X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
עם התמקצעות התחום הבינו יועצי התקשורת כי אפקטיביות עבודתם תלויה במידה רבה באמינותם, וכך מטעמים אלו או/ו מטעמים של מוסר, חלקם התחייב לכללי אתיקה המבטיחים בין היתר את טובת האינטרס הציבורי
▪  ▪  ▪

התדמית השלילית שהתפתחה כלפי תחום יחסי הציבור במהלך שנות ה- 80, נבעה מטעות ומאי הבנה של משמעותו המילולית של המונח 'יחסי-ציבור'. מקור אי ההבנה הוא בהנחה שתפקיד יועצי התקשורת הוא לזרות חול בעיני הציבור, להכחיש, לטייח ולטשטש את האמת כדי לחפות על מחדליו של לקוחם.
אלא שעם התמקצעות התחום הבינו יועצי התקשורת כי אפקטיביות עבודתם תלויה במידה רבה באמינותם, וכך מטעמים אלו או/ו מטעמים של מוסר, חלקם התחייב לכללי אתיקה המבטיחים בין היתר את טובת האינטרס הציבורי. את עיקרה של היושרה המקצועית, מפן זה, ניתן לתמצת למשפט אחד שיועצי תקשורת נוהגים לומר 'אנו מחויבים לומר את האמת ורק את האמת, אבל לא בהכרח את כל האמת הידועה לנו'.
פירושו של דבר הוא שאין היועץ מחויב לנדב לתקשורת, ודרכה לציבור, מידע שלילי על לקוחו. אלא שהניסיון מלמד כי ישנם מקרים שדווקא ייזום של פרסום מידע שליל צמצם באופן ניכר את הפגיעה בלקוח. ביצוע צעד שכזה מחויב מקצועית כאשר קיימת סבירות גבוהה כי המידע השלילי ידלוף החוצה בכל מקרה. וכך בעצה אחת עם הלקוח מתבצע שחרור מידע מבוקר. אלא שלעיתים המציאות מורכבת קצת יותר.
ישנם מקרים שבהם פרסום מידע שלילי שיש ביכולתו לפגוע בלקוח איננו מחויב המציאות, אולם יש בהסתרת המידע משום עוולה ציבורית. ואכן ידועים מקרים שבהם יועצי תקשורת התפטרו מתפקידם כיוון שמיאנו להקריב את טובת האינטרס הציבורי על מזבח של אינטרס הלקוח, שהוא במידה רבה גם האינטרס העסקי שלהם.
כאן נכנסת לתמונה חשיבותם של קודי אתיקה ברורים ומוסכמים. באין כללים מנחים שלהם מחויבים כל העוסקים בתחום, הנושא נותר פרוץ, וההחלטה כיצד לפעול תלויה ביושר המקצועי. והמתח הזה בין מעילה באמון הלקוח ואולי אף בעתיד המקצועי האישי לבין מעילה ביושרה המקצועית והתכחשות למצפון ולמוסר, איננו כה פשוט.
אלו 'האנרכיסטים' יטענו כי אין דבר כזה מוסר בעסקים, ושלא יבלבלו אותם עם 'אתיקה שמתיקה' - חוקי הג'ונגל הם אלו שקובעים, החזק לעולם ידע איך לטרוף את הקלפים לטובתו, קרי- לשקר, לטייח ואף אחד לא יוכל להרע לו. 'האופטימיים' ידברו בשבחי המחויבות לכללי האתיקה המקצועיים וידגישו כי הציות לחוקי המדינה לבדם אינו מספיק. בעבורם קודי האתיקה הם נר לרגליהם של אלו הנקלעים לפינה חשוכה ולא יודעין לאן לפנות. ואילו 'החוקיים' יטענו כי יש להתקין תקנות המעוגנות בחוק, אשר יחייבו את כל העוסקים בתחום ויאפשרו למחוקק לשלול את רישיונם של אלו אשר יסרחו.
בינתיים, עד אשר תמצא נוסחת הפלא אשר תבטיח את פעולתם האתית של כל העוסקים בתחום, ניתן להמשיך ולקוות כי 'חוקי המשחק' יעשו את שלהם, ויועצי תקשורת אשר סרחו והונו ביודעין את התקשורת יוקעו על ידה, וימצאו עצמם על הספסל מחוץ למשחק.

המאמר פורסם בדה-מרקר (3.10.2006).
הכותבת היא יועצת תקשורת
תאריך:  03/10/2006   |   עודכן:  03/10/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
האמנם אתיקה שמתיקה?
תגובות  [ 4 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
אין דבר כזה אטיקה
אורי פ  |  3/10/06 16:44
2
SYSTEM CONTROLS OUR MEDIA...!l ל"ת
CORRUPTED JUDICIAL  |  4/10/06 05:00
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שוש מיימון
עם בוקר הגענו למרכז 'אסנט' בצפת, המרכז למיסטיקה יהודית על-פי תורת החסידות ושם נפתח בפנינו העולם הקסום של הקבלה הצפתית [צילומים: שוש מיימון]
אריאל שמידברג
בתוכנית הטלוויזיה "המראה" בהנחיית אורנה דץ, יש ניתוח פלסטי לכל חלום    בכל שבוע, משתתפת אחרת עוברת סדרת ניתוחים פלסטיים כדי לשפר את המראה שלה    האם זו "מראה" של החברה הישראלית?
נרי אבנרי
אין צרכן תקשורת בישראל, שהוא בעל השקפה אידיאולוגית מרכז-ימין, שלא מכיר את תחושת חוסר האונים מול תקשורת עוינת... בסדרה הזו, אביא דוגמאות המאששות את הטענה
יוסי עבדי
להמשיך בדרכם הפוליטית של האחים המוסלמים, בדרך הפונדמנטליזם, או לחזור לפוליטיקה מתונה?    זו השאלה הניצבת בראש סדר היום של הציבור הפלשתיני    מצרים, ירדן, והקהילה הבינלאומית צופות בדאגה על קרבות הדמים בשטחים, אך בפנים, כך נראה, הן יודעות כי שעת ההכרעה - היא גם שלהן
עו"ד יוסי דר
כדי שעדות כבושה תחשב אמינה, עליה לעבור שתי משוכות של אמינות: מתן הסבר סביר ואמין - הן לסיבת כבישת העדות, והן לסיבת גילוייה המאוחר
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il