמשמעות תהיה כמובן שבמשך כל אותו זמן המערכת אותה הוא מנהיג ומנהל תהנה מתפקודו בצורה מאוד מצומצמת. עיקר תקוותו של "האחראי" היא למשוך זמן. הזמן מרפא הרבה דברים: ראשית הוא משכיח ושנית צצות שערוריות חדשות.
הנטייה שלנו, כולל של כותב שורות אלה, היא להגיד ולהסביר לאחרים מה "הם" לא עושים כשורה. לא אנחנו, אלא הם. וכיוון שאנו לפני עת חשבון נפש אני שואל את עצמי ואתכם באיזה דרך הייתם אתם בוחרים? האם הייתם נוטלים אחריות על המערכת שאתם מופקדים עליה וכשלה, במקום העבודה שלכם, ויוזמים פרישה. או שהייתם מעדיפים לבחור באחד הנימוקים שפרטתי. זהו חשבון נפש אישי. אין צורך לומר את התשובה.

תאריך:  23/09/2006   |   עודכן:  23/09/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לא משתלם לקחת אחריות
תגובות  [ 6 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
אולמרט ופרץ גם?
א.ל. רמת-גן  |  23/09/06 20:52
 
- תוכן המאמר מכוון ל-כ-ו-ל-ם
אריה דרוקמן  |  24/09/06 00:28
2
מי שלא עושה לא טועה
אהובה  |  24/09/06 02:18
 
- מדברייך עולה שמי שחטא לא יענש
אריה דרוקמן   |  24/09/06 12:16
3
שתי דוגמאות הפוכות
duducohn  |  25/09/06 08:28
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נרי אבנרי
כנס בהם מנחם. כנס בהם בכל הכוח. מאחוריך מיליונים שרוצים מדינה מוסרית ולא מתלהבים לראות את ישראל מטפסת בטבלת המדינות המושחתות. למענם מנחם, תתחיל לנקות. חיים רמון הוא גבשושית. לפניך הר חלקלק, שהתמחה בעסקות נדל"ן
אברהם שרון
לא היתה ואין גם עכשיו תחושה נעימה של חג. אין "רון בלב ושיר בפה". משהו עכור, נוגה, חמצמץ, משהו שהותירה כאן המלחמה "האחרונה", נותר באוויר
עו"ד אברהם פכטר
המילואימניקים המוחים לא מאמינים לוועדת וינוגרד. היועץ המשפטי מני מזוז לא משכנע בהגנתו על העמדת השר חיים רמון לדין. אמן סוג ג' שזה עתה נולד, משמיץ את המדינה, ח"כים ערביים נוסעים למדינות אויב ומזדהים עם אויבינו ואוכפי החוק שותקים. לא פלא שיש המאמינים בממשלה ומדינה אלטרנטיבית
אריק באך
עו"ד יוסי דר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il