X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
נסיעה בשומרון וביקור באנגליה חשפו בפניי את האבסורד שביחסנו לשוטרים ולחוק במדינת ישראל
▪  ▪  ▪
שוטרים בישראל. למה אנחנו בורחים מהם?

היה זה ביום קיץ בהיר, שבו נסעתי להנאתי בכבישי השומרון, בין הישובים קדומים ושבי שומרון. מי שמכיר את הכבישים ביש"ע בכלל, ואת הכביש המדובר בפרט, יכול להבין ש"פקק תנועה" הוא מדע בדיוני בכבישים הללו. הנסיעה נמשכה כרגיל עד שנאלצתי להאט פתאום את רכבי. להפתעתי, "נתקעתי", מאחורי שורה ארוכה של מכוניות שנסעו במהירות 30 קמ"ש כשהמהירות המקובלת בכביש לא יורדת בדרך כלל מ-80 קמ"ש. לרגע חשבתי שמדובר במשאית בטון שמתאמצת בנסיעתה ומאיטה את כל התנועה, אך מיד פסלתי אפשרות זו שכן מדובר בכביש רחב עם פס הפרדה מקווקו. "אם מדובר היה במשאית" הרהרתי לעצמי, "מזמן כבר היתה נעקפת על-ידי שורת המכוניות".
"מה יכול להיות הדבר ש"תוקע את התנועה?" חשבתי לעצמי בעצבנות, והחלטתי לעקוף את שורת הרכבים בזהירות על-מנת לענות על השאלה המציקה. כשהגעתי לראש הפקק לאחר מספר עקיפות, הבנתי את פשר הפקק המוזר. בראש הטור הארוך נסעה לה מכונית משטרה באיטיות רבה. למרות שמדובר בכביש רחב ובו פס הפרדה מקווקו, אף אחד, אבל אף אחד לא העז לעקוף את הרכב המשטרתי.
"למה?" חשבתי לעצמי. "הרי זה חוקי לעקוף משמאל במדינה הזאת, לא? אז למה אף אחד לא עוקף?".
נזכרתי בסיפור הזה כשהזדמן לי לאחרונה לבקר באנגליה. הקיץ שם כמובן קצת יותר אפור ואפלולי, אבל האנשים הסימפטים מפצים על מזג האויר הקודר. התנהלתי לאיטי במרכז לונדון, כשאני מחפש את הכניסה המתאימה לתחנת הרכבת התחתית שתוביל אותי לשכונת גולדס גרין. לאחר שהתיאשתי מחיפוש הכניסה בעצמי, פניתי למספר אנשים שיפנו אותי לכניסה. אף אחד מהם לא ידע איפה הכניסה המתאימה (כולם היו תיירים) אך לכולם היתה אותה הצעה: "תשאל את השוטר". כשהאדם השלישי חזר על אותה התשובה, התחלתי להרגיש אי נוחות. הרי אצלנו, אם אני הולך לאיבוד, האדם האחרון שאפנה אליו זה שוטר. אצלנו במדינת ישראל, בורחים משוטרים , בטח שלא מבקשים מהם עזרה.
הניגודיות שבין שני הסיפורים גרמה לי להתחיל לחשוב על המשטרה והחוק בישראל. הבנתי שבאנגליה, וגם כנראה בשאר המדינות המערביות, שוטר משרת את הציבור, הוא נועד כדי לעזור, לכאורה דבר טריויאלי. רק שאצלנו, המשטרה דומה קצת יותר למשטרות במשטרים אפלים. האזרח הישראלי מרגיש תמיד מאוים על-ידי השוטר. השוטר תמיד מתייחס אל האזרח כחשוד שמסתיר משהו. אך למרות הפחד מהשוטר, לא ניתן לומר שאזרחי מדינת ישראל הם שומרי חוק למופת.
התופעה הזו, שבו אנו רואים רכב משטרה ממרחק ומיד מתחילים להזיע ולבדוק שכולם חגורים, היא דוגמה טובה לסימפטום שלדעתי משקף את התפיסה העמוקה של החוק במדינת ישראל. אולי ניתן להגדיר זאת כך - באנגליה מפחדים מהתמרור ולא מהשוטר, בישראל מפחדים מהשוטר ולא מהתמרור, או במילים אחרות, בישראל מפחדים מהשוטר ולא מהחוק.
למרות הפחד מהמשטרה וההתפיסה הרווחת כי "עבירה על החוק", היא דבר חמור ביותר, הרי שכולם במדינת ישראל "מצפצפים" על החוק. הצפצוף הזה לאו דווקא מתבטא בעבירה על החוק ממש, אלא בתודעת החוק אצל האזרח הישראלי. החוק בישראל נתפס אצל האזרחים ככללי משחק טכניים חסרי עומק או משמעות שהדבר היחידי המחייב בהם הוא לא להתפס כשעוברים עליהם. כך קורה שכמעט כולם מעלימים מיסים, מפרים חוקי תנועה, בונים ומרחיבים באופן בלתי חוקי, וכו'. כשחיים בג'ונגל - הכל מותר. שוב, בתנאי שאתה לא נתפס.
החוקים היחידים שרובינו שומרים עליהם, הם או חוקים שבלאו הכי מבטאים את צו מצפוננו, או חוקים שאנו חוששים להתפס עליהם.
היחידים שמקשקשים השכם והערב על "שלטון החוק" והחשיבות שבשמירת חוק במדינה דמוקרטית, הם משפטנים ואנשי משטרה, שחייבים לדבר כך כי אחרת קיומם מוטל בספק, ולחלופין אנשי אקדמיה, רוח ושאר נאורים שונים, שהיצמדותם לחוק נובעת מהעובדה שמערכת המשפט והחקיקה בנויה כיום בצורה כזאת, שהחוק משרת את האינטרסים והשקפת העולם שלהם בצורה הטובה ביותר. הנאורים לא צריכים לעבור על החוק, הם פשוט משנים אותו. אין לי ספק כי אלולא החוק היה מבטא את השקפת עולמם, היו הנאורים הראשונים שעוברים עליו, רק שהם, לא היו מתביישים בכך.
יש עוד מקום נרחב להעמיק בנושא, שכרגע הצגתי אותו בצורה קצת פשטנית. יש לבחון האם התופעה שהזכרתי חיובית ומבטאת תפיסה בוגרת של חוק, או לחלופין מדובר בתופעה שלילית שמבטאת תפיסה ילדותית ופרימיטיבית של חוק. כמובן שצריך לדון גם בהבדלים שבין חוקים שנועדו לגרום לסדר ציבורי לבין חוקים שנחקקו מתוך תפיסת עולם. ישנו צורך גם לנתח את הגורמים לתודעת החוק במדינת ישראל ששותפים לה הרשות המחוקקת, השיפוטית והמבצעת. כל אלו הם נושאים שאולי ידונו ברשימות נוספות בעתיד.

תאריך:  03/11/2006   |   עודכן:  03/11/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
תודעת החוק בישראל
תגובות  [ 5 ] מוצגות  [ 5 ]  כתוב תגובה 
1
התשובה במאמרך
ע.ג1  |  3/11/06 17:09
2
part of CORRUPT JUDICIAL system ל"ת
The POLICE is  |  3/11/06 17:54
3
באמריקה,לשוטר אסור להכניס אוצבע לתחת.
יגאל:כהן  |  4/11/06 00:38
4
באמריקה,לשוטר אסור להכניס אוצבע לתחת.
יגאל:כהן  |  4/11/06 00:39
5
הנאורים לא צריכים לשנות החוק
שלמה אידן  |  4/11/06 10:03
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אלעזר לוין
הוא מכר טריפלקס לשרי אריסון    אבי גינדי: "סיכמתי את העיסקה איתה תוך רבע שעה, ולא נתתי לה שקל אחד הנחה"    הדירות יעלו 1.9 עד 8.8 מיליון דולר, אבל שרי אריסון שילמה 13 מיליון דולר, וקונה אחר ישלם 12.2 מיליון דולר לדופלקס
יואב לוין
"גם לנו, לא רק לבורגנים תושבי אפקה וצהלה מגיעים חיים ללא מצוקה כלכלית, הילדים שלנו לא פחות טובים מילדיו של אף אדם אחר - וגם להם מגיעים חינוך ובריאות הולמים": מתוך דבריהם של ד"ר עמי וטורי ו-120 העובדים הארעיים בנתב"ג הנאבקים על פרנסתם
יגאל כנען
אני אישית מאמין שהנשיא קצב ייצא זכאי מכל ההאשמות שהוטחו בו    אבל נקי ציבורית הוא כבר לא יהיה, וזה מה ש"הם" רצו להשיג
ניר יהב, עידן יוסף
שני כתבי Nfc, ניר יהב ועידן יוסף, יתעמתו מדי שבוע על הנושאים הבוערים שעל סדר היום    הנושא הראשון: ראש ממשלתנו, אהוד אולמרט
עו"ד מלי פולישוק-בלוך
זה המסר של הפרופסורים למשפט ולמדע המדינה בישראל 2006
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il