X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
במאמר הקודם התייחסתי לבית המשפט לעניינים מקומיים, כצלע ראשונה להפרטה למעשה שהמערכת המשפטית עוברת לנגד עינינו, השבוע אתמקד במוסד הקובלנה הפלילית הפרטית כצלע שנייה בריבוע קסם ההפרטה האכזרי
▪  ▪  ▪

מוסד הקובלנה הפרטית
במאמר הקודם התייחסתי לבית המשפט לעניינים מקומיים, כצלע ראשונה להפרטה למעשה שהמערכת המשפטית עוברת לנגד עינינו, אשר בנויה על ריבוע קסם אכזרי:
1 בית המשפט לעניינים מקומיים
2 מוסד הקובלנה הפלילית הפרטית
3 מוסד הבוררות
4 הסניגוריה הציבורית
השבוע אתמקד במוסד הקובלנה הפלילית הפרטית כצלע שנייה בריבוע קסם ההפרטה האכזרי.
סעיף החוק המסדיר את אפשרות הקובלנה הפלילית הפרטית הינו סעיף 68 לחוק סדר הדין הפלילי. סעיף זה מפקיע בעצם את סמכותה הבלעדית של המדינה לשמש כתובעת פלילית, ומאפשר לאזרח מן השורה, בנסיבות ובעבירות מסויימות כגון תקיפה, לתבוע בפלילים אדם אחר, על כל ההשלכות הנובעות מהליך פלילי כגון הרשעה, רישום פלילי, וקלון.
מוסד הקובלנה הפרטית חוקק והוכר בישראל בשנת 1982. לעניות דעתי מטרת חקיקה זו הינה להקטין את הנטל הכבד הרובץ על המדינה מבחינת עומס התיקים הרב שקיים בפרקליטות. הנה כי כן, צלע שנייה בריבוע ההפרטה האכזרי, שבו מתפרקת המדינה מחובותיה הבאות לידי ביטוי בבלעדיות הגשת תביעות פליליות, ומעבירה אותן לידיים פרטיות לכאורה.
יהיו שיטענו כי בעצם קיום מוסד הקובלנה הפרטית, נפתח מסלול נוסף לטובת האזרח להאיץ את הטיפול בעילות פליליות אשר המדינה - לוקח לה זמן רב עד שתביאן לידי גמר. רק לכאורה, למעשה, כשם שהתל"ן (תוכנית לימודים נוספת) באה להיטיב עם החלשים, אך בפועל שימשה כמורה הרוחני של החינוך האפור, כך גם מוסד הקובלנה הפרטית פותח לפנינו מסלול פלילי אפור. מסלול בו פרט אחד יכול "לקנות" לעצמו מעמד של תובע פלילי כנגד צד אחר, על-מנת להפליל צד אחר ברשות ובסמכות בית המשפט הנכבד, כאשר אין לנתבע את אותן זכויות פרוצדורליות העומדות בפני נתבע בהליך פלילי רגיל.
דוגמה בולטת היא הזכות לייצוג ציבורי, אך לא רק. על-מנת להבין את משמעותו ההרסנית של מוסד זה. גם במוסד הקובלנה הפרטית כמו במוסד בית המשפט לעניינים מקומיים, יכולה להיות ותהיה זיקה בין היכולת הכלכלית שלך (העמדת עורך דין מן השורה, ניהול חקירה באמצעים יקרים ועוד) לבין הנגישות שלך להליך שכזה.
הנה כי כן מוסד שנולד משיקולי יעילות ומשיקולים פרוצדורלים, יוצר מוסד של משפט אפור - משפט פרטי בין כתלי המשפט הציבורי. אם במוסד בית המשפט לעניינים מקומיים מדובר בחלק מהתביעות - תביעות אזרחיות, למרות שיש גם הליך פלילי בבית המשפט לעניינים מקומיים כגון עבירות על חוק התכנון והבנייה, על-פי רוב הן אינן עבירות הנושאות קלון, הרי שמוסד הקובלנה הפרטית - כל כולו עוסק בדיני נפשות כגון שמו הטוב של האזרח והדבקת אות קין על מצחו לעולמי עד. לעיתים כרוך הדבר עד כדי שלילת חירותו של האדם ממש כפי שקרה בעניין בראון נ' פרנק (ק"פ 000024/98).
הוויכוח סביב מוסד הקובלנה הפרטית חוצה ימים וגבולות, מדינות בהן מוסד כזה היה חלק משיטת המשפט הנהוגה, הגבילו אותו כדי עבירות בודדות מאוד ואף ביטלו את המוסד הבעייתי הזה כליל. וגם אצלנו ניטש ויכוח בין המצדדים במוסד זה לבין אלו הרואים בפתיחת צוהר קטן זה במשפט הפלילי כדבר מסוכן לחברה.
מוסד הקובלנה הפרטית הוא לטעמי פריצת בקיע בסכר המשפט הפלילי הציבורי, בקיע שמהווה נקודת אל חזור בדרכה של כרכרת ההפרטה הדוהרת של המערכת המשפטית בישראל. גם כאן, כמו בחינוך הממלכתי, וכמו במערכת הבריאות הממלכתית, נוצרת שכבה הולכת ומתעבה לצד החינוך האפור והרפואה האפורה, של משפט אפור, משפט שבו לבעל הממון יש יתרון יחסי ולעיתים יתרון קריטי היכול לעוות את עקרונות משפט הצדק, ובעיקר לפגוע באמון הציבור במערכת המשפט שהיא בעצם הנכס העיקרי של בית המשפט.
אם אמון הציבור במערכת המשפטית היה עד לא מזמן משול לסלע צור שלא הזמן, לא גרמי השמיים ולא איתני הטבע הצליחו לשחוק בו, הרי שמוסד הקובלנה הפרטית ביחד עם אותן צלעות נוספות עליהן אני כותב ברשימה זו, הופכות סלע צור זה לאבן כורכר רכה הנשחקת לאיטה, ובשם התייעלות והביזור אנו משלמים מחיר שללא ספק חורג ממסגרת האשראי הציבורי הניתן למערכת המשפט.

תאריך:  13/11/2006   |   עודכן:  19/12/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
המפריט בין קודש לחול (ב)
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
האם באמת כל אחד יכול להגיש קובלנה פלילית?
רון66  |  13/11/06 15:43
2
פשוט בזיון בחסות בית המשפט
יחיעם אלט  |  13/11/06 16:32
3
איך לא תקפו את זה בבג"צ?
אברהם בן לולו  |  13/11/06 18:30
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יהונתן דחוח-הלוי
הפגנת המחאה בנצרת חשפה פעם נוספת את פערי העמדות ההולכים ונפערים בין ערביי ישראל לבין מוסדות המדינה    ההנהגה הערבית מבדילה עצמה מהמדינה בדרישותיה לאוטונומיה    מדיניות הפיוס מרחיקה אומנם את מועד ההתמודדות על אופייה ודמותה של המדינה, אך גם מגבירה את עוצמת הפיצוץ העתידי    ריח של מלחמת אזרחים באוויר
רוני אלוני סדובניק
היינו בטוחות שבמועדון חשפנות העיקר הוא מופע החשפנות, אבל לא כך במועדון הבורסה. הבמה שם פצפונת וחסרת חשיבות, מדי כמה זמן עולה בחורה ומתפשטת לגמרי (ללא חלק תחתון) אבל חבל לאמץ את העיניים, כי על ברכיו של הגבר שיושב לידך במרחק נגיעה, מתנועעת בחורה ערומה
יוסי אחימאיר
מה שמציע אורי סביר, על-פי מאמרו בידיעות אחרונות, הוא, כלשונו, "קיצורי דרך", או במילים אחרות מו"מ בלי הצבת תנאים ישראלים, וקבלת כל דרישות הצד השני המועצמות בטרור בלתי-פוסק. שאם לא כן - שלום לא יהיה
שלמה טל
לא מובן למה אצה הממשלה להפריט את בנק הדואר כאשר, מעבר לתרומתו לרווחת ציבור גדול, הבנק אינו מהווה מעמסה על תקציב המדינה ויתרה מכך הבנק מייצר עודפים המועברים לאוצר המדינה
עו"ד אברהם אלתר
תקופת הזהב של הנאמנות היתה בתחילת שנות התשעים כאשר הפסיקה בנושא הנאמנות הכללית פרצה את גדרות הנאמנות הפרטית המסורתית והרחיבה אותה לפי חוק הנאמנות הישראלי הליברלי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il