X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
כפר חשמונאי הוא שחזור כפר עברי קדום, כ-3 ק"מ ממודיעין העתיקה. המבקרים באתר יכולים לדרוך ענבים, לאפות לחם, לכתוש זיתים לשמן, לטבוע מטבעות עתיקים ולקבל הדרכה על מלחמות החשמונאים
▪  ▪  ▪
כפר חשמונאי
הטאבון העתיק בכפר חשמונאי

על גבעה שוממה ונישאת, בגובה 300 מטר, במזרח חבל מודיעין, ממוקם "כפר חשמונאי" - על שם משפחת החשמונאים שהתנחלה שם בימים ההם. מייסד הכפר, מנהלו והרוח החיה בו, הוא זוהר ברעם, בן ה-68, גיאוגרף מוסמך במקצועו ומומחה לתיירות, שקיבל עליו, באישורן של הרשויות המוסמכות, להקים במקום אתר-תיירות להמחשת מורשת המכבים ולשחזור אורח-חייהם. כיום זהו, למעשה, הכפר היחיד בארץ המשוחזר בשלמותו.
בתל הקדום, שליד מושב שילת, כבר היו הנתונים הבסיסיים קבועים בשטח: אתר היסטורי בנוף-קדומים פראי, עם תצפית של 360 מעלות, מרהיבה ביופייה, שלמרגלותיה נושקים מודיעין העתיקה, תל א-ראס, קברות המכבים ויער בן-שמן. וכך, בהסתמכו על ספרות מקצועית, עלה בידי זוהר ברעם, בעבודת נמלים, לשחזר את חיי החשמונאים ולהמחיש את מערכות הייצור והקיום באותה תקופה, באמצעות בנייתם של מיתקנים הולמים לימים ההם.
שחזור היסטורי
בלב הכפר ריכז זוהר מערכת כלי-עבודה רבים, מהם עתיקי-יומין, שעברו מדור לדור והמהווים יחדיו מערכת-ייצור שלמה שאיפשרה, למעשה, בזמן החשמונאים, קיום יומיומי ואגירת מים ומזון. בין המוצגים בכפר: בורות-מים ועליהם מיתקני-שאיבה; מגדל-שמירה (שומרה), בית טאבון לאפייה ולבישול, כלי בישול עשויים טיט, בתי-בד עתיקים לייצור שמן-זית, טחנת-מים קמאית לטחינת קמח; כלים לעיבוד האדמה בחקלאות המסורתית, כמו מחרשות, מורג, מזרים וכברות, וגם כדים לאגירת שמן-זית וגרעיני-תבואה; ממגורות, כוורות-דבורים, נול-אריגה ואפילו גת קדומה.
להיות חשמונאי
השמועה על קיום האתר עוברת מפה לאוזן וכך מגיעות לשם בשבתות קבוצות של טיילים הנקרים לאזור ובימי חול באים לשם תלמידים, חיילים וסתם אזרחים, הזוכים מזוהר להסברים על נושאים הקשורים באתר ובסביבתו, במלחמות המכבים והממלכה החשמונאית ובקרבות מלחמת השחרור באיזור. בצד ההסברים מאפשר זוהר למבקרים (תמורת תשלום של 35 שקל לילד, המקבל גם כלי-הפעלה, ו-20 שקל למבוגר) להפעיל בשטח, הלכה למעשה, את כלי העבודה, נוסח הימים ההם ובהתאם לעונות השנה הוא מפקיד בידיהם מגל וחרמש, משדדה, כברה ופלך. מי שמתאווה, אף יכול לאפות במו ידיו פיתות, טעימות להפליא, בטאבון; לשאוב מים מן הבאר, ליצור כלי-חרס, להפיק שמן, לדרוך ענבים ואפילו לטבוע מטבעות.
קולינריה חשמונאית
אטרקציות מיוחדות בכפר הן סדרה של צמחי בר מתקופת החשמונאים, שהיוו שיטת-מרפא בעולם של אז, עם הסברים על השימושים השונים שלהם; תצוגה של השוק הכפרי בימי קדם ובית-מדרש קדום, כשלידו בית-כנסת נוסח הימים ההם.
מתברר כי זוהר ברעם אפילו לא שכח את העובדה שצבא המכבים - כמו כל צבא - נהג לצעוד על קיבתו. נאמן לשחזור, הוא דאג להקים במקום מסעדה פיקנטית, ברוח הימים ההם, "אסאדו" שמה. היא מנוהלת, באווירה כפרית לשמה, על-ידי חוסה, שף-מומחה מאורוגוואי שהתאקלם במקום ושהתמחה, יחד עם צוות-גרילרים מנוסה, בצליית בשרים ייחודית, כשהוא משתדל - ומן הסתם גם מצליח - לחקות את שיטת הכנתם בנוסח הימים ההם.

ראובן לייב הוא עיתונאי. שימש בעברו כעורך וכתב בידיעות אחרונות וב"קול ישראל".
תאריך:  13/12/2006   |   עודכן:  13/12/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טל רבינוביץ'
מיישמים את האקטיביזם השיפוטי, הרי שהשופט (כמחוקק) מתכבד להיכלל באותה קטגוריה בה נמצאים אנשי ציבור בכירים אחרים, המשפיעים עלינו באופן ישיר. לפיכך, ראוי כי הפרוטוקולים של הוועדה לבחירת שופטים - יהיו גלויים לציבור הרחב ונתונים לביקורת
ח"כ יצחק וקנין
מעבר לתנאי סף המכתיב ותק של מספר שנות מגורים בדירה, יש להבטיח כי הדיירים יוכלו לשאת בהוצאות האחזקה של המבנים, שמא יוזנחו המבנים יותר משהם מוזנחים כבר היום. לשם כך יש לוודא שבמשפחות בהן ראש המשפחה צעיר מגיל פרישה לגמלאות, למפרנס אחד לפחות במשפחה יש מקום עבודה קבוע
מיכאל בורץ
רבים חושבים כאילו אין פוליטיקאי ישר, כאילו אין יותר אנשים עם אמונה, ואף אחד לא יושב וחושב מה באמת קורה פה בארץ הקטנה שלנו
אלון דהן
היחס של גורמי שמאל לשואה, הכחשתה, ועיוות זיכרה לצרכים פוליטיים
ד"ר יובל ברנדשטטר
אמנון לורד מיואש מן העם שאיננו מתקומם מביב השופכין החמים של אולמרט. איזו חלופה הוא מציע?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il