X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
המלחמה בלבנון חידדה את הצורך בשינוי תפיסתי כולל באסטרטגיית ההסברה של מדינת ישראל מערכת הביטחון תוכל לתרום רבות להסברה אם תשמש לא רק כמתווך מול אמצעי התקשורת אלא כסוכנות ידיעות בפני עצמה
▪  ▪  ▪

המלחמה בלבנון העלתה לדיון ציבורי את סוגיית ההסברה הישראלית. ביקורת מוטחת כלפי משרד ראש הממשלה, משרד החוץ ודובר צה"ל, על כי לא עשו די ולא פעלו בצורה מקצועית כדי להטמיע את המסר הישראלי בחזית התקשורתית הישראלית והבינלאומית.
דוברת צה"ל, תא"ל מירי רגב, התייחסה בדבריה (19 באוקטובר 2006) בפני הוועדה לקביעת כללי האתיקה לעיתונות בימי לחימה, בראשה עומדת השופטת (בדימ.) דליה דורנר, אל הקידמה ומשמעותה בסיקור המלחמה האחרונה. "אנחנו מבינים שזירת הקרב היא זירה בשידור חי ושהפלאפון משנה את כללי המשחק, כי המידע עובר בזמן אמת מהחזית לכלי התקשורת", אמרה כמצוטט ב- Ynet: "הציבור הוא חזית ועורף כאחד, זה היה ברור לנו. הבנו גם שאי-ודאות של הציבור במלחמה מגביר את החרדה וכי חרושת שמועות יכולה להביא להטעיית הציבור. גיבשנו מדיניות של פתיחוּת תקשורתית תוך כדי שמירה על מגבלות צנזורה והקפדנו על העברת מידע מהיר, מדויק ואמין".
צודקת דוברת צה"ל באבחון אחד האתגרים הקשים של גוף הסברה בעידן התקשורת המודרנית. ואולם, לצד האתגר, חשוב להדגיש בעניין זה, כי עידן הפלאפון והאינטרנט מעניק לכל הצדדים נקודת מוצא שווה בהתמודדות התקשורתית. המנצח יהיה זה אשר יודע לנצל בכישרון רב יותר את הכלים העומדים, שלו יכולת יצירתית גבוהה יותר, ובראש ובראשונה: באיכות המידע שיזרים בערוצי התקשורת השונים.
חמאס וחיזבאללה הוכיחו שבתקציבים קטנים יחסית הם מסוגלים להחזיר מלחמה שערה בהצלחה לא מבוטלת מול "מכונת ההסברה הממלכתית הישראלית". אף אמצעי התקשורת בישראל נוטים להביא בהרחבה את דיווחי ארגוני הטרור הללו, קטעי הוידאו שהם מצלמים וטענותיהם נגד ישראל. מחקר שערך דר' אודי לבל מלמד, כי הדמות האמינה ביותר בעיניי הציבור הישראלי במהלך מלחמת לבנון השנייה, הייתה מזכ"ל החיזבאללה, השייח' חסן נסראללה. לבל ציין, כי "הציבור הישראלי תהה מתי נסראללה יעלה כבר לשידור כדי שיבינו מה קורה".
הצלחת חיזבאללה או החמאס בזירה התקשורתית נובעת, בראש ובראשונה, מההתייחסות לניהול המידע במסגרת של מעין סוכנות ידיעות עצמאית המפעילה כתבים, תחקירנים, צלמים, מומחי גראפיקה ועריכת סרטים ועוד אנשי מקצוע רבים בתחום התקשורת. הם מפעילים אתרי אינטרנט (החמאס בשבע שפות! והחיזבאללה גם בעברית!), תחנות טלוויזיה ורדיו, וכולם נסמכים על חומר מקור המופק על-ידי "סוכנות הידיעות" שפיתחו ובכלל זה: ראיונות, חומר מצולם בשטח, תיעוד הפעילות הישראלית ועוד.
מערכת ההסברה הישראלית צריכה אף היא לסגל עצמה למציאות התקשורתית החדשה ולאמץ את שיטות הפעולה של חיזבאללה והחמאס, שהוכיחו עצמן כמוצלחות. משמעות הדברים: התייחסות להסברה לתחום מקצועי בפני עצמו המחייב הקמת גוף הסברה לאומי (אין צורך בתקנים חדשים אלא בארגון מחדש) בעל סמכויות המנצל את המערכת הקיימת להפקת הסברה אפקטיבית. משרד החוץ ברוך כישרונות בתחום ההסברה והדיפלומטיה ובאמצעותו ניתן להתאים את המסר בזירה והבינלאומית ובכל השפות. צה"ל ומערכת הביטחון אוצרים בתוכם מידע עצום (מודיעין גלוי, מודיעין "מולבן", דיווחים מהשטח, אנשי מקצוע בכל התחומים ועוד) אשר שימוש מושכל בו, תחת הכוונה ממלכתית, עשוי להיות גורם מכריע בהסברה.
דוברת צה"ל ציינה לא מכבר, ובצדק רב, כי אין זה מתפקידו של דובר צה"ל לשמש מסביר לאומי. מערכת הביטחון תוכל לתרום רבות להסברה אם תשמש לא רק כמתווך מול אמצעי התקשורת אלא כסוכנות ידיעות בפני עצמה המזינה את עולם התקשורת בחומר מקור ומעמידה ארכיונים פתוחים של המידע הגלוי לרשות הציבור בישראל ובעולם. ואמחיש דברי בדוגמה אחת צורמת במיוחד.
נאומי שר הביטחון, ראש השב"כ והרמטכ"ל, על-אף חשיבותם הרבה, אינם זמינים לציבור (ובוודאי לא בשפה האנגלית) אלא דרך אמצעי התקשורת ה"מסננים" את דבריהם משיקולים שונים. אין הם נמצאים זמינים במלואם באתרי אינטרנט ממלכתיים, ולפיכך הכותרת של אמצעי התקשורת והסלקציה שביצעו בדברי בכירי הביטחון היא זו שתשפיע על תפיסת המציאות בעיני הציבור.

הכותב שימש בעבר ראש ענף הסברה בחטיבת דובר צה"ל ויועץ לתכנון מדיני במשרד החוץ
תאריך:  27/10/2006   |   עודכן:  27/10/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
צה"ל כסוכנות ידיעות
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
נחוצה הסברה ימנית!
תמימה  |  27/10/06 11:43
 
- אולי את צודקת אך זה בלתי אפשרי
גץ קפלן  |  27/10/06 13:01
2
דחוח ה מ ל ך!!! הוא יודע מה להגיד.
תקשיבו לו  |  27/10/06 15:02
3
כשמר יהונתן מדבר - תקשיבו
דינ.ש.  |  27/10/06 17:58
4
ההסברה הישראלית על הפנים ל"ת
כלום לא יעזור  |  27/10/06 18:03
5
לפטר את מירי רגב, תת-אלוף
כישלון הסברתי  |  27/10/06 18:03
6
אין תאום בין אף אחד
ככה  |  27/10/06 18:04
7
דובר צה"ל? הסברה? מה הקשר?
שואל  |  27/10/06 21:46
8
מאז "אוסלו" הכל דיבורים ושאננות !!!
אברום  |  28/10/06 13:13
9
דחוח המלך!! המלך הגדול
רותי ש.  |  28/10/06 19:01
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עו"ד מיכל גלקין גולן
אכן, מקום שנעברה עבירה על דיני התכנון והבניה, העבירה תתברר בבית משפט מוסמך. אולם, עובדת קיומו או אי קיומו של הליך פלילי אינה שוללת משיקול הדעת הרחב של מוסדות התכנון את הצורך להתייחס גם למשמעותה של העבירה הפלילית בהקשר לאישורה של תוכנית ספציפית
ד"ר אברהם בן-עזרא
יש להודות כי יד המדענים התומכים בנכונות השערתו של דרווין היא על העליונה, למרות שההיסטוריה של המדע כבר הוכיחה שבנושאים שבמדע, לא אחרי רבים להטות
עו"ד אברהם פכטר
עמיר נשפט על רצח לפי החוק הפלילי. גם אם מדובר ברצח פוליטי, זה עדיין בגבולות המעשה הפלילי, ולכן מגיעות לו הזכויות הקבועות בחוק כמו לכל רוצח. גם אם מדובר ב"מפלצת" אנושית - עדיין שמורות לו זכויות משפטיות ואנושיות. החשיפה התקשורתית המתמדת, משאירה אותו חי ונושם בכותרות ובציבור - וחבל
מוטי פלד
וכך כתוב: "סעדיה חדד נולד ב- 1882 בדרך מתימן לארץ ישראל. בין בוניה של תל אביב בעיקר באזור כרם התימנים, שם גם בנה את ביתו. בשנת 1936 פתח בקומת הקרקע בביתו את בית הקפה הראשון בכרם, שהפך למקום מפגש ובילוי לכל האזור"
פרופ' משה שטרנפלד
במקרים רבים המשתמשים בחומרי טיפוח כימיים סובלים מזיהום משני של עור הקרקפת, שנוצר מעצם תהליך רגישות היתר וגירוד העור עם זיהומים משניים
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il