X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
האם היה הרבצ"ר הפורש בורג קטן במערכת ההינתקות או שהיה החותם שהכשיר אותה
▪  ▪  ▪
וייס. לא נועץ במועצת הרבנות

ליבי יוצא אל הרב הצבאי הראשי היוצא, תא"ל ישראל וייס. אין אישיות רבנית שספגה גל של התקפות, חלקן מוצדקות וחלקן פחות. שש שנים כיהן בתפקיד. שש שנים יותר מדי. את פרישתו מהרבנות הצבאית בחר לסיים בטריקת דלת. את עצמו הוא מציג כמי שנרדף במהלך כל כהונתו על לא עוול בכפו, ומנסה בהתבכיינות לעורר אליו מעט סימפטיה וחמלה.
אקדים ואומר כי אין לי שום דבר נגד הרב וייס ברמה האישית. מעולם לא פגשתי בו, ואף על-פי-כן ככתב, שסיקר בין היתר גם את הרבנות הצבאית שבראשה עמד, נתקלתי לא אחת בהמון סימני שאלה באשר לאופן התנהלות הרבנות הצבאית הראשית בעת יישום ההינתקות מרצועת עזה ומצפון השומרון. התשובות לשאלות שהפניתי דרך דובר צה"ל לא הגיעו עד היום. וייס מסרב להתראיין, ולא רק ל-Nfc, אלא גם לכלי תקשורת אחרים שביקשו לשמוע גם את הצד שלו. הוא אינו טיפוס שתקן ומוכר כרטוריקן מעולה. ברצותו יודע הוא למלא פיו מים וברצותו יודע הוא "לשטוף" במלל את מתנגדיו.
במאמר זה אנסה לעמוד על כך שהרב וייס לא היה בורג קטן במערכת ההינתקות ורק מילא פקודות, אלא היה שותף פעיל בה, מראשיתה ועד סופה. המאמר הראשון יעסוק ברבנים.
פרסמנו כי בנאום שנשא במכללת פו"ם אמר את הדברים הבאים: "אני מבקש להצהיר בזאת, שעשיתי זאת הן מתוקף ומחובת תפקידי והן מכוח הגיבויים ההלכתיים היציבים והיצוקים שקיבלתי מגדולי ישראל, ובראשם הרב עובדיה יוסף שליט"א, הרב מרדכי אליהו שליט"א והרבנים הראשיים לישראל, ועוד רבנים רבים-רבים נוספים". וייס מציין ארבעה רבנים: הרב מרדכי אליהו, הרב עובדיה יוסף, הרב שלמה עמאר והרב יונה מצגר.

הרב אברהם שפירא הורה לפשוט מדים
נזכיר, כי אין זו הפעם הראשונה בה נושא וייס שמות רבנים לשווא. הרב הראשי לשעבר, הרב אברהם שפירא, שלח (יום א', 7.8.05) אליו מכתב ובו מחה על ריאיון שפורסם עימו בשבועון "במחנה" בו טען הרב וייס, כי בשום שלב של השיחה שקיים עם הרב לא דרש ממנו הרב שפירא לפשוט את מדיו. הרב שפירא התקומם על אמירה זו, ודרש במכתבו מהרב וייס שלא לעשות שימוש בשמו: "נשתוממתי עד מאוד על תוכן הדברים, אשר, לעניות דעתי, אינם עולים בקנה אחד עם רצון התורה. אולם, לא משום כך טרחתי לשלוח אליך מכתבי זה, אלא משום הניצול הציני ושרבוב שמי בנוגע להנהגותיך והוראותיך לחיילים. אמירה שכזו כי הרב ש' (שפירא; ע.י.) לא הורה לי לפשוט את מדי, והוא יודע את דעותי, וכו' וכו', הוא מעשה לא ראוי.
"הרי הבהרתי לך במענה לשאלתך באותה פגישה, כי לעניות דעתי אסור בשום אופן להיות שותף או לסייע בגירוש יהודים מביתם, בהריסת בתי כנסת, ובפגיעה בקברים, וגם רב צבאי בכל דרגא שהוא מוזהר בדברים אלו, שהם אסורים על-פי ההלכה. שימוש בשמי כאילו אני מסכים למעשיך בנושא זה אינו נכון. ידוע לך במפורש מאותה פגישה ולאחר מכן, כי לדעתי אסור גם לרב צבאי לעבור על דברי תורה. ונתינת הכשר לגירוש יהודים הרי זה חילול השם. אם כפי שאתה טוען שאתה תלמידי, בבקשה ממך תשמע לדעתי ולא תורה הפוך ממני, ואם אינך כך, אל נא תשתמש בשמי למילוי משימותיך", דברי הרב שפירא.
דרישת הרב שפירא כי יפשוט את מדיו הביכה את הרב וייס, לאחר ששמונה חודשים קודם לכן רמז (ה', 30.12.04) בראיון לערוץ הראשון, כי אילו רבו, הרב הראשי לישראל לשעבר, אברהם שפירא, היה מורה לו לפשוט את מדיו בעקבות ההינתקות, הוא היה עושה זאת. "אני ישבתי אצל הרב שפירא, הוא אמר לי בפגישה בארבע עיניים לא לפשוט את מדיי ולהישאר בצבא", אמר. כשנשאל מה היה קורה אילו נדרש לכך, השיב: "היית מראיין פה אדם אחר".
בעקבות קריאות מן השמאל להדיחו חזר בו מדבריו, ואמר כי מדובר ב"פליטת-פה". לדבריו, הדברים מיותרים ולא היו צריכים להיאמר. בראיון ל'קול ישראל' אמר הרב הצבאי הראשי: "השאלה היתה שאלה היפותטית... עניתי תשובה היפותטית לשאלה היפותטית", משום שהרב שפירא לא יורה לי לפשוט את המדים. "לאור הסערה, אני חושב שנכון היה לא לענות". הסתירה בין דבריו כי יפשוט מדיו אם יורה לו הרב שפירא להישארותו בתפקיד כאשר הרב שפירא הורה לו להתפטר לא נפתרה עד היום. מלשכת הרב וייס נמסר בזמנו, כי אין בכוונתם להגיב על תוכן המכתב באמצעות אמצעי התקשורת...

"אם כפי שאתה טוען שאתה תלמידי, בבקשה ממך תשמע לדעתי ולא תורה הפוך ממני, ואם אינך כך, אל נא תשתמש בשמי למילוי משימותיך"

הרב אליהו - הרב הציוני-דתי היחיד

הרב וייס - מינוי בהשגחה עליונה

הרב עובדיה יוסף התנגד לפינוי

הרבנים הראשיים - לא מוסמכים לפסוק
וכעת לרבנים הראשיים שלמה עמאר ויונה מצגר. אלו קבעו דברים רק בנושא העתקת הקברים ולא בנושאים אחרים. שניהם, כפי שפרסמנו כאן, אינם מוסמכים חוקית לקבוע בנושא, ומי שמוסמך לכך הינה מועצת הרבנות הראשית בלבד. הרב וייס, המשמש כמשקיף במועצת הרבנות, לא מצא לנכון לבקש את חוות דעתם באשר ליישום תוכנית ההינתקות. על-אף שהצהיר לא פעם, כי לא יפעל על-דעת עצמו וכי הוא כפוף לכל מה שתאמר הרבנות הראשית לישראל בנושא. השאלה למי פונים אינה עניין טכני, משום שהכרעות בסדר גודל שכזה כאשר המדובר במהלך ציבורי צריכות להתקבל על-ידי גוף ציבורי ולא על-ידי רב פלוני או אלמוני, תהא מעלתו הרוחנית אשר תהא.
קצין בכיר ברבנות גילה ל-Nfc כי מלכתחילה פנייתו של הרב הצבאי הראשי לרבנים הראשיים נגעה רק לשאלת פינוי הקברים, ולא לסוגיות הלכתיות בעייתיות אחרות הכרוכות בפינוי, לרבות סוגיית הסירוב פקודה מבחינה הלכתית. כך למשל מצא וייס "הברקה" הלכתית שהסתמכה על דעת מיעוט ולפיה ניתן להפקיע את קדושת בתי הכנסת בגוש קטיף. מבלי לשאול יותר מדי שאלות ניגש וייס לתכנן את המלאכה, אך נעצר ברגע האחרון בידי רבנים. "גם לשיטתו המחייבת השתתפות בהינתקות", אמרו בצער אותם רבנים, "עדיין היה צריך לעשות זאת כמי שכפאו שד, ולא בהתלהבות לבצע את המשימה על הצד הטוב ביותר...".
במקום לשאול על נושאים אלו בחר וייס להראות מיצג שווא כאילו הוא "מתייעץ" עם גדולי תורה, ופועל על-פי עצתם – בה בעת שלמעשה רק השתמש בעצם הפגישות איתם ככלי למנף את השקפת עולמו הפרטית באשר לציות עיוור להוראות הממשלה.
את דעתו גיבש מראש, וכבר באוקטובר 04', כמעט שנתיים לפני ההינתקות, כינס הרב הצבאי הראשי כ-120 רבנים צבאיים והודיע להם, כי הרבנות הצבאית נוטלת חלק מלא ופעיל בתוכנית ההינתקות. עוד הוסיף ואמר להם כי מי שמבחינה מצפונית ירצה, יוכל לקבל שחרור, אך באופן כללי הרבנות הצבאית שותפה מלאה בתוכנית ההינתקות. הרב וייס פירט, כי התפקיד יכלול הורדת מזוזות, אסיפת ספרי קודש שיושארו לאחר הפינוי וכן את הוצאת המתים מקבריהם.

"גם לשיטתו המחייבת השתתפות בהינתקות", אמרו בצער רבנים, "עדיין היה צריך לעשות זאת כמי שכפאו שד, ולא בהתלהבות לבצע את המשימה על הצד הטוב ביותר..."

פועל על-דעת עצמו

רבנים "רבים-רבים נוספים"
וייס מדבר על רבנים "רבים-רבים נוספים", כלשונו, אליהם פנה. אותם רבנים, אם אכן קיימים, אינם נמצאים בשורת הרבנים הראשונה (גדולי התורה), שהביעו פה אחד התנגדות להינתקות. כאשר נשאל בראיונות עיתונאיים מי הם אותם רבנים, סירב להשיב בטענה כי לא קיבל מהם רשות לומר את שמם. בהזדמנות אחרת, בעת שהירצה (4.12.05) בפני קצינים במחנה צריפין השיב לשואל, שטען כי חלק מהרבנים אמרו בגלוי שלא לסרב פקודה, אך הורו לתלמידיהם אחרת, כי "הדו-משמעותיות הזאת היא לא נחלת רבנים שאתה חושב עליהם רק, אלא גם רבנים אחרים שאמרו, למשל, לרמטכ"ל אמירות מאוד ברורות בדבר החובה לממש את הפקודה, ובישיבה - לתלמידיהם - אמרו אמירות אחרות. ואני דנתי בסוגייה הזאת עם הרמטכ"ל, ושנינו יחד הבענו אכזבה".
וייס אמר עוד באותו מפגש, כי רבנים, שאת שמותיהם לא פירט, שינו את פסיקתם נגד סרבנות רק משום שלא היו מוכנים "לשלם את המחיר", כהגדרתו, על פסיקה שונה מזו של הרב אברהם שפירא. הוא בחר להשיב במתקפת נגד: "לא מדובר על הרבנים שאתה חושב עכשיו עליהם, אלא רבנים שהיית מרים גבה גבוהה איך הדברים הללו מסתדרים, וההסבר שהם נתנו הוא שהם אמרו אמירות, אבל משעה שאמר הרב אברהם שפירא את אמירתו - הם לא רשאים לחלוק עליו. ויש רבנים שאינם מוכנים לשלם את המחיר של לומר דבר כנגד אמירה של רב ראשי".
הוא הזכיר את הרב שלמה אבינר כמי שלמרות הכל היה מוכן לשלם את המחיר, ושיבח אותו על אומץ ליבו. "אני חושב שהרב אבינר - אם אתם מכירים: הרב שלמה אבינר, הרב של בית אל והרב של ישיבת עטרת כהנים (עטרת ירושלים, ע.י.) - מחשובי הרבנים, בעיני, במדינת ישראל. איש שרבים מבין ראשי המכינות הקדם-צבאיות הולכים לאורו, אמר אמירות חד-משמעיות נגד סירוב פקודה. ואני מוכרח לומר לכם שהאיש הזה מושמץ כל יום כל היום. הוא משלם מחיר מאוד כבד על אומץ ליבו". נזכיר, כי הרב אבינר עצמו, מתנגד חריף של ההינתקות, אומנם טען כי אין לסרב פקודה, אך בה בעת אמר כי החיילים צריכים לא להיות מסוגלים מבחינה נפשית לבצע את הפקודה, בניגוד לרב וייס שלא ביקש מן החיילים בקשה דומה.
אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות וניתן איפוא לקבוע: הרב וייס לא קיבל שום היתר הילכתי לנהוג כפי שנהג, לא מהגוף המוסמך להתיר – מועצת הרבנות הראשית, ולא ממי שאינם מוסמכים להתיר – רבנים אחרים. הוא פשוט הורה היתר לעצמו על-דעת עצמו. את ההיתר הזה, שכביכול נסמך על ההלכה, הוא מכנה "אמת". כך אמר באותו מפגש קצינים [ההדגשות אינן במקור]: "המחויבות שלי בצבא הגנה לישראל היא לומר את האמת שאני גיבשתי. יכול להיות שאני משלם מחיר נקודתי. אין לי ספק, שבטווח הארוך יודו לי. אני מחזיק באמירתו או בהלכותיו של הרמב"ם שאמר 'עושה האמת, מפני שהיא אמת, וסוף הטובה להיגלות'. מה שמנחה אותי זאת האמת. אני חושב שמה שפסקתי לחיילי צה"ל - זאת האמת", אמר כשהוא מדגיש באופן מובלע את החלק שנטל בהינתקות.
עד היום עוד לא נחלץ רב אחד, ואפילו לא מדרג ב', להגן על וייס ולומר: "אני היתרתי לו". למה? כי הכל – כמו שיודע גם הרב הצבאי הפורש – פשוט כלאם פאדי.

הרב וייס לא קיבל שום היתר הילכתי לנהוג כפי שנהג, לא מהגוף המוסמך להתיר – מועצת הרבנות הראשית, ולא ממי שאינם מוסמכים להתיר – רבנים אחרים. הוא פשוט הורה היתר לעצמו על-דעת עצמו

תאריך:  30/09/2006   |   עודכן:  30/09/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
 
תגיות מי ומי בפרשה
 אריאל שרון / Ariel Sharon
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ההינתקות של הרב וייס [א']
תגובות  [ 20 ] מוצגות  [ 20 ]  כתוב תגובה 
1
"כלאם פאדי"?כלום אין מילים בעברית?  ל"ת
הניה  |  30/09/06 23:49
2
וייס שותף לדבר עברה, כתם לעולמי עד. ל"ת
נחמה  |  1/10/06 00:05
3
כתבה חשובה. יש להמשיך בהוקעת הפשע
כ  |  1/10/06 01:29
4
עידן יוסף כשופר הימין הקיצוני
אמנונן  |  1/10/06 02:16
 
- מה יש לך לומר לעצם תוכן הדברים ל"ת
אם בכלל הבנת משהו?  |  1/10/06 02:53
 
- אין חשיבות לתוכן
אמנונן  |  1/10/06 08:08
 
- עידן יוסף הוא כתב משובח ביותר
אמת לא תמיד נעימה  |  16/04/08 05:22
5
תת עלוב וייס ל"ת
קלאודיו  |  1/10/06 02:23
6
פשע נגד העם היהודי! ל"ת
גרשון הכהן  |  1/10/06 03:02
7
רדו ממנו כבר
יוסי33  |  1/10/06 03:34
8
אהבת ישראל (וויס)
יהודי מודאג  |  1/10/06 03:42
9
פרוטגוניסט סמוי
רושם העתים  |  1/10/06 09:14
10
אדון ווייס ליקק את העצמות.
mordechai  |  1/10/06 10:30
11
מסכן מי שמסתבך עם שפירא, וולפא  ל"ת
יהודי טוב  |  1/10/06 12:42
12
וייס קיבל הכשר ממצגר
חוקר וייס  |  3/10/06 04:12
13
הכותב טועה ומטעה
עזריאל וינשטיין  |  6/10/06 02:39
 
- רב ויס לא הטעה ל"ג אליהו/שפירא
gamishon  |  22/07/08 13:57
14
קשקושי העידן = רעש וצלצולים
gamishon  |  16/07/08 21:25
 
- המשך-הרעש וצלצולים של מר עידן!
gamishon  |  20/07/08 18:04
 
- המשך:הרעש וצלצולים של מר עידן!
gamishon  |  22/07/08 13:41
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראובן שפירא
אדון משה קצב הנכבד, לך הביתה, ומיד. אתה כבר לא הנשיא שלנו, גם אם תגיע לכנסת וגם אם תקיים אירועים רשמיים במשכנך. אנחנו לא יכולים, בגללך וכל עוד אתה שם, לתת כבוד למשכן ולמוסד הנשיאות. מבחינתנו, אתה גונב לנו את תפקיד הנשיא ומוסיף בכך חטא על פשע
גורי גרוסמן
שרת החוץ שלנו הגב' ציפורה לבני, נינוחה בלשכתה, החליטה שהגיעה העת לחשוף בפני עם ישראל את האג'נדה שלה בראיון מיוחד לנחום ברנע, במוסף השבת של ידיעות אחרונות. הנושא המטריד ביותר את מנוחתה של שרת החוץ שלנו בימים רגועים שכאלה, הוא לא אחר מאשר המתנחלים
ד"ר רון בריימן
יש לקוות שמוטי שקלאר יפתח את השנה החדשה ברגל ימין, ללא גבי גזית, ושבצוות המגישים בתוכניות האקטואליה של קול ישראל ייכללו גם בעלי דעות פוליטיות אחרות ובעלי סגנון הגשה שיעלה את הרמה ויוסיף כבוד ומאזינים לקול ישראל
פרופ' דויד ישראל
על הסטודנטים שלנו, וגם חשבון-נפש לחג, לא תובעני במיוחד, המוצע לנו המרצים באוניברסיטאות
עו"ד חיים קליר
המבוטח שילם לחברת הביטוח פרמיות על בסיס המחיר המלא של הרכב. כאשר הרכב נגנב, הפחיתה חברת הביטוח מתשלום תגמולי הביטוח ערכם של פרמטרים כמו תאונה קודמת, יד שלישית ומצב מיכני ירוד, פרמטרים שעבורם המבוטח שילם פרמיות מלאות. השופטת מיכל ברק-נבו בודקת את חוקיות התנהגותה של חברת הביטוח בנושא זה
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il