X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
בדיוק בשבוע שבו החלו לדבר על מינוי שר לאסטרטגיה שהה בארץ פרופ' סטיב ברנט, סגן דקאן קלוג ומומחה בינלאומי לאסטרטגיה. בהרצאותיו בפני מנהלים ומשפטנים ישראלים, הוא נשאל האם ישראל צריכה שר לענייני אסטרטגיה? וענה: מבלי להיכנס כלל לפוליטיקה, אם אני לוקח את המושג ארגון ומחליף במילה מדינה אני מגיע למסקנה שהתשובה לכך היא בהחלט חיובית
▪  ▪  ▪

עם המינוי של השר אביגדור ליברמן כשר לענייני אסטרטגיה העלו רבים את השאלה מה זו אסטרטגיה? במשפט אחד: אם לא תראה לאן שאתה הולך - תלך לאן שאתה רואה. היום כשאתה מדבר על אסטרטגיה אתה בעצם מתכוון לדבר אחד: חשיבה והתחייבות לעתיד. יש הגדרות רבות למושג אסטרטגיה - קביעת המטרות והדרכים להשגתן; התאמת הארגון או המדינה לסביבה והסביבה לארגון (על-ידי קביעת מדיניות, תחיקה, מיסוי, לובינג, חינוך, הכשרת אנשים, חדשנות טכנולוגית, חשיבה לעתיד) והגדרה מהו השוק ומי הלקוחות שלך.
ואם במדינה עסקינן אז מהי הסביבה הרלוונטית? ומה חושב הציבור. אחת הטעויות שעושים מנהלים רבים והייתי אומר גם מנהיגים רבים, הינה התאמה למצב המשתנה במהירות. זו טעות. אם אתה עושה כל הזמן התאמה למצבי השוק, ומפעיל למעשה אסטרטגיה גמישה ללא בסיס מוצק, אולי תוכל לשרוד ולהתגלגל משנה לשנה, אבל לעולם לא תוכל להגיע לביצועים גבוהים ומשמעותיים.
גישה כזו - שהרי אי אפשר לקרא לזה אסטרטגיה - לא מומלצת כי מהר מאוד אתה עלול לאבד את יתרונך היחסי. אסטרטגיה הינה תהליך מחשבה אמיתי שבו המנהיג נוטל את המשאבים והיכולות ורותם אותם לקראת העתיד. אסטרטגיה עוסקת בכיוון הכללי. היא לא מפרטת איך מגשימים את היעדים אלא לאן הולכים, על מנהיג טוב להבטיח שכל מה שקורה יהיה באותו כיוון אסטרטגי.
אולם, לנוכח חוסר היציבות, אל לו למנהיג להגיד 'הנה 30 הצעדים כדי להגשים את המטרות', אלא לתת את הכיוון הנכון וללמוד תוך כדי תנועה. אסטרטגיה היא גם לדעת לומר לא. לסרב להזדמנויות הנקרות בדרך, שאינן תואמות ועלולות בהמשך לגרום נזקים ממשיים. מובן שבעקבות הזדמנויות רציניות אפשר להחליט לשנות את האסטרטגיה, אך חובה לעשות זאת בצורה מושכלת ולא להיסחף למקריות. היכן אתה רואה את המדינה בעוד שנה? שלוש, חמש ועשר שנים? איזה ענפים? איזה מוצרים? איזה שווקים? בתחום המדיני איזה מדינות, אלו הסכמים ועם מי.
מנהיגים רבים שבוחרים באסטרטגית ההישרדות ולא באסטרטגיה מובילה עלולים למצוא עצמם אל מול שוקת שבורה. על ניהול אסטרטגי לקחת בחשבון את ניתוח הסביבה, להבין את המתחרים, את האויבים את התושבים, המשאבים, המדינות השכנות המתחרות, האם יש מיתון, מה אומרים הכלכלנים, איך מתנהגות ממשלות אחרות, מה שיעורי התמיכה, המיסוי. ניהול אסטרטגי טוב מוודא כי החזון והמשימה (vision ו- mission) תואמים לסביבה וליכולת. אם יש חשיבה אסטרטגית עם התאמה למציאות, רוב הסיכויים שהמדינה לא תיעלם מהמפה, שתשיג יתרון תחרותי ולא תאבד את ההובלה בתחומים שיש לה.
נקודה קריטית נוספת היא שיתוף אנשים נוספים באסטרטגיה. הכשל האסטרטגי הגדול ביותר אצל מנהיגים הוא הטמעת האסטרטגיה כלפי מטה. ברוב הארגונים הגדולים שחקרתי, העובדים אינם מכירים את האסטרטגיה של מקום עבודתם. אם תשאל מנהלים אם לדעתם הם עושים עבודה טובה בהעברת המסר האסטרטגי לעובדים בדרך כלל הם יגידו 'כן, בודאי. אנו מפעילים נהלים, מסמכי ערכים, מבצעים ראיונות עם עובדים וכיוב".
כולם עושים זאת אבל זה לא זה. אם אני רוצה להעביר לך מסר אסטרטגי, אני צריך לשנן לך זאת שוב ושוב ואני צריך להגיד אותו באופן אישי. סתם לפרסם זאת בעיתון הפנימי של הארגון זה לא שווה. נכון שאם יש 5,000 עובדים בארגון או 7 מיליון תושבים, אז אי אפשר לשבת עם כל אחד שוב ושוב ולשנן את האסטרטגיה, אבל אם המנהיג ישב פעם פעמיים בחודש לישיבה אסטרטגית עם השרים שלו ויציג להם את האסטרטגיה שלו ואז הם יטמיעו אותה למנהלי המשרדים וכך זה ירד עוד ועוד למטה, כך ניתן יהיה להבטיח שכל המשפיעים יכירו ויבינו היטב את האסטרטגיה של הארגון או המדינה ובעיקר יפעלו לפיה".

פרופ' סטיב סטפן ברנט (Stephen Burnett) מומחה בינלאומי לאסטרטגיה בניהול מבית-הספר למינהל עסקים קלוג (KELLOGG) בשיקגו הגיע לארץ להרצאות על אסטרטגיה בניהול בפני מנהלים הלומדים בתוכנית קלוג-רקנאטי בפקולטה לניהול של אונ' תל אביב וכן הרצה בפני פורום היועצים המשפטיים CTO (ישראל) של החברות הגדולות במשק.
תאריך:  02/11/2006   |   עודכן:  02/11/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
הצורך בשר לענייני אסטרטגיה
תגובות  [ 2 ] מוצגות  [ 2 ]  כתוב תגובה 
1
Well and right said ל"ת
A M Roll  |  2/11/06 21:46
2
מצויין. כל האמור מקובל עלי, אבל
ברוריה מהקריות  |  3/11/06 16:35
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דניאל (דני) כהן
רבותי הפרופסורים: השחיתות הציבורית הינה איום קיומי אסטרטגי על החברה הישראלית, איום המחייב מלחמה חסרת פשרות בנגע השחיתות. קריאת הפרופסורים המתחסדים נגד פעולותיו של מבקר המדינה, שנמרחה על פני מודעות פרסום בעיתון היומי הארץ, מעוררת שאלות וראוי שתחקר גם היא
אברהם שרון
ככל שתלך בטנה של לריסה תתעגל ותתפח - יילך ויירב מספרם של האנשים שיראו ביגאל עמיר קדוש מעונה. יגבר מספר החולמים ומספר המתפללים - שמיים בקשו רחמים (11 שנה להירצחו של יצחק רבין ז"ל)
עו"ד גיל איכבום
מזה זמן רב עולה נושא "מצעד הגאווה", ומאבקה של הקהילה ההומו-לסבית על "זכותה" לקיום המצעד, לרבות הגשת בג"צים בעניין, הפגנות מחאה וכל במה אפשרית להביע את מורת רוחם של חברי הקהילה מהניסיון "לסתום את פיותיהם" ולמנוע מהם קיום המצעד, דווקא בירושלים, דווקא ביום הזיכרון לליל הבדולח
עו"ד אברהם פכטר
סבב המינויים האחרון של הרמטכ"ל, בעיתוי לא מוצלח, בטרם הסתיימו כל התחקירים משדר את המסרים הבאים: "כיסוי תחת" של הרמטכ"ל והמטה הכללי - נכשלת בקרב - לא נורא, תקודם. לא נלחמת - הרווחת. הפתעה של מלחמת לבנון 2 - החיילים ושדרת פיקוד הביניים והנמוכה היתה טובה יותר בהרבה - מאלה שמעליהם
איתן גנור
הרעיון חדש מבית היוצר של שר התחבורה, של הפרטת כביש מספר 1, דרך המלך לבירת ישראל, אינו אלא שלב נוסף בשיטת ההפרטה שקמה על יוצרה והפכה לבולען - מסחור כל שרות אותו אמורה הממשלה לספק כחלק מעצם קיומה. מה הלאה? נתחיל לשלם על כל פעולת צה"ל? כמה תעלה החלטת ממשלה? הצבעה בכנסת? ושאלה מיוחדת לח"כ כחלון, יו"ר ועדת הכלכלה: מה התעריף להחלטה של ועדת הכלכלה שתגלגל את הצעתו של שר התחבורה מכל המדרגות?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il