X
יומן ראשי
חדשות תחקירים
כתבות דעות
סיפורים חמים סקופים
מושגים ספרים
ערוצים
אקטואליה כלכלה ועסקים
משפט סדום ועמורה
משמר המשפט תיירות
בריאות פנאי
תקשורת עיתונות וברנז'ה
רכב / תחבורה לכל הערוצים
כללי
ספריה מקוונת מיוחדים ברשת
מגזינים וכתבי עת וידאו News1
פורמים משובים
שערים יציגים לוח אירועים
מינויים חדשים מוצרים חדשים
פנדורה / אנשים ואירועים
אתרים ברשת (עדכונים)
בלוגרים
בעלי טורים בלוגרים נוספים
רשימת כותבים הנקראים ביותר
מועדון + / תגיות
אישים פירמות
מוסדות מפלגות
מיוחדים
אירועי תקשורת אירועים ביטוחניים
אירועים בינלאומיים אירועים כלכליים
אירועים מדיניים אירועים משפטיים
אירועים פוליטיים אירועים פליליים
אסונות / פגעי טבע בחירות / מפלגות
יומנים אישיים כינוסים / ועדות
מבקר המדינה כל הפרשות
הרשמה למועדון VIP מנויים
הרשמה לניוזליטר
יצירת קשר עם News1
מערכת - New@News1.co.il
מנויים - Vip@News1.co.il
הנהלה - Yoav@News1.co.il
פרסום - Vip@News1.co.il
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ
יומן ראשי  /  מאמרים
אם נבחן במה השקיעה לשכת עורכי הדין את מאמציה בשנים האחרונות נוכל לגלות בנקל את הפער הבלתי נסבל בין המאמץ שהושקע בנושאים מקצועיים,למאמץ שהושקע באירועים חברתיים
▪  ▪  ▪

לפני זמן מה ישבתי עם חבר למקצוע, המקורב להנהגת לשכת עוה"ד ושוחחתי איתו על "בעיות המקצוע". שיחתנו נגעה לביטאון הלשכה, אשר הקדיש כתבת יחסי ציבור שהשתרעה על 7 עמודים לעורך הדין רם כספי, יקיר הלשכה, המזוהה יותר מכל עם הקשר הון-שלטון.
שאלתי את חברי אם כיום כאשר חלק נכר מעורכי הדין הצעירים שקיבלו רישיון מתלבט בבעיות מקצועיות ובבעיות קיום קשות, מן הראוי שביטאון הלשכה יעסוק כל הזמן בעורכי הדין המייצגים את האלפיון העליון?
"תראה", ענה לי חברי, "אף אחד לא רוצה לקרוא על בעיות המקצוע וכולם רוצים להיות רם כספי". לא היתה לי תשובה לקביעה זו המבוססת, כנראה, על קריאה נכונה של המציאות. בקרב עורכי הדין קיימת רתיעה אמיתית, מחמת בושה ובעיות של דימוי עצמי, לדון בבעיות היסוד של הצפת המקצוע, הקשיים הכלכליים, תנאי עבודה המחפירים ועוד. למעשה ניתן לגלות כי בעיתונות הכללית מייחדים הרבה יותר מקום לבעיות אלו מאשר בביטאוניה של הלשכה.
אם נבחן במה השקיעה לשכת עורכי הדין את מאמציה בשנים האחרונות נוכל לגלות בנקל את הפער הבלתי נסבל בין המאמץ שהושקע בנושאים מקצועיים,למאמץ שהושקע באירועים חברתיים כמו כנס אילת, פתיחתה ונעילתה של שנת המשפט, טקסי קבלת 3,000 חברים חדשים, טיפוח קשרים "חשובים" עם הלשכות בחו"ל וכמובן מאמצים ואנרגיה רבים שהוקדשו לקטטות פנימיות.
הנטייה הרווחת בלשכה לעסוק בכל, מלבד בבעיות המקצועיות הדוחקות, נובעת ממספר גורמים שיש להכירם ולהבין את משמעותם והשפעתם:
א. הגידול העצום במספר עורכי הדין.
ב. הדיון בנושאים ציבוריים וחברתיים מהווה מכנה משותף בין קבוצות עורכי דין שאין להן מכנה משותף אחר.
ג. אדישות רוב עורכי הדין לפעילות הלשכה.
ד. העלות הכלכלית הכרוכה בניהול מערכת בחירות למוסדות הלשכה.
ה. רתיעה, עקב בעיית דימוי, הקיימת בחלק מציבור עורכי הדין בכל הנוגע לקיום דיון גלוי על בעיות המקצוע.
כל אחד מהגורמים שמניתי לעיל מצדיק התייחסות נפרדת וממוקדת יותר.כבר במבט ראשון ניתן להבחין כי הגורם החשוב ביותר בהפיכת הלשכה מארגון מקצועי מובהק לארגון בעל יומרות ציבוריות חברתיות ופוליטיות הינו מספרם ההולך וגדל של עורכי הדין. הלשכה, שמנתה עם הקמתה כ-3,000 עו"ד פעילים, מונה כיום כ-35,000 עו"ד לפחות, המפוזרים בכל רחבי הארץ. שוב אין מדובר בגוף אינטימי יחסית והתוצאה היא שהתקשורת בין חברי הארגון לובשת אופי אחר לחלוטין מאשר בעבר. יכולת הפרט להתבטא ולהשפיע בגוף כזה מוגבלת הרבה יותר.
גודלה של הלשכה הוא נתון מכריע בכל הנוגע להשגת השליטה בה. כאשר מתמודד עורך דין לתפקיד יו"ר הלשכה עליו להיערך להוצאה של שני מיליון ש"ח לפחות, כמו עלות מרוץ לרשות עיר בינונית. כך המצב ביחס למרוץ למועצה הארצית ממנה נבחרים חברי הוועד המרכזי.
גודלה של הלשכה ועלותו של מסע הבחירות מבטיחים כי רק עורכי דין הנמנים על השכבה המבוססת יכולים להתמודד לתפקיד ראש הלשכה, יו"ר ועד מחוזי, או אף לממן מסע בחירות רציני למוסדות הלשכה האחרים. עורכי דין אלו הם גם היחידים היכולים להתמסר לפעילות הציבורית על חשבון פעילותם במשרד. האם מישהו באמת מאמין שקבוצת התייחסות זו מתעניינת או מוטרדת ממצוקותיו של עורך הדין מן השורה?
ככל שיגדל מספרם של עורכי הדין, עלויות ההתמודדות בבחירות יגדלו וכך תוחמר בעיית הפער שבין השכבה המנהיגה המסוגלת לממן את הפעילות הציבורית בלשכה ובין רובו המכריע של ציבור עורכי הדין. התהליך הוא בלתי נמנע, אלא אם יחול שינוי דרמטי במבנה הלשכה ובראש ובראשונה במעמדה החוקי.
בטרם תעבור מערכת הבחירות בלשכה להילוך גבוה (המון מודעות, מכתבים ודו"אלים) ובטרם נאלץ לשמוע את הקלישאות החבוטות הרגילות ממועמדים שאין להם מה להציע, מן הראוי שהכול יפנימו את העובדה שמקצוע עריכת הדין חולה מאוד ושום דבר חוץ מאשר אמצעים רדיקליים לא יוכל לרפאו. רק נכונות להתמודד באופן אמיץ עם הבעיות ונכונות לשקול כל פיתרון לרבות מעבר לארגון מקצועי וולונטרי ולוחם, יש בה טעם. על ציבור עורכי הדין לגלות סובלנות אפסית למועמדים שאינם מבינים את חומרת המצב.

תאריך:  19/12/2006   |   עודכן:  19/12/2006
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט
סדום ועמורה עיתונות
לפרק את לשכת עורכי הדין
תגובות  [ 8 ] מוצגות  [ 7 ]  כתוב תגובה 
1
ומה עם ה"דין המשמעתי"
זיו תמיר  |  19/12/06 09:33
 
- לא נחמה, אבל...
משה, עורך-דין  |  19/12/06 14:37
 
- גוף מת
משפטן ותיק  |  19/12/06 15:37
2
סתירה פנימית....
עדי2000  |  19/12/06 18:54
3
צודק 100 אחוז
הראל  |  20/12/06 14:19
4
אתה צודק - אבל קיים כשל לוגי
טויבנפליגל  |  20/12/06 17:29
 
- יש פתרון לדילמה הזאת:
שמחה ניר, עו"ד  |  23/12/06 16:43
 
תגובות בפייסבוק
 
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אמנון פלץ
הויכוח היכן לשמר את הדם הטבורי מחמיץ את העיקר. במערכת רפואה מודרנית יש מקום לבנק פרטי וגם לבנק ציבורי. האינטרס של שניהם הוא זהה - הגדלת מספר המנות הנאספות ונשמרות
עו"ד אברהם אלתר
הרשימה תוקפת את אחת הבעיות המנסרות תדירות אצל בעלי שליטה איך לבצע עסקות עם חברותיהם ללא חשיפת יתר לשומות מופרזות כפי שקרה פעמים רבות. על סמך תקדימים מסוימים מנתח המאמר את דרך הזהב לעסקת בעלי שליטה ללא חשיפה לשומות מופרזות מצד פקיד שומה בעת בחינת העסקות
יהונתן דחוח-הלוי
מלחמת האזרחים הפלשתינית מלמדת, כי אין פרטנר קביל בצד הפלשתיני ובוודאי לא גורם כוח היכול לעמוד בהתחייבויות מדיניות ארוכות טווח או לכבד הסכמים ביטחוניים ולהילחם בטרור    אלה הקוראים לפתוח בעיתוי הנוכחי במו"מ עם הרשות הפלשתינית שוגים בקריאתם את תמונת המצב בזירה הפלשתינית
אורנה מרקוס בן-צבי
סוריה מילאה ועדיין ממלאת תפקיד מפתח בבעירה התמידית הבוערת במזרח התיכון    השאלה היא - האם הימנעות ממשא-ומתן עם סוריה לאור עובדה זו, תרחיק אותה מ"ציר הרשע" או אולי דווקא להיפך    דווקא הימנעות מהידברות עם השכנה מצפון היא שתקרב את המלחמה הבאה    מאין שואבים מנהיגי המדינה את "האומץ" המפוקפק לדחות על הסף הצעות הנשיא הסורי למשא-ומתן?
נרי אבנרי
הצעתי היא סינתזה בין שלושה אינטרסים ענקיים: א)- תאוות הפוליטיקאים לחשיפה - במיוחד מול מצלמות. ב)- סגידת הטלבוויזיה לאלוהי הרייטינג, דהיינו: דם, דם, דם! ג)- רצון הצופים לראות פוליטיקאים שקרנים (מימין ומשמאל) נשחטים בשידור חי
כל הזכויות שמורות
מו"ל ועורך ראשי: יואב יצחק
עיתונות זהב בע"מ New@News1.co.il