X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חרדת בחינות היא תופעה נפוצה בקרב מתבגרים כיצד נסייע להם לצלוח את ההתבגרות בהצלחה
▪  ▪  ▪

חרדת בחינות היא תופעה נפוצה ואין היא קשורה לרמת אינטליגנציה, קשיי למידה או הפרעה רגשית עמוקה. היא תגובה טבעית למסגרת חינוכית שנתפסת מלחיצה, בעלת דרישות גבוהות, שנוספות לעתים על דרישות גבוהות מהבית.
ילדים המתמקדים בעיקר בתגובות הסביבה להצלחתם או לכישלונם, באופן טבעי הם מרוכזים פחות בלימודים ובלמידה יעילה. חרדת בחינות היא שם כולל למגוון תופעות שמתחילות בזמן למידה למבחן, מתעצמות ככל שמועד הבחינה מתקרב ופוגעות בתפקוד בעת המבחן עצמו. לעתים החרדה מתפשטת מעבר למצבי מבחן וגוררת מורל ירוד, הימנעות וקשיים חברתיים.

הטיפול בחרדת בחינות רב-ממדי, והוא נוגע לכל היבטי הבעיה וליחסי הגומלין ביניהם:

הממד הגופני: מתח, כאבי בטן, בחילה, זיעה, רעד, סחרחורת ודופק מהיר.
הממד הקוגניטיבי: קשיי ריכוז וזיכרון, קשיי התארגנות וביטוי עצמי לקוי.
הממד החברתי: דימוי של כישלון ופחד מפני תגובות לעג ובוז מצד אחרים.
הממד הרגשי: חוויית בושה ועצב, לעתים עד כדי דיכאון.
הממד ההתנהגותי: ארגון הזמן, תנאי הלמידה ומיומנויות למידה.
חשוב לברר אם חרדת הבחינות היא נושא ממוקד, הנובע מלחצים מיוחדים, ואם הקושי מבוסס על הפרעה רגשית עמוקה יותר. הטיפול יכלול הערכה כוללת חינוכית וקלינית, המביאה בחשבון את קשיי המתמודד ואת משאביו.
רצוי לעשות גם הערכה משפחתית כדי לברר השפעות בין-אישיות הקשורות לבעיה. ככלל, מטרת הטיפול לזהות את מעגלי הקסמים השליליים הפועלים אצל המטופל ולסייע לו לצאת מהם, בהתערבות הנתפרת לאישיותו.
הטיפול מציע התערבויות בתחום הרגשי, הקוגניטיבי ובמידת הצורך גם בהקניית מיומניות למידה. יש לנטרל חרדה, מתח ומשקעים רגשיים שליליים שנקשרו ללמידה, ייאוש, כעס וחוסר אונים, ולטעת תקווה תוך גיוס משאבי המטופל ובחוויות של הצלחה.
בתחום הקוגניטיבי מיושמות שיטות של שינוי התנהגותי קוגניטיבי, שינוי אמונות שגויות והמרת השיח הפנימי השלילי בשיח פנימי חיובי ומאפשר. נלמדות שיטות להגברת הריכוז, חידוד הזיכרון וארגון הזמן. שיטות דמיון מודרך מיושמות להרפיית המתח ולדימות (סימולציה) של מצבים מעוררי חרדה וכן התנסות בנטרול החרדה בכוח הדמיון כדי ליצור תחושות וחוויות הסותרות את הקושי ומגבירות יעילות עצמית. חשוב להביט בבעיה באופן כוללני ורב-מערכתי, הדורש שיתוף פעולה מצד המשפחה ומצד המערכת החינוכית.

מבחינים בשני סוגים עיקריים של הלוקים בחרדת בחינות:

1. תלמידים החרדים שלא יעמדו בציפיות גבוהות.
רמת הידיעות של תלמידים אלה מעולה. ציוניהם באחוזונים העליונים, אבל יש להם דרשנות פנימית עמוקה שחרדה מכל ציון שהוא פחות מ- 100. הם שואפים למרב ואינם בטוחים אם יצליחו להשיגו. כל חשש כזה גורם להופעת תסמיני חרדה שעשויים לפגוע בביצוע.
2. תלמידים החרדים מכישלון.
רמת הידע של תלמידים אלה נמוכה יחסית, אף שהם בעלי מנת משכל תקינה. הם פיתחו אמונה שאין ביכולתם להצליח, לעתים בגלל כישלון בעבר, ולכן מתקשים להשקיע. לפיכך הם נכשלים במבחנים, והדבר מחזק את אמונתם השגויה ש"אין סיכוי". כך נוצרת נבואה שמגשימה את עצמה, התלמידים מיואשים וחסרי אונים ולכן אינם מסוגלים להשקיע כדי להצליח בבחינה.

המאמר נכתב לראשונה במכביתון בריאות התלמיד - מגזין הבריאות של מכבי שירותי בריאות
המאמר נכתב על-ידי ד"ר מירה אציל - פסיכולוגית קלינית ורפואית בכירה, מומחית לטיפול בחרדות
תאריך:  25/10/2006   |   עודכן:  01/11/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גורי גרוסמן
אזרחי ישראל מתייסרים בימים אלה בייסורי איוב שלא היו דוגמתם בעבר. כל יום בשורה גרועה מקודמתה, מדי יום אנחנו נחשפים לגילויים מעוררי פלצות שסדום ועמורה מתגמדות לעומתם
ערן ברוך
אל לו לאיש להסתפק באמירה - זוהי החברה ואלו פניה ולחטוא בחוסר אונים כביכול למראה פני הדור הניבטים אליו מבעד למסכי הפלזמה. התיקון מצוי בכל אחד מאיתנו. התיקון חייב לבוא מלמטה
יפה בניה
הרבה דברים מטרידים ומקוממים אותי בפרשת קצב. במאמר זה אתייחס להיבט מטריד אחד, שנוגע לא רק לפרשה המסוימת הזו אלא לתרבות שאנו מעצבים ולשפה שאותה אנו דוברים: ההיבט הזה הוא החסר המשווע בדיבור ערכי סביב הפרשה הזו בפרט, ובשיח הציבורי בכלל
ד"ר סקלסקי, שירה תמיר
לפני כשנתיים החלו לצוץ מעבדות אשר רכשו מכשיר מתקדם מסוג ה- LCMSMS. מכשיר זה אומנם יקר לרכישה ולשימוש אך מכיוון שעיקרון הפעולה שלו הוא בעבודה במריץ נוזלי ולא בטמפרטורות גבוהות הזיהוי של הקבוצות הבעייתיות הפך לקל מתמיד
מנחם ברוד
הדאגה לזולת, הרצון לעזור גם לאדם בלתי-מוכר, המעורבות והאכפתיות - הם ממאפייניו המובהקים של האופי היהודי. מהו הגבול למעורבות בחיי הזולת?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il