X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
חרה לי מאוד כי ביחס לנושא משמעותו של פסק הדין, אשר פסל את סעיף 5 ג לחוק הנזיקים האזרחיים (אחריות המדינה) ובכך הכשיר המשך הדיון באלפי תביעות של פלשתינים שנפגעו, נאלצנו להקשיב לדברי מלומדי משפט חוקתי ולא לעורכי הדין העוסקים בתביעות נזיקין
▪  ▪  ▪

אין בכוונתי להיכנס לויכוח המשפטי ביחס לנכונות פסק הדין אשר פסל את סעיף 5 ג לחוק הנזיקים האזרחיים (אחריות המדינה) ובכך הכשיר המשך הדיון באלפי תביעות של פלשתינים שנפגעו, לטענתם, עקב פעולות צה"ל.
חרה לי מאוד כי ביחס לנושא משמעותו של פסק הדין נאלצנו להקשיב לדברי מלומדי משפט חוקתי, כמו פרופ' סוזי נבות, אשר הסבירה לציבור במתק שפתיים כי תוצאות הבג"צ מוגבלות מאד עקב העובדה שעדיין עומדת למדינה חסינות בכל הנוגע לפגיעות עקב "פעולה מלחמתית" ולמונח זה נקבעה בחוק הגדרה רחבה.
אם היו צריכים לשאול מישהו מה משמעות פסק הדין הרי שהשאלה היתה חייבת להיות מופנית אל עורכי הדין העוסקים בתביעות נזיקין ולא אל מלומדי משפט שבינם לבין המתרחש במציאות המשפטית אין כל קשר. למרות שאני נמנה עם בעלי המלאכה בתחום זה, אפנה את הקורא לקבל חוות דעת נוספת מכל עמית אחר למקצוע ואני מאמין שהכול יסכימו לכמה קביעות פשוטות.
ראשית - כאשר מדובר בנפגעים שנפגעו פגיעות משמעותיות תמיד כדאי להגיש תביעה, אפילו אם קיים יותר מחשד שהנפגע נפגע עקב פעולה מלחמתית בה נטל חלק פעיל. תמיד ניתן לגייס כמה וכמה עדים שיספרו כי הפגיעה היתה ביום שקט ושלו, ללא זיקה למהומות כלשהן, וכי התובע מעולם לא התקרב אפילו להפגנה והלך לו לתומו ברחוב, או ישב שוקט בפתח ביתו בעת שנפגע. פעמים רבות יתגלה שלצה"ל אין כל רישום על האירוע, אין כל ידיעה איזו יחידה היתה בכפר והיכן פעלה היחידה ואפילו וקיים רישום לא ניתן כלל לאתר את העדים. סביר להניח כי אם לא יתגלו ראיות מפריכות יוכל התובע לקבל פיצוי נאה.
שנית - אומנם לעיתים מזומנות נדחות תביעות ואנו קוראים עליהן יותר, כי בהיעדר ראיות מפריכות מעדיפה המדינה להגיע לפשרה שקטה עם התובעים. יש להדגיש כי גם כאשר נדחות תביעות תוצאות הדחייה אין בהן כדי להרתיע מהגשת תביעות סרק. ההוצאות שנפסקות נמוכות וממילא אין כל אפשרות לגבות אותן. הנזק היחיד הוא העמסת בתי המשפט בישראל באלפי תביעות של תושבי יהודה שומרון ועזה ואפשר לנחש שבעיה זו ממש לא מעניינת את הפלשתינים.
ולבסוף גם בתביעות שבהן האחריות מפוקפקת ניתן לעתים קרובות להגיע לפשרה. עורכי דין העוסקים בתחום הנזיקין יודעים שקיימות תביעות קשות בתחומי נזיקין שונים ואף על-פי כן אין הם נרתעים מהגשתן.
ברצוני להציג מספר שאלות למלומדי המשפט החוקתי והבינלאומי שיכולים לספר לנו מה הדין במקרים דומים במדינות אחרות.
א. האם אזרח עירקי שנפגע עקב פעולות רשלניות או מעשי נזיקין של צבא ארצות הברית שלא עקב פעולה מלחמתית יכול לתבוע את ממשלת ארצות הברית בארצות הברית?
ב. מהו הדין ביחס לנזק הגרם על-ידי חייל בריטי בעירק -האם ניתן לתבוע את ממשלת בריטניה בבריטניה?
ג. אלו מדינות בעולם מעניקות זכות תביעה נגדן עקב מעשי עוולה שביצעו חייליהן מעבר לים?
ד. האם אזרח ישראלי שנפגע על-ידי מעשי עוולה של הרשות הפלשתינית, או של שליחיה יכול לתבוע את הרשות?
נדמה לי שהציבור הישראלי רשאי לתבוע תשובות לשאלות האמורות. אני מנחש כי ישנם צדיקים גמורים שיטענו שעל מדינת ישראל לאמץ נורמות שונות ונעלות יותר - אני איני נמנה עמם.

תאריך:  14/12/2006   |   עודכן:  14/12/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
כמה שאלות מטרידות
תגובות  [ 3 ] מוצגות  [ 3 ]  כתוב תגובה 
1
יפה דרשת ל"ת
קורא ותיק  |  14/12/06 14:28
2
היכן הכנסת?
יורם סמואל  |  15/12/06 00:01
3
האישה הזאת צריכה לקחת חלק
ירון 666  |  2/01/07 19:44
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ד"ר יובל ברנדשטטר
האיחוד הלאומי כשמו אין הוא. ועד אשר יצא מן המגזר שאותו מיצה לא יוכל להיות חלופה שלטונית
שי ברק
חובתנו כחברה וכמדינה לדאוג לנזקקים מבין ניצולי השואה. אל לנו "להשלים את מלאכת הצורר הנאצי" ולתת יד לחרפת רעב של ניצולי שואה
יעל לוי
בפעם הבאה שמספרים לנו על 'הסכמי שלום' באזורנו כדאי לדרוש לקבל את נוסח ההסכם על כל סעיפיו, אז נגלה כי להסכמי השלום אין דבר וחצי דבר עם 'השלום' אלא אלו מסמכי הבנות בין אליטות המחלקות בצורה שמרצה את כל הצדדים הנוגעים בדבר את נתח הרווחים מההתקשרות הבין-מדינתית
פרופ' משה שטרנפלד
הרפואה הסינית מציעה אלטרנטיבה למקרים של רגל סוכרתית עם כיב שלא מחלים או נמק הולך ומתפשט    הצמחים הסיניים פועלים באופן כללי על כלי הדם, מרחיבים אותם, ומשפרים אספקת דם כללית דרך חיזוק פעולת הלב
ניר יהב
במערכת הבחירות דיבר פרץ רבות על פינוי מאחזים לא חוקיים ואמר כי יעשה הכול כדי לפנותם    עכשיו היועץ המשפטי לממשלה נוזף בו על שהוא מכשיל זאת    האם אפשר בכלל להאמין להצהרות השלום של פרץ?
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il