X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים

למשמע אוזן דאבה נפשנו...
פיוטי מוסף יום כיפור מצליחים לעורר סערה בנפשי מדי שנה בשנה. מההתפעלות על האמוציונאליות של עבודת יום כיפור במקדש, דרך העצב על אובדן "כל אלה", ואל התמיהה, אם לא כעס, על שני הפיוטים הבאים לאחר מכן, המבכים את שפל האומה. לייתר הדיוק איני תמה על הפיוטים כי אם על קיבעון הנהגתנו הרוחנית בדורות אחרונים, אשר אין בה די האומץ, תבונה וליכוד, בכדי לקחת אחריות ולהתאים הפיוטים למציאות. איך אני יכול לבכות על ציון וירושלים שאיננה, והנה היא, מבעד לחלון בית תפילתי? ומאידך איזה משקל יש לחורבן דביר קודשנו, והלא אנו אבלים עליו כשם שאנו אבלים על הארץ שאנו יושבים עליה. הנה ממיטב הניבים של שני הפיוטים:
"קצנו בעול עליזים, קשה עלינו סבלם. צבי ארץ חנפה עלינו צמחה ולא לברכה. פנינו להרבה והנה מעט. פח נפש בא באסמינו. עשקו זיתים שמנם, עשותם ולא מלאו ספק. סמדר אם ירבה כרם, סבאו לא ישפיע יקב. נאררו אבי שדה, נלקחו מטעמי אכל. ממכלאות צאן עדרים דללו, מגז וממיץ ומהריון. לזנב ולא לראש הושתנו, לעבוט ולא העבט לנו. כוחנו לריק ולבהלה... טולטלנו מיד ועד ים, טרפם לא סופק למו... לא נביא ולא חזון בנו, כעכורים נגשש ונלך. יום יום נאמר מה בסופנו, טוב מות מחיים אמרנו... בני נכר שלטו בנו, אמרנו נגזרנו, אבדנו. אדון הקל עולנו, ושלח ישע לגאלנו".
הדת החיה
מסופר במסכת ברכות כי בהיות עם ישראל במדבר פסק משה ברכה על המן, ברכת "הזן את העולם כולו". משנכנסו לארץ ישראל הוסיף יהושע על הברכה הזו את ברכת הארץ, כפי שכתוב "ואכלת ושבעת וברכת את ה' אלוקיך על הארץ הטובה אשר נתן לך". דוד כשבנה את ירושלים והעלה את ארון הברית לתוכה, הוסיף את הברכה על ירושלים.
היהדות, כדת חיה ופועמת, דת המבקשת לקיים שיח בין האדם למקום, תמיד התאימה עצמה להֲוָיָה בכדי לא להפוך למנוונת וסינטטית. עודנה מהדהדת קריאתו של ר' יהודה הנשיא "עת לעשות לה' הפרו תורתך", בכותבו את התורה שבע"פ בהתאם להכרח זמנו. היהדות מעולם לא השיבה ידה ממסרים לאומיים ועיצוב האומה, לא התכחשה לנסיבות היסטוריות בנותנה את פרשנותה. רבות הדוגמאות לכך, בין אם מדובר בברכות השמונה עשר על כל גוניהם ובין אם מדובר בפסוקים כגון "בַּת-בָּבֶל, הַשְּׁדוּדָה: אַשְׁרֵי שֶׁיְשַׁלֶּם-לָךְ- אֶת-גְּמוּלֵךְ, שֶׁגָּמַלְתְּ לָנוּ. אַשְׁרֵי, שֶׁיֹּאחֵז וְנִפֵּץ אֶת-עֹלָלַיִךְ--אֶל-הַסָּלַע" (תהלים קלז, ח - ט). בעצם לא קיימת לאומיות ישראל מלבד לאומיותה של היהדות. ההוכחה לדברי אלו לנגד ענינו היום, כאשר הזהות הישראלית הולכת ומטשטשת, ונעלמת. באין חזון יפרע עם (משלי כט' יח').
על העיוורון
ברם את האצבע המאשימה על כך, מפנה אני דווקא לכיוון מעצבי פניה של הדת בדורנו. אף פעם לא נרתעה היהדות משינויים כפי שהיא נרתעת היום. לעתים נראה כאילו היא מתקשה להתמודד אם שוב הריבונות לישראל. בקוראי את השורות אינני מסוגל לגרום לנפשי להתעורר בבכייה. אינני מסוגל לעצום את העיניים על שיבת ציון המתממשת. אינני יכול לאמר כי "טוב מותי מחיי" ואני כמה לכל רגע של החיים על הארץ שאלוקי נתן לי. דקלום נוסח הפיוטים היפייפים, המתאימים כל כך עד לפני מאה שנה, דומה בעיניי להוצאת דיבה רעה על צורנו, חס ושלום. כי לברכה הצמיחה לנו הארץ יותר ממה שביקשנו. נתן הזית שמן די והותר. לשבע אכלנו בשר הצאן, "שמן ישורון גם בועט"! כבר הקל אלוקינו עולנו כפי שביקשנו, ואנו עיוורים לכך! איזה זלזול הוא בנס הגדול שזכו בו הדורות האחרונים (בחסד ולא בזכות יש לציין) מבין מאות הדורות שלא שבו הנה.
יתרה מכך, איזה נזק גורם דקלום של הפיוטים לתודעתנו, בשובנו שנה בשנתה על אותן המילים. אנו מקבעים את הגלות בתפיסתנו. על לנו לתמוהה כיצד מוותר עם ישראל על ארצו במחי יד. שורש הבעיה טמון דווקא כאן, בעיוורוננו. יהדות לא מסוגלת להוות אלטרנטיבה המעצבת את האידיאולוגיה הלאומית, אם היא איננה מסוגלת להשתנות די הצורך. ואני חושש פן יתקיים בנו נהי הפיוטים בשלישית.
אני נוטל על עצמי את אשר פרקו מעצמם הרבנים. בעזות מצחי עליה התחננתי ביום כיפור זה אכתוב את "פיוט החלופה" לשני פיוטים אלו.

מדינה יהודית
ראובן ימרום הינו עורך האתר מדינה יהודית הפועל לכינון צדק יהודי חברתי ובניית חברה אמונית בארץ ישראל
תאריך:  06/10/2006   |   עודכן:  07/10/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
ועל חטא שחטאנו לפניך בעיוורון...
תגובות  [ 0 ] מוצגות  [ 0 ]  כתוב תגובה 
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דודו אלהרר
על צחי הנגבי הוטל להיות השעיר לעזאזל שיגרום לשרים בישראל רק להיזהר יותר בבואם למנות מקורב זה או אחר לתפקיד כלשהו    מינויים של מקורבים בכל תחום ובכל חברה בעולם, הם חלק בלתי נפרד ממהלכה הטבעי של האנושות. החל בחברה מסחרית משפחתית לגיטימית, וכלה במשרות אמון בממשלות
נסים ישעיהו
אצלנו, כשיטה, מקפידים לפעול הפוך מהוראות התורה וזה מובן, הרי כל האידיאולוגיה היא להחליף את תיבת התורה המיושנת בספינה חדשה המתאימה לרוח הזמן, בציונות. אלא שרוח הזמן, כדרכה של רוח, מחליפה כיוון לעתים מומנות, ולפעמים היא אף נושבת בעוצמה לכיוון סלעי החוף. שם, תמורת האחדות המבוקשת, עלולה הספינה להתפרק לגורמים, ה' ישמור
עו"ד אילנה זינגל
עוד פרק מהספר "שתיקת הרופאים", ספר השובר את קשר השתיקה במערכת הרפואית ומגלה כיצד מגוננת המערכת על רופאים שגרמו ברשלנותם נזק בלתי הפיך לחולים
יורם פז
בכפית דבש יש כ- 25-30 קלוריות    אכילת דבש לפני השינה מסייעת להרגעת מערכת העצבים
פרופ' י. בלקשטיין
טיפים לנשים היוצאות לטיולים במדינות כמו הודו בחגים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il