X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
רצוי שכל ילד יצבור שעה של מאמץ אירובי ביום ניתן להוסיף גם אימוני כוח, ובלבד שייעשו בהדרגה ובהשגחה מתאימה
▪  ▪  ▪

ידוע היטב שיש לפעילות גופנית סדירה סגולות רפואיות רבות המשפיעות על מגוון מערכות הגוף. ההבדלים בין ילדים ובני נוער למבוגרים מחייבים תשומת לב מיוחדת בעת בניית המלצות לפעילות גופנית עבורם.
ב- 20 השנים האחרונות ניסו ארגוני בריאות רבים לגבש "מרשם" לפעילות גופנית לילדים ונוער, שמבוסס על מחקרים שהוכחו בהם הטבות בריאותיות במגוון תחומים. מטרתם לזהות איזו פעילות גופנית יש לבצע, לכמה זמן ובאיזו עוצמה, כדי לשפר את איכות החיים ולהפחית את הסיכון למחלות כרוניות. מידי כמה שנים עודכנו ההמלצות על-פי חידושי המחקר. במאמר זה נציג המלצות עדכניות לשני הסוגים העיקריים של הפעילות הגופנית - פעילות אירובית ואימוני כוח.

אימוני כוח

שנים רבות נאסר על ילדים לבצע אימוני כוח מחשש לפציעות ובעיקר פגיעה בגדילה ובהתפתחות. נטען כי אימונים מסוג זה לא יביאו שיפור בכוח. כשהתברר שאין עדויות מבוססות לנזקים אלו, ששכיחות הפציעות אינה גבוהה וכי אין הפרעה לגדילה, גובשו המלצות לצורת האימון לילדים ולנוער.
ואכן, נמצא שאימוני הכוח, המבוצעים לפי ההנחיות, מחזקים את הילדים, משפרים ביצועים ספורטיביים ותורמים לבריאות. על-פי תקנות מכוני כושר (רישוי ופיקוח) (אימון קטינים במכון כושר), התשס"ה - אוגוסט 2005, מותר לילדים מגיל 6 ומעלה לבצע אימון בחדר כושר, בתנאי שקיימים מכשירים מתאימים ומדריך בעל הכשרה הולמת.
בתחילת תוכנית אימון הכוח יש להתאמן כנגד התנגדות נמוכה, כלומר כנגד משקל נמוך יחסית. בעת רכישת המיומנות בכל תרגיל לראשונה, מוטב שיבוצעו התנועות ללא כל התנגדות. יש לבצע 15-8 חזרות, ועם שיפור היכולת להגביר את ההתנגדות בהדרגה. יש לבצע תרגילים שיכללו את כל קבוצות שרירי הגוף ולהקפיד על טווח תנועה מלא במפרקים.
כדי להתחזק, יש לבצע אימונים 30-20 דקות, פעמיים או שלוש בשבוע (אין יתרון בביצוע אימונים נוספים). בכל אימון יש לכלול חלק מכין ("חימום").

סיכום והמלצות

אנו מציעים לכל הורה לבחון את הפעילות הגופנית של ילדו ולוודא שיצבור שעה של מאמץ אירובי ביום. ניתן להוסיף גם אימוני כוח, ובלבד שייעשו בהדרגה ובהשגחה מתאימה. בד בבד חשוב לצמצמם ככל האפשר את שעות "המסך" (טלוויזיה, וידאו, מחשב). תזונה מגוונת ונכונה תספק לילד הפעיל את כל הדרוש לו, ואין מקום לתוספי מזון.
על כל הורה לשאוף להגביר עוד את הפעילות הגופנית של ילדו, בהדגשת ההנאה, באופן שהרגלי החיים הבריאים והמיומנויות יושרשו לשנים רבות בעתיד.
בעת הכנת מאמר זה לדפוס, פורסם מחקר חדש ועל-פיו ייתכן שילדים צריכים לצבור אפילו 90 דקות של פעילות גופנית כדי להפחית גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם בעתיד.

פעילות אירובית

פעילות אירובית כוללת חזרות רבות המבוצעת לאורך זמן כגון הליכה, ריצה, רכיבה על אופניים, שחייה ומשחקי כדור. לפעילות מסוג זה בגיל הילדות יש כמה מטרות הנוגעות לילד ולעתידו.
יתרונותיה רבים:
היא מאפשרת שמירה על משקל הגוף והפחתת הסיכון להשמנה, חיזוק העצמות והשרירים ושיפור חברתי, נפשי ובהישגים בלימודים. אשר לעתיד, לילד פעיל סיכוי רב יותר להיות מבוגר פעיל. נראה כי פעילות בגיל הילדות מפחיתה את הסיכון למחלות כרוניות בעתיד, ובהן השמנת יתר, סוכרת, יתר לחץ דם מחלות לב וסוגי סרטן רבים.
על-מנת ליהנות מאותם יתרונות רבים, נראה כי על ילדים ובני נוער לצבור 60 דקות של פעילות מהסוג האירובי בעוצמה בינונית ומעלה, בכל יום. זאת בשיעורי החינוך הגופני בבית הספר, בהפסקות, בשעות הפנאי ובחוגים.

תוספי מזון - למי ולמה?

מגוון עצום של מרכיבי מזון נמכרים בהבטחות להעלאת מסת השרירים, ל"חיטוב הגוף", להפחתה במשקל, לשיפור הכוח והסיבולת, לשריפת שומנים ועוד. לרוב אין ביסוס מדעי מספק לאותן הבטחות, שכן אין מחקרים איכותיים מספיקים כדי לאשרן.
ארגונים גדולים רבים, אפילו הוועד האולימפי הבינלאומי, ממליצים: תזונה נכונה, מגוונת ובריאה מסוגלת לספק את מגוון הצרכים של הספורטאי, הן לאימונים והן לתחרויות. אשר לילדים, כמות המחקרים בנושא דלה מאוד. עקב החשש שתוספי מזון מסוימים יכילו חומרי תרופה כלשהם או הורמונים, נאסרה נטילתם בקרב ילדים ונוער.
הדבר מעוגן גם בנייר עמדה מטעם האקדמיה האמריקנית לרפואת ילדים (AAP) שפורסם ב- 2001. גם ילדים ונוער, פעילים ככל שיהיו, יכולים להסתדר היטב עם הרגלי תזונה בריאה ומגוונת.

המאמר נכתב לראשונה ב"מכביתון בריאות התלמיד" - מגזין הבריאות של מכבי שירותי בריאות
המאמר נכתב ע"י ד"ר גל דובנוב-רז, המחלקה למטבוליזם ולתזונת האדם, מרכז רפואי הדסה בירושלים; בכתיבת המאמר השתתפה ד"ר נעמה קונסטנטיני, מהמרכז לרפואת ספורט "הדסה אופטימל", והמחלקה האורתופדית מרכז רפואי הדסה בי-ם
תאריך:  09/10/2006   |   עודכן:  01/11/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המלצות לפעילות גופנית
תגובות  [ 1 ] מוצגות  [ 1 ]  כתוב תגובה 
1
ספורט
לימונטרי  |  26/10/06 22:27
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוני מרדכי
השיקול הכלכלי של המו"ל משפיע כמובן על איכות העיתונות בארץ ועל חוסר יכולתה להיות גורם משפיע המוביל לשינוי חברתי, כפי שנדרש ממנה לעיתים
יוסי אחימאיר
טוב שיש "שלום עכשיו" ודוחות חדשות לבקרים של "שלום עכשיו". הודות להם אתה למד על עוד מבנים ועוד מתיישבים שנוספו ברחבי יהודה ושומרון... דוח כזה ועוד לפני חג הסוכות - מוסיף שמחה על שמחת החג
שירי מור-בלכר
האם לרשות רישוי יש סמכות לבטל רשיון עסק בשל שיקולים של תכנון ובנייה?
יואב לוין
תרבות הצריכה ומתקפת הפרסומות יצרו נוער בור, משועמם, מתוסכל ואלים במיוחד. הפרסומאים, שרואים את ילדיכם כקהל יעד לאומנות השכנוע שלהם, והתאגידים, שרואים את ילדיכם כצרכנים לעתיד, לא משאירים הרבה מקום לחינוך ערכי אמיתי
אריה דרוקמן
השר לביטחון פנים חושב שקיבל מינוי למשרתו מראש הממשלה. טעות גדולה! המינוי ניתן על-ידי קהל האזרחים המצביעים בבחירות. אם לא יצליח השר לביטחון פנים לשפר את תחושת הביטחון של האזרח ברחובות העיר ובשלמות רכושו, אזי אינו ראוי למשרתו. מה שנחוץ לנו הם מעשים גלויים לציבור המוליכים לתוצאות
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il