X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
החברה הישראלית היא חברה רב-תרבותית, המכילה בתוכה מגוון רחב של תרבויות, זהויות וסגנונות חיים שונים. חברה זו רוויה בסטריאוטיפים ודעות קדומות סמויים וגלויים הבאים לידי ביטוי בסיפורי הילדים, במדיה, באופן שבו מעוצבת סביבת הגן ובתקשורת המילולית והבלתי מילולית של סוכני החינוך. כמה דברים על חשיבות מעורבות ההורים בחינוך לרב תרבותיות
▪  ▪  ▪

החברה הישראלית היא חברה רב-תרבותית, המכילה בתוכה מגוון רחב של תרבויות, זהויות וסגנונות חיים שונים. חברה זו רוויה בסטריאוטיפים ודעות קדומות כלפי השונה והאחר. מציאות זו משפיעה על החשיבה, התחושות והתפקוד האישי והמקצועי שלנו בחיים האישיים והחברתיים שלנו. המסר, אותו מפנימים הילדים במציאות כזו הוא: "מה שאנחנו רואים ושומעים, היא בוודאי המציאות הראויה".
ילדים בגיל הרך מושפעים באופן ישיר מהמציאות הישראלית ונחשפים מדי יום לסטריאוטיפים ודעות קדומות באמצעות סוכני החינוך עמם הם נפגשים. סוכני שינוי אלו הם ראשית לכל ההורים, הגננות ובנוסף, הטקסטים השונים שאליהם נחשפים הילדים. הדבר מתבטא בהיעדר המוחלט של ייצוג ילדים מתרבויות וזהויות אחרות (אתיופים, ערבים, מזרחים, נכים ועוד) בסיפורים שאנחנו מקריאים לילדים בגן ובבית - כאילו הללו אינם חלק מהחברה הישראלית; בסידור פינת המשחקים (בחלוקה ל"משחקי בנים" ו"משחקי בנות"); הם חבויים בתוך דמויות המשמשות כמודלים לחיקוי בסרטים מצוירים אותם אנחנו מקרינים לילדים והם שולטים בפרסומות ובתוכניות הטלוויזיה שבהן אנו צופים.
החזון שלי הוא ליצור חברה המסוגלת להכיר ולהכיל את השונה והאחר, חברה שבה יש מקום ולגיטימציה לפגוש את האחר באמצעות החוויה האנושית. כדי לעשות זאת, עלינו להתחיל את התהליך החינוכי כבר עם ילדים בגיל הרך. אנחנו נולדים ללא סטריאוטיפים. ילדים מושפעים מדעות קדומות שאנו המבוגרים ספגנו במהלך חיינו ובעיקר מדמויות הסמכות עמם הם נפגשים בגיל צעיר.
להורים, לגננות ולכל בוגר/ת הבא במגע עם ילדים בגיל הרך, תפקיד מרכזי ומכריע בתהליך השינוי החברתי. הורים וגננות הם מנהיגים חברתיים, סמכויות חינוך מרכזיות, ועלינו לראות ולתפוס אותם ככאלה.
כמנהיגים חברתיים, עלינו לבוא לילדים ממקום סקרן, פתוח ומקשיב, ללא שיפוטיות וביקורתיות. עלינו ליצור עבורם סביבה חינוכית שהמסר המרכזי בה הוא לגיטימציה לחשוף ולבטא תחושת ורגשות שונים ומגוונים ללא חשש של דחייה או ביקורתיות הן מצד דמויות הסמכות והן מחברת הילדים עמם הם גדלים.
כמנהיגים חברתיים, עלינו לשאול: האם אנחנו רוצים לקבל תכנים וסטריאוטיפים אלו (המופנמים בתוך ספרות הילדים, פינות המשחקים ותוכניות הטלוויזיה) כמובנים מאליהם, או האם אנחנו רוצים לעצור, כבר בשלב זה, את יצירתם?
כמנהיגים חברתיים, חשוב שנרכוש כלים לזהות סטריאוטיפים אלו. וכשזיהינו, לשנות את הסביבה החינוכית שבה גדל הילד. תפקידנו הוא ליצור עבור הילדים סביבה רב-תרבותית. סביבה מודעת ורגישה לסטריאוטיפים ודעות קדומות אשר תביא לידי ביטוי את כל הזהויות וסגנונות החיים השונים של הילדים בסביבתם החברתית, בגן ושל ילדים בחברה הישראלית.
סביבת חינוכית רב-תרבותית, תאפשר לילד לבנות בסיס ראשוני לפיתוח זהות עצמית המלווה בתחושת ביטחון עצמי ושלמות עצמית ותהווה בסיס ללמידה חברתית ראשונית על השונויות הרבות המתקיימות בחברה ועל הלגיטימציה להתקיים כילדים/אנשים שונים אך שווים.
במסגרת פרויקט שאני מובילה בשנתיים האחרונות "חינוך רב-תרבותי בגיל הרך", פיתחנו, בשיתוף המחלקה החינוכית במוזיאון אנה פרנק בהולנד, את ספר הילדים "הסיפור שלי".
הספר מכיל סיפורים אמיתיים על ילדים בגילאי גן בעלי זהויות שונות ומתאר סיטואציות יומיומיות המכילות חויות רגשיות עמן יכול להתחבר כל ילד באשר הוא. יצירת הסיפורים נעשית באמצעות סופר וצלם המתלווים לילד ומשפחתו ושואבים את התכנים מתוך ההתנהלות היומיומית של הילד.
הספר מכיל גם סיפור על עדי, ילד בן חמש הלוקה בשיתוק מוחין ומשולב במסגרת גן רגילה. בעקבות הוצאת הספר, שוחחנו עם הוריו של עדי, איתי וכרמלה, לגבי תפקידם של הורים בחינוך לרב-תרבותיות:
"בעינינו כהורים לילד עם שיתוק מוחין, נושא החינוך לרב תרבותיות ובבסיסה קבלת השונה מהווה כלי מפתח לעתיד בחשיפת השונה והעמדתו בחזית ובדרך זו גורמת לסביבה להיחשף
לשונות להתמודד עמה ועם השאלות ש'מרחפות' סביבה ולבסוף מעצם העלאת הנושא והשיח סביבו במרבית המקרים לקבלה באהבה. לדעתנו ראשית על הוריי הילד\ה 'השונה' להיות שלמים ולקבל באהבה וללא תנאי את השונות של ילדם ובדרך זו להקנות לו את הכלי המרכזי שיאפשר לו להתמודד מול החברה הלא הוא הביטחון העצמי וההכרה העצמית באשר לשוליות שישנה במגבלה הפיזית או כל שונות אחרת. מובן שלדעתנו חינוך והסברה של הורי ילדים 'רגילים' באשר לשונות בחברה תתרום תרומה רבה ותקל על ילדיהם להתמודד עם השונות בבוא העת".
הוריו של עדי, הם בעיני מנהיגים חברתיים. לא רק משום שהם מתמודדים עם המציאות של ילדם הפרטי, אלא, ואולי בעיקר, משום שבדרך התנהגותם היומיומית הם מסייעים להורים, ילדים ואנשי חינוך, ליצור מודעות ורגישות לסטריאוטיפים ודעות קדומות. רגישות המובילה ליצירת שינוי התנהגותי אצל הסובבים אותם.

בתאריך 15/11/06, יקיים המכון כנס בנושא "חינוך רב-תרבותי בגיל הרך". בכנס ייחשף הפרויקט הייחודי והוא מיועד לאנשי חינוך ולכל מי שיצירת שינוי חברתי בישראל היא בנפשו.
כותבת המאמר ייסדה את "מכון ונציה לשונות ורב-תרבותיות" ומובילה היום את הפרויקט: "חינוך רב-תרבותי בגיל הרך" (בחסות קרן ברנרד ון ליר). הפרויקט מכשיר אנשי חינוך בגיל הרך לפתח סביבה חינוכית רב-תרבותית, ומפתח כלים חינוכיים אשר ייסעו להשגת מטרה זו * כל הזכויות שמורות
תאריך:  18/10/2006   |   עודכן:  18/10/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
חינוך רב-תרבותי בגיל הרך
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
ומה עם חינוך ליהודיות? וישראליות?
לאומית דתית סובלנית.  |  18/10/06 17:58
2
מה הכותבת רוצה באמת?
פנחס  |  18/10/06 20:36
3
אני מצטט
פנחס  |  18/10/06 20:42
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מוטי פלד
גן עדן על פני אדמות? לא ממש, גם שם יש זבל אנושי אבל הוא בטל בשישים, יש פושעים אך הם נענשים כראוי, יש סוחרי סמים אך הם מקללים את יום היוולדם אם נתפסו, גם שם יש עוני אך הוא מתקבל בחיוך, גם שם יש עניים אך הם אינם רעבים, גם שם יש אלימות אך בטוח שם הרבה יותר מאשר ברחוב אלנבי בתל אביב
גורי גרוסמן
לגברת קנפו מספר יתרונות וכישורים המתאימים במיוחד לתפקיד: ראשית היא בת עדות המזרח, אם חד הורית, לוחמת נמרצת למען צדק חברתי, במילים אחרות חברתית מאין כמותה, אפילו יותר משר הביטחון, ומהחסידה הנאמנה שלו שלי יחימוביץ'
צחי צימט
על הפרסומאי שחיפש יותר זמן פרסום ומצא בומרנג.
ד"ר מוריה גולן
מהן הפרעות אכילה, מדוע הן מתרחשות, איזה טיפול מוצע לחולות ומהו תפקיד המשפחה בטיפול
אליקים העצני
הורסי המאחזים ראוי להם שלא יסתירו את כוונתם להביא לחורבן ההתיישבות היהודית כולה, ומוטב שלא יסתתרו, בהתחסדות, מאחורי נימוקי "שלטון החוק"
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il