X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
השופטים הינם בני אדם, וחשיפה תקשורתית אינטנסיבית עלולה, באופן טבעי, להשפיע על שיקול דעתם ולערער את עצמאות השפיטה כפי שהתריע לאחרונה השופט (בדימ.) מישאל חשין, בדבריו האמיצים בנוגע לפרשת הנשיא
▪  ▪  ▪

עונש המאסר החמור שהוטל על עו"ד קלגסבלד בעקבות התאונה הקשה בה היה מעורב, מעורר מחשבות נוגות. פעם נוספת אנו עדים כיצד התלהטות וסנסציה תקשורתית משפיעים על בית המשפט בתיקים של נאשמים מפורסמים ואישי ציבור. הסימביוזה בין התקשורת לבין הפרקליטות והמשטרה הגיעה לאחרונה לשיאים חדשים המסכנים את העצמאות ואי התלות השיפוטית - שהינה בסופו של דבר פיקציה חברתית העומדת ביסוד קיומה של מערכת המשפט.
השופטים הינם בני אדם, וחשיפה תקשורתית אינטנסיבית עלולה, באופן טבעי, להשפיע על שיקול דעתם ולערער את עצמאות השפיטה כפי שהתריע לאחרונה השופט (בדימ.) מישאל חשין, בדבריו האמיצים בנוגע לפרשת הנשיא.
חשיפה תקשורתית אינטנסיבית ומתמשכת של עדויות מצד אחד בלבד, כפי שמתרחש בעניינו של הנשיא, כאשר הוא עצמו עדיין בחזקת נחקר שאיננו יכול להגיב על ההאשמות נגדו מחשש שיואשם בשיבוש הליכים, יוצרת דעה קדומה חזקה העלולה לעוות את עצם ההליך המשפטי.
דברים דומים התרחשו גם בפרשת רמון, שעה שצמרת התביעה הפעילה את המכבש התקשורתי כנגד השר, כאשר גברו הקולות אשר ערערו על שיקול הדעת על עצם העמדה לדין בעניין זה.
בארצות הברית, במקרים בהם החשיפה התקשורתית מביאה לחשש כי המושבעים עשויים להיות מושפעים ממנה, ניתן לבטל את המשפט בגין הגנה מן הצדק.
בישראל אין משפט מושבעים, והשופטים הינם שופטים מקצועיים האמורים לנתק עצמם מהשפעה תקשורתית כזו או אחרת. אולם, המציאות מורכבת קצת יותר: מרבית השופטים בערכאות הנמוכות הינם ממסדיים באורינטציה שלהם, יוצאי מקומות עבודה ציבוריים כמו הפרקליטות, הצבא או המדינה, אשר סבורים כי בדרך כלל לעדות השוטר או להצהרת הפרקליט אין "אינטרס אישי" ולכן יש לקבלן כתורה מסיני, רחמנא ליצלן. זאת מבלי להיכנס להליכי הסינון והמיון השנויים במחלוקת של הוועדה לבחירת שופטים. בנתוני פתיחה אלה, מסע תקשורתי מתלהם, כמו שקרה במקרה התאונה המזעזעת והטראגית בה היה מעורב עו"ד קלגסבלד, עלול להפוך לציד מכשפות.
העלאת רף הענישה בפלילים היא נורמה חשובה, אך אין להגיע אליה בשל כותרות בעיתונים.
עוד זכורה לנו פרשת דרעי, שם שלושה שופטים בכירים, מן הסתם בהשפעת מסע תקשורתי שנמשך שנים, שלחו רמז מעורפל בפסק דינם במחוזי לפיו הנאשם רצח את אמה המאמצת של אשתו, לא פחות(!), אשמה שלא הואשם בגינה כלל, שכן היה מדובר במשפט שוחד ולא במשפט רצח. בערעור בבית המשפט העליון חזרה בה המדינה מכל שמץ טענה בעניין זה, אולם כוס התרעלה התקשורתית עשתה את שלה, "המטרה" הושגה ודרעי הורשע.
מערכת המשפט בישראל, שידעה רק לפני כחמש עשרה שנה, לנתק עצמה לחלוטין מדעת הקהל ומכותרות התקשורת, ולהוריד מעמוד התלייה פושע נאצי לאחר שהורשע, אף על-פי ששימש כשומר במחנה ריכוז, הגיעה תוך מספר שנים למצב בו עצם אי התלות והעצמאות השיפוטית עומדים למבחן קשה מנשוא.
בתוך מספר שנים לא רב, הביאו התרופפות כללי הסוביודיצה, בצד הדלפות בלתי פוסקות מחדרי החקירות ומהפרקליטות, לסיכון קיומו של הליך משפטי הוגן ולעצמאות מערכת השפיטה.
מוטב שקברניטי מערכת המשפט ידעו להפסיק התדרדרות חמורה זו בטרם המערכת המשפטית המפוארת שנבנתה במשך עשרות שנים ושהגיעה להישגים כבירים תהפוך לבית משפט שדה אשר תוצאותיו תהיינה תלויות בחריצת הדין המוקדמת בעיתונות.

בשולי הדברים, יצויין כי הח"מ איננו נמנה עם ידידיו או מקורביו של עו"ד קלגסבלד.
הכותב הינו חבר הועד המרכזי של לשכת עורכי הדין.
תאריך:  21/11/2006   |   עודכן:  21/11/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
שפיטה תקשורתית
תגובות  [ 10 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
in advance according to a JUDICIAL CLIQUE orders...!l ל"ת
Judges already CAUGHT deciding   |  21/11/06 15:10
2
יראון ידידי, מי כמוך יודע שישנם שופטים ושופטות רבים
משפטן ותיק  |  21/11/06 16:25
3
קלסברג בבית הסוהר של אישתו,הוא בבית.
חושי הארכי  |  21/11/06 19:09
 
- מימ היה עורכת דין של התביעה
אביב עפר  |  25/09/07 14:25
4
Well said-though it starting with unfit judicial system ל"ת
A M Roll  |  21/11/06 21:43
5
עו"ד פסטינגר קח את מושכות הלשכה
בריאן אזרח מודאג מהלשכה  |  21/11/06 23:28
6
השפיטה היא חותמת גומי של גורמי הון וכוח שלטוני
אברום  |  24/11/06 07:53
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אדמונד חסין
זה התחיל בבשורה קטנה ומסתיים במבוכה גדולה. האיחוד בין המפד"ל לאיחוד הלאומי, שהיה אמור להיות התקווה המיוחלת למחנה הדתי לאומי, המתנה הגדולה למאות אלפי הכתומים מלאי רוח קרב, הפך במרוצת השנה האחרונה לבבואה הלא סימפטית של המחלוקות שאינן לשם שמים של הציונות הדתית: קו ממלכתי או רדיקאלי, רבני "הקו" או הרב אבינר, מועצת יש"ע או נערי הגבעות
שימי קדוש
במאמרי הקודמים כנגד הליך ההפרטה למעשה של המערכת המשפטית בישראל, הבאתי הן את בית המשפט לעניינים מקומיים והן את מוסד הקובלנה הפלילית הפרטית כדוגמה להפרטה המעשית העוברת לנגד עניינו במערכת המשפט ואין פוצה פה. במאמרי זה, אנסה להרכיב את הצלע השלישית בריבוע קסם ההפרטה האכזרי - מוסד הבוררות
מאיר גז
אילו תל אביב היתה מופגזת כמו שדרות, ברור שהתמונה היתה שונה. עד שקברניטי המדינה לא יפנימו שדין תל אביב כדין שדרות ודין חיפה כדין קריית שמונה, המצב לא ישתפר ונראה שלהיפך
עו"ד עפר טויסטר
תביעה בגין ירידת ערך עקב אישורה של התוכנית הוגשה לוועדה המקומית בטענה כי התוכנית גרמה לשינוי סדרי התנועה באזור באופן כזה שהרחוב הצמוד למבנה שבבעלות בעלי המקרקעין, ששימש בעבר עורק תחבורה מרכזי, הפך לכביש שירות פנימי ונפח התנועה ברחוב ירד
עו"ד אברהם אלתר
הלכת מזור לא רק שלא סתמה הגולל על הפטור לפי סעיף 72 למכירת קרקעות על-ידי אגודות שיתופיות, אלא התוותה נוסחת פטור שההולך בה סביר כי יגיע לפטור המיוחל לועד מוניציפלי באג"ש
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il