X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במדינת ישראל יש בעצם שתי ממשלות - הממשלה המוכרת לכולנו, וגם ממשלה נוספת וחבויה - ממשלת פקידי האוצר הממשלה השנייה הוקמה מכוח "חוק שלטון האוצר", הידוע גם בשם "חוק ההסדרים"
▪  ▪  ▪

רבים אינם יודעים זאת, אבל במדינת ישראל יש ממשלה נוספת, נסתרת, שאינה נבחרת בידי האזרחים - ממשלת פקידי האוצר.
נשמע הזוי? תתפלאו עד כמה שזה אמיתי. כמו כל שלטון ראוי לשמו, שלטון האוצר מבוסס על חוק, אשר שמו חוק ההסדרים. חוק ההסדרים כולל שורה ארוכה של "תיקונים" שנוסחו במשרד האוצר, ותיקונים אלה מבטלים לא מעטים מחוקי הכנסת, או משנים אותם ללא הכר. אם כן, ראוי קודם כל לשנות את שמו של החוק, לשם שיאפיין היטב את משמעותו - "חוק שלטון משרד האוצר".
ה"תיקונים" הכלולים בחוק ההסדרים מכסים מגוון מסחרר של נושאים, ולעיתים אלה סוגיות גדולות ומורכבות - מביטול של הקמת בית חולים באשדוד, ועד קיצוץ בסיוע לחקלאים, מהפרטה של תפקידי המשטרה - ועד שינויים במערכת החינוך.
אבל ניסוח הסעיפים הוא טכני ומסתורי. למשל, לפני מספר שנים הועבר סעיף בסגנון משפטי יבש, משהו כמו "בחוק זה וזה... אנו מוסיפים את המילה 'עד' לאחר המילה 'תמיכה'..." - בעזרת סעיף זה העביר האוצר את צמצום תמיכת הממשלה בספריות העירוניות מרמה של מחצית התקציב (50 אחוז), לתמיכה אפסית (בניסוח טכני - "עד 50 אחוז").
בשיעורי האזרחות למדנו, שהכנסת היא הרשות המחוקקת, וחברי הכנסת מנסחים את החוקים ומצביעים עליהם. חוק ההסדרים אינו מציית לכלל זה. במסגרת חוק ההסדרים, מציבים פקידי האוצר שורה ארוכה של דרישות בפני הכנסת, וזאת בגיבוי של ראש הממשלה ושר האוצר. אם לא יעבור חוק ההסדרים, לא יעבור גם חוק התקציב, ובסופו של דבר תפוזר הכנסת וייערכו בחירות. תחת איום זה, נאלצים חברי הכנסת להצביע בעד החוק, בלא שניתנה להם הזדמנות לדון ברצינות בתוכן החוק ולהתנגד אליו.
אנחנו נוטים לזלזל בחברי הכנסת, למרות שבעיקרון יש להם תפקיד מהותי - רק הכנסת מייצגת את המפלגות שאינן שותפות לקואליציה ולממשלה. מדוע יצביע אזרח ערבי לכנסת, אם אין לנציגיו כל השפעה? איך מרגיש היום מי שהצביע לליכוד או למרצ, ואינו בעמדת כוח? ואם אין לאזרחים השפעה על המשטר, למה שירגישו חובה להסכים לחוקים? אם האזרח הערבי (או הליכודניק, לצורך הענין) אינו משפיע, הוא ירגיש שמותר לו להפר את החוק, שאין צורך לשלם מיסים או לשרת בצבא.
מגמת הפירוק הזו, היא בחלקה תוצאה של חוק ההסדרים, מפני שהוא מעקר את תפקידו המרכזי של הפרלמנט במשטר כמו שלנו - לשמש מקום לביטוי קבוצות המיעוט, ולהיות מקום של הידברות ופשרה.
לא יהיה קל להילחם במוסד חוק ההסדרים, אך זה אחד המאבקים הראויים והחשובים ביותר. קראו עוד קצת על הנושא, ותבינו בדיוק על מה אני מדבר:
אתר לחץ חברתי
מסמך של מרכז אדוה
הבלוג של אסי סיקורל

תאריך:  07/11/2006   |   עודכן:  07/11/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אריה אבנרי
אני מכיר לא רק את ההתנהגות שלך אלא גם את שפת הגוף המדומה שלך    התקפתך המבוימת, בראיון ליאיר לפיד, על מבקר המדינה, היתה מעשה בזוי של נחקר סידרתי שמנסה להטיל רפש על חוקריו    אינך מסוגל להתמודד עם אומץ ליבו, יושרו ונחישותו של המבקר
אלירן דה-מאיו
מני מזוז
נאום בטקס הענקת אזרחות כבוד של העיר נתיבות [ח' בחשוון תשס"ז, 30.10.06]
נרי אבנרי
תזכירו לו: אתה לוחץ עלינו להיכנס לאותו סרט שכבר ראינו בעבר. יוצרי הקו-פרודוקציה "שלום של אמיצים", אפילו זכו בדצמבר 94 בפרס האוסקר, סליחה בפרס נובל לשלום. מה, שכחת?? כדי לחזק את הסרט, הבלתי נלאה שלנו נתן להם רובים, והבמאי עם הלסת הרוטטת, גייס מיליון סטטיסטים. סליחה "שהידים"
ד"ר אריה ישעיה
האם ומתי יש צורך להפנות נערה מתבגרת למרפאת נשים?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il