X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
זו אינה הפעם הראשונה שאני נאלץ להצביע על אחת הרעות החולות במערכת המשפט והיא עוצמת השררה של נשיא בית המשפט העליון. אין לשררה כזו כל הצדקה והיא חותרת תחת עצם הערך העליון של העצמאות השיפוטית
▪  ▪  ▪

לפני מספר ימים התבשרנו כי נשיאת בית המשפט העליון שבה ודורשת להפוך את מערכת בתי המשפט למערכת עצמאית ונטולת זיקה למשרד המשפטים. כבר כיום, כידוע, נחשבת משרת מנהל בתי המשפט ל"משרת אמון" של נשיא בית המשפט העליון. כידוע פרש השופט אוקון מתפקיד זה עם מינוי השופטת ביניש לכהונה זו שכן, כפי שפורסם, אין הוא איש אמונה.
מטרת הדרישה הינה להפוך את האימפריה המנהלית הקרויה מערכת בתי המשפט ליחידה הנהנית מאוטונומיה מוחלטת בתחום התקצוב וסדרי העבודה. פועל יוצא של רפורמה זו הוא היעדר כל השפעה של הרשות המבצעת על התנהלות מערכת בתי המשפט.
לא למותר להדגיש כי דרישה זו, שהועלתה עוד בימי הנשיא אהרן ברק, מטרתה אחת והיא העצמת סמכותו של נשיא בית המשפט העליון, אשר כבר כיום מרוכז בידיו מכוח הוראות חוק מגוונות, שלטון רב מדי במערכת המשפט. תארו לכם את כוחו של נשיא העליון כאשר גם כל הסמכויות הניהוליות של המערכת יהיו באחריותו המלאה.
היום קראנו בידיעות אחרונות, כי שיטת הסניוריטי [ותק] שנחשבה כל כך מקודשת עד למינוי השופטת ביניש לעליון וזכתה להגנה ללא מצרים של שר המשפטים הנוכחי, כבר לא תהיה נוהגת ביחס לבתי המשפט הנמוכים. מדוע? שוב ההסבר פשוט וכוחני מאד. לשם מינוי נשיא בית משפט שלום או מחוזי יש צורך בהסכמת נשיא בית המשפט העליון. כך למשל קובע חוק בתי המשפט "נשיאים וסגני-נשיאים של בתי משפט מחוזיים ושל בתי משפט שלום יתמנו בידי שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון, איש איש מקרב השופטים של בתי המשפט שבדרגה הנידונה."
גם מינוי נשיא בית הדין הארצי לעבודה, הגם שהוא מתבצע על-ידי הוועדה לבחירת שופטים, כפוף לרצון נשיא בית המשפט העליון, מאחר שהשפעת נציגי בית המשפט העליון בוועדה הינה רבה מאד.
אין ספק כי אין מתכון בדוק יותר על-מנת להפוך את שופטי ישראל ל"אנשי שלומה" של נשיאת העליון מאשר העובדה שללא הסכמתה אין למי מהם סיכוי להתמנות לנשיא, או לסגן נשיא וליהנות מהיוקרה ותוספת השכר הנלוות למשרות אלו.
זו אינה הפעם הראשונה שאני נאלץ להצביע על אחת הרעות החולות במערכת המשפט והיא עוצמת השררה של נשיא בית המשפט העליון. אין לשררה כזו כל הצדקה והיא חותרת תחת עצם הערך העליון של העצמאות השיפוטית. על חברי הכנסת להתמסר בדחיפות לנושא זה ולשנות בחקיקה את סמכויות נשיא העליון על-מנת לפזרן במערכת המשפט.
אין שום סיבה בעולם מדוע לא יתמנה נשיא בית משפט או סגן נשיא על-ידי הוועדה לבחירת שופטים, לאחר קבלת המלצות מגוף בלתי תלוי של שופטים (בדימ.). אין שום סיבה מדוע מנהל בתי המשפט לא יהיה מינוי של הממשלה בדומה ליועץ המשפטי לממשלה ועם אותן ועדות סינון, מדוע מנהל בתי המשפט חייב בכלל להיות שופט?
ביחס לרעיון של יצירת מערכת מנהלית עצמאית שתנהל את מערכת בתי המשפט, יש לדחות רעיון נואל זה על הסף. יש לחתור לכך ששופטים לא יעסקו כלל בבעיות מנהל, אלא בשיפוט בלבד. אסור ששופטים יעסקו במינויים מנהליים ובבעיות מנהליות, שכן מעורבות זו תגרע ממעמדם, תפגע בכבודם ואף עלולה לגלות לעין כל כי כישורי שופט וכישורי מנהל הם שונים בתכלית זה מזה.
חוק יסוד השפיטה קובע, כי "בענייני שפיטה אין מרות על מי שבידו סמכות שפיטה, זולת מרותו של הדין." זהו עיקרון העל המקודש לכולנו של העצמאות השיפוטית. מערכת המשפט אינה מסדר דתי הנתון לשלטון ראש המסדר. אסור בתכלית שלמלאכת הקודש של השפיטה ישתרבבו שיקולים זרים של רצון לשאת חן ולרצות בכירים במערכת. איני רוצה אפילו לחשוב על שופט המפוסק בדין תוך שהוא פוזל לרושם שתעשה פסיקתו על נשיא בית המשפט העליון. ממש כפי שאיני רוצה לחשוב על שופט המכוון את פסיקתו לכותרות העיתון.

תאריך:  16/11/2006   |   עודכן:  16/11/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שררה בלתי מרוסנת
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 10 ]  כתוב תגובה 
1
תפסיק להגחיך את עצמך: מה זה
נאד נפוח  |  16/11/06 12:52
 
- הערה נכונה, אבל מיותרת.
שמחה ניר, עו"ד  |  16/11/06 13:59
 
- You may
ClearVision  |  16/11/06 16:10
 
- Perhaps, as U say ל"ת
שמחה ניר, עו"ד  |  18/11/06 16:09
 
- למס' 1 אל תכתב לשון לא ראויה
ציון ששון  |  16/11/06 15:14
 
- מי שלא "נאלץ" הוא שפן - כמוך ל"ת
לפלצן הנפוח  |  17/11/06 06:19
2
הבנאדם צודק...
ולאד  |  16/11/06 13:56
3
?As the weather, we all talk about-Did we stopped Ramon fiasco ל"ת
A M Roll  |  16/11/06 21:52
4
CORRUPTION starts in JUDICIAL system ל"ת
NAPOLION B  |  17/11/06 05:07
5
A.BARAK+DORIT+OTHER TRY TO ESCAPE JUSTICE ל"ת
ASK SHIT-RIT: THEY'RE POLICE SUSPECTS...!l  |  17/11/06 05:09
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צבי גיל
מפקד מחוז ירושלים שיבח את ראשי העדה החרדית, עדה שמקרבה בוצעו הצתות ומעשים אלימים נגד "מצעד הגאווה", על קריאתם בשלב מסוים, נגד אלימות. זאת כאשר ברור היה שהמצעד לא יצעד. לא שמענו מילה טובה על קהילת "הבית הפתוח", שהיתה מוכנה לפשרות מן הרגע הראשון והיא שמנעה את האלימות. הסיבה: החרדים שרתו את המטרה של המשטרה - לבטל את המצעד
איתמר כהן
לבעלי המפעלים המזהמים יש "צינור ישיר" אל מקבלי ההחלטות במדינה - ותכולת הצינור הזה מושחתת ומזוהמת אפילו יותר מהשפכים שמופנים לנחלי ארצנו    מכתב פומבי אל השר להגנת הסביבה
אורי נטע
ממיג'ור קיי ולודויג בק ועד גל הירש וחבריו - על יושרה ומקצוענות במקצועות המלחמה
אביתר בן-צדף
אלוף ישראל טל צריך להיות נושא לחקירה בשל השפעתו המכרעת על ביטחון ישראל מאז תחילת שנות השישים    וגם בן-טיפוחיו, טנק המרכבה, שווה בדיקה    האם המידע על הספקת טילים מתקדמים נ"ט למחבלים השפיע על תכנון "מרכבה" ועל תורת הלחימה?    למרות שנות דור של אדומי כומתה במטכ"ל - הוזנח החי"ר בצה"ל, והתנוון    רשימה שישית בסדרה על החובה לתחקר את המלחמה שהיתה
חיים לוי
בימים אלו, ששלושה חיילים מוחזקים בשבי החיזבאללה וארגוני הטרור הפלשתינים, מקיימת ישראל מו"מ על שחרורם    עלינו לבחון האם המדיניות שבה אנו נוקטים, אכן משיגה יעדים אלו של שמירת חיי אדם, או שמא חלילה משיגה את ההפך    המחיר המופרז שאנו מוכנים לשלם עבור שבויינו גורמת לחיזוק הרעיון והארגונים התומכים בכך, כי בכוח יוכלו להכריע את ישראל, ולהחלשת הגורמים המתונים בחברה הערבית
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il